واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: پنجشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۹
امام جمعه مشهد گفت: بدترین مساجد، مساجدی هستند که در آن نماز و دعا خوانده میشود، اما از مسائل یک نظام حاکم قائل و عامل به قسط در آن خبری نیست. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، آیتالله سیداحمد علمالهدی در همایش فصلی علما و ائمه جماعات و اعضای هیات امناء و فرماندهان پایگاههای مقاومت بسیج مساجد مشهد که شب گذشته، 19 آذرماه در حسینیه امامرضا (ع) برگزار شد، با بیان اینکه چرا نباید بعضی مساجد در این شهردر عرصه انقلاب قدم بردارند؟ اظهار کرد: بیتفاوتی مساجد، مسئلهای است که بهعنوان فاجعهای در جامعه ما مطرح است. وی ادامه داد: وهابیت از هر طرف سعی در نفوذ بین ما را دارد، اما با سدی به نام ولایت مواجه میشود، اما میبینیم عاملی از داخل در حال تسلط بر جامعه است و مسجدی که سنگر توجیهگری و آگاهسازی جامعه نباشد و در راستای بصیرتافزایی در بین مردم قدم برندارد، فاجعه است. امامجمعه مشهد خاطرنشان کرد: اینکه امام(ره) فرمودند: «مساجد سنگر است» حرف ایشان نیست، بلکه سخن قرآن است. علمالهدی با بیان اینکه اگر داعش به عنوان دشمنی خارجی معرفی میشود، در مقابل، جریان تحجر دشمنی داخلی است، عنوان کرد: در حال حاضر همه کافرین دستبهدست هم دادهاند که دیناسلام را براندازند و نقش دشمن، براندازی ولایت و اهلبیت با توطئه، نیرنگ و فتنه است که در حال حاضر با توجهات امامزمان(عج) دشمن ناامید شده و به طرق گفته شده سعی در تخریب دارد که ما به مقابله با آنها نیز پرداختهایم. عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه توجه به موقعیتشناسی موجود در زندگی به عنوان اصلی ضروری و لازم است، عنوان کرد: انسانهایی موفقاند که در حوزه موقعیتشناسی، مراحل متنوع و جریانی خود را در هر زمان و مکان بهطور دقیق تشخیص دهند. علمالهدی با بیان اینکه «مسجد مداری چه در کسوت مقدس امامت جماعت و چه در عرصه مدیریت اجتماعی و داخلی مسجد بهعنوان موقعیتی فوقالعاده ارزشمند است»، اظهار کرد: اگر این نصیب بزرگواری شود به عنوان بال پرواز در ارتقای مراحل عبودیت و بندگی خدا قرار میگیرد. امامجمعه مشهد عنوان کرد: آیه 29 سوره اعراف، به سه مسئله اشاره دارد که شناخت ارتباط بین این سه محور برای همگان قابل تامل است. محور اول، در خصوص قسط است که در این آیه برپاداری قسط را ماموریت اولیه پیامبر(ص) معرفی میکند، محور دوم، مسئله مسجد مداری آمیخته با اخلاص و محور سوم، توجه به معاد و مسئله سرنوشت آخرت است. عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: انبیاء و پیامبران الهی در هر نقطهای، مسئله توحید و یکتاپرستی خداوند را به مردم متذکر میشدند و در کنار این مسائل، معاد و سرنوشت آخرت را نیز یادآوری میکردند. وی با بیان اینکه بشر به اقتضای عقلانیتی که دارد، در هر عملی که میخواهد انجام دهد، نتیجه عمل و فایده آن را مد نظر قرار میدهد، خاطرنشان کرد: خداوند این صدها چرایی را با یک علت و انگیزه پاسخ میدهد و آن سازندگی یک زندگی ابدی به عنوان مرحله ثبات این زندگی است. در اسلام، دو زندگی وجود ندارد و در آموزههای دین، فنا و نیستی وجود ندارد، و در این خصوص، خداوند و پیامبر(ص) نیز مردم را به ابدی زیستن دعوت کردهاند. امام جمعه مشهد عنوان کرد: این زندگانی همیشگی و ابدی باید توسط انسانها در این مرحلهی گذار ساخته شده و همه این خواست و مخالفها با تمایلات نفسانی در این مرحله بهمنظور سازندگی و مرحله دائمی عمر انسان صورت میگیرد. وی افزود: خداوند این آیه را با معاد تمام میکند. در معاد و نقطه ثبات دو جریان موثر است که هر دو در عرصه زندگانی اجتماعی انسان و نه در عرصه زندگی فردی شکل میگیرد، که یکی از آنها قسط است که ابزار اجرایی آن نیز، اقامه وجوه اجتماعی در نزد هر مسجد و توجه مردم آمیخته با اخلاص به هر نقطه مسجد است. عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: رابطه بین قسط و مسجد در روایتی از امامصادق(ع) اشاره شده است که مرحوم علامه طباطبایی نیز در تفسیر المیزان به تفسیر آن پرداختهاست. آنجا که آمده است « وجوه اجتماعی خود را در هر مسجدی اقامه کنید» که وجوه اجتماعی به امام مسجد اشاره دارد. وی اضافه کرد: نماد و شخصیت دین مداری، حضور امام جماعت در هر مسجد است و در همین رابطه نیز ماموریت پیامبر(ص)، اقامه قسط و پیشنمازی و جماعتسازی بود. علمالهدی تصریح کرد: یکی از برکات انقلاب این بود که ماهیت روحانیت را از دیدگاه مردم عوض کرد. قرآن از مردم میخواهد که چهرهها و نمایشگرهای واقعیت دینمداری را در هر مسجد برپا کنند و مردم نماز خود را به این وجوه اجتماعی اقتدا کنند. امام جمعه مشهد خاطرنشان کرد: ائمه جماعات نیز ضامن اجرای مسئولیت اول پیامبر(ص)، یعنی همان اقامه قسط هستند و هیچ نظامی جامعتر از نظامی نیست که متصل به امامزمان(عج) باشد. وی همچنین در خصوص معنای کلمه قسط سخن گفت وعنوان کرد: قسط به معنای، فرهنگ حاکم بر جامعه و جریانی در جامعه است که هر چیزی در جای خودش قرار میگیرد و همه انسانها از همه امکانات و منابع طبیعی بهرهمند میشوند. عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: جامعهای که در آن برتری طبقاتی معنا ندارد، بهرهمندی از زندگی برای همگان امکانپذیر است، همه جریانات انسانی به خوبی و کمال پیاده میشود، اخلاق، امنیت و عفت در میان مردم وجود دارد، خبری از جریانات سرکشی نیست و حدود انسانی مورد تجاوز قرار نمیگیرد. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]