تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):در پاسخ به كسى كه عرض كرد: من در عمل ناتوانم و نماز و روزه كم به جا مى آورم اما ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820254737




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سازنده پاسخگو و شناسنامه فني ملکي دو روي يک سکه اند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۸ آذر ۱۳۹۳ (۱۰:۵۵ق.ظ)
سازنده پاسخگو و شناسنامه فني ملکي دو روي يک سکه اند عضو هيأت رئيسه شوراي مرکزي با تشريح ديدگاه سازمان نظام مهندسي ساختمان کشور، گفت: حضور سازنده يا توليدکننده پاسخگو و متعهد يک اصل ضروري است که در حوزه ساخت و ساز تقريبا مغفول مانده و مسؤولان مربوطه بايد به اين مهم نگاه جدي و اجرايي داشته باشند.
به گزارش خبرگزاري موج، دکتر حميد بديعي، با بيان اينکه سازنده پاسخگو بايد در قالب يک شخص حقيقي يا شرکت حقوقي، پاسخگوي بهره بردار و يا خريدار باشد، اظهار داشت: اين پاسخگويي نمي تواند تنها بخشي از فرآيند توليد را پاسخگو باشد، بلکه بايد در تمامي مراحل اجراي طرح از ابتدا تا انتها و از صفر تا صد، يعني از طراحي، نظارت، اجرا تا پايان کار، به عنوان يک توليد کننده پاسخگو حضور داشته باشد.
اين مسؤول سازماني تشخيص سازنده پاسخگو يا فاکتورهاي تعيين سازنده پاسخگو را يک امر مهم دانست و گفت: قطعا کسي که فاقد صلاحيت و اهليت است نمي تواند پاسخگوي مناسبي باشد؛ تخصص، تجربه، وجود يک رزومه مشخص و کارنامه حرفه اي ثبت شده از موارد تشخيص توليد کننده پاسخگو به شمار مي رود.
به گفته وي اطلاع از رزومه حرفه اي مدعيان درحوزه ساخت و ساز حق مسلم مردم، بهره برداران و سرمايه گذاران است که با مراجعه به يک پايگاه اطلاعاتي مي توانند به کارنامه سازندگان دست يابند.
وي با اعتقاد به اينکه با ايجاد يک رقابت سالم در بين سازندگان، مردم مي توانند سازنده حرفه اي و مورد اطمينان خود را انتخاب کنند، اذعان داشت: وزارت راه و شهرسازي به کمک سازمان نظام مهندسي ساختمان بايد به افراد داراي اهليت و صلاحيت پروانه اشتغال بدهد، يعني کساني داراي پروانه اشتغال براي عرضه محصولي به نام ساختمان در بازار باشند که تخصص، تجربه و کارنامه حرفه اي روشن به همراه داشته باشند.
بديعي ضمن بيان اينکه شخصي که به عنوان سازنده پاسخگو توسط سرمايه گذار يا فرد ديگر برگزيده مي شود، بايد صاحب اختيار باشد، تصريح کرد: تمامي عوامل دخيل در ساخت و ساز يعني طراح، ناظر، کارگران ماهر بايد نقشه موجود را به مرحله عمل برسانند و مصالح ساختماني، تاسيسات و ... همگي بايد از ابتدا تا انتها مورد تاييد سازنده و داراي پروانه حرفه اي باشد، موضوع مهم اين است که پاسخگوي نهايي اين محصول بايد جريان ساخت را قبول داشته باشد و مسووليت آن را بپذيرد.
عضو هيأت رئيسه سازمان نظام مهندسي ساختمان در ادامه يادآور شد: قابل قبول و منصفانه نيست که کسي پاسخگو باشد، ولي؛ در انتخاب موارد و مراحل ساخت و ساز هيچ نقشي نداشته باشد.
دکتر بديعي، کنترل کيفيت که در همه کارخانه هاي توليدي امروز حاکميت دارد، را يکي ديگر از مراحل ساخت و ساز حرفه اي دانست و گفت: سازنده پاسخگو بايد اين جريان را مديريت کند، علاوه بر آن وجود نظارت مستمر که در واقع دفاع از محصول و در نهايت به نفع توليد کننده است از ديگر مراحل کار به شمار مي رود.
رئيس ستاد اجرايي خط مشي سازمان نظام مهندسي ساختمان کشور حضور نظارت مستمر کارگاهي را از بحث هاي خط مشي که از او با عنوان نظارت مقيم تعبيرشده، از ديگر مراحل کار برشمرد و گفت: اگر سازنده پاسخگو شخصا به عنوان پيمانکار حضور ندارد بايد انتخاب ناظر به عهده او باشد، اما؛ اگر خودش به عنوان پيمانکار حضور دارد، انتخاب ناظر مقيم برعهده خود سرمايه گذار است.
اين مسؤول سازماني دفاع از منافع بهره بردار که در خط مشي سازمان نظام مهندسي ساختمان کشور هم آمده است، را حائز اهميت دانست و گفت: اين کار بايد به شرکت هاي کنترل و بازرسي واگذار شود.
گفتني است؛ که شرکت هاي کنترل و بازرسي بايد توسعه پيدا کنند، البته تعدادي در سطح کشور تاسيس شده، اما؛ کافي نيست و بايد در سطح استان ها به تعداد کثير تاسيس شود و در صحنه رقابت پا به عرصه خدمت بگذارند.
دکتر بديعي همچنين، خاطر نشان ساخت: شرکت هاي کنترل و بازرسي هم بايد داراي کارنامه حرفه اي مشخص باشند و پروژه هاي انجام شده در اين کارنامه قيد شود تا انتخاب آگاهانه صورت بگيرد؛ اگر هم در کارشان قصوري وجود داشته باشد خود به خود از صحنه رقابت و عرصه حذف و يا اصلاح شوند.
دکتر بديعي با اشاره به نظر مهندس ترکان، رئيس دومين همايش شناسنامه فني ملکي ساختمان، مبني بر اينکه اجراي شناسنامه فني ملکي بايد در سطح کشور توسعه يابد و تدريجا نسبت به ارتقا و بهبود آن اقدام شود، اذعان داشت: اگر در فکر اجراي يک طرح جامع بدون نقص براي هر محصول و شناسنامه اي باشيم، هرگز و به اين سادگي ها به نقطه مورد نظر نخواهيم رسيد، به گمان ما اجراي شناسنامه فني ملکي به هيچ وجه نبايد متوقف شود و حتي اگر تنها چند نقطه مثبت دارد، بايد همان موارد تاثير گذار به مرحله اجراي برسد.
وي در ادامه با تشريح اينکه هر کالا و محصولي که به بازار عرضه مي شود يک بروشوري دارد که مشخصات لازم در آن درج شده است، تاکيد کرد: در ساختمان آن چيزي که مشخصات و جزييات کمي و کيفي در آن درج شده را شناسنامه فني ملکي مي نامند، طبيعي است که براي کالايي همانند؛ ساختمان مطالبي درج مي شود که براي بهره بردار از نظر محتوا اين معنا را داشته باشد که مطالعات طرح و آزمايشات قبل از طراحي به صورت حرفه اي انجام شده است.
وي کسب اطمينان نسبت به صحت و سلامت طراحي و اينکه نقشه هاي اجرايي در رشته هاي مختلف معماري، سازه، تاسيسات مکانيکي و برقي را از ويژگي هاي شناسنامه فني ملکي برشمرد و عنوان کرد: شناسنامه فني ملکي گوياي کيفيت واجراي مقررات ملي ساختمان است.
اين مسؤول سازماني نظارت ممتد کارگاهي که لااقل براي کارگاه هاي ساختماني نسبتا بزرگ با نام نظارت مقيم بايد حتما انجام بگيرد، را ضروري دانست و اظهار داشت: مهمترين بخش که شناسنامه بدون آن فاقد اعتبار خواهد بود، بازرسي هاي فني است، تمامي مواردي که بيان شد زماني قابل پذيرش و قابل اطمينان براي بهره بردار و دستگاه حاکميتي است که تمام اين فرآيندها توسط شرکت هاي کنترل و بازرسي از صفر تا صد کنترل و بازرسي فني شده باشد، در اين صورت اين محصول به صورت فرآيند و محصول نهايي کنترل هاي لازم را داشته و از سلامت نسبي برخوردار است.
به گفته عضو هيأت رئيسه سازمان نظام مهندسي ساختمان، شناسنامه فني ملکي با لحاظ کردن همه موارد مطروحه منتج به حضور توليدکننده پاسخگو مي شود، يعني شخص حقيقي يا حقوقي که مسووليت صحت و سلامت ساختمان را به عنوان توليدکننده مي پذيرد و شرکت کنترل و بازرسي که مسووليت کنترل هاي فرآيندي را از صفر تا صد برعهده مي گيرد و در مقابل اين امضاهايي که انجام مي دهد پاسخگو مردم، دستگاه هاي حاکميتي و نهادهاي مسئول باشد.
اين مسؤول سازماني خاطر نشان ساخت: شناسنامه فني ملکي و توليدکننده پاسخگو در واقع دو جزء جدا نشدني و مکمل يکديگر هستند و مي توان گفت که اين دو، دو روي يک سکه اند که به صورت مستندسازي شده در اختيار بهره بردار قرار مي گيرد.
وي با اعتقاد به اينکه درخواست شناسنامه فني ملکي براي ساختمان ها بايد به يک فرهنگ تبديل شود، تاکيد کرد: بايد همه جامعه به اين مهم دست پيدا کنند که کليه نقل و انتقالات، اجاره، بهره برداري و... بدون وجود شناسنامه فني ملکي انجام نشود و شهرداري ها بدون شناسنامه پايان کار صادر نکند، بايد مواردي کيفي را که در حال حاضر در اختيار داريم، انجام دهيم و پس از آن به تدريج نسبت به رفع نقاط ضعف ديگر موارد اقدام شود، در اين صورت منافع بيشتر تامين مي شود.
دکتر بديعي با تاکيد بر اينکه ما اگر بخواهيم تدريجي عمل نکنيم روند توليد با کيفيت به تاخير مي افتد و عملا مردم متضرر مي شوند، عنوان کرد: ضروري است که شناسنامه فني ملکي هر چه زودتر به شکل کلي و با حمايت همه جانبه شهرداري هاي کشور عملياتي شود، حتي اگر به نقطه 100 نرسيده باشد، اگر امروز با حمايت همه شهرداري هاي سراسر کشور شناسنامه فني به صورت قاطع عملياتي شود، حتي با نمره 30 به تدريج اين نمره به 100 ارتقا خواهد يافت.
بديعي در پايان خاطر نشان ساخت: مردم ما با محصول با کيفيت و استاندارد آشنايي دارند و اگر به معناي واقعي سازندگان ما محصولات با کيفيت ارائه دهند، مردم حاضر به پرداخت هزينه خواهند بود و از آن استقبال مي کنند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن