تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس كم بخورد، سالم مى‏ماند و هر كس زياد بخورد تنش بيمار مى‏شود و قساوت قلب پي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805436626




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قدیمی‌ترین در چوبی حرم رضوی « در مقبره خالصی» شاهکار هنری عهد تیموری


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: در اداره حفاظت و مرمت آثار فرهنگی آستان قدس رضوی مرمت شد: قدیمی‌ترین در چوبی حرم رضوی « در مقبره خالصی» شاهکار هنری عهد تیموری خبرگزاری پانا: با تلاش و کوشش کارشناسان فرهنگی و هنری، اداره حفاظت و مرمت آثار فرهنگی آستان قدس رضوی،کار مرمت قدیمی‌ترین در چوبی حرم مطهر رضوی « در مقبره خالصی» شاهکار هنری عهد تیموری به پایان رسید.
۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۹ آذر ساعت 13:05



به گزارش خبرگزاری پانا به نقل از روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، رئیس اداره حفاظت و مرمت آثار فرهنگی این سازمان با بیان این مطلب گفت: دوره تیموریان، عصر تحول، توسعه و شکوفایی هنرهای تزئینی بوده است در این دوره هنر در ایران دوباره جان تازه‌ای گرفت و رشد خود را آغاز کرد که آثاری از این دوره مانند در مقبره خالصی در حرم مطهر امام رضا (ع) باقیمانده است.  "علی اصغر ثابت جازاری"خاطرنشان کرد: در مقبره خالصی، در چوبی منبت و مشبک‌کاری و گره چینی است که طی  توسعه فضاهای اخیر حرم مطهر از مکان خود به موزه منتقل شده و از سال 1376 هجری شمسی در موزه مرکزی در کنار دیگر درهای چوبی قدیم حرم مطهر قرار گرفته است. ثابت جازاری افزود: این در از جنس چوب و به ابعاد 345*179 سانتی متر در اواخر قرن هشتم یا اوایل قرن نهم به سفارش یکی از نقبای مشهد مقدس به نام "امیر عبدالحی بن امیر طاهر الموسوی" ساخته شده است. وی گفت: براساس مدارک و مشخصاتی که بر روی در موجود است اطلاعات دقیقی از سال ساخت و سازنده اثر در دست نیست اما به وسیله نام سفارش دهنده در که بر روی کتیبه چهارچوب آورده شده است می توان تاریخ تقریبی برای آن مشخص کرد. وی افزود: با توجه به کتیبه نخست سفارش دهنده، این در برای تجدید بنای مسجدی بوده که از شرح کامل احوال و زندگی وی در کتب تاریخ و رجال مطالبی بدست نیامده است اما قدیمی ترین منبعی که از این مسجد نام برده، تاریخ بیهقی است. رئیس اداره حفاظت و مرمت آثار فرهنگی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: از کتیبه موجود بر روی چهارچوب در این گونه برداشت می شود که این در هم زمان با تجدید و تعمیر بنای بالای سر در محدوده حرم مطهر امام رضا (ع) ساخته شده و طی سالهای متمادی با تغییر و تحولاتی که در معماری مجموعه حرم انجام گرفته، جابجا شده است. وی افزود: براساس منابع تاریخی با توجه به اعتقاد خاص شیعیان اولین ساخت و سازه های جانبی بارگاه منور رضوی در سمت بالاسر حضرت انجام گرفته و نخستین مسجد، مسجد بالاسر می باشد. ثابت جازاری اظهار کرد: این اثر با توجه به کاربردی بودن در طول سالیان متمادی آسیب های زیادی دیده است با این حال هنوز هم اثری بی نظیر محسوب می شود؛ استاد هنرمند برای خلق این اثر هنرهای منبت و مشبک و گره چینی را در هم آمیخته است. وی ادامه داد: این در دارای سه قاب بزرگ گره چینی مزین به نقوش منبت شده و قابهای کوچک مشبک و منبت می باشد. وی از جمله پدیده های فرهنگی و هنری این در را کتیبه های آن دانست و گفت: یکی از این کتیبه ها بر پیشانی چهارچوب در نقش بسته و شامل نام و القاب سفارش دهنده است و کتیبه دیگر دو مصراع از یک بیت شعر می باشد. او بیان کرد: قاب کتیبه پیشانی چهارچوب در ابعاد 145*14 سانتی متر و متن آن به خط ثلث بر زمینه ساده به این مضمون نوشته شده است "امر بتجدید هذه العماره للمسجد الشریف المرتضی الاعظم الاعلم السلطان النقبا فی العالم امیر عبدالحی ابن امیر طاهر الموسوی". وی اظهار کرد: کتیبه دوم در دو قاب به ابعاد 41* 17 سانتی متر به خط ثلث بر زمینه مشبک و مزین به نقوش اسلیمی به این مضمون می باشد؛ "جهانت به کام و فلک یار باد...... جهان آفرینت نگهدار باد" وی گفت: در قسمت بالای زه وار در نیز طرح زیبای کوفی گره دار حک شده و نوار تزئینی با طرح گره های هندسی در سه طرف چهارچوب کار شده که این هنرنمایی درودگر چیره دست در تجلی متناسب نقش و کتیبه در کنار هم اثر هنری زیبایی را بجا گذاشته است. رئیس اداره حفاظت و مرمت آثار فرهنگی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: این در که سالیان متمادی در مجموعه حرم مطهر در معرض عبور و مرور زائران نصب بوده بر اثر استفاده و تماس دست دچار ساییدگی و فرسایش بسیار شده و آثار آن بر روی چهارچوب بیشتر به چشم می خورد. ثابت جازاری افزود: همچنین ترک های بزرگ روی نوار تزئینی چهارچوب حاکی از آسیب زیاد به دلیل شرایط محیطی نامناسب قرارگیری آن در گذشته بوده است. وی بیان کرد: بخش پاشنه چهارچوب در به مرور از بین رفته که در گذشته بازسازی و مرمت قسمتهای کمبود آن با قطعات چوب ساده انجام گرفته است؛ آثار خوردگی و تخریب های روی چوب نشان از آسیب هایی است که توسط عوامل بیولوژیکی انجام گرفته است. وی گفت: اداره مرمت و آثار فرهنگی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از شش سال قبل مرمت این در چوبی را برعهده گرفت و تابستان امسال به پایان رساند. وی افزود: در مرحله اول  از مرمت این در چوبی در قالب پایان نامه به یک دانشجو سپرده شد که وی اقدام به زدودن لایه‌های رنگ از روی در که چندین بار در گذشته بر روی آن رنگ روغن زده شده بود، کرد. ثابت جازاری ادامه داد: کارهای آزمایشگاهی مختلفی روی در انجام گرفت، تکنیک های مختلف بررسی شد تا نوع تکنیک، مواد و شیوه برداشتن لایه های رنگ مشخص شود و آن شیوه ای که برای برداشتن رنگ روی در انجام گرفت تلفیقی از روش مکانیکی و شیمیایی بود. رئیس اداره حفاظت و مرمت آثار فرهنگی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: شیوه مزبور رنگ هایی را که در دوره های زمانی مختلف برای حفظ ظاهر و رعایت نکات زیبایی روی در زده شده بود، زدود. وی اظهار کرد: از آنجا که پایان نامه دانشجو به پایان رسیده بود، مرحله نخست مرمت این در تا زدودن رنگ های روغن به اتمام رسید و مراحل بعدی مرمت این در چوبی در قالب یک طرح اجرایی به یکی از همکاران در شش مرحله سپرده شد. ثابت جازاری اظهار کرد: بازسازی، حذف رنگ هایی که در نقوش و آلات وجود داشت و بازسازیهایی که می بایست در قسمت های اتصال آلات به کلاف ها و کلافها به چارچوب، پرکردن کمبودها، چفت شدن ترک ها و بازسازی رنگی به منظور استحکام بخشی آن انجام می گرفت طی شش مرحله تعریف و طرح آن مصوب شد. وی گفت: آخرین اقدامات مرمت در چوبی و مراحل پنجم و ششم روی دو لنگه آن در تابستان امسال به سرانجام رسید و در نهایت این در چوبی توانست، فرمت کلی و زیبایی خود را نمایش دهد. وی گفت: قرار شده است که برای این در، یک قاب حفاظتی مانند دو در طلا یا نقره طراحی کنیم که این اثر ارزشمند را در قاب قرار دهیم و در گنجینه تاریخ مشهد موزه حرم مطهر رضوی به نمایش درآید.











این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن