تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  حضرت فاطمه زهرا (ع):خداوند ايمان را براى پاكى از شرك... و عدل و داد را براى آرامش دل‏ها واجب نمود. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803936872




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فرهنگ‌سازی و اجرای عدالت دو رکن مهم پیشگیری از فساد


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: حجت‌الاسلام رهبر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران تاکید کرد
فرهنگ‌سازی و اجرای عدالت دو رکن مهم پیشگیری از فساد
رئیس کمیسیون قضایی مجلس هشتم گفت:‌ فرهنگ‌سازی باید در سطح گسترده‌ای انجام شود، یا برای اجرای عدالت اجتماعی در مسائل مختلف تلاش کنیم و آن وقت است که عدالت سبب بسته شدن باب بسیاری از مفاسد خواهد شد.


«حجت‌الاسلام محمدتقی رهبر» در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، پیرامون راهکارهای پیشگیری از مفاسد اقتصادی در جامعه، گفت: یکی از این راهکارها فرهنگسازی است، یعنی اگر انسان فرهنگ حلال و حرام را بفهمد و ایمان داشته باشد و بداند که فساد مالی و اداری تبعات منفی، مجازات الهی و پاسخگویی قیامت را دربر دارد، هرگز به سمت این کار نخواهد رفت.
 
وی ادامه داد: فرهنگ کار، خداترسی، دلسوزی و خدمتگزاری در میان یک عده ضعیف است، مثلا هدف یک شخص از کار کردن فقط دریافت حقوق است، می‌بینیم که به ارباب رجوع اعتمادی نمی‌کند و برایش مهم نیست، پس اینگونه موارد ناشی از ضعف ایمان او است و اگر همین شخص بداند این پستی که گرفته، از پول ملت است و باید در خدمت مردم باشد هرگز کم کاری نخواهد کرد.
 
رئیس کمیسیون حقوقی قضایی مجلس هشتم، تصریح کرد: آن کسی که قلم به دست گرفته و برخلاف مصالح کشور و دین می‌نویسد، بداند او هم باید در برابر قلمش پاسخگو باشد.
 
حجت‌الاسلام رهبر اظهار داشت: با توجه به اینکه نظام ما یک نظام اسلامی است، بنابراین برای پیشگیری از هرگونه فساد اخلاقی، مالی، اداری، سیاسی، اجتماعی و خانوادگی باید فرهنگ‌سازی شود.
 
وی افزود: 35 سال است که ما فقط می‌گوییم فرهنگ‌سازی، اما فرهنگ‌سازی نشده است.
 
* اجرای عدالت در جامعه سبب کاهش فساد خواهد شد
 
رئیس کمیسیون قضایی مجلس هشتم ادامه داد: مسئله بعدی مسئله بی‌عدالتی است یعنی این که ما عدالت را در مسائل مالی رعایت کنیم و این که قبول کنیم سرمایه‌های ملی متعلق به همه افراد جامعه است.
 
حجت‌الاسلام رهبر گفت: یک عده‌ای را مشاهده می‌کنیم که حقوق‌های ماهیانه آن‌ها به 10 تا 20 میلیون تومان می‌رسد اما یک کارمند زیردست حقوقش بین 700 تا 1 میلیون تومان است، و باید گفت که این بی‌عدالتی هم یکی از عوامل فساد است.
 
رئیس  کمیسیون قضایی مجلس هشتم اظهار داشت: چرا باید در این شرایط یک ثروتمند بتواند میلیاردها ثروت جمع کند ولی یک جوان 50 متر خانه نداشته باشد، بنابراین اینگونه مسائل بی‌عدالتی است.
 
حجت‌الاسلام رهبر با اشاره به اینکه نظام ما یک نظام اسلامی است، تصریح کرد: باید ترازوی عدالت را بگذاریم و حق هر کس را نسبت به شأن خودش دهیم.

وی ادامه داد: دولت و همه ثروتمندان باید واجبات مال‌شان را بدهند، چرا که اگر خمس مال‌ها و زکات‌ها داده شود، فقیری در جامعه پیدا نخواهد شد.
 
رئیس کمیسیون قضایی مجلس هشتم گفت: بی‌عدالتی در جامعه سبب فساد می‌شود، چرا که وقتی کسی دستش خالی باشد، رو به سرقت، مواد مخدر، رشوه خواهد آورد.
 
حجت‌الاسلام رهبر  اظهار داشت: فرهنگ‌سازی باید در  سطح گسترده‌ای انجام شود، یا برای اجرای عدالت اجتماعی در مسائل مختلف تلاش کنیم و آن وقت است که عدالت سبب بسته شدن  باب بسیاری از مفاسد خواهد شد.
 
*با اجرای قانون‌های صحیح باید راه‌های فساد را بست
 
حجت‌الاسلام رهبر با اشاره به اجرای قانون در این زمینه،  ادامه داد: با قانون‌های صحیح باید راه‌های فساد را بست، چرا که ثروت و قدرت فساد می‌آورد، بنابراین باید در تربیت ثروتمندان و قدرتمندان تلاش کنیم.
 
وی گفت: اگر قدرت و ثروت زیاد به کسی داده نشود، در واقع باب ثروت‌اندوزی فراهم نخواهد شد.
 
رئیس کمیسیون قضایی هشتم تصریح کرد: در صدر اسلام اصلاً فقیر پیدا نمی‌شد، زیرا همه افراد زکات و خمس خود را پرداخت می کردند و همچنین از فساد جلوگیری می‌شد.
 
*دستگاه‌های ناظر باید منصفانه و بی‌طرفانه عمل کنند
 
حجت‌الاسلام رهبر با اشاره به اینکه دستگاه های نظارتی باید  نظارت صحیح و دقیقی نسبت به این مسئله را داشته باشند،  اظهار داشت: باید یک عده فقط مسئول نظارت  بر درآمدها و حقوق‌ها باشند. مثلاً در بحث یارانه‌ها که باید افراد فقیر آن را دریافت می‌کردند، اما در حال حاضر می‌بینیم که افراد  غنی نیز  آن را دریافت می‌کنند.
 
وی افزود: پرداخت یارانه‌ها به دهک‌های پایین از طرح‌های دولت احمدی‌نژاد بود اما هنگامی که وارد مجلس شد متأسفانه یک عده نماینده پیشنهاد دادند که باید همه افراد جامعه آن را دریافت کنند.
 
*رفتارهای ناهنجار مفسدین باید سریع‌تر مجازات شود
 
رئیس کمیسیون قضایی مجلس هشتم گفت: مفسدین بدانند که مجازات در انتظارشان است و همچنین این را بدانند که با نزدیک بودن به مراکز ثروت و قدرت نمی‌توانند سوءاستفاده کنند و روزی قانون گریبان‌شان را خواهد گرفت.
 
حجت‌الاسلام رهبر تصریح کرد: هنگامی که بعضی از پرونده‌های ثروتمندان را می‌خوانیم، می‌بینیم که چند هزار میلیارد تومان اختلاس کرده‌اند این در حالی است که در روزگاری که مردم یک وجب خانه برای خودشان ندارند، این آدم‌هااز کجا چنین ثروت‌هایی را به دست آورده‌اند!
 
وی ادامه داد: وقتی می‌گوییم فساد، ذهن‌ها فقط به سمت فساد مالی نرود، هرچند فساد مالی، ام‌الفساد است، چرا که ما فسادهایی همچون رانت‌خواری، استفاده از قدرت و پایگاه را نیز داریم.
 
رئیس کمیسیون قضایی مجلس هشتم با اشاره به صحبت‌های مقام معظم رهبری در رابطه با همایش سران سه قوه برای مبارزه با فساد اداری و اقتصادی گفت: باید یک عده متفکرین، جامعه‌شناسان، افراد حوزوی و دانشگاهیان بنشینند و راه‌های صحیح برای مقابله با این مسئله را بی سر و صدا پیدا کنند و در صورت نیاز از دستگاه‌های ذی‌ربط کمک بخواهند.
 
حجت‌الاسلام رهبر در پایان خاطر نشان کرد: اگر این روند فساد در جامعه ادامه پیدا کند، جمهوری اسلامی هویت خود را از دست خواهد داد و آن وقت دیگر نمی‌توانیم به دنیا الگوی یک حکومت اسلامی را نشان دهیم.

انتهای پیام/






تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن