تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):مؤمن، خاموشى اختيار مى‏كند تا سالم بماند و سخن مى‏گويد تا سودى ببرد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820001580




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انتقاد از کیفیت پایین نان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: انتقاد از کیفیت پایین نان سمنان - ایرنا - افزایش قیمت نان همواره در سالهای اخیر به بهانه ارتقای کیفیت آن در کشور صورت گرفته اما مردم همچنان از کیفیت نان گلایه مندند.


این در حالی است که نانوایان معتقدند افزایش قیمت نان ارتباطی با کیفیت آن ندارد و ناشی از افزایش نرخ آرد است.
زمزمه افزایش قیمت نان از یک ماه قبل در رسانه پیچید و سرانجام در چند روز گذشته در کشور عملیاتی شد و مردم با افزایش بیش از 30 درصدی قیمت نان مواجه شدند.
"محمدرضا فیروزی" مالک نانوایی بربری در سمنان می گوید: افزایش قیمت نان هیچ ارتباطی به کیفیت آن ندارد چرا که دولت آرد را گران کرد و برای سر به سر شدن این افزایش قیمت، به قیمت نان هم اضافه کرد.
وی با بیان اینکه افزایش قیمت اخیر نان هیچ سودی برای نانوایان ندارد، اظهار داشت: دو سال و نیم بود که قیمت نان ثابت بود و هزینه های مختلف نانوایان مانند دستمزد و پول آب و برق و گاز زیاد می شد ولی درآمد نانوایان ثابت مانده بود.
وی با اشاره به اینکه انتظار مردم برای افزایش کیفیت نان به حق است، خاطرنشان کرد: کیفیت نان به کیفیت آرد بستگی دارد و هیچ نانوایی از کیفیت آرد در سمنان راضی نیست و نمی تواند نان خوب به دست مردم بدهد.
فیروزی ادامه داد: دولت نان را به خاطر افزایش قیمت آرد گران کرده است و گر نه دلیل دیگری ندارد.
مالک این نانوایی بربری با تاکید بر اینکه در افزایش قیمت نان باید سود و هزینه نانوایی ها هم دیده می شد، گفت: با افزایش قیمت جدید، بیش از 90 هزار ریال قیمت هر کیسه آرد بالا رفته ولی 100 هزار ریال هم به دخل نانوایی اضافه نشده است.
"رجبعلی آذرآیین" کارگر این نانوایی بربری در پاسخ به این سوال که آخرین دوره آموزشی را کی و کجا فراگرفته است، گفت: شش سال پیش یک دوره آموزشی بودم.
"تقی محمدی" که در صف نان سنگک ایستاده است می گوید: گران شدن نان ربطی به افزایش کیفیت آن ندارد و نان مثل قبل است و تغییری نکرده است.
وی با بیان اینکه کیفیت نان به شاطر و نانوا ارتباط دارد، افزود: اگر شاطر دلش بسوزد می تواند نان بهتر به مردم بدهد.
"عسکرزاده" یک مشتری زن این نانوایی سنگکی، از کیفیت نان شاکی است و می گوید: من بیماری دیابت دارم و نانی که از اینجا می برم هر بار یا سوخته و یا خمیر است.
وی خود را بازنشسته یکی از دستگاه های اجرایی معرفی کرده از نخوه نظارت بر نانوایی ها اظهار بی اطلاعی کرد و افزود: نمی دانم کدام اداره باید به نانوایی ها نظارت کند.
وی اظهار داشت: کیفیت نان نسبت به زمان پیش از گران شدنش فرقی نکرده است و حتی شاطرها در چانه گرفتن کم می گذارند و چانه را سبک تر می گیرند تا سود بیشتری داشته باشند.
"حسین رجبیان" شاطر نانوایی سنگکی که در یکی از مناطق مرکزی شهر سمنان قرار دارد، می گوید: افزایش قیمت نان بر تعداد مشتری های روزانه نان تفاوتی نداشته است.
وی با اشاره به نظارت معاونت بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان بر نانوایی ها، افزود: از چند روز گذشته همزمان با افزایش قیمت نان، از سوی بازرسی دستور داده شده که نان کنجدی نزنیم مگر با رضایت و تمایل مشتری ها و پخت نان کنجدی دو رو سنگک را هم ممنوع کرده اند.
"امید صفری" شاطر یک نانوایی دیگر از نارضایتی مردم گله دارد و می گوید: مردم باید بدانند که افزایش قیمت نان سودی برای نانواها ندارد چرا که مردم فکر می کنند نان که گران شده به سود نانواست و سر هر موضوعی از نانوا گله می کنند.
وی اظهار داشت: گرانتر شدن نان فقط درگیری نانواها با مردم را بیشتر کرده و سود دیگری برای نانوایی ها نداشته است.
"مجتبی محبوبی" شاطر نانوایی بربری منطقه ای از جنوب شهر سمنان، با اشاره به انبار شدن نانهای شیف ظهر در نانوایی، گفت: گران شدن نان باعث شده در این منطقه جنوبی شهر مشتری ها کمتر شوند.
رییس اتحادیه صنف نانوایان سمنان نیز به ایرنا گفت: دولت قیمت آرد را 44 درصد گران کرد و 30 درصد به قیمت نان افزود.
"رجبعلی جعفریان" افزود: هزینه های اضافه شده بر نانوایی ها در دو سال و نیم گذشته که قیمت نان تغییری نکرده است، در افزایش اخیر قیمت نان لحاظ نشده و دولت فقط خواسته است افزایش قیمت آرد را جبران کند.
وی با بیان اینکه با این مقدار افزایش قیمت نان نانوایی ها دچار ضرر هم می شوند، افزود: آرد همان آرد گذشته است و نباید از نانوایان انتظار نان بهتر داشت چرا که کیفیت آرد تفاوتی نکرده و فقط گرانتر شده است.
وی با اشاره به اینکه کیفیت آرد و رنگ آن به میزان سبوس گیری آرد بستگی دارد، اضافه کرد: آرد نان سنگک تا 12 درصد، آرد نان لواش تا 15 درصد و آرد نان بربری تا 18 درصد سبوس گیری می شود.
جعفریان با اشاره به اینکه در کارخانجات آرد بی دقتی و سوء استفاده صورت می گیرد، گفت: اختلاط آرد خوب با آرد بد باعث بی کیفیتی نان می شود و کاری از دست نانوا برنمی آید.
وی با اشاره به نرخ نان در سمنان، گفت: اکنون از نظر قیمت نان استان سمنان رتبه 22 کشور است و پیش از آن در رتبه 27 بود و میانگین افزایش اخیر قیمت نان در استان سمنان از متوسط کشور کمتر بوده است.
وی آموزش نانوایان را شامل دو بخش کارگاهی و آموزش در قالب دورههای آموزش فنی و حرفه ای عنوان و خاطرنشان کرد: قریب به اتفاق نانوایان سمنان آموزش کارگاهی را گذرانده اند و آموزشهای علمی و عملی را در محل کارشان فرا گرفته اند.
رییس اتحادیه صنف نانوایان سمنان با اشاره به فعالیت 123 واحد نانوایی در این شهر، افزود: برخی واحدهای نانوایی برای پوشش هزینه هایشان، در یکی از نوبتهای پخت، نان دیگری هم می پزند.
قیمت نان از 12 آذر در استان سمنان افزایش یافت و بر اساس اعلام معاونت برنامه ریزی استانداری سمنان نان سنگگ با وزن چانه 500 گرمی شش هزار و 500 ریال، نان بربری با وزن چانه 500 گرمی چهار هزار و 500 ریال، نان تافتون با وزن چانه 315 گرمی سه هزار ریال و نان لواش با وزن چانه 190 گرمی یک هزار و 650 ریال تعیین شده است.
سخنگوی دولت یازدهم روز 10 آذر در توضیح گران شدن نان، حداکثر افزایش قیمت نان را در کشور 30 درصد عنوان کرد و گفت: قیمت نان چند سالی است که ثابت مانده و گزارش هایی از استان های مختلف به دولت رسیده است که برخی نانواها با توجه به افزایش هزینه های جانبی مانند افزایش قیمت سوخت و دستمزد کارگر از قیمت فعلی نان رضایت ندارند.
"محمدباقر نوبخت" با بیان اینکه دولت گندم را از کشاورزان هر کیلو 10 هزار و 500 ریال خریداری می کند، افزود: با وجود قیمت تمام شده گندم دولت آن را به قیمت چهار هزار و 650 ریال در اختیار کارخانه های آردسازی و نانوایی ها قرار می دهد.
سخنگوی دولت تدبیر و امید اضافه کرد: در سه سال اخیر قیمت نان ثابت مانده و این موضوع موجب بروز مشکلاتی برای کارخانه های آردسازی و نانوایی ها شده است که باعث بی کیفیتی نان در استانهای مختلف شده است.
به نظر می رسد دولت پس از سه سال، از افزایش قیمت نان ناگزیر بوده و با هدف تامین هزینه های جانبی مانند افزایش دستمزد و قیمت آب، برق و گاز مصرفی واحدهای نانوایی به افزایش قیمت دست زده است.
ولی حلقه مفقوده این نکته است که افزایش کیفیت نان به عهده چه کسی است؟
نظارت بر واحدهای نانوایی نیز در دوره ای بر عهده فرمانداری ها بود و اکنون به سازمان صنعت، معدن و تجارت سپرده شده است. به نظر می رسد این تغییر نظارتی تفاوت و تاثیر چندانی در کیفیت نان و رضایت مردم نداشته است.
نانواها دل خوشی از قیمت افزایش یافته نان ندارند و کیفیت نان را به کیفیت آرد وابسته می دانند و از سویی دولت سالانه یارانه قابل توجهی به گندم اختصاص می دهد و به نوعی هنوز در این موضوع با علم بر اینکه قالب قوت مردم نان است، کج دار و مریز با قیمت نان برخورد می کند.ک/4
611/599


17/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن