واضح آرشیو وب فارسی:فارس: ابوترابیفرد در نشست بررسی نقش حوزه و دانشگاه:
تربیت، تهذیب و اصلاح نفس کلید وحدت حوزه و دانشگاه است
نایبرئیس مجلس با بیان اینکه چالشهای اقتصادی، فرهنگی و سیاسی ما محصول فقدان دولت علمی در تصمیمات و تصمیمگیریها است، گفت: تربیت، تهذیب و اصلاح نفس کلید وحدت حوزه و دانشگاه است.
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، حجتالاسلام محمدحسن ابوترابیفرد نایبرئیس مجلس شورای اسلامی در نشست «علمی بررسی نقش حوزه و دانشگاه در موضوع تحول در علوم انسانی» گفت: از نظر قرآن جوامع بشری سه مقطع مهم را طی خواهند کرد. دوران نخست آغاز حیات بشر در کره خاکی است که به دلیل عدم توسعهیافتگی و پیشرفت در عرصههای گوناگون زندگی، یک امت واحده بودند. ابوترابیفرد ادامه داد: در این دوران جوامع متراکم و فشرده شکل نگرفته، دانش متولد نشده، تولیدات علمی راه را برای خلق ثروت هموار نکرده و پدیدههای مختلف اجتماعی و سیاسی شکل نگرفته است و شاید بتوان از آیات قرآن در این رابطه استفاده کرد و متوجه شد که این دوران از حضرت آدم تا حضرت نوح (ع) را در بر میگیرد. وی افزود: در این مقطع انسان با بهرهگیری از جمع مصفای انبیاء و اندیشه و خرد خویش به مدیریت جامعه خود پرداخته است و با کمترین چالش زندگی خود را اداره کرده است. نایبرئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دومین دوران دوران رشد جمعیت، شهرنشینی، تولید دانش و خلق ابزار تولید و تولید ثروت و پدیدار شدن فاصلههای اجتماعی در زندگی انسان است. ابوترابیفرد تاکید کرد: در این دوران در کنار انبیاء الهی و عقل کتب آسمانی به یاریشان آمده است و انبیاء با کتب الهی راهنمایی و هدایت بشریت را عهدهدار شدند که این دوران از زمان حضرت نوح تا پیامبر خاتم را در بر میگیرد. وی خاطرنشان کرد: با توجه به این مسائل ما با دو اختلاف روبرو هستیم. اختلاف نخست که زایده رشد و توسعه عقلانی است که باعث پیشرفت هم میشود. با رشد عقلانی و علمی است که امکان بحث و گفتوگو فراهم میآید. وی خاطرنشان کرد: عقل پرورده شده با دانش و عقل جویای معرفت است که مسیر پرچالش مباحثه و گفتوگو را در انسان قرار میدهد. ابوترابیفرد اظهار داشت: شک نخستین مرحله رسیدن به علم است. در این مباحثهها و گفتوگوها است که انسان میتواند حقیقت را به دست آورد. حوزه و دانشگاه اگر جویای حقیقت باشند یک آرمان مشترک و یک هدف را جستجوی میکنند. این نماینده مجلس تصریح کرد: معارف دینی به یاری عقل شتافتند و آمدهاند تا دست عقل را بگیرند تا انسان حقیقت را بیابد و اگر وحی حضور نمییافت قطعا انسان به این یافتهها دست پیدا نمیکرد. ابوترابیفرد ادامه داد: هنر انبیاء الهی و کتب آسمانی تربیت انسان جویای حق است که در برابر حق تسلیم و متواضع است. کم نیستند کسانی که حقیقت را میشناسند اما بنابر دلایلی آن را انکار میکنند. وی افزود: حوزه دانشگاه وقتی به هم گره میخورند که معنای واقعی جویای علم و حقیقت باشند و در برابر حق تسلیم شوند. وی تاکید کرد: انبیاء آمدهاند تا روح حقشناسی و تسلیم بودن در برابر حق را در جان انسان نهادینه کنند. این نماینده مجلس تصریح کرد: اختلاف دیگری که وجود دارد این است که کسانی حق را شناختهاند و در برابر آن ایستادگی میکنند. حوزه و دانشگاه هیچ گاه زاویه نخواهد داشت مگر آنجا که خدایی نکرده حوزه و دانشگاه دچار این اختلاف که گفته شد شوند. وی اظهار داشت: نباید گرایشهای سیاسی به مباحثات ما جهت دهد. ستارهای جز حقیقت نباید نقشه راه ما را تعریف کند. اگر ما دراین عرصه با آنچه باید آراسته شویم، آراسته بشویم وحدت حوزه و دانشگاه شکل میگیرد. نایبرئیس مجلس ادامه داد: منشاء اختلاف اول حیات عقلانی و انسان جویای حقیقت است ولی منشاء اختلاف دوم سرکشی است. وی خاطرنشان کرد: تربیت، تهذیب و اصلاح نفس کلید وحدت حوزه و دانشگاه است. رسالت دین تربیت انسان است و دین باید در این عرصه حضور شایسته و معناداری داشته باشد. علوم انسانی باید انسانی آراسته به تدبیر، آراسته به اندیشه و آراسته به علم و ایمان تربیت کند. وی افزود: امام (ره) به معنای واقعی کلمه جویای علم و فهم حقیقت و تسلیم شدن در برابر آن بود و ایشان بنیانگذار وحدت حوزه و دانشگاه هستند. وی تاکید کرد: امام (ره) رمز خلق انقلاب اسلامی و بنیان نهادن ارکان حوزه و دانشگاه بودند و امروز رهبر معظم انقلاب با تاکید بر همه این مسائل پرچمدار آن هستند. ابوترابیفرد تاکید کرد: چالشهای اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ما محصول فقدان پیوست علمی در تصمیمات، تصمیمسازیها و تصمیمگیریها است. موفقیتهای ما در عرصههای مختلف نیز همه مدیون پیوند علم با تصمیمسازیها و تصمیمگیریها است و امیدواریم هیچ تصمیمی در کشور بدون پیوند علمی گرفته نشود. انتهای پیام/
93/09/25 - 11:42
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 112]