تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):رسول اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله چيزى مثل شام و غير آن را بر نماز مقدم نمى‏داشتند و ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805615937




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نقش سرباز پارتی نشانی از جنگ آوری اشکانیان در فارس


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: نقش سرباز پارتی نشانی از جنگ آوری اشکانیان در فارس خبرگزاری پانا:از فیروز آباد به قیر کوهستان های سر به آسمان کشیده ای وجود دارد که پوشیده از جنگل است و جاده ای فرعی ما را به خنج – اوز – گراش و سپس به لار می رساند . در کوهستان های حد فاصل به قیردر دل کوه نقش برجسته ای وجود دارد که کمترکسی با آن اشنایی دارد .
۱۳۹۳ دوشنبه ۱۷ آذر ساعت 15:45



به گزارش خبرگزاری پانا، باستان شناسی که این نقش برجسته دوره اشکانی را درسال 1354 مطالعه نموده است می گوید :این نقش برجسته که نقش سرباز پارتی نامیده می شود در ارتفاعات شمالی شهرستان قیر و به فاصله 20 کیلومتری جاده فیروزآباد به قیر در سمت شرقی جاده شوسه برروی تخته سنگ مکعب شکلی نقر شده است که از آثار منحصر به فرد و ارزنده پارتی ها در فارس محسوب می گردد . ابعاد تخته سنگ 3در3 متر است .
الله قلی اسلامی در پرونده این اثر ثبتی آورده است:بلندی نقش برجسته به اندازه طبیعی قد یک انسان و از 7/1 متر متجاوز می باشد. دو پای سرباز پارتی از هم کمی فاصله دارد و کمی پای چپ خود را از زانو برای تیر اندازی خم نموده است وکمانی دردست دارد .تیرانداز پارتی بادست چپ خود کمان را نگه داشته است و با دست راست زه کمان و تیر آن را کشیده است. لباس تیرانداز ساده و کاملاً به بدن او چسبیده است و تیردانی در پشت سر او دیده می شود که بلندی قسمت فوقانی تیردان با سر سرباز پارتی در یک سطح قرار دارد و در داخل تیر دان تعدادی تیر به چشم می خورد .
او میگوید :نقش برجسته هم سطح تخته سنگ ولی اطراف نقش در حدود ده سانتی متر از سطح تخته سنگ گودتر است . به گفته این کارشناس ،دوره اشکانی ( پارتها ) 470 سال ادامه داشت که درصد ساله اول حکومت اشکانیان به تحکیم خود پرداخته و سلوکیها را از ایران راندند ودر صد ساله دوم عظمت دولت اشکانی شروع می شود .در این دوره است که اقوام مهاجم رومی و سکاها در مقابل حملات متقابل پارتیها خاک میهن عزیز ما را ترک می نمایند و نیمی از دنیای متمدن آن روز به تصرف دولت پارت در می آید. در این موقع وسعت دولت اشکانی از طرف مغرب به رود فرات و از سمت مشرق به پنجاب و از طرف جنوب به خلیج فارس و دریای عمان و اقیانوس هند و از سمت شمال به کوههای هیمالیا و رود سیحون و دریای خزر و قفقازیه می رسد .
پارت ها از نژاد آریائی های ایرانی بودند و به علت مجاورت با اقوام سکاها بین آنها اختلافی حاصل شد . موسس این سلسله ارشک اول در 256 ق در نتیجه غلبه بر سلوکی ها دولت پارت را تاسیس نمود .پایتخت این سلسله را یونانیها شهر هکاتم پلیس یعنی شهر صد دروازه ها نامیده اند و بیشتر عقیده دارند که محل آن در جنوب غربی دامغان کنونی بوده است و غیر از شهر صد دروازه ری همدان تیسفون نیز به پایتختی آنها انتخاب گردید .
به عقیده او علت پیشرفت اشکانیان در دنیای متمدن آن روز فنون جنگی بود که در نزد پارتها متداول بوده است . اسب سواری و تیر اندازی را جوان ها باید می آموختند یک اسلوب معمول سوارهای پارتی معروف به جنگ و گریز است به این ترتیب که در جنگها سواران پارتی از مقابل دشمن شروع به فرار می نمودند و دشمن با سرعت برای مغلوب نمودن آنها در پی ایشان می تاخت بعد از اینکه سواره و پیاده نظام دشمن متفرق می گردد و سواران پارتی دسته جمعی بر می گشتند و به دشمن حمله می آوردند و آنها را تارو مار می نمودند شاید بیشتر اهمیت پارتها بواسطه وجود همین سواران و تیر اندازان ماهر باشد که نیم بیشتری از دنیای متمدن آن روز را به تصرف خود در آوردند و یونانیها را از حیطه تصرف ایران خارج نمودندکه نقش سرباز پارتی در واقع نقل این رویدادها ست.
گفتنی است نقش سرباز پارتی در تاریخ 10 آذر ماه 1354 توسط اداره کل فرهنگ وهنر فارس به شماره 939 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید .  











این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 93]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن