تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 16 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دين را پناهگاه و عدالت را اسلحه خود قرار ده تا از هر بدى نجات پيدا كنى و بر هر دشم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821310984




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چالش‌ها و موانع صيانت از حق معنوی آثار فرهنگی بررسی شد


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: چالش‌ها و موانع صيانت از حق معنوی آثار فرهنگی بررسی شد
نوش‌آبادي سخنگوي وزارت فرهنگ ارشاد اسلامي بر لزوم لزوم حمايت حساب‌شده از آثار فرهنگي و هنري در قالب سازمان بزرگ مشخص با اختيارات ويژه در آينده تاكيد كردند. همچنين در اين جلسه پرداختن به آسيب‌ها و چالش‌هاي حوزه نظارت آثار فرهنگي و حفظ و حراست حقوق و مالكيت معنوي فعالان عرصه فرهنگ، مورد بررسي سخنرانان قرار گرفت و برنامه‌هاي آتي وزارت ارشاد براي رسيدن به اين هدف مورد بررسي قرار گرفت.
آفتاب- سرویس فرهنگی: دومين نشست جلسه هم‌انديشي دبيران ستادهاي استاني و شهرستاني سراسر كشور با حضور  دكتر نوش ابادي معاون  حقوقي امور مجلس و استان هاي وزارت ارشاد، سعيد جابر انصاري دبير ستاد حمايت و صيانت از آثار فرهنگي وغلامرضا موسوي رئيس شوراي عالي تهيه كنندگان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار شد. در اين جلسه دكتر نوش‌آبادي سخنگوي وزارت فرهنگ  ارشاد اسلامي بر لزوم لزوم حمايت حساب‌شده از آثار فرهنگي و هنري در قالب سازمان بزرگ مشخص با اختيارات ويژه در آينده تاكيد كردند. همچنين  در اين  جلسه پرداختن به آسيب‌ها و چالش‌هاي حوزه نظارت آثار فرهنگي و حفظ و حراست حقوق و مالكيت معنوي  فعالان عرصه فرهنگ، مورد بررسي سخنرانان قرار گرفت و برنامه‌هاي آتي وزارت ارشاد براي رسيدن به اين هدف مورد بررسي قرار گرفت.


هدف ما كنترل قاچاق محصولات فرهنگي و هنري است


در ابتداي اين سعيد جابر انصاري دبير ستاد حمايت از آثاري هنري و فرهنگي به لزوم حفظ وصيانت  محصولات فرهنگي از پديده قاچاق پرداخته و گفت: «هدف اصلي  مديريت وكنترل قاچاق محصولات فرهنگي است. با توجه به پتناسيلي كه در ادارات كل ارشاد و قوانيني كه در اين زمينه وجود دارد ما توانستيم ستادهاي استاني و شهرستاني را راه‌اندازي كنيم. در حال حاضر و طبق آخرين ـ آمار 210 ستاد شهرستاني و 31 ستاد استاني براي حفظ و صيانت از آثار فرهنگي و هنري وجود دارد.» 


انصاري با ابراز اميدواري همكاري متقابل اين ستادها با وزارت فرهنگ ارشاد اسلامي براي حفظ و حراست مالكيت معنوي آثاري فرهنگي؛ تاكيد كرد: «كم و كاستي‌ها هميشه در اين حوزه وجود داشته است. برخي مشكلات و موانع باعث شدند كه موانعي بر سر راه حفظ حقوق معنوي آثار هنري وجود داشته باشد كه مسئولان ستادهاي استاني در شهرستان ها نيز با آن مواجه شده‌ند. چالش‌هايي كه به سبب مسئوليتي كه از ابتدا داشته‌ام آن‌ها را مي‌شناسم. كمبود نيرو، برخي محدويت‌هاي مالي  موانعي بودند كه مديران محترم استان‌هاي در زمان راه‌اندازي ستادها با  آن را را درك و لمس كرده اند.»


انصاري به علل تخلفات  در اين حوزه مالكيت معنوي پرداخته و گفت: «نبود شبكه نظامند توزيع  مشكل بزرگي است كه بارها در دستگاه هاي مختلف دنبال شده است اما بنا به دلايلي هنوز به نتيجه نرسيده است. تشكيل اتحاديه عرضه محصولات فرهنگي و هنري گام ديگري است كه مي تواند نقش جدي و اساسي در سامان دهي وحراست حقوق معنوي محصولات فرهنگي و هنري داشته باشد.»


سعيد جابر انصاري به كمك گرفتن اين ستاد از ساير نهادها و استان ها اشاره كرد وگفت: «ما از نهادها و تشكيلاتي همچون نيروي انتظامي، تعزيرات حكومتي، سازمان مبارزه با قاچاق كالا و شوراي اصناف كمك گرفتيم. هدف ما اين بود كه فضاي حفظ مالكيت معنوي در كل كشور جاري شود.در اين راستا ما طرح ها فني مناسبي را براي حفظ ماكيت معنوي به مسئولان مختلف وزارت  ارشاد تقديم كرديم. علاوه بر اين ما برخي قوانين منسوخ شده را به مسئولان مختلف تقديم كرديم. با اين اقدام آسيب‌هايي كه از ضعف برخي قوانين ناشي مي‌شد را  مرتفع كرديم تا زمينه برخورد با متخلفين فراهم شود. اميدواريم با همكاري ستادهاي شهرستان سطح نظارت در جهت حفظ حقوق معنوي آثار هنري ارتقا پيدا كند.»


انصاري از حمايت دكتر نوش‌آبادي معاون حقوقي وزارت ارشاد تشكر كرده و گفت: «آقاي نوش آبادي بيشترين همكاري و تعامل را با ستاد حمايت از آثار هنري و فرهنگي انجام دادند وما هميشه از راهنمايي هاي جناب نوش آبادي بهره گرفتيم.»


لزوم تشكيل سازمان صيانت از آثار هنري در آينده نزديك 


دكتر نوش آبادي سخنگو و معاون محترم حقوقي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از سخنرانان اصلي اين همايش بودند. نوش‌آبادي با اينكه اين حوزه‌هاي تخصصي علاوه بر مسائل جاري بايد به صيانت محصولات نيز توجه كنند، افزود: «هر سازمان و نهادي بايد سه صال نظارت؛ هدايت و صيانت را در زمره  اولويت‌هاي اصلي خود قرار دهد. گستردگي و پيچيدگي  عرصه نظلرت آثار هنري نسبت به نظارت هاي اقتصادي امر مسلم است زيرا يك محصول فرهنگي با روح و روان و عقيده هويت ديني و اسلامي ملي ما پيوند خورده است .بنابراين عدم صيانت از آثار فرهنگي وهنري به سبك و سياق حوزه هاي ديگر امكان‌پذير نيست و داراي حساسيت خاص و تلاش ويژه است.»


سخنگوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تاكيد كرد: «من فكر مي كنم بايد سازمان موفق و بزرگ و حساب‌شده‌اي را براي صيانت از آثار فرهنگي و هنري تشكيل دهيم. سازماني كه با قدرت اجرايي فراتر از يك ستادي كه حوزه‌هاي تخصصي تشكيل مي‌شوند، عمل كند. سازماني كه بتواند مانند سازمان بزرگي همچون تعزيرات عمل كند و از دست رفتن حقوق معنوي آثار هنري جلوگيري كند.»


نوش‌آبادي با بيان اينكه بايد از تجربيات ستاد حمايت از آثار فرهنگي و هنري استفاده كنيم تاكيد كرد: «به نظر من تنها واگذاري مسئوليت صيانت از آثار فرهنگي  و هنري به حوزه‌هاي كوچكتر راهگشا نيست و بايد در آينده به راهكارهاي ديگري بينديشيم زيرا اقدامات ناتوي فرهنگي دشمن عليه ما جدي وپررنگ است. براي رسيدن به اين هدف بايد سازمان هدفمند با برنامه‌ها و ماموريت‌هاي مشخص داشته باشيم. امروز هسته تشكيل اين سازمان موجود است. نيروهاي ستاد صيانت از آثاري فرهنگي به سبب شناخت وي‍ژه از اين حوزه مي‌توانند با اين سازمان در آينده همكاري كنند.»


نوش‌آبادي تاكيد كرد: «بايد در آينده نزديك زمينه تشكيل اين سازمان را در شوراي انقلاب فرهنگي و شوراي فرهنگ عمومي فراهم كنيم تا سازماني با سازوكاري قوي و ماموريت‌هاي گسترده و اختيارات وي‍ژه پديد آوريم  تا حقوق معنوي آثارهنري حفظ شود.»


نوش‌آبادي به  تجربه‌هاي جهاني براي صيانت ازمالكيت معنوي جهاني نيز پرداخته و گفت: «حقوق و مالكيت معنوي حقوق تعريف شده و تثبيت‌شده‌اي در جهان است به همين دليل سازمان مهمي به نام وايپو زير نظر سازمان ملل متحد براي حفظ حقوق معنوي افراد شكل گرفته است. بنابراين هركسي كه اثر هنري خلق مي كند بايد حقوق معنوي آن توسط سازمان مشخص تعريف شود.»


دكتر نوش‌آبادي در اين نشست به اهميت حفظ و حراست مالكيت معنوي آثار هنري پرداخته و گفتند: «انقلاب اسلامي ايران منويات متعالي و اهداف بلندي داشته است و براي اينكه به اين منويات فرهنگي برسد به حفظ و صيانت فرهنگي نياز مبرم دارد. بنابراين بزرگترين دستاوردهاي انقلاب اسلامي را مي‌توان در دستاورد فرهنگي آن ارزيابي كرد .به دليل اينكه بزرگترين دستاورد انقلاب فرهنگ و هويت ديني بوده است كسب و تجديد هويت اسلامي بسيار حائز اهميت است.بنابراين فرهنگ ما مبنا و عمود وارزش‌هاي ماست.»


نوش‌آبادي افزود: «قرآن بزرگترين معجزه خود يعني قرآن كريم را براي حفظ و حراست بشريت نازل كرده است. بنابراين خداوند متعال آخرين پيامبر خود را با آخرين محصول فرهنگي مكتوب خود يعني همان قرآن كريم به سوي بشريت فرستاد. همان طور كه امروز در دنيا كتاب را بزرگترين محصول فرهنگي بشري  قلمداد دانسته وبراي آن اعتبار وي‍ژه قائل هستند»


نوش‌آبادي با بيان اينكه حراست از آثار ارزشمند در فرهنگي ديني ما ريشه دارد، افزود: «خداوند همواره با صيانت ويژه خود از قرآن مجيد تاكيد كرده و آن را تضمين كره‌اند. بنابراين مي‌توان گفت اولين كسي كه به حفظ صيانت فرهنگي تاكيد كرده خداوند متعال بوده است.»


نوش آبادي با بيان توليد محصولات فاخر فرهنگي امر مهمي است تاكيد كرد:«ما بايد با توليد محصولات فرهنگي فاخر و ارزشمند توليد كنيم زيرا آثار فاخر زمينه حفظ و حراست خود را به شكل ذاتي  وجود مي آورند .علاوه بر اين ما نيز به عنوان محصول بايد زمينه حفظ و حراست اين آثار سازوكار جدي طراحي كرده كه دستخوش تغيير و تحول و آسيب نشود. لازمه اين امر تنظيم قوانين و طراحي مقررات و اصلاح ساختارهاي كهنه و تجديد ماموريت‌ها است.»


حمايت مقام معظم هنري از سينماي ايران 


موسوي رئيس شوراي عالي تهيه كنندگان اززوايه ديگري به مشكل صيانت از آثار فرهنگي پرداخته وگفت :«سينما درايران نقش هنر مادر را بازي مي‌كند به همين در تقويت هنرهاي ديگر نقش آفريني مي كند. امروز در سينما ما از چند ناحيه دچار آسيب و هجمه قرار مي گيريم.عده اي به جهت مسائل مادي دست به قاچاق فيلم‌ها مي‌زنند. دسته ديگر تلويزيون هاي خارجي هستند كه با  تضيع حقوق معنوي مالكان آثاربه سينماي ايران آسيب مي زنند.در اين ميان عده اي از متحجرين داخلي نيزقصد نابودي سينما را داشتند كه خوشبختانه ورود  آگاهانه و به موقع مقام معظم رهبري سبب خنثي كردن تلاش متجرين و گروه هاي تندرو براي نابودي سينما شد.»


 موسوي با اشاره به جلسه حضوري مقام معظم رهبري با كارگردانان سينماي ايران گفت: «در اين جلسه هنرمندان با مقام معظم رهبري گفتگوي خوبي داشتند و به همين جهت كساني كه مي‌خواستند سينماي ايران را به نابودي بكشانند، متوجه حمايت جدي و همه‌جانبه معظم‌له  از سينماي ايران شدند.»


موسوي تاكيد كرد: «در جلسه‌اي كه با خانه سينما داشتيم توانستيم توجه  برخي قوا مانند قوه قضاييه را به اهميت و صيانت حقوق معنوي مالكلان آثار هنري معطوف كنيم. زيرپيش از اين تصور مي‌شد هر فيلمي كه توسط وزارت ارشاد مجوز دارد آزاد به نمايش در همه جا ست و به همين دليل حقوق معنوي توليد كننده مورد توجه قرار نمي‌گرفت.»


موسوي افزود: «اميدوارم با همكاري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بتوانيم از سرقت آثار ادبي به خصوص در شهرستان هاي كم كنيم.»


تقدير از نوش‌آبادي در پايان نشست 


در اين نشست ستاد صيانت وحمايت از آثار فرهنگي و هنري از دكتر نوش‌آبادي سخنگوي وزارت فرهنگ و ارشاد تقدير كرد.  هم انديشي با فعالان خصوصي عرصه فرهنگ و تبيين نقش ستادهاي حمايت و صيانت ازآثار فرهنگي  و واكاوي  وظايف معاونت هاي تخصصي در راستاي صيانت حقوق معنوي، بخش ديگري از بخش‌هاي دومين نشست هم انديشي دبيران ستادهاي استاني و شهرستاني سراسر كشور بود.همچنين در اين نشست مسائل ديگري نظير همكاري با ستادها و نهادهاي مختلف همچون نيروي انتظامي سازمان تعزيرات حكومتي و شوراي اصناف مورد بررسي براي جلوگيري از دزدي معنوي مورد بحث  قرار گرفت.




تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن