محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830291351
-سیمای شیطانی در سینما
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
شیطان از نگاه ادیان الهی سیمای شیطانی در سینما شناخت کارکرد روایی شیطان در داستانها و آثار سینمایی بستگی تام دارد به مرادمان از شیطان و اینکه چه تصوری از نیروهای اهریمنی در ذهن داریم و چه محدوده عملی بخصوصی برای آنها قائلیم. یکی از مهمترین فیلمسازانی که در آثار سینمایی خود توجه ویژه به شیطان داشته و هر بار با نگاهی نو به این موضوع پرداخته، رومن پولانسکی لهستانی است.
فیلم های انزجار (1965)، رقص قاتلین خون آشام (1967)، بچه رزمری (1968)، مستاجر (1976) و دروازه نهم (1999) به طور مستقیم به هراس و دلهره ناشی از وجود نیروهای اهریمنی می پردازند و فیلم های دیگر این کارگردان نیز با محوریت قرار دادن خیر و شر، یا معصومیت و شرارت، اشاراتی پنهان به دو ساحت رحمانی و شیطانی وجود انسان دارند. فیلم های چاقو در آب (1962)، مکبث (1971)، محله چینی ها (1974)، تس (1979)، ماه تلخ (1992)، مرگ و دوشیزه (1994)، پیانیست (2002) و نویسنده پشت پرده (2010) از این جمله اند. در دو فیلم «انزجار» و «مستاجر» شیطان در قالب ترس و وحشت ناشی از گسیختگی روانی به تصویر کشیده شده است و این را ما از دیگر آثار پولانسکی درمی یابیم. یعنی اگر همه فیلم های پولانسکی آثاری در ژانر وحشت بودند که صرفا قصد نمایاندن روان پریشی حاصل از ترس و تنهایی را داشتند آن وقت می شد گفت مولفه ای به نام راز و ماورا و در نتیجه نیروهای اهریمنی نقشی در این فیلم ها ایفا نمی کنند و همه چیز بازگشت دارد به پیچیدگی های ذهن و ضمیر انسان. تفاوت نگاه روان شناسانه به موضوع هراس و دلهره با نگاه اهریمن پژوهانه در این است که وقتی نگاهی ماورائی به مساله داریم، انسان تنها جزئی کوچک از طبیعت پیرامون فرض می شود که تحت سیطره نیروهایی پنهان قرار دارد و چنان نیست که چند و چون زندگی اش به طور کامل در کف اختیار و اراده خودش قرار داشته باشد. هیچکاک که به استاد خلق دلهره در سینما شهرت دارد، اگرچه نگاهش به ترس، کاملا رازآمیز و داستان پریانی است، اما دیو آثار او با شیطان آثار پولانسکی تفاوتی فراوان دارد. هیچکاک زمینی تر به مساله می نگرد و آثارش روان شناختی ترند، حال آن که پولانسکی علاقه ویژه ای به تحویل ساحت روان شناختی وجود آدمی به ساحت ماورائی هستی او دارد. فیلم «رقص قاتلین خون آشام» اثری کمیک در گروه فیلم های ومپایری ـ خون آشامی است که می خواهد شیطان را از منظر باورهای خرافی مغرب زمین در باره وجود موجودات خون آشام ـ یا شاید بهتر باشد بگوییم از منظر داستان های عامیانه و پرطرفدار ومپایری ـ مورد توجه قرار دهد. ارتباط میان کاراکتر داستانی خون آشام با شیطان و نیروهای اهریمنی و در نتیجه، تقابل آن با باورهای مذهبی و روحانی یا همان ساحت رحمانی وجود، در فیلم «دراکولای برام استوکر» ساخته فرانسیس فورد کاپولا بخوبی نشان داده شده است. پولانسکی در این فیلم بنا دارد با بیانی طنزآمیز وجود نیروهای ماورائی را که برای اذهان علمی و منطقی قابل قبول نیستند واقعی جلوه دهد و گامی نخست در مسیر باوراندن وجود حقیقی شیطان در عالم هستی بردارد. گامی که در فیلم «بچه رزمری» بلندتر برداشته می شود و وجهی نظریه پردازانه، عمیق و تاثیرگذار پیدا می کند. بچه رزمری شیطانی ترین فیلم پولانسکی یا شاید حتی بتوان گفت شیطانی ترین فیلم تاریخ سینماست. شیطانی البته به معنای مرتبط با شیطان نه به معنای همسو با نگرش های شیطانی. ایده باردار شدن از شیطان و مادری کردن برای او ایده ای سمبلیک برای بیان مضمونی بسیار متعالی و ژرف است که از یک سو تراژیک و از دیگر سو درس آموز و در هر دو صورت تکان دهنده است و می تواند نوعی حدیث آرزومندی ایمان تلقی شود. در فیلم بچه رزمری، شیطان آشکارا وجودی کریه، هولناک و تاریک دارد که گرفتاری شخصیت اصلی فیلم یعنی رزمری در چنگال او مخاطب را می آزارد و در او آرزوی رهایی همیشگی از سیطره نیروهای اهریمنی را می پروراند. به بیان دیگر این فیلم صراحتا در مخالفت با ویژگی های شیطانی و در ستایش معصومیت کودکانه ساخته شده و به تحسین پاکی و بی آلایشی در مقابل دروغ و فریب و نیرنگ می پردازد. اما فیلم «دروازه نهم» از مدخلی دیگر به بحث درباره شیطان ورود پیدا می کند که عبارت است از بندگی عارفانه شیطان یا همان شیطان پرستی عارفانه. این تعبیر ممکن است در ظاهر پارادوکسیکال یا متناقض به نظر برسد، اما اگر عرفان را شناخت و معرفت درخور معنا کنیم و معنای مصطلح آن یعنی عشق به خدا را در نظر نیاوریم، در آن صورت تعبیری کاملا صحیح و رسا خواهد بود که به بهترین نحو نمایانگر درونمایه عجیب و عمیق این فیلم پولانسکی است که البته برخلاف دیگر آثار این کارگردان با استقبال زیادی از سوی مخاطبان و منتقدان مواجه نشده و اثری مغفول در کارنامه فیلمسازی او به شمار می آید. فیلم دروازه نهم نمایانگر سه شکل متفاوت شیطان خواهی و شیطان پرستی یا همان پیروی از شیطان با عمل به وسوسه های رحمان ستیزانه اوست. یکی استغراق در لذایذ شهوانی که شخصیت لیانا در فیلم نماینده آن است، دیگری استفاده ابزاری از دانش و آگاهی برای حرکت در مسیر باطل که در شخصیت بالکان ظهور و بروز دارد و سوم، آمیختگی علم با عمل یا همان عالم عامل بودن در مسیر شیطان گرایی که ویژگی شخصیت اصلی فیلم یعنی کورسو است. برخی این فیلم نه چندان محبوب پولانسکی را اثری شیطان پرستانه دانسته اند و در تائید مدعای خود این نکته را عنوان کرده اند که دروازه نهم یعنی دروازه نهایی ورود به قلمرو شیطان در این فیلم نور مطلق است نه تاریکی و همین حکایت از نوعی شیطان ستایی و جانبداری از زندگی اهریمنانه دارد. در پاسخ باید گفت اولا چنین برداشتی با کلیت نگاه این فیلمساز و مواضع روشن او در قبال شیطان سازگاری ندارد. این مواضع در فیلم های دیگر پولانسکی به وضوح قابل شناسایی است و از این گذشته خیلی ها قتل وحشیانه و مشکوک همسر او شارون تیت به دست چارلز منسون و پیروانش را نیز که سال 1969 به وقوع پیوست مرتبط با همین حمله پولانسکی به آیین های شیطانی در فیلم بچه رزمری (1968) دانسته اند. ثانیا در مواجهه با فیلم های سینمایی، برداشت های نشانه شناسانه تنها در صورتی قابل استناد هستند که با دیگر نشانه ها و اشارات موجود در اثر مطابقت داشته باشند، نه این که تافته ای جدابافته بوده و صرفا بهانه ای برای برچسب زنی و انگ چسبانی باشند. فیلم دروازه نهم بر آن است تا شیطان را موجودی قدرتمند و فعال ـ نه ضعیف و منفعل ـ به تصویر بکشد و خاطرنشان سازد که رحمانیت همواره در مصافی سخت با شیطانیت قرار دارد و نیروهای اهریمنی نه فقط با سوء استفاده از ضعف های انسانی که از آن مهم تر با سوء استفاده از قدرت ها و استعدادهای شگفت نهفته در وجود انسان اقدام به صف کشی در برابر جبهه حق می نمایند و این مساله نه فقط از زاویه نگاه این اثر، که حتی از منظر آموزه های رحمانی ادیان نیز حقیقتی بسیار مهم و شایان توجه انگاشته شده که نمی توان و نباید بی اعتنا از کنار آن گذشت. آزاد جعفری / جام جم
 
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]
صفحات پیشنهادی
در برنامه رادیویی سینمامعیار صورت گرفت: بررسی خواب زدههایی که هیچ منتقد موافقی نداشتند
در برنامه رادیویی سینمامعیار صورت گرفت بررسی خواب زدههایی که هیچ منتقد موافقی نداشتندبرنامهٔ این هفته سینمامعیار با موضوع بررسی فیلم خواب زدهها ساخته فریدون جیرانی و با حضور رحمان سیفیآزاد نویسنده و تهیهکنندهٔ فیلم منتقدین برنامه عباس کریمی و امیرعباس صباغ و اجرای سیدامیرجامروز «آزادراه» از سینما حقیقت میگذرد
امروز آزادراه از سینما حقیقت میگذردمستندی آزادراه با موضوع ساخت آزادراه تهران-شمال عصر امروز در سینماحقیقت به نمایش در میآید به گزارش خبرگزاری فارس در چهارمین روز جشنواره سینما حقیقت که این روزها در تهران برپاست مستند آزادراه به کارگردانی محسنخانجهانی راس ساعت 18 در سالنحدادعادل و همسرش در سینماآزادی
حدادعادل و همسرش در سینماآزادی چند رسانهای > عکس - فیلم سینمایی شیار 143 با حضور غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در سینما آزادی به نمایش درآمد غلامعلی حدادعادل نماینده مجلس شورای اسلامی و رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی همراه با همسرش به سینما آزادرئیس انجمن سینمای اهواز خبر داد افتتاحیه کلاسهای فیلمسازی از 15 آذرماه در اهواز
رئیس انجمن سینمای اهواز خبر دادافتتاحیه کلاسهای فیلمسازی از 15 آذرماه در اهوازرئیس انجمن سینمای اهواز از حمایت این انجمن با تدارک برنامههای ویژه از فیلمسازان جوان خبر داد و گفت افتتاحیه کلاسهای فیلمسازی از 15 آذرماه جاری با حضور اساتید و مسئولان ارشاد اسلامی صورت میگیرد رضاحدادعادل و همسرش در سینما آزادی/ تصاویر
حدادعادل و همسرش در سینما آزادی تصاویر تاریخ انتشار چهارشنبه 12 آذر 1393 ساعت 12 45 | شماره خبر 1742738585968738607 تعداد بازدید 12 پ پ غلامعلی حدادعادل نماینده مجلس و رییس فرهگستان ادب همراه با همسر خود دکتر طیبه ماهروزاده و جمعی از مسئولان قوه قضائیه شامگاه گذشته به تماشیک سال از تعطیلی سینمای 75 ساله شیراز گذشت
یک سال از تعطیلی سینمای 75 ساله شیراز گذشت شیراز- ایرنا- اواسط پاییز سال گذشته یک سینمای 75 ساله در شهر فرهنگی شیراز دستخوش خزان روزگار شد و خطر ریزش سقف سالن نمایش آن را تعطیل کرد تا فاجعه ای برای دوستداران هنر و سینما روی ندهد 18 اردیبهشت 93 پیش بینی ها درباره فروریختن سقف سی-تحلیل و بررسی فیلم سینمایی پنج ستاره در رادیو خانواده
تحلیل و بررسی فیلم سینمایی پنج ستاره در رادیو خانواده مازیار فکری ارشاد در برنامه پنجره های روشن پنجشنبه13 آذرماه اولین ساخته مهشید افشارزاده در کسوت کارگردانی را نقد و بررسی می کند به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ارتباط با رسانه رادیو خانواده برنامه پنجره های روشفیلم/ آلودگی هوای تهران بازیگر معروف سینما و تلویزیون را بستری کرد
فیلم آلودگی هوای تهران بازیگر معروف سینما و تلویزیون را بستری کرد انوشیروان ارجمند بازیگر سینما و تلویزیون در بیمارستان بستری شد برزو ارجمند فرزند وی درباره علت بستری شدن وی توضیح می دهد دانلود لینک ۱۲ ۰۹ ۱۳۹۳ - ۱۱ ۵۳بازدید هیات اعزامی خانه سینما از استودیو فیلمسازی بالز برگ آلمان
بازدید هیات اعزامی خانه سینما از استودیو فیلمسازی بالز برگ آلمان فرهنگ > سینما - هیات اعزامی خانه سینما در ادامه حضور خود در آلمان از استودیو فیلمسازی بالز برگ در پوتسدام دیدار کرد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین این استودیو که بیش از یکصد و دو سال قدمت دارد در شهرک رسپخش صنایعدستی در سینما
چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱ ۲۲ در هشتمین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران سینما حقیقت موضوع بسیاری از فیلمهای این دوره درباره صنایعدستی و هنرهای سنتی است اگرچه در سالهای گذشته برخی فیلمسازان دغدغه پرداختن به این موضوع را داشتهاند اما امسال از 288 فیلمی که در این جشنوارهفرمول مستندسازی «محمد شهبا» در دومین کارگاه تخصصی سینماحقیقت
فرمول مستندسازی محمد شهبا در دومین کارگاه تخصصی سینماحقیقت خبرگزاری پانا در دومین روز از برپایی کارگاههای تخصصی هشتمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت دکتر محمد شهبا در جمع مستندسازان به مقوله نشانهشناسی فیلم مستند پرداخت وی فارغ التحصیل دكترای روانشناسی از دانشگاه انگلیا ازوج مشهور سینمای ایران روز ایدز کجا رفتند؟ + تصاویر
زوج مشهور سینمای ایران روز ایدز کجا رفتند تصاویر نمایش دو مرد در یک اتاق به کارگردانی مسعود رایگان به مناسبت هفته مبارزه با بیماری ایدز و به سفارش سازمان بهزیستی و کمیته فرهنگی سازمان یونیسف در بیش از 10 دانشگاه تهران روی صحنه رفت نمایش دو مرد در یک اتاق به کارگردانی مسعوگپی خواندنی با دو جاری محبوب سینمای ایران! +عکس
گپی خواندنی با دو جاری محبوب سینمای ایران عکس با این دو جاری که این روزها روی صحنه نمایش خواهر هم شدهاند گفتوگویی انجام دادیم رهنما در این گفتوگو توضیحاتی هم درباره حواشی روزهای اخیر و شکایتش از یک منتقد را ارائه کرد با اینکه خیلی خسته هستند و روزهای پرکار و البته پرحاشیطباطبایینژاد: سینما میتواند ایمان را با زبانی جهانی بیان کنند مدیر سازمان خیریه «نلسون ماندلا» از
طباطبایینژاد سینما میتواند ایمان را با زبانی جهانی بیان کنندمدیر سازمان خیریه نلسون ماندلا از جشنواره سینماحقیقت بازدید کردعصر دیروز جشنواره بینالمللی سینماحقیقت میزبان کازوهیرو تاکِگاوا مدیرعامل سازمان خیریه HS نلسون ماندلا از کشور ژاپن بود به گزارش خبرگزاری فارس تاکِگاوانگاه یک نقاش به سینمای هالیوود به نمایش گذاشته میشود
نگاه یک نقاش به سینمای هالیوود به نمایش گذاشته میشوداولین نمایشگاه انفرادی نقاشیهای کاوه خان آبادی با نگاه آزاد و خلاقانه این هنرمند به عناصر اصیل و فرهنگساز سینمای هالیوود در دهه 50 و 60 میلادی برگزار میشود به گزارش خبرگزاری فارس اولین نمایشگاه انفرادی نقاشیهای کاوه خانآهنرمند تئاتر، سینما و تلویزیون ایران: موضوع 8 سال دفاع مقدس تاریخ سرفراز ملت ایران است
هنرمند تئاتر سینما و تلویزیون ایران موضوع 8 سال دفاع مقدس تاریخ سرفراز ملت ایران استبازیگر عرصه تئاتر سینما و تلویزیون گفت موضوع هشت سال دفاع مقدس تاریخ واقعی ملت ایران است که ابعاد آن همواره بر تارک این مرز و بوم درخشش و تعلل دارد به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل محمود عزیزنماینده ای که برای دیدن «شیار۱۴۳» به سینما رفت |اخبار ایران و جهان
نماینده ای که برای دیدن شیار۱۴۳ به سینما رفت کد خبر ۴۵۴۸۶۷ تاریخ انتشار ۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴ ۳۰ - 03 December 2014 غلامعلی حدادعادل نماینده مجلس شورای اسلامی و رییس فرهگستان ادب فارسی گفت فیلم شیار ۱۴۳ نشان داد که مادران و خانوادههای شهدا نیز با سینمای ایران ارتباط خوبی برقرار-
گوناگون
پربازدیدترینها