تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 15 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):روزه براى من است و من پاداش آن را مى‏دهم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799440966




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اهمیت مدیریت صحیح و مشارکت مردمی در حفظ مراتع و جنگل های زاگرس


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: شهرکرد؛
اهمیت مدیریت صحیح و مشارکت مردمی در حفظ مراتع و جنگل های زاگرس
حفظ و حراست و جلوگیری از تخریب جنگل های منطقه زاگرس از مهمترین مسائل زیست محیطی و منابع طبیعی در استان چهارمحال و بختیاری به شمار می رود که البته نیازمند مشارکت و همکاری همگانی است.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد؛ یک میلیون و 400 هزار هکتار از کل مساحت استان چهارمحال و بختیاری، معادل 85 درصد آن را عرصه های منابع طبیعی تشکیل می دهد. افزون بر 307 هزار هکتار از این میزان، جنگل و یک میلیون و 93 هزار هکتار آن مرتع می باشد که به ترتیب 22 و 78 درصد از سطح عرصه های ملی این استان را به خود اختصاص داده است. 

جنگل های منطقه زاگرس، از بهترین نوع جنگل از لحاظ حفاظت خاک، جلوگیری از تغییر وضعیت آب و هوایی، حفظ آب شیرین در سفره های زیرزمینی، و تغییرات سخت اقلیمی به شمار می رود.
حفظ و حراست و جلوگیری از تخریب این جنگل ها، از مهمترین دغدغه ها و مسائل زیست محیطی و منابع طبیعی در استان چهارمحال و بختیاری به شمار می رود که البته نیازمند مشارکت و همکاری همگانی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری، حل بنیادی بحران های زیست محیطی را مستلزم تدوین شیوه نامه های کلان و زیربنایی توسعه منطبق با قوانین حفاظت محیط زیست می داند و می گوید: وابستگی معیشتی مردم، خشکسالی های چند ساله اخیر و افزایش ریزگردها از جمله مشکلات منجر به فشار چند برابر ظرفیت به محیط زیست این استان است.


شهرام احمدی، با اشاره به اهمیت مشارکت و همکاری مردمی و تلاش و برنامه ریزی همه جانبه برای حفظ منابع زیست محیطی و جنگلی، اجرای برخی طرح های زیربنایی نظیر طرح « هر مدرسه یک نهالستان » در مدارس مناطق جنگل نشین چهارمحال و بختیاری را گامی برای آموزش، فرهنگ سازی و مشارکت دانش آموزان در حفاظت از تنوع زیست بومی زاگرس مرکزی و بویژه حفظ گونه جنگلی بلوط زاگرس اعلام می کند.

وی در مورد جزئیات این طرح، اضافه می کند: طرح « هر مدرسه یک نهالستان » که اولین کارگاه آموزشی آن پیرامون اهمیت حفظ و احیای جنگل ها، اهمیت بلوط در حفظ تنوع زیستی زاگرس، و نحوه کاشت، پرورش و نگهداری بذر بلوط، در مدرسه شبانه روزی شهید رحیمی فرد روستای دورک منطقه مشایخ شهرستان کیار برگزار شد.
به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری، وابستگی معیشتی مازاد بر توان از مهمترین عوامل تخریب محیط زیست است که سبب نابودی پوشش گیاهی و جنگلی و آب و خاک حوضه های آبخیز می شود.
خسرو عبدالهی سرانه جنگل در این استان را 4 دهم هکتار، یعنی دو برابر میانگین کشوری اعلام می کند، اما می گوید: چهارمحال و بختیاری تا دستیابی به استاندارد جهانی یعنی سرانه 8 دهم هکتار، راه درازی در پیش دارد.
به گفته کارشناسان، نبود جایگزین برای تأمین سوخت فسیلی در روستاهای حاشیه جنگل ها، از عوامل مهم نابودی سالانه افزون بر یک هزار هکتار از جنگل های زاگرس است و تا وقتی که چاره ای در این زمینه اندیشیده نشود، همچنان روند نابودی جنگل ها و افزایش فاصله سرانه جنگل تا استاندارد جهانی در این استان ادامه دارد.
تمرکز سد سازی، با 8 سد بزرگ ساخته شده، در دست ساخت و یا در حال مطالعه در استان چهارمحال و بختیاری هم دیگر عامل نابودی بیش از 10 درصد از جنگل های بلوط این بخش از زاگرس بیان می شود، چرا که تقریباً همه این سدهای بزرگ مخزنی و برق آبی در مناطق جنگلی این استان قرار دارد.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری هم فعالیت معادن و کارخانه های سنگ بری، شن و ماسه در مناطق جنگلی، علیرغم ممنوعیت های قانونی را از دیگر عوامل تخریب جنگل ها، مراتع و محیط زیست می داند و می افزاید: این قبیل بهره برداری های غیر استاندارد ، علاوه بر فرسایش و تخریب خاک، باعث ایجاد گرد و غبار، و نهایتاً به خطر انداختن پوشش گیاهی و درختان جنگل های اطراف، حتی تا شعاع 2 کیلومتری می شود.

علی محمد محمدی با تأکید بر اهمیت تدوین طرح جامع آمایش سرزمین و اینکه نباید به بهانه اجرای طرح های مختلف، منابع ارزشمند طبیعی و زیست محیطی به مخاطره بیفتد، انجام مطالعات زیست محیطی پیش از اجرای هر طرح عمرانی، صنعتی، اقتصادی و ... را ضروری می داند.


انتهای پیام/ش





تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن