تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):خوبى و بدى در روز جمعه چند برابر (حساب) مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817080756




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شکار طعمه یا گردشگری سلامت؟!


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: شکار طعمه یا گردشگری سلامت؟! اردبیل - ایرنا - نشریه "اردبیل فردا" در آخرین شماره خود طی گزارشی به موضوع اهمیت گردشگری سلامت در استان اردبیل پرداخته است.


"بر اساس گزارش سازمان جهانی اقتصاد، گردشگری سلامت در سال 2013 میلادی با 130 میلیارد دلار درآمد سومین صنعت پرسود پس از صنایع انرژی و خودرو در جهان را به خود اختصاص داده است اما سهم ایران از این صنعت پرسود تنها 50 میلیون دلار می باشد؛ یعنی معادل نیم درصد از گردشگری جهان!
گردشگری سلامت از نظر بسیاری از محققان و صاحب نظران حوزه های مختلف پزشکی، جهانگردی و مدیریت تعاریف مختلفی داشته ولی سازمان جهانی گردشگری (WTO) به طور خاص گردشگری سلامت را چنین تعریف می کند: استفاده از خدماتی که به بهبود یا افزایش سلامتی و افزایش روحیه فرد با استفاده از آب های معدنی، آب و هوا یا مداخلات پزشکی منجر شود و در مکانی خارج از محل سکونت فرد که بیش از 24 ساعت است، به طول می انجامد.
بالا بودن هزینه های درمانی در خارج از کشور و نبود تخصص های لازم باعث به وجود آمدن صنعتی با درآمد میلیاردی به نام گردشگری سلامت شده است.
استان اردبیل با وجود 380 کیلومتر مرز مشترک با جمهوری آذربایجان و به دلیل برخورداری از جاذبه های تاریخی، فرهنگی و طبیعی منحصر به فرد خود از جایگاه ویژه ای در کشور برخوردار است. وجود این عوامل و اشتراکات باعث شده است تا گردشگران آذری، اردبیل را در فهرست اولویت های خود قرار دهند.
بر اساس آمارهای اعلام شده، سال گذشته بیش از یک میلیون و 50 هزار نفر از گمرک بیله سوار تردد کردند که سهم اتباع آذری از این تردد 950 هزار نفر بود. وجود این تعداد گردشگر ما را بر این داشت تا با حضور در مراکز درمانی و سطح شهر، از نزدیک پای صحبت تعدادی از گردشگران سلامت بنشینیم.

برخی پزشکان مبالغ زیادی دریافت می کنند
میرزا که 60 سال سن دارد به همراه همسرش از شهر لریک آذربایجان آمده؛ میرزا که حساب آمد و رفت هایش از دستش در رفته، به خبرنگار اردبیل فردا می گوید: پیشتر هزینه درمان کمتر بود اما الان برخی پزشکان مبالغ زیادی از آنها دریافت می کنند.
میرزا درباره معاینه های اولیه در سالن تشریفات گمرک بیله سوار و نحوه راهنمایی پزشکان عمومی مستقر در گمرک گفت: در این چند سال که از سالن تشریفات گمرک بیله سوار تردد می کنم حتی یک پزشک هم مرا معاینه نکرده؛ سخنان میرزا با تایید همسر و اطرافیانش همراه است.
این سخنان در حالی از طرف میرزا و اتباع آذری گفته می شود که پیشتر دکتر فرهاد پورفرضی رییس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با اعلام اینکه بخش معاینات اولیه در سالن تشریفات گمرک بیله سوار از سال 89 راه اندازی شده و در آن چند پزشک عمومی معاینات اولیه بیماران را انجام می دهند، از تمهیدات این دانشگاه برای افزایش جذب بیماران خارجی به استان خبر داده بود.
به سراغ گردشگر سلامت دیگری می رویم که نامش ماهر است، 47 سال سن دارد و این سومین باری است که به اردبیل می آید. ماهر هم درباره معاینات اولیه هنگام ورود به اردبیل گفت: تنها چیزی که در سالن تشریفات گمرک بیله سوار نظرم را جلب کرد، استقبال رانندگان سواری های شخصی از او بود. ماهر از بعضی پزشکان گلایه می کند و می گوید برای معالجه دخترم به سراغ یکی از پزشکان اردبیل رفته بودم که بعد از معاینه، پزشک نسخه ای به من داد و گفت نسخه را نه به داروخانه بلکه به منشی بده و دارویت را از او بگیر. آن هم با مبالغی که با نرخ درج شده روی جعبه هم خوانی ندارد.

شهر سرعین، واژه ای ناشناخته برای گردشگران سلامت
دکتر کریم حاجی زاده مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل پیشتر گفته بود که گردشگری سلامت تنها در حوزه درمان خلاصه نمی شود و باید از جاذبه های طبیعی و آبدرمانی استان نهایت استفاده را ببریم. این سخنان هم در حالی از طرف حاجی زاده مطرح می شود که در گزارش های میدانی خبرنگار اردبیل فردا، شهر سرعین واژه ای ناشناخته برای گردشگران سلامت بود.
عاکف یکی دیگر از شهروندان آذری که برای اولین بار است به اردبیل می آید، به خبرنگار اردبیل فردا می گوید: برای معالجه قلبم به یک پزشک متخصص مراجعه کردم و منشی از من یک میلیون و 100 هزار ریال حق معاینه دریافت کرده است.
البته عاکف اینها را می داند، چون راننده ایرانی که از بدو ورود اتباع آذری، همراه آنها بوده و الان هم نقش راهنما را برعهده دارد، به عاکف گفته که باید چندین برابر حق ویزیت پرداخت کند.
مقصود دیگر تبعه آذری که همراه عاکف به اردبیل آمده می گوید: برای اولین بار است که به این شهر آمده ام و در این چند روز به همراه دوستم عاکف به چند متخصص سر زده ایم ولی منشی ها نرخ های متفاوتی را برای ما اعلام کردند.
امانت هم 54 سال دارد به خبرنگار نشریه گفت: هفتمین باری است که برای معالجه پسرم به اردبیل می آییم؛ پسرم از بیماری صرع رنج می برد.
این گردشگر سلامت می گوید: راننده های مستقر در گمرک نسبت به قبل کرایه های بیشتری از ما دریافت می کنند آن هم به منات نه به ریال! امانت از نبود قیمت واحد در بین رانندگان سواری مستقر در گمرک انتقاد کرد و گفت: بار چهارمی که به اردبیل آمده بودم، نزدیک غروب بود؛ سوار یکی از این اتومبیل ها شدم و راننده بعد از رساندن من به مقصد در قبال خدمتش 20 منات از من درخواست کرد.
او افزود: وضعیت محوطه گمرگ بیله سوار و برخورد تعداد زیادی افراد با هویت نامشخص در شان ایران نیست. آنها برای جذب اتباع آذری با هم به شکل نامناسبی رقابت می کنند؛ گویا منتظر طعمه هستند تا زودتر شکارش کنند. ای کاش این وضعیت نامناسب گمرک بیله سوار و محوطه آن را مسوولان شهرتان ساماندهی کنند.
از امانت درباره تفاوت بین هزینه های درمانی در اردبیل و جمهوری آذربایجان پرسیدم که در پاسخ گفت: هزینه های درمان در اردبیل قابل مقایسه با کشورمان نیست و ما از پایین بودن هزینه ها راضی هستیم چراکه هزینه های درمان در مقایسه با کشورمان 4 تا 5 برابر کمتر است.
محسن 65 ساله آذری آخرین فردی است که با او مصاحبه می کنیم؛ محسن نزدیک به 10 بار است که برای معالجه به اردبیل می آید. عارضه گوارشی دارد و از تعرفه های غیرواقعی گلایه مند است و می گوید در گمرک رانندگانی را می بیند که از اهالی گیلان و آذربایجان شرقی هستند و بارها به او و دیگر اتباع آذری لیست هایی از پزشکان گیلانی و تبریزی را به همراه تعرفه هایشان نشان می دهند که گاه در مقایسه با پزشکان اردبیل تعرفه های واقعی تر و پایین تری دارند.
این گردشگر سلامت با اشاره به اینکه تعرفه های پزشکی در اردبیل واقعی نیست، به خبرنگار اردبیل فردا می گوید: اگر قرار باشد معالجه خود را در ایران پیگیری کند، در سفر بعدش به گیلان و تبریز به عنوان مقصد بیشتر فکر خواهد کرد تا اردبیل.
وقتی علتش را برای بازنگشتن دوباره اش به اردبیل برای ادامه مداوایش پرسیدم، در جواب گفت: بیمارستان های هتلینگ و تعرفه های منصفانه در دو استان گیلان و تبریز قابل مقایسه با اردبیل نیست.
او گفت: در اردبیل تعرفه مراکز درمانی هتلینگ شده با خدمات ارایه شده و قیمت آنها تفاوت زیادی وجود دارد. گویا نظارتی درستی وجود ندارد. اگر پزشکان می خواهند که مردم آذربایجان دوباره به آنها مراجعه کنند باید منصانه برخورد کنند؛ جز مانات و ریال مسایل انسانی و اخلاقی هم هست که متاسفانه فراموش شده است.
در پایان مصاحبه با محسن یک شهروند اردبیلی نظرمان را به خودش جلب می کند؛ او که خودش را فرهنگی معرفی می کند به خبرنگار اردبیل فردا گفت: رعایت حقوق بیماران آذری و اردبیلی مورد غفلت قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: پزشکان، بیماران آذری را تک تک معاینه می کنند ولی وقتی نوبت به ما می رسد پزشکان ما را دسته جمعی معاینه می کنند.
این معلم اردبیلی در ادامه بیان کرد: دریافت ویزیت های چند برابری از اتباع آذری سبب شده تا پزشکان اردبیلی اتباع آذری دارای دلار و مانات را به بیماران ریالی و زیر پوشش تامین اجتماعی ترجیح دهند.
این فرهنگی اردبیلی در پایان خاطر نشان کرد که این کارها با ادای سوگند بقراط در تضاد است.
دریافت ویزیت های چند برابر عرف از بیماران آذری و معاینات غیرضروری گردشگران سلامت توسط برخی از پزشکان موجب شده تا حس بدگمانی و بی اعتمادی در بین اتباع آذری قوت بگیرد.
با از دست رفتن اعتماد اتباع خارجی به واسطه برخی از پزشکان ممکن است دیگر گردشگران سلامت برای آمدن به اردبیل روی خوشی نشان ندهند و مثل محسن و یا محسن های دیگر برای ادامه معالجه هایشان به سمت بیمارستان های سایر استان ها و پزشکانی که تعرفه های واقعی تری دارند، کشیده شوند.
اگر قرار باشد اتباع خارجی به قصد گردشگری سلامت از کشورش راهی استان مان شود، بیش از هر چیز نیازمند زیرساخت هایی است که او را به مقصد برساند و این زیرساخت ها اگر فراهم نباشد، داشتن بیمارستان های تخصصی و آنچنانی چندان نمی تواند دردی از دردهای تن رنجورشان را درمان کند.
امیدواریم متولیان گردشگری سلامت در استان جدیت و همت بیشتری از خود نشان دهند تا گردشگری سلامت تحول بزرگی را در راه توسعه گردشگری استان، با جذب سرمایه داخلی و خارجی، ایجاد اشتغال پایدار و ارتقا سلامت را که از اهداف صنعت گردشگری سلامت در ایران می بشد، تحقق ببخشند."
8123/530


19/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن