تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 2 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):رجب نام نهرى است در بهشت از شير سفيدتر و از عسل شيرين‏تر هركس يك روز از ماه رجب ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1832252750




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرا اینقدر عصبانی، چرا اینقدر جدی؟! / یادداشتی بر اظهارات دکتر یوسف اباذری درباره مرتضی پاشایی


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


چرا اینقدر عصبانی، چرا اینقدر جدی؟! / یادداشتی بر اظهارات دکتر یوسف اباذری درباره مرتضی پاشایی وبلاگ > فروتن، پیام - شخصا به عنوان کسی که به جهان هنر علاقمند است و رویکردهای مختلف نسبت به آن را دنبال می کند، اعتقادی به موسیقی "مبتذل" یا اصولا "هنر مبتذل" با مفهوم مورد نظر دکتر اباذری ندارم. آن هم در کهکشان هنری ای که حتی خود ابتذال نیز تبدیل به یک سبک و رویکرد هنری شده است. هویت یافته و نمایشگاه های متعددی پیرامون همین نگاه ویژه در جای جای جهان برپا می شود. پس تا اینجا می توان اظهار داشت موسیقی پاشایی با محور فکری و منظور دکتر اباذری مبتذل نبوده است. یا حداقل در حوزه این سبک و کارپرداخت ویژه مدرن جهانی بررسی نمی شود.

  1 - بسیاری از مفاهیم هنر را می توان با مولفه ای به نام "غذا" تشریح و تبیین کرد. اگر قرن بیستم قرن شکل گیری و شکوفایی پدیده های گوناگون بود، صنعت غذا نیز از تحولات عمده و بسیاری برخوردار شد. فست فودها، غذای کودک، رواج غذاهای ملل، فود کورت ها و ... پدیده هایی مدرن در عرصه صنعت غذا به شمار می آیند. در چنین شرایطی آیا می توان به این غذاها، برچسب ابتذال چسباند و اسفاده کنندگان از آنها را مشتی انسان ابله و "مسخره" نامید؟! طبیعتا پاسخ منفی است. در عالم واقعیت های جاری و در زندگی پر سرعت امروزی و سرشار از کم وقتی، استفاده از چنین غذاهای سریع و سهل الوصولی گریزناپذیر است. تا جایی که بی شک خود دکتر اباذری نیز باید گهگاه از چنین غذاهایی استفاده کرده  باشند. و شاید بی خردی باشد که در اوج فعالیت و مشغله کاری به انتظار قل زدن آخر خورش فسنجان فرد اعلا نشست و از کار و زندگی افتاد تا وعده غذایی مبتذلی را مصرف نکرد! بدین ترتیب هنر و رویکردهای مختلف آن در ارتباط با مخاطب را می توان به ذائقه غذایی مصرف کنندگان آنها تشبیه کرد. بی تردید هیچ غذایی را نمی توان مبتذل دانست. تنها می توان به ارزش های غذایی آنها اشاره کرد و این که تا چه حد و در کجا و در چه شرایطی می توان از چنین غذاهایی بهره برد. موسیقی پاشایی و نظایر آن را نمی توان از گردونه هنر خارج کرد. اما می توان به مخاطبان موسیقی آموخت که ارزش چنین موسیقی و هنری در قیاس با شاهکارهای ایرانی و جهانی، در چه جایگاهی قرار دارد. می توان به آنها آموخت که استفاده دائمی و مستمر از چنین غذای سهل الوصول و فست فودی می تواند سلامت آنها را دستخوش آسیب کند. اما آیا واقعا می توان به جامعه القا کرد تا از مصرف پیتزا، ساندویچ و ... صرف نظر کنند؟! 2 - وقتی اثری خلاقانه دارای مخاطب می شود (به تعداد مخاطبان کاری نداریم)، بی شک آن اثر وارد عرصه هنر شده است. هنر نیز مانند ورزش، صنعت و تولید دارای درجه بندی در جایگاه مخاطب است. نگاه کنیم به ورزشی مانند فوتبال که شاید پاپ ترین نوع ورزش باشد. با بیشترین میزان مخاطب جهانی و بیشترین گردش اقتصادی. اما وقتی به همین ورزش از دریچه مخاطب توجه می کنیم می توان به جایگاه اجتماعی طرفداران آنها نیز پی برد. بدون شک تراز و شاخص اجتماعی مخاطبان فوتبال با تراز و شاخص اجتماعی مخاطبان ورزش هایی نظیر تنیس یا گلف برابر نیست. بدین ترتیب موسیقی و اصولا هنر نیز از چنین دسته بندی مخاطب شناسانه برخوردار است. شما به هیچ وجه نمی توانید انتظار داشته باشید تا مخاطبان کنسرت های موسیقی کلاسیک، اپرا و حتی تئاتر (درام) از میزان مخاطبان موسیقی پاپ، سینما و تئاتر روحوضی بیشتر باشد. این یک قیاس مع الفارغ و بیهوده است. در حالی که از موسیقی پاپ (با هر درجه از اعتبار و ارزش) تا موسیقی کلاسیک ( با هر درجه از اعتلا) و از اپرا و باله تا تئاتر روحوضی، هریک به درستی عنوان هنر را یدک می کشند. شما نمی توانید از گروه عظیمی از نوجوانان یا جوانان توقع داشته باشید تا مدام به موسیقی باخ ، بتهوون و اشتراوس گوش کنند. ذائقه آنها هنوز خام است و به اقتضای سنشان محتاج ماجراجویی و نوک زدن به انواع و اقسام غذاهای خصوصا آماده. آنها به موسیقی های مختلف گوش می کنند و این می تواند آغاز راهی برای تربیت ذائقه و ارتقاء آن باشد. نگرانی از مرتضی پاشایی و موسیقی وی نگرانی بیهوده ای است. درست به همان اندازه که بخواهیم نگران رواج بسیار موسیقی جاستین بیبر در میان نوجوانان و جوانان امریکایی باشیم. حال آن که حضور چنین خوانندگانی به هیچ وجه از اعتبار و جایگاه موسیقی کلاسیک نمی کاهد و تنها رنگین کمانی از ذائقه های مختلف غذایی را در جهان هنر به وجود می آورد. 3 - همچنان اعتقاد راسخ دارم که ما ایرانیان بسیاری مباحث جدی را به شوخی برگزار می کنیم و انبوه شوخی های اطرافمان را به جد می گیریم. شوخی هایی که به واسطه سیاست اطرافمان، روز به روز بیشتر و بیشتر می شوند!       



شنبه 22 آذر 1393 - 12:15:15





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 88]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن