تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):براستى كه هر كس را حق سود ندهد، باطل زيانش رساند و هر كس به راه هدايت نرود، به كجر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820996702




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دو روی سکه کاهش قیمت نفت


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: بررسی روزنامه های ایران/ شنبه 15 آذر 1393 دو روی سکه کاهش قیمت نفت تهران-ایرنا-کاهش قیمت نفت در عین حال که می تواند پیامدهای منفی کوتاه مدتی را به دنبال داشته باشد اما ضرورت کاهش اتکای بودجه به درآمدهای نفتی را که بن مایه «اقتصاد مقاومتی» است، بیش از پیش عیان می کند.


این گزارش نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز شنبه 15 آذر 1393 خورشیدی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.

*** اما و اگرهای کاهش قیمت جهانی نفت
«پشت پرده افزایش و کاهش قیمت نفت» عنوان یادداشتی در روزنامه ی «اعتماد» است که در آن در توضیح چرایی کاهش قیمت جهانی نفت و تشریح شرایط کنونی حاکم بر بازار جهانی طلای سیاه و وضعیت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان آن آمده است: در اقتصاد واژه یی است به نام قیمت شکننده یا «Break even». این به آن معنا است که تولید کالا یا فعالیت اقتصادی زیر قیمت شکننده به صرفه نیست و تولید کننده یا فعال اقتصادی را با مشکل مواجه می سازد. کاربرد این واژه در اقتصاد نفتی هم بسیار موثر است. سال ٢٠١١ شاهد افزایش ٢٠ دلاری قیمت نفت بودیم، در این سال متوسط قیمت در بازار های جهانی ٣/٩٥ دلار شد، قیمت شکننده نفت اوپک هم به ٨٠ دلار رسید. در سال های ٢٠١٢ و ٢٠١٣ متوسط قیمت جهانی نفت ٩٤ و ٩٧ دلار بود اما قیمت شکننده نفت اوپک در سال ٢٠١٢ حدود ٨١ دلار و در سال ٢٠١٣، ٨٣ دلار شد. در مورد ایران به طور خاص قیمت شکننده نفت حدود ١٢٠ دلار است. اکنون این زمان فرا رسیده است. در حالی که مصرف کنندگان نفت از سود ٣/١ هزار میلیارد دلاری کاهش قیمت نفت بهره می برند، کشورهای تولیدکننده نفت باید سختی های تازه خود را بکشند؛ آنها دیگر نمی توانند نفت زیر ١٠٠ دلاری را تحمل کنند و باید برای اقتصاد نفتی خود چاره دیگری بیندیشند.
«دوئل شیخ سعودی با شیل آمریکایی» عنوان سرمقاله ی این هفته ی «اکونومیست» است که در روزنامه ی «دنیای اقتصاد» بازنشر شده است.
در این سرمقاله که بیش از همه به تحلیل سیاست های نفتی آمریکا و عربستان سعودی اختصاص دارد کاهش قیمت نفت، هدف اصلی و خوشایند بازارهای نفتی آمریکا و عربستان سعودی ارزیابی شده و آمده است: این کاهش نزدیک به 40 درصدی، تا حدودی به دلیل رشد کند اقتصاد جهان بوده است، جهانی که مصرف نفت آن از پیش بینی بازارها کمتر شده است. دلیل دیگر آن هم خود اوپک است که بیش از انتظار بازار، نفت تولید کرده است؛ اما دلیل اصلی، فعالان نفتی داکوتای شمالی و تگزاس هستند. طی چهار سال گذشته، همزمان با نوسانات قیمت نفت در سطح حدود بشکه ای 110 دلار، این افراد به استخراج نفت از سنگ های نفت زا موسوم به شیل دست زدند، سنگ هایی که تا پیش از آن دسترسی به نفت نهفته در دل آنها ناممکن به نظر می رسید. این وضعیت موجب شد که تولید نفت آمریکا تا یک سوم افزایش یابد و به حدود 9 میلیون بشکه در روز برسد. این فقط یک میلیون بشکه در روز کمتر از تولید عربستان سعودی است. رقابت بین مردان شیل و شیخ های عربستان وضعیت نفت جهان را از کمبود نفت به مازاد نفت رسانده است.
