تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از چند رنگى و اختلاف در دين خدا بپرهيزيد، زيرا يكپارچگى در آنچه حق است ولى شما ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803777819




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

میانجیگران جدید/ ارتش لبنان حلقه محاصره را تنگ تر می کند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: امنیت و نظامیان ربوده شده لبنانی میانجیگران جدید/ ارتش لبنان حلقه محاصره را تنگ تر می کند بیروت - ایرنا - بعداز اعلام رسمی پایان میانجیگری قطر در پرونده نظامیان لبنانی که بیش از 4 ماه قبل توسط گروه های تروریستی تکفیری داعش و جبهه النصره درحمله به شهرک عرسال لبنان ربوده شده اند، اکنون شرایط پیچیده تر شده و سطح تصمیم گیری در این گروه ها تغییرکرده است و بازیگران دیگری خود را برای میانجیگری آماده می کنند.


به گزارش روز سه شنبه ایرنا، بعداز خروج قطر از دایره میانجیگری،فرصت برای بازگشت «هیات علمای مسلمان» متشکل از شیوخ سلفی با شرط های جدید و داوطلب شدن « جاسم العسکر» رییس اتحاد عشایر عربی فراهم شده و این در حالی است که ارتش لبنان حلقه محاصره گروه های تروریستی تکفیری در عرسال در شمال شرق این کشور و نزدیک مرزهای سوریه و بلندی های آن را تنگ تر کرده و اجازه قاچاق سلاح و مواد غذایی و سوختی برای آنها را نمی دهد.
کارشناسان لبنانی تاکید کرده اند که نتیجه 2 ماه مذاکرات نیم بند « احم الخطیب» سرمایه دارسوری الاصل و میانجی قطر برغم وعده های مکرر شیخ تمیم امیر این کشور برای کمک به لبنان، تنها اعدام « علی البزال» یک نظامی ربوده شده لبنانی بدست گروه تروریستی تکفیری جبهه النصره بوده است.
اکنون در محافل مردمی و رسانه ای لبنان این سئوال مطرح است که روند مذاکرات « بکلی سری» به کجا خواهد انجامید؟ بویژه اینکه تاکنون نتیجه ای امیدوار کننده برغم اینکه گفته می شود برگ های برنده دولت لبنان در این پرونده افزایش یافته ، دیده نشده است.

** شروط هیات علمای مسلمان
در حالی که نگاه بدبینانه ای به هیات علمای مسلمان لبنان به دلیل ارتباطات صریح برخی اعضای آن با گروه های تروریستی تکفیری بویژه با اتخاذ مواضع ضد محور مقاومت و توجیه جنایات این گروه ها و متصف کردن آنها به عنوان جعلی انقلابی، وجود دارد اما به نظر می رسد باردیگر فضا برای بازگشت این گروه به پرونده نظامیان ربوده شده لبنانی تحت عنوان میانجی مهیا شده است.
هیات علمای مسلمان لبنان فعالیت های سیاسی خود را بعداز استعفای شیخ « مالک جدیده» که ضربه ای را به این تشکل وارد کرد، با انتخاب فوری شیخ « سالم الرافعی» به عنوان رییس جدید از سرگرفت و در اولین گام درصدد بازسازی داخلی سازمان خود است.
دراین رابطه روزنامه لبنانی الاخبار نوشت که تعدادی از اعضای هیات علمای مسلمان قرار است با ژنرال« عباس ابراهیم» مدیرکل امنیت عمومی ، « اشرف ریفی» وزیر دادگستری و برخی شخصیت های سیاسی و مذهبی لبنانی دیدار کنند و این دیدارها دیروز با ملاقات آنها با شیخ « عبداللطیف دریان» مفتی کل اهل سنت لبنان شروع شد.
هیات علمای مسلمان همچنین قرار است بعداز بازگشت تمام سلام نخست وزیر لبنان با وی دیدار کند.
روزنامه السفیر هم نوشت که هیات علمای مسلمان با استفاده از شرایط « خلاء مذاکره کننده» ضمن تلاش برای تحمیل خود به عنوان مذاکره کننده بر تحقق مطالبات گروه های تروریستی تکفیری از جمله آزادی فوری « سجی الدلیمی» زن سابق « ابوبکر البغدادی» سرکرده اصلی داعش و رابط بین گروه های تروریستی تکفیری در سوریه و لبنان و « آلاء العقیلی» زن « انس چرکس» معروف به « ابوانس(علی) الشیشانی» از سرکردگان جبهه النصره تاکید کرده است.
این هیات همچنین قبول ماموریت مذاکره با گروه های تروریستی تکفیری را واگذاری رسمی این ماموریت از طرف دولت لبنان و پذیرش طرح مبادله اعلام کرده است ! و برای اعلام این آمادگی ، دارالفتوای لبنان در بیروت را انتخاب کرد.
السفیر نوشت که شیخ عبداللطیف دریان مفتی کل لبنان به اعضای هیات علمای مسلمان بعداز ارائه ابتکار عملشان گفته است که قبل از هر اقدامی باید با نخست وزیر و کمیته بحران پیگیری پرونده نظامیان ربوده شده لبنانی تماس بگیرند و با آنها مشورت و مذاکره کنند.
این روزنامه لبنانی به نقل از ملاقات کنندگان با « تمام سلام» نخست وزیر لبنان هم نوشت که « اوضاع بسیار پیچیده شده و راهکار اطمینان بخشی تاکنون پیش روی نیست اما با جدیت پرونده را پیگیری می کنیم».
السفیر به نقل ازمنابعی آگاه نوشت که نشست اخیر کمیته بحران وزارتی به « جلسه محاکمه» نیروهای ارتش که موفق شده اند زنان البغدادی و الشیشانی را بازداشت کنند، تبدیل شد.
این روزنامه لبنانی تاکیدکرد که«اشرف ریفی» وزیردادگستری بطور آشکارمخالفت خود را با بازداشت زنان البغدادی والشیشانی اعلام کرده است.
گفته می شود کمیته بحران وزارتی دولت لبنان برای پیگیری پرونده نظامیان ربوده شده لبنانی خود به یک معضل تبدیل شده ، تاجاییکه «نبیه بری» رییس مجلس لبنان اعلام کرده است اکنون با « بحران کمیته بجای کمیته بحران » مواجه هستیم و آنها با وجود در اختیار داشتن برگ های برنده به توفیقات زیادی دست نیافته اند.

** مذاکرات خودسرانه
الاخبار به نقل از منابعی در شهرک عرسال نوشت که « تیمی از یک گروه سیاسی خودسرانه وارد خط مذاکره با ربایندگان نظامیان لبنانی شده است».
این روزنامه لبنانی افزود: « جمال الجراح » از اعضای گروه 14 مارس و نماینده مجلس از طریق برنامه وایبر تلفنی با « ابوطلال الحمد» از سرکردگان گروه تروریستی تکفیری داعش در منطقه القلمون سوریه در تماس بوده تا شاید بتواند « جورج خوری» یک نظامی ربوده شده را آزاد کند اما تلاش هایش شکست خورده است.
الاخبار خاطرنشان کرد که « وائل ابوفاعور» وزیر بهداشت لبنان و از نزدیکان « ولید جنبلاط» رییس حزب دروزی سوسیالیست ترقیخواه لبنان نیز همچنان به مذاکرات مستقیم خود از طریق شیخ « مصطفی الحجیری» معروف به ابوطاقیه ادامه داده است.
خانواده « علی البزال» نظامی ربوده شده که اخیرا توسط جبهه النصره اعدام شده است، ابوطاقیه را در این زمینه مسئول خوانده و خواستار بازداشت او هستند که البته در پرونده های مختلف نیز تحت تعقیب نیروهای امنیتی لبنان قرار دارد.
الاخبار نوشت: ابوفاعور همواره برای جلب اعتماد گروه های تروریستی تکفیری با هدف تاخیر در اعدام نظامیان ربوده شده بر دولت و ارتش لبنان اعمال فشار می کند تا زخمی های این گروه ها در بیمارستان های لبنان مداوا و مواد غذایی و سوخت در اختیار آنها در بلندی های عرسال قرار گیرد.
این روزنامه لبنانی به نقل از منابع خود در عرسال افزود:پرونده نظامیان ربوده شده توسط جبهه النصره دراختیار « ابومحمدالجولانی» سرکرده اصلی این گروه قرار گرفته و « ابومالک التلی» سرکرده جبهه النصره در منطقه القلمون دیگر در این زمینه حق تصمیم گیری ندارد.
الاخبار اضافه کرد: گروه تروریستی تکفیری داعش نیز پرونده نظامیان ربوده شده لبنانی بدست این گروه را از « ابوطلال الحمد» سرکرده داعش در منطقه القلمون سوریه گرفته و به « ابوعبدالسلام الاردنی» که گفته می شود سرکرده جدید داعش در منطقه شده، تحویل داده است و او باید با سرکردگان بالاتر از خود قبل از هر اقدامی هماهنگ کند.
السفیر هم خاطرنشان کرد که گروه های تروریستی تکفیری جبهه النصره و داعش همچنان با انتشار بیانه هایی به اعدام نظامیان ربوده شده لبنانی تهدید می کنند.

** تحولات امنیتی و نظامی
منابع خبری لبنانی تاکید کردند که ارتش لبنان در چند روز گذشته با موشک و توپخانه مواضع و مخفیگاه های تروریست های تکفیری در بلندی های شهرک عرسال را زیر آتش سنگین قرار داده و ضمن تشدید تدابیر خود در این منطقه، تلاش کرده است همه گذرگاه ها را مسدود کند تا از رسیدن مواد غدایی و سوختی به تروریست ها جلوگیری شود.
نبیه بری رییس مجلس لبنان اخیرا هشدار داده بود که همچنان مواد غدایی و سوخت برای عناصر مسلح موجود در بلندی های عرسال ارسال می شود.
روزنامه الاخبار نوشت که ارتش لبنانی همه معابر اصلی و فرعی بین شهرک عرسال و بلندی های آن را تحت کنترل در آورده و هرگونه رفت و آمد به مناطقی مانند وادی الرعیان ، وادی عطا ، وادی حمید، المصیده زیر نظر نیروهای امنیتی و ارتش لبنان قرار دارد بویژه اینکه برخی اخبار حاکی از افزایش تحرکات عناصر مسلح در این مناطق و احتمال نصب کمین و کارگذاشتن بمب وجود دارد.
روزنامه الاخبار به نقل از منابع امنیتی خاطرنشان کرد که « تروریست های تکفیری از طریق بلندگوهای برخی مساجد مردم شهرک عرسال را به برگزاری تظاهرات علیه اقدامات پیشگیرانه و پیش دستانه ارتش و نیروهای امنیتی لبنان فراخوانده اند».
در همین حال دیروز یک بمب در خودرو « حسن عزالدین» معروف به « المکحل» که به همراه برادرانش به اتهام قاچاق و ارسال سلاح برای تروریست ها در بلندی های عرسال تحت تعقیب هستند، در مرکز این شهر منفجر شد و وی در اثر این انفجار از ناحیه پا زخمی و برای مداوا به بیمارستان منتقل شد.
از سوی دیگر جنگنده ها و توپخانه ارتش سوریه مواضع تروریست های تکفیری را در مناطق مرزی با لبنان زیر آتش سنگین قرار دادند.
خبرگزاری ملی لبنان اعلام کرد که با حمله جنگنده های سوری به منطقه وادی عجرم در اطراف شهرک عرسال خانه متعلق به فردی به نام « محمد الحجیری» تخریب و 3 تن کشته و 2 تن دیگر زخمی شده اند.
در این مناطق گروه های تروریستی تکفیری مستقر هستند.
خاورم ** 1324


18/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن