واضح آرشیو وب فارسی:فارس: مدیر اجرایی تعزیه «نی و نوا»:
تعزیه؛ آیینهای که جهان را از منظر ایرانی شیعه مینمایاند
مدیر اجرایی تعزیه «نی و نوا» گفت: تعزیه؛ آیینهای که جهان را از منظر ایرانی شیعه مینمایاند.
به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، حجت مفتاح عصر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: برگزاری مراسم آئینی تعزیه دانشآموزی در ایام ماه صفر باهدف زنده نگاهداشتن و انتقال این سنت ارزشمند به نسل جوان، در دستور کار ما قرار گرفت. مدیر اجرایی تعزیه «نی و نوا» ادامه داد: تعزیه یا شبیهخوانی، نمایشی آیینی، روایی، منظوم و موسیقایی است که از دل عزاداریهای شیعیان ایرانی بر شهادت اباعبدالله (ع) پدید آمد و حول محور واقعه عاشورا شکل گرفت و نمایشی مبتنی بر نمادها، نشانهها و قراردادهای نمایشی است. وی اضافه کرد: تعزیهخوانی یک هنر است زیرا برآمده از درک حسی و نتیجه خلاقیت و ذوق مردمان مؤمن و معتقدی است که برای ترسیم سیمای قهرمانان مقدس و ارائه اعتقادات و فهم خود از جهان، تمام تجارب و دستاوردهای هنری پیشین را به کار بستهاند و آیینهای فراروی همگان نهادهاند که در آن سیمای حقیقت از منظر نگاه ایرانی شیعهمذهب بازنمایانده میشود. مفتاح خاطرنشان کرد: این شیوه نمایشی در حقیقت شکل تکاملیافته مراسم سوگواری شهدای دشت کربلا و سید سالار شهیدان حضرت اباعبداللهالحسین (ع) است که از زمان وقوع این رخداد در سال 61 هجری قمری توسط مردم و شیفتگان واقعی خاندان عصمت و طهارت (ع) و باهدف زنده نگهداشتن پیامهای این نهضت آغاز شد و در سیر تاریخی خود به شکلی از اجرا رسید که اکنون از آن به نام تعزیه و شبیهخوانی یاد میشود. وی سپس بیان کرد: به عقیده کارشناسان دینی، شبیهخوانی به دلیل ارتباط عمیقی که با ادبیات و شعر دارد به طور معمول با اجرای افرادی خبره در شعرخوانی و نمایشگری اجرا میشود زیرا اشعار در این هنر اعتقادی نقش مهم و اثرگذار دارد و این اجراها سبب تقویت ارزشهای مذهبی، معنوی، نوعدوستی و دوستی در کنار اجرای سنتهای کهن، فرهنگ ملی و اسطورهای ایران میشود. مدیر تعزیه «نی و نوا» افزود: تعزیه در حقیقت شکل تکاملیافته مراسم عزاداری مسلمانان و بهویژه شیعیان سدههای نخستین اسلام است که برای شهدای واقعه عاشورا صورت گرفته است. به گفته وی، ورود امام حسین (ع) و یارانش به میدان نبرد، اقامه نماز صبح عاشورا، مجالس حضرت علیاکبر (ع)، حضرت قاسم (ع)، به میدان رفتن و شهادت برادران حضرت ابوالفضل (ع) و اذن جهاد خواستن طفلان حضرت زینب (س) و شهادتشان ازجمله بخشهای این نمایش آیینی است. مفتاح یادآور شد: قسمت آخر تعزیه و شبیهخوانی نیز صحنه به میدان رفتن امام حسین (ع) است که بعد از وداع با اهلبیت عازم میدان شده و بعد از رجزخوانی شروع به جنگ میکند و بعد از مدتی نبرد در قتلگاه حضرت زینب (س) سراغ برادر میآید. مدیر تعزیه «نی و نوا» اظهار داشت: در آیین تعزیه و شبیهخوانی لباسهای سبز و قرمز نمادی از حق و باطل هستند که بهخوبی دوست و دشمن را نشان میدهد. به گفته وی، تأثیرگذاری عاطفی و روحیه ضد ظلم که در پی دیدن نمایشهای تعزیه در افراد ایجاد میشود از نقاط قوت و مثبت این نوع نمایش مذهبی بوده و بهویژه اثرات این تحول درونی در سنین پایین بسیار عمیق است. وی ادامه داد: احیای مراسم تعزیه بهویژه در بین جوانان و نوجوانان سبب آشنایی آنان با این آئین نمایشی و مذهبی میشود و با ترسیم وقایع حادثه عاشورا و به تصویر کشیدن مضامین والای آن اهداف والای مکتب تشیع را پیگیری میکند. وی اضافه کرد: نکتهای که قابلتأمل است اینکه در حال حاضر تعزیه و شبیهخوانی در حال حذف شدن و بهطرف حاشیه رفتن بوده و اگر اینگونه باشد نمیتوان در آینده به جوانان و نسل تشنه دانستن درباره فرهنگ خودی چیزی عرضه کرد و حساسیت جوانان را نسبت به این هنر مقدس برانگیخت. این فعال فرهنگی عنوان کرد: حفظ تعزیه در میان جوانان و نوجوانان کار بسیار عظیمی است که متولیان فرهنگی و آموزشی باید بر آن همت گمارند. مفتاح با اشاره به اینکه تعزیه «نی و نوا» با اجرای 35 نفر از دانشآموزان دبیرستان امین شهید بکایی برگزار میشود گفت: این تعزیه برای نخستین بار در سطح منطقه چهار آموزشوپرورش شیراز برگزار شد که مورد استقبال خوب دانشآموزان قرار گرفت. وی خاطرنشان کرد: این مراسم به کارگردانی «اکبر چمن نژادیان» در دو نوبت صبح و بعدازظهر به مدت پنج روز در کانون اندیشه واقع در میدان ولیعصر برگزار میشود. انتهای پیام/2448/ذ40
93/09/18 - 19:50
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]