به نوشته ی اکونومیست، نفت ارزان باید مانند تزریق آدرنالین به رشد اقتصادی جهان عمل کند. کاهش 40 درصدی قیمت ها موجب انتقال 3/1 تریلیون دلار از جیب تولیدکنندگان نفت به جیب مصرف کنندگان آن می شود.
در ادامه می خوانیم: بسیاری از اعضای کارتل نفتی اوپک از آن می خواهند تا تولید خود را کاهش دهد با این امید که قیمت ها بار دیگر افزایش یابند. اما به نظر می رسد که عربستان سعودی، تجربه دهه 1970 را در ذهن دارد. آنها می خواهند اجازه دهند که قیمت ها افت کند تا تولیدکنندگانی که هزینه تولید برایشان گران تمام می شود، از بازار خارج شوند. این به زودی باعث کاهش عرضه خواهد شد و در پی آن قیمت ها افزایش خواهند یافت.
در همین حال روزنامه ی «جهان صنعت» در یادداشتی با عنوان «وعده خطرناک» نگاه های خوشبینانه به اقتصاد ایران در شرایط کنونی را غیرواقعی و خطرناک می داند.
جهان صنعت در این یادداشت اظهارات خوشبینانه ی «ولی الله سیف» رییس کل بانک مرکزی، مبنی بر اینکه بازار بورس و ارز به ثبات رسانده خواهد شد و دیگر اجازه نوسانات گذشته در این بازارها داده نمی شود را در جهت نادیده انگاشتن تحولات بین المللی از جمله کاهش قیمت جهانی نفت توصیف کرد و نوشت: احتمالا دانش آموخته مقطع دکترای دانشگاه علامه طباطبایی تحت تاثیر نوسان های شدید بازار ارز و بورس از یکسو و فشارهایی که به دولت از سوی منتقدان سیاسی وارد می شود، مجبور شده تا با نادیده انگاشتن تحولات بین المللی و داخلی در حوزه های سیاسی و اقتصادی در بازارهای مالی ایران همه چیز را تحت کنترل و عادی جلوه داده و آینده این بازارها را نیز با ثبات پیش بینی کند.
جهان صنعت افزود: اما روی دیگر این اظهارنظر به تحلیل های غیر جامع مرد نخست بانک مرکزی برمی گردد که مشخص نیست چرا پارامترهای تاثیرگذار بر اقتصاد ایران در دیدگاه وی پنهان مانده است. آیا افت جهانی قیمت نفت که همچنان ادامه دارد و برای نفت ایران که ارزان تر از نفت های مرجع است، شدیدتر بوده نمی تواند به یک شکست ارزی منتهی شود یا دست کم نوسان را به این بازار هدایت کند؟ گذر کردن قیمت دلار از 3500 تومان در هفته گذشته و عقب نشینی اندک آن احتمالا برای رییس کل بانک مرکزی نویدبخش ثبات برای این بازار در آینده است.
«نسخه مالیاتی برای بیماری» هم عنوان گفت وگوی روزنامه ی «جام جم» با دکتر «علی دینی ترکمانی» اقتصاددان است که در مقدمه ی این گفت و گو بر حساسیت وضعیت اقتصادی کشور اشاره شده و آمده است: وضعیت اقتصاد ایران که سال 93 حساس بود بحق در سال 94 سوپرحساس می شود. کاهش قیمت جهانی نفت، روشن نبودن افق مذاکرات هسته ای، کمبود درآمدهای ارزی کشور و به تبع آن بسته شدن دست دولت در رشد بودجه عمرانی و کمک به بهبود رشد اقتصادی و اثرات آن یعنی کاهش تورم و خروج کشور از رکود، برخی عوامل سوپرحساس شدن اقتصاد است.
علی دینی ترکمان در گفت و گو با جام جم در توصیف این شرایط در یک جمله وضعیت اقتصادی دولت را روی لبه تیغ دانسته و هشدار می دهد کمترین اشتباه در سیاستگذاری ها، اثرات جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت که حتی می تواند دستاوردهای اخیر دولت مانند کاهش تورم را از بین برده و حتی برعکس کند.
این اقتصاددان در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا افزایش درآمدهای حاصل از مالیات برای جبران کاهش قیمت نفت می تواند راهکار موثری باشد یا نه؟، می افزاید: اگر پایه مالیاتی یعنی ترکیب مالیات دهندگان تغییر کند و آن بخش ها یا نهادهایی که جریان درآمدی قوی دارند تا حالا مالیات نمی پرداختند، شامل حال پرداخت مالیات شوند، در این صورت می توان از این محل مقدار قابل توجهی درآمدها را افزایش داد به نحوی که بتواند درآمدهای کاهش یافته حاصل از فروش نفت را جبران کند.
«جدایی نفت از زندگی ایرانیان» اما عنوان سرمقاله ی متفاوتی در روزنامه ی «تعادل» است که در آن با نگاهی مثبت و خوشبینانه کاهش قیمت جهانی نفت برای ایرانیان در کوتاه مدت سختی آفرین اما در بلند مدت سعادت آفرین ارزیابی شده و آمده است: درآمد هنگفت و کم زحمت حاصل از صادرات نفت خام از یک قرن پیش تا امروز زندگی ایرانیان را شکل و ماهیت تازه یی بخشیده است.
در ادامه با اشاره به پیامدهای منفی استفاده ی بی حساب و کتاب از درآمدهای نفتی برای دولت و جامعه از جمله متحمل شدن بیشترین آسیب از سقوط قیمت نفت آمده است: وضع ایران از این منظر که در شرایط تحریم نفتی و ارزی قرار دارد، شاید استثنایی و دوگانه باشد. اکنون جامعه ی ایرانی به ویژه مدیران ارشد دولت و نهادهای حکومتی به وضوح می بینند که شیر نفت دیگر چکه چکه می آید و نمی توان چندان به آینده ی پایدار آن امید بست. این یک رویداد بزرگ است که شرایط جهانی موجب شده تا جدایی نفت از زندگی و کسب و کار ایرانیان بدون اراده و خواست جامعه سیاسی شروع شود. تا رسیدن به نقطه ی عطف که در آن درآمد نفت دیگر به اندازه ای نخواهد بود که بتوان با آن بودجه کل، بودجه عمومی و بودجه شرکت های دولتی را چاق و چله کرد، چند قدم دیگر باقی نمانده است. این خوشبختی از راه رسیده، شاید روزگار کوتاه سختی برای ایرانیان باشد، اما در بلندمدت حتما سعادت آفرین خواهد بود.

*** بازبودن فضای دانشگاه؛ آری یا نه؟
در آستانه ی 16 آذرماه و روز دانشجو بحث ها در مورد لزوم باز بودن یا نبودن فضای دانشگاه ها در روزنامه ها بالا گرفته است. برخی روزنامه ها از باز بودن فضای دانشگاه ها برای شکل گیری جنبش های دانشجویی حمایت کرده و برخی نیز در تعریف عملکرد و فلسفه ی وجودی دانشگاه خطوط معینی را تعریف می کنند که فضای باز دانشگاهی در این تعاریف نمی گنجد.
«آیا بهار جنبش دانشجویی فرا رسیده است؟!» عنوان سرمقاله ی روزنامه ی «ابتکار» است که در آن با اشاره به 61 ساله شدن جنبش دانشجویی در ایران آمده است: این جنبش راه پر فراز و نشیبی را طی کرده است. مسیر جنبش دانشجویی همچون مسیر توسعه در ایران یکنواخت و هم آهنگ نبوده است، یعنی دوره های رکود، فعالیت و شکوفایی را پشت سر خود دارد. انقباض و انبساط این جنبش تابع قبض و بسط فضای سیاسی جامعه است.
نویسنده ی این مقاله در ادامه با توضیح فراز و فرودهای جنبش های دانشجویی در کشور طی چند دهه ی اخیر که بیشترین هزینه را به دوش دانشجویان نهاده است، تاکید می کند: با پایان حاکمیت دوم خرداد، زمستان جنبش دانشجویی شروع گردید. با انقباض فضای سیاسی کشور، فضای دانشجویی هم گرفتار قبض شدید شد و انجماد فعالیت همه جا را فرا گرفت. فضای دانشگاه امنیتی گردید و فعالیت های دانشجویی پُر هزینه و بی رمق شد و تشکل های مستقل دانشجویی به مرور به محاق رفتند. اکثریت دانشجویان عطای فعالیت های جمعی را به لقایش بخشیدند و تفرد گرایی و تفریح گرایی، روح حاکم گردید.
در پایان این سرمقاله، ابراز امیدواری شده است که با روی کار آمدن دولت اعتدال گرای حسن روحانی مشکلات بسیاری که در مسیر ایجاد و فعالیت تشکل ها و جنبش های دانشجویی وجود دارد برطرف شوند.
روزنامه ی «مردم سالاری» هم یادداشتی را با عنوان «سیاست خوب است یا بد؟!» منتشر کرد و در آن نوشت: بالاخره سیاست خوب است یا بد؟مردم سیاسی باشند یا نباشند؟سیاست وارد محیط آموزشی بشود یا نشود؟ مرز و مقدارش را کجای قانون و تفسیر قانونی مشخص کرده است ؟به عنوان مثال آیا: دانشگاه سیاسی باشد یا نباشد؟اگر قرار است باشد . پس اجازه داده شود در همان معنی شناخت «علم حکومت داری» آگاهی کسب شود و دانشجو توان ابراز عقیده و سلیقه داشته باشد و اگر قرار نیست سیاسی باشد یک بار برای همیشه هر چه گروه و انجمن و دار و دسته است از دانشگاه جمع شود و بشود کلاس سیزده و چهارده و...
در ادامه آمده است: اگر معنی سیاست خوب چنین مد نظر است که هر گاه کسی با افکار و سلایقمان همراه است از او استقبال کنیم و چون مخالفمان شد او را برانیم که اینگونه سیاستمداری نه ماندگار است و نه تا کنون پاسخ داده است ولی اگر سیاست را همان اجرای عدالت بدانیم و ابراز عقیده مخالف را برتابیم عین صواب و موافق با روش بزرگان دین و حاکمان عدل است .
در این میان برخی تحلیل ها در رسانه های بیگانه که حضور «محمد فرهادی» در وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری کشور را مانعی در برابر گشایش فضای دانشگاه ها توصیف کرده اند، باعث خرسندی و بهره برداری روزنامه ی «کیهان» در آستانه ی 16 آذر شد.
کیهان در عنوان «خبر ویژه» ی خود با استناد به این تحلیل های فرافکنانه که قصد ایجاد شکاف میان حاکمیت و وزارت علوم از یک سو و جامعه ی دانشگاهی از سوی دیگر را داشته اند، نوشت: کار برای ساختارشکنان سخت شد فرهادی به حاکمیت وفادار است.
به نوشته ی این روزنامه، محافل ضد انقلاب همچنان از رأی اعتماد مجلس به محمد فرهادی و انتخاب وی برای وزارت علوم ابراز ناخرسندی می کنند. گویانیوز از رسانه های ضد انقلاب در این باره نوشت: با رسیدن فرهادی به وزارت علوم فاتحه وعده ها برای پایان دادن به اختناق(!؟) خوانده شده زیرا فرهادی می گوید، سیاست های خود را بر مبنای رهنمودهای نظام و رهبری پیش خواهد برد. این یک عقب نشینی است.
کیهان همچنین بخش هایی از یک تحلیل در وبسایت «خودنویس» در همین چارچوب را بازتاب داد و افزود: حضور فرهادی به معنای مرحله جدیدی در وزارت علوم است که با عقب گرد از فضا و سیاست های دوران فرجی دانا شروع می شود. آغاز مدیریت فرهادی بر وزارت علوم تفاوت های ملموسی با دوران فرجی دانا و سرپرستی های جعفر توفیقی و محمد علی نجفی دارد. آنها از جمله افراد نزدیک به معین خطوط قرمز حاکمیت رابه میزان کمی در تصمیم گیری های خود دخالت می دادند اما فرهادی به گفتمان کلاسیک اصلاح طلبان و در واقع دیدگاه خط امام تعلق دارد.
روزنامه ی «رسالت» نیز در همین خط خبری در صفحه ی نخست خود بخشی از اظهارات حجت الاسلام و المسلمین «کاظم صدیقی» امام جمعه ی موقت تهران در خصوص لزوم یکدستی فضای دانشگاه ها را برجسته کرد و به نقل از ایشان در خبر نخست خود نوشت: ایجاد تنش و فضای دو قطبی در دانشگاهها خیانت است. سکولارها می خواهند دانشگاه باشگاه احزاب باشد.
روزنامه ی «سیاست روز» هم در مطلبی با عنوان «عزت علمی و معنوی برنامه راه دانشجویان»، نسخه یی برای فعالیت جنبش های دانشجویی ارایه کرد و نوشت: دانشجویان و تشکل های دانشجویی درصورتی در راستای الگوی پیشرفت ایرانی - اسلامی گام بر می دارند که نخستین گام شان اتحاد ملی و انسجام اسلامی باشد.
به نوشته ی این روزنامه، دانشجویان ضمن اینکه باید سیاسی باشند اما نباید عامل دست سیاسی کارها قرار گیرند. دانشگاه نباید باشگاه تشکل های سیاسی باشد اما دانشگاهیان باید در مسائل سیاسی صاحب نظر و تاثیرگذار باشند. دانشجویان اگر از سیاست چیزی ندانند بسیار بی معنی است اما نباید این دانستن از حد و مرزی خارج و باعث این شود که دانشگاه ها عامل تشکل های بیرون از دانشگاه شوند.

*** مرحله حساس طرح ملی سلامت
دکتر «سید حسن هاشمی» وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز پنجشنبه در نشست هم اندیشی استادان دانشگاه های علوم پزشکی و بسیج جامعه ی پزشکی سراسر کشور، ضمن دفاع از دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت، به برخی از انتقادها علیه این طرح نیز پاسخ داد و در اظهاراتی افشاگرایانه درباره ب مخالفان طرح تحول سلامت گفت: بعضی از دوستان با وجود اینکه مورد مشورت قرار گرفته اند، با این حال زیر همه چیز زده و بعد هم بیانیه صادر کرده اند.
در همین چارچوب امروز روزنامه ی «ایران» در یادداشتی با عنوان «مرحله حساس طرح ملی سلامت» به قلم «حمیدرضا عزیزی فارسانی» عضو کمیسیون بهداشت مجلس در دفاع از طرح تحول نظام سلامت و لزوم همکاری همه جانبه با این طرح نوشت: طرح تحول نظام سلامت با سه هدف اصلی حفاظت مالی از مردم در مقابل هزینه های سلامت، ایجاد عدالت در دسترسی به خدمات سلامت و ارتقای کیفیت خدمات حوزه سلامت با حمایت رهبر معظم انقلاب و همراهی همه جانبه مجلس شورای اسلامی در دولت یازدهم آغاز شد. طرح ملی در همان گام های نخست نتایج ملموس و مثبتی را در پی داشت و رضایت 73 درصدی مردم را به خود جلب کرد.
ایران افزود: طرح تحول نظام سلامت در شرایطی در دستور کار دولت یازدهم قرار گرفت که بواسطه آشفتگی مالی در نظام سلامت، مشارکت ناچیز دولت در هزینه های درمانی و پرداخت های غیر رسمی برای خدمات تشخیصی و درمانی، با وجود حضور بیمه های پایه و مکمل در بازار سلامت بین 60 تا 70 درصد از هزینه ها، مستقیماً از جیب مردم پرداخت می شد. در مرحله اول طرح تحول سلامت، سهم مردم از هزینه های بستری در بیمارستان های دولتی از حدود 37 درصد به متوسط 8 درصد کاهش یافت و پرداخت هزینه های دارویی و لوازم مصرفی پزشکی در خارج بیمارستان حذف شد.
به نوشته ی فارسانی در سخن آخر این یادداشت، عقیم نماندن اهداف طرح های ملی عظیم که در نخستین مرحله موفقیت خود را به طور ملموس به منصه ظهور رسانده است، همدلی و همراهی همه نهادها را می طلبد. امید است مرحله بعدی طرح سلامت با همکاری همه ارکان نظام، قله موفقیت را فتح کند.

*** برای خشونت کاری کنیم
در میان روزنامه های بررسی شده روزنامه ی «اطلاعات» امروز در بخش یادداشت های خود دو یادداشت را به موضوع خشونت در جامعه و راه های پیشگیری از آن اختصاص داد.
اطلاعات در بخش «یادداشت سردبیر» خود یادداشتی را با عنوان «نسخه ای برای خویش» منتشر کرد که در آن با اشاره به برگزاری همایش بین المللی «جهان عاری از خشونت و افراط» طی روزهای آینده در ایران، بر لزوم مبارزه با خشونت در ابعاد داخلی با در نظر گرفتن گستردگی آن در جامعه، پیش از ابعاد جهانی تاکید شده و آمده است: با عرض معذرت از دولت محترم باید بگوییم که شعار «جهان عاری از خشونت» آدم را به یاد «پروژه مدیریت جهانی» رئیس جمهوری قبلی می اندازد و آن قدر درشت است که به گزافه می ماند. چه خوب بود اگر در مدارس به جای آموزاندن بسیاری از مطالب بی خود و ناکارا به بچه ها، درسی به نام «مدیریت خشم» تدریس می شد. چه خوب بود در تلویزیون به جای پخش سریال های داخلی خشن ـ که اخیراً حتی زنان هفت تیرکش هم به آن اضافه شده است ـ داستان هایی زیبا از زندگی سالم و پاکیزة آدم های آرام و با طمانینه به تصویر درمی آمد.چه خوب بود اگر دولت به کمک دو قوه دیگر، به جای برگزاری همایش جهان عاری از خشونت طرحی برای «ایران با خشونت کمتر» می ریخت و در این کار، از اندیشه بزرگان علم و ادب و زهد و اخلاق و کلام و از تجربه های جهانی بهره ها می برد...مردم می پرسند ما که می توانیم برای عاری شدن جهان از خشونت نسخه بپیچیم، چرا فکری به حال خودمان نمی کنیم؟
«برای خشونت در جامعه چاره ای کنیم» هم عنوان یادداشت دیگری در این روزنامه به قلم «سید حسن هاشمی» وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور است که در آن آمده است: جامعه ما به سوی خشونت پیش می رود. این یک مشکل فرهنگی و روانی است که هرچه زودتر باید برای حل آن چاره ای اندیشید. برای شروع باید یاد بگیریم باهم حرف بزنیم. باید برای تعاملات شفاهی تمرین کنیم؛ از خانه تا مدرسه و جامعه، رسانه ها در این زمینه مسئولیت سنگینی دارند. امیدوارم همه به میدان بیاییم و اجازه ندهیم آرامش مردم با چنین رفتارهای ناهنجاری خدشه دار شود.
*گروه پژوهش های خبری
پژوهشم**9282**2054


15/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن