تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زِنا، شش پيامد دارد: سه در دنيا و سه در آخرت. سه پيامد دنيايى‏اش اين است كه: ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819978184




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ایجاد طبقه متوسط بزرگ برخوردار وظیفه دولت است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: وزیر دادگستری در همایش ملی رفاه اجتماعی: ایجاد طبقه متوسط بزرگ برخوردار وظیفه دولت است تهران - ایرنا - وزیر دادگستری گفت: دولت موظف است طبقه متوسط بزرگ برخوردار در جامعه ایجاد کند.


به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی روز سه شنبه در همایش ملی رفاه اجتماعی در برنامه ششم توسعه که روز جاری(سه شنبه)در سالن 17 شهریور وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آغاز به کار کرد، بر ضرورت ایجاد طبقه متوسط بزرگ برخوردار در جامعه تاکید کرد.
وی افزود: برای شکل دادن به این طبقه بزرگ به نظام تامین اجتماعی قدرتمن ، فراگیر و حرفه ای نیاز داریم.
وی با بیان اینکه اگر به همه ابعاد توسعه توجه نکنیم، نخواهیم توانست به توسعه مطلوب دست یابیم، تصریح کرد: در آن صورت ما طبقه برخوردار بدون حد و حصر را در کنار چاله های بزرگ و دره های عمیق محرومیت خلق می کنیم.
وزیر دادگستری در تبیین طبقه متوسط و بزرگ برخوردار، گفت: در این جامعه فاصله دهک های بالا به حداقل می رسد و نه تنها دهک های پایین کم می شوند بلکه نیم دهک و صدک ها هم اهمیت می یابند.
حجت الاسلام پور محمدی با تاکید بر اینکه در حال حاضر صدک ها هم باید موضوعیت داشته باشند، افزود: ما باید دقیق باشیم و الان که بانک جامع اطلاعاتی شکل گرفته می توانیم متناسب با شناسایی ها، برنامه ریزی کنیم.
وی با بیان اینکه کار مقدماتی خوبی در موضوع رفاه اجتماعی انجام شده و امیدوارم به جمع بندی مطلوب برسد، گفت: در حوزه رفاه عمومی و اجتماعی نیاز به یک دیدگاه روشن، فراگیر، جامع، کاربردی و منطبق با نیازها و ارزش های خود داریم.
وی ابراز امیدواری کرد که این دیدگاه در وزارتخانه گسترده تعاون، کار و رفاه اجتماعی اجرایی و عملیاتی شود.
وزیر دادگستری بنابر یک حدیث مردم به سه موضوع امنیت، عدل و رفاه محتاج هستند، تصریح کرد: اصلی ترین نیاز هر جامعه تامین امنیت می باشد، هرچند توجه به مناسبات عادلانه نیز در جامعه مهم است.
پورمحمدی اظهار داشت: منظور از عدالت نیز صرفاً عدالت قضایی نیست بلکه عدالت اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، قضایی و داوری نیاز هر جامعه است.
وی خضب را هم معنای رفاه خواند و گفت: این سه مورد با هم ارتباط دارند و هیچ کدام بدون دیگری محقق نمی شود چرا که امنیت بدون عدل و رفاه محقق نمی شود و عدالت نیز در محیط ناامن امکان تحقق ندارد.
وی با بیان اینکه عدالت در جامعه غیرمرفه و برخوردار، عدالت فقیرانه است، افزود: عدالت در چنین جامعه ای گسترش فقر را به دنبال خواهد داشت.
وزیر دادگستری دولت یازدهم تصریح کرد: جامعه فقیر و غیر برخوردارر به ناهنجاری روی می آورد و جامعه است که در آن امنیت به خطر می افتد، عدالت نیز در آن متزلزل می شود.
وی با تاکید بر اینکه منظور از رفاه و برخورداری صرفا بعد مادی زندگی نیست، تصریح کرد: منظور از رفاه فرهنگ، اخلاق، کرامت و برجستگی های انسانی نیز هست.
پورمحمدی در این همایش با اشاره به اینکه در روایات دعا برای افزایش برکت در روزی توصیه شده، گفت: حتی در روایتی آمده است که پس از طلب برکت روزی گفته شده اگر روزی ما با برکت نباشد ما نمی توانیم نماز بخوانیم، روزه بگیریم و فرائض دینی خود را انجام دهیم.
وی تاکید کرد: معنای این روایت این است که جامعه غیربرخوردار، جامعه ای است که از لحاظ اخلاقی سقوط خواهد کرد و جامعه ای که گرفتار معاش است از لحاظ فرهنگی هم مشکل خواهد داشت.
وزیر دادگستری با بیان اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارتخانه ای بسیار حساس در حوزه رفاه اجتماعی و یک وزاتخانه تامینی و حمایتی است، گفت: بیشترین خدمات عمومی را این وزارتخانه ارائه می دهد.
وی افزود: مقوله کار که مهمترین مقوله اجتماعی است را وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مدیریت و حمایت می کند و حوزه مهم تعاون نیز تحت پوشش این وزارتخانه است.
وزیر دادگستری اضافه کرد: دولت تدبیر و امید دنبال توسعه است و ما باید در حوزه های فرهنگی، سیاسی و رفاهی توسعه را به صورت جدی دنبال کنیم.
وی با تاکید بر ضرورت توجه بیشتر به نظام برنامه ریزی برای اجرایی شدن برنامه ششم توسعه، گفت: در برنامه های چهارم و پنجم توسعه نه تنها بخش رفاه اجتماعی اجرا نشد بلکه در اجرایی کردن کل برنامه ها مشکل وجود داشت.
حجت الاسلام پورمحمدی افزود: عدم توجه به برنامه ریزی مشکل دیروز و امروز ماست و نباید صرفا توجه خود را متوجه دیروز کنیم بلکه فقط باید از گذشته عبرت بگیریم.
وی اظهار داشت: برنامه ششم توسه باید برنامه ای عملیاتی، اجرایی و قابل دسترس باشد و فاصله بین عدم اجرا و سطح برنامه زیاد نباشد.
وزیر دادگستری از برنامه نویسان توسعه خواست که از فضاهای خیال، توهم و آرزو دست بردارند، ضمن آنکه پنج سال وقت دارید که در فضای تحریم و تهدید و فشار برنامه ریزی کنید و همه امکانات لازم را برای اجرای دقیق آن بسیج کنید.
وی با تاکید بر ضرورت هماهنگی در اجرای برنامه های توسعه، یادآور شد: آنچه امروز بیش از گذشته نیاز آن احساس می شود، هماهنگی در اجرای برنامه هاست.
وی با بیان اینکه ایران سومین کشور دنیا از لحاظ تنوع محصولات کشاورزی است و رتبه های اول را در زمینه معادن دارد، از شیوه مدیریت این منابع انتقاد کرد.
پورمحمدی گفت: نظام مدیریتی ایران ملوک الطوایفی است و ما هنوز در نظام مدیریتی باستانی سیر می کنیم، درصورتی که در حال حاضر دولت های جدیدی شکل گرفته است.
وی افزود: ما ابزارهای دولت های مدرن را در اختیار و فرهنگ اسلامی ایرانی خوبی داریم، ولی نقیصه نگاه ملوک الطوایفی در روش مدیریت مشکل ساز است.
وزیر دادگستری با بیان آنکه در این روش مدیریتی هر کسی جایگاه خود را محور عالم می داند و برای شرایط خودش تصمیم گیری می کند، گفت: این یک عقب ماندگی مدیریتی است و حتی از سنت هم عقب تر است و نگاهی باستانی دارد.
پورمحمدی بیش فعالی در سطح مدیریت را یکی دیگر از مشکلات مدیریت خواند و ادامه داد: بیش فعالی به این معناست که همه در جایگاه مدیریتی خود می خواهند همه کار بکنند، در صورتی که دنیای امروز دنیای تخصص ها و ریزتخصص هاست.
وی با اشاره به تحریم های صورت گرفته علیه ایران، گفت: در این شرایط آنچه ما به آن بیشتر نیاز داریم سلامت نظام اداری است چرا که فساد خوره یک نظام قدرتمند غیرتحت فشار است و وقتی فشار روی آن باشد، خیلی خطرناک می شود.
وزیر دادگستری تاکید کرد: سلامت اداری و اقتصادی و همچنین مبارزه با فشار را جدی بگیرید.
وی با بیان اینکه جامعه باید سلامت اجتماعی، اقتصادی و اداری داشته باشد و به رفاه اجتماعی بپردازد، افزود: این موضوع با تقسیم خوب منابع صورت می گیرد، هرچند ما به دنبال تقسیم فقر نیستیم بلکه به دنبال آن هستیم که با عدالت و تقسیم منابع رفاه ایجاد کنیم.
وزیر دادگستری افزود: ما باید تحریم ها را بشکنیم و حتی در این فضای تهدید و تحریم کشور را روبه جلو ببریم و به پیشرفت آن کمک کنیم.
حجت الاسلام پورمحمدی بر لزوم تجمیع بانک های اطلاعاتی کشور تاکید کرد و افزود: وجود یک بانک اطلاعاتی جامع ظرفیت مدیریتی خوبی برای ما ایجاد خواهد کرد.
پورمحمدی در پایان گفت: این همایش صرفاً نباید گفت و شنود بلکه باید خروجی نیز داشته باشد.
اقتصام(3)9123**1558


18/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن