تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 19 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حکمت را هر کجا که یافتی فراگیر، زیرا حکمت گمشده هر مومن است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814591890




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نجات جنگل ها و مراتع از مرگ تدریجی در گرو مشارکت مردم و مسوولان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: نجات جنگل ها و مراتع از مرگ تدریجی در گرو مشارکت مردم و مسوولان گچساران - ایرنا - نجات جنگل ها و مراتع از مرگ تدریجی در گرو مشارکت مردم و مسوولان است.


به گزارش خبرنگار ایرنا، بسیاری از کارشناسان و متخصصان محیط زیست جنگل ها و منابع طبیعی را پتانسیلی بزرگ برای افزایش سلامت انسان به دلیل کاهش آلایندگی های زیست محیطی و مکانی برای آرامش روحی و جسمی انسان در زیر چتر طرح های گردشگری می دانند.
اما برخی انسان ها آگاهانه یا ناآگاهانه برای بهره برداری های ناچیز و کم ارزش زمینه نابودی این منابع خدادادی را فراهم می کنند.
در این میان به نظر می رسد همکاری مردم برای مهربانی با محیط زیست، گزارش تخلفات سودجویان و عزم مسوولان برای احیای جنگل ها و مراتع تخریب شده راهگشای نجات این سرمایه های ملی از مرگ تدریجی است.
یک فعال زیست محیطی با اشاره به این نکته که انسان ها نقش اثرگذاری در تخریب جنگل ها و مراتع دارند،گفت: نهادینه کردن مشارکت مردم برای صیانت از این عرصه های طبیعی ضروری است.
پارسا آرامش نیا افزود: بهره برداری ناپایدار از منابع جنگلی از طریق اجرای طرح های عمرانی، خطوط انتقال گاز از جنگل ها، کشاورزی ناپایدار به ویژه در زمینه شخم نامتعارف در جهت شیب، بهره برداری بی رویه از چوب و چرای بیشتر از ظرفیت در خارج از فصول مهمترین عوامل تخریب منابع طبیعی است.
وی بی احتیاطی برخی و وقوع آتش سوزی ها ، شکار بی رویه گونه های حیات وحش، استفاده حساب نشده از منابع آب را از دیگر عوامل تهدید کننده محیط زیست ذکر کرد.
آرامش نیا با اشاره به پتانسیل های بی بدیل جنگل ها و منابع طبیعی در زمینه تولید گیاهان دارویی و صنعت گردشگری اکوتوریست مدیریت صحیح و برنامه ریزی برای بهره وری را راهکار استفاده مناسب و بدون تخریب و آسیب به منابع طبیعی ذکر کرد.
وی بومی سازی بهره وری از جنگل ها را از مهمترین نیازهای احیا و پیشگیری از تخریب این منابع خدادادی بیان کرد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: 22 طرح صیانت از جنگل ها و مراتع شهرستان های گچساران و باشت با هدف احیای عرصه های طبیعی این شهرستان ها در حال اجراست.
عزت الله بهشتی فر بیان کرد: 14 طرح احیا و بهره وری از مراتع و جنگل های گچساران و هشت طرح در منابع طبیعی باشت اجرا می شود.
وی اظهار کرد: این طرح ها در 420 هزار هکتار از عرصه های طبیعی گچساران و 115 هزارهکتار از جنگل ها و مراتع باشت در حال اجراست.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری باشت گفت: 800 هکتار از جنگل ها و مراتع این شهرستان پاییز امسال زیر کشت درختان جنگلی و گیاهان دارویی رفت.
سامان گرجی افزود: کشت درختان بادام کوهی و کنار در 350 هکتار از جنگل های باشت انجام شده است.
وی اظهار کرد: 450 هکتار از مراتع این شهرستان نیز زیر کشت گیاهان دارویی آنغوزه و کرفس رفته است.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری باشت ابرازداشت: این طرح ها در نزدیکی رود رونه و منطقه شلال دان از توابع باشت در حال اجراست.
وی اظهار کرد: احیای مراتع تخریب شده، پیشگیری از فرسایش خاک، جلوگیری ازهدر رفتن آب، نگهداری و ذخیره نزولات آسمانی ،تلطیف هوا و ایجاد محیط تفرج گاهی از مهمترین مزایای اجرای این طرح است.
گرجی با اشاره به تخریب مراتع و جنگل ها به دلایل مختلف از جمله آتش سوزی، چرای بیش از ظرفیت مراتع و کشاورزی ناپایدار ابرازداشت: احیای این سرمایه های خدادادی با کشت گیاهان دارویی و جنگل های دست کاشت از برنامه های مهم دولت است.
گرجی تاکید کرد: استفاده از جنگل ها و مراتع به عنوان منبع درآمد برای اهالی منطقه، صیانت از زیبایی هایی منابع طبیعی برای توسعه صنعت گردشگری از دیگر مزایای این طرح است.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گچساران گفت: 400 هزار واحد دامی مازاد بر ظرفیت مراتع در سطح این شهرستان وجود دارد.
فرهام جلیلی افزود: بیش از 305 هزار هکتار مرتع در این شهرستان وجود دارد که سالانه در هر هکتار 100 کیلوگرم علوفه خشک تولید می شود.
وی تصریح کرد: در زمان کوچ پاییزی عشایر ، حدود یک میلیون و 200 هزار راس دام در مراتع گچساران تعلیف می کند که وجود دام مازاد باعث فقر و تخریب این سرمایه های ملی می شود.
جلیلی ظرفیت متعادل چرای دام در مراتع شهرستان گرمسیری گچساران را 800 هزار دام اعلام کرد.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران گفت: ورود دام سبک عشایر به منطقه موجب فرسایش،تخریب و انقراض برخی گونه های گیاهی منطقه نیز شده است.
وی برخورد با چرای دام بدون پروانه چرا، کشت بادام کوهی و اجرای طرح های آبخیزداری از مهمترین برنامه های منابع طبیعی گچساران برای حراست از منابع طبیعی ذکر کرد.
8143/566


17/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 252]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن