تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نادانى ريشه همه بديهاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833713790




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بدبینی به «نظریه» در ایران |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: بدبینی به «نظریه» در ایران
فرشاد اسماعیلی
کد خبر: ۴۵۸۷۸۰
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۰ - 16 December 2014


روز پژوهش در ایران بسیار بی اهمیت تر از آنکه جامعه آکادمیک تصورش را بکند طی می شود. اما همواره مسائلی و مشکلاتی در حوزه پژوهش در ایران وجود داشته است که از سویی جامعه آکادمیک بارها به مشکلات و دشواری های تحقق آن در ایران اشاره و انتقاد کرده اند و از سویی دیگر بارها مسئولین اجرایی سیاست های کلان را با مشکلات پیاده سازی این پژوهش ها مواجه کرده است. اما در این بین همواره بدبینی عمومی نسبت به نظریه ها در افکار عمومی وجود داشته است. هر چند این بدبینی تنها در بین افکار عمومی رایج نیست و رگه های آن در بین جامعه روشنفکری نیز ریشه دارد.

نظریه در جامعه روشنفکری امری به درد نخور، فانتزی، غیر انضمامی و غیر واقعی جلوه می کند. نظریه پردازان به عنوان روده درازان یا خیالبافان به غیر واقعی دیدن پدیده ها متهم می شوند. این برچسب ها در ایام یا روزهای حساس سیاسی یا اجتماعی کشور بیشتر به اهل نظریه زده می شود. چرا که هر روز در رسانه ها ی تصویری و نوشتاری یکی از فعالان سیاسی یا اجتاماعی تلاش می کند فضای کشور را تحلیل کند و هر روز تحلیلی تازه از روشنفکری، تیتر یک روزنامه های کشور می شود. و احتمالا ممکن است این تحلیل یا نظریه غلط از آب در بیاید و آن روز است که بازار بد بیننان به نظریه و نظریه پردازان گرم تر خواهد شد.

اما مساله این نیست که ریبشه یا تبار شناسی این بدبینی به نظریه از کجا سرچشمه می گیرد و چرا جامعه ایرانی اینقدر به نظریه و نظریه پردازی بد بین است و این بدبینی چه دلایل سیاسی – اجتماعی می تواند داشته باشد، بحث این است که این بدبینی چقدر خوشبینانه است یا به عبارتی دیگر این بدبینی چقدر ساده انگارانه است؟!

به نظر می رسد نظریه یا نظریه پردازی قسمتی از زندگی روزمره مردم عادی است. مردم عادی کوچه و خیابان داخل تاکسی که می شوند در باره گرانی بنزین و افزایش نرخ کرایه نظریه پردازی می کنند، در بازار که هستند درباره نرخ نان و میوه و تورم نظریه پردازی می کنند، در خیابان که قدم می زنند درباره آلودگی و آب و هوا نظریه پردازی می کنند، در خانه که می نشینند درباره آب و فشار کم آب حمام و دستشویی نظریه پردازی می کنند و بسیاری از این مواقع نظریه هایشان غلط است یا غلط از آبدر می آید. اما تحلیل یا پیشبینی علت محور رویداد ها یا وضعیت ها نظریه پردازی یا فرضیه سازی است. همین قصه ها دربین روشنفکرانی که مخالف نظریه پردازی هستند نیز احتمالا صادق است . چرا که روشنفکران نیز حمام می روند و از بازار نان و میوه می خرند، در خیابان های شهر قدم می زنند و در همین شهر نفس می کشند.

بنابر این به نظر می رسد نظریه پردازی بخشی از زندگی روزمره مردم عادی و هم چنین روشنفکران است و از آنجایی که اتفاقا روشنفکران بیشتر نق می زنند بیشتر به نظریه پردازی نیازمندند. اما روشنفکرانی که مدعی عملگرایی هستند به نظریه پردازان بیشتر گیر می دهند. اما نظریه پردازی بخشی از زندگی روزمره روشنفکران عمل گرا است و قابل انکار نیست.اگر انکار را بنا به نظر پوزیتویست ها با امر باطل آزمایشگاهی پوپری داخل نکنیم.

اما جنس نظریه ها بی ارتباط با آنچه موجب این پرچسب زنی ها می شود نیست. به نظر می رسد اگر نظریه ها را به نظریه های عینی یا ریاضی و نظریه های ذهنی و ساختاری طبقه بندی کنیم. نظریه های عینی تلاش می کنند از یک منطق ریاضی یا یک رابطه علت و معلولی و پیرنگ محور تبعیت کنند اما نظریه های ساختاری بیشتر با مناسبات اجتماعی سر و کار دارند واز قوانین و عرف حرف می زنند و کمتر به آزمایشگاه می روند.

به نظر می رسد آنچه روشنفکران منتقد نظریه از نظریه توقع دارند، همان نظریه های عینی یا آزمایشگاهی است. اما از آنجایی که نظریه های ساختاری متعلق به نظریهه ای اصطلاحا «نزاع» هستند نه «وفاق» و از اختلاف طبقاتی و نحوه تقسیم قدرت و ثروت و یا از مناسبات جنسیتی حرف می زنند و متغیرهای آنها رنگ و فرهنگ است و اضداد و اقتصاد کمتر نتایج شان از لوله آزمایشگاه بیرون می آید و بیشتر از آستین قانونگزاران بیرون می آید.

اساسا مگر می شود در باره انتخابات مجلس تحلیل اجتماعی یا سیاسی داشت و تعداد آرا صندوق را روی کاغذ پیش بینی کرد؟، مگر می شود درباره سیاست های فرهنگی مصرف گرایانه حرف زد و و آنرا روی نمودار آورد؟ مگر می شود از خشونت محل کار زنان صحبت کرد و گواهی از پزشکی قانونی آورد؟ مگر می شود درباره ویژه خواری یقه سفید ها تحلیل کرد و چرکی پیراهن را زیر ذره بین نشان داد؟

اما به نظر می رسد روشنفکرانی که نق پوزیتویستی می زنند توقع دارند جای کبودی روی صورت کار گر زن را، پزشکی قانونی گواهی کند تا باور کنند حرفمان علمی است یا چرکی نشسته بر یقه های سفید ویژه خواران زیر ذره بین مشاهده کنند تا فساد را تایید کنند.

اگر نظریه پردازی از نقش اختلاف طبقاتی در شکل گیری یا وقوع بزه های بزرگی مثل اختلاس یا فسادمالی صحبت کند یا از مناسبات چشم و هم چشمی مالی و موقعیتی در شکل گیری مصرف گرایی حرف می زند، محکوم به خیالبافی یا ذهن گرایی می شود اما اگر نقش مواد مخدر را - به عنوان دم دستی ترین علت وقوع بزه- در ازمایشگاه بر روی جرم نزاع خیابانی بررسی کند و وجواب آزمایش هم مثبت باشد از دست این روشنفکران پوزیتویست نمره کار میدانی موفق و آکادمیک خواهد گرفت و موفق به این نتیجه می شوند که همه مجرمین خیابانی مواد می زنند. پس به جای تغییر در سیاست های رفاهی و تامین اجتماعی به فکر شربت درمانی یا کمپ های ترک های کمپ اعتیاد می افتند.

هرچند به نظر می رسد هیچ نظریه ایی برای همیشه نمی تواند درست باشد اما این نگاه بدبینانه پوزیتویسیتی به نظریه ساختاری ریشه در توقع جواب فوری و آزمایشگاهی و خط کشی شده و قابل رویت و اندازه گیری از نظریه دارد. این در حالیست که نظریه قرار نیست تنها بگوید فردا قبل از ظهر هوا در چه قسمت هایی از کشور بارانی است و مدت بارش چقدر است و همراه با رعد و برق و ابرهای پراکنده است یا خیر.

در علوم انسانی به ویژه نظریه قرار نیست تعیین خط مشی زندگی یا آینده پژوهی کند، بیشتر رفع نقص نگاه و نظریه های پیشین است و این چنین است که روند حرکت نظریه طی می شود.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 79]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن