تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):داناترين مردم كسى است كه دانش ديگران را به دانش خود بيفزايد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835564900




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شکاف بین اباذری و پاشایی ؛ فاصله تاریخی مردم و قشر اندیشه ورز


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: شکاف بین اباذری و پاشایی ؛ فاصله تاریخی مردم و قشر اندیشه ورز وبلاگ > معیری‌نژاد، هادی - هر از گاهی اتفاقاتی در جامعه ما باعث می شود که بیش از پیش به یاد نداشته های خود بیفتیم.

مرگ مرتضی پاشایی و پس از آن جنجال هایی که در فضای رسانه ای بر سر صحبت های دکتر یوسف اباذری شد ما را به یاد نقاط خالی ای می اندازد که درحوزه فرهنگی جامعه ما به چشم می خورد. بحث ابتذال نه تنها در ایران و نه در این مقطع که همیشه موجب رنجش روشنفکران بوده است وگاه روشنفکران و مردم را که نگهبانان راستین کالاها و محصولات فرهنگی عامه پسند هستند رو در روی هم قرار داده است. نظیر خرده گیری احمد شاملو به خواننده پر طرفدار پاپ که به نظر خودش با خواندن یکی از اشعار فولکلور شاملو کار خوبی کرده بود و نمی دانست چرا روشنفکر بر او خرده می گیرد. در این میان آنچه قفسه خالی سرمایه های فرهنگی مارا خالی تر از پیش می نماید نبود سپهری میانه مابین روشنفکری و رفتارهای اجتماعی مردم است. در چنین سپهر میانه ای نه روشنفکر از استقبال مردمی ازتشیع جنازه یک خواننده تازه کار می رنجد و نه مردم از خرده گیری روشنفکر به ابتذال موجود در فضای فرهنگی برمی آشوبند. به نظر می رسد که مشکل امروز اندیشه و اندیشه ورزی و عدم ورود ایده به حوزه عمومی جامعه، فاصله و شکافی است که بین قشر اندیشه ورز جامعه و عموم مردم وجود دارد. شکافی که حتی در دوره پهلوی هم وجود داشته و روشنفکران را گاه مجبور به عوام زدگی و مردم را به ان تلکتوئل بازی باسمه ای و صوری وا میداشت. امروز که این شکاف بین روشنفکران و عامه مردم بیشتر و بیشتر شده و هر لایه اجتماعی از لایه کناری خود در حال گریزاست، مردم در عام بودن خود و روشنفکران در خاص بودن خود، رادیکا لتر شده اند. در چنین فضایی یافتن روشنفکران مردمی و مردمی که به راستی بر اساس یک چارچوب ذهنی مشخص کنش اجتماعی داشته باشند کیمیاست. بی جهت نیست که در چنین فضایی پدیده های مانند تشیع جنازه یک هنرمند با سونامی تحلیل مواجه شده و در این میان گاه همه نظرات درست و گاه همه غلط به نظر می رسند چرا که اندیشه ورزی در کشور ما فاقد چارچوب و روایی آن به سطح جامعه و مردم ،با نقص و حتی بن بست مواجه است . به همین دلیل نه تنها این رفتار خاص مردم بلکه دیگر رفتارهای آن ها نیز اکثرا پیش بینی ناپذیر است چرا که عامه مردم از هیچ الگوی مشخص رفتاری پیش بینی پذیر پیروی نمی کنند. هیچ کس منکر ابتذالی که لاجرم در این چند سال تمامی حوزه های فرهنگی ما را به خود دچارکرده نیست اما به راستی کدام روشنفکر را در همین سالها یارای آن بود که به دور از جنجال های سیاسی ،ترمز خطر قطار را بکشد؟ کدام سپهرمیانه می توانست مدیومی بین اندیشه ورزان نگران و مردمی باشد که دلشان به حال فرهنگ خود و فرزندانشان می سوخت؟ و بالاخره کدام اندیشه در چارچوبی مشخص و مردم فهم به جامعه به عنوان باطل السحر ابتذال ارایه شد؟ مردم در شرایط خالی بودن قفسه های فروشگاه ،هرچه موجود است را به سبد خرید می ریزند وسعی می کنند دو روز عمر را با این محصولات دم دستی خوش باشند، دیگر ملاک و معیار ابتذال یا عدم ابتذال این کالاها ،وجود فضایی عمومی از نقد هنریست که کلا در جامعه ما از لحاظ آماری وجود خارجی ندارد. در چنین فضایی وجود تمامی این اتفاقات غیر عادی، عادیست و هیچ دلیلی برای عصبانیت ، نه از جانب روشنفکران جامعه از دست مردم ونه از جانب مردم از دست روشنفکران وجود ندارد. کوتاه سخن اینکه نگرانی های اندیشه ورزانه دکتر اباذری و تعصب مخاطبانش بر روی ارزش ها ،علایق و احساساتشان هر دو قابل درکند به شرطی جریان سیال اندیشه بین روشنفکر و مردم مسدود نباشد.

کلید واژه ها: جامعه‌شناسی - رفتارهای اجتماعی -




یکشنبه 23 آذر 1393 - 07:39:30





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن