تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ما (اهل بيت) ستون هاى حق را استوار و لشكريان باطل را متلاشى كرديم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819518568




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ناگزير هستيم اقتصاد بدون نفت را تجربه کنيم


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۷ آذر ۱۳۹۳ (۱۲:۹ب.ظ)
قاليباف: ناگزير هستيم اقتصاد بدون نفت را تجربه کنيم شهردار تهران تاکيد کرد: زمان آن فرارسيده که مجموعه مديريت محلي و مديريت شهري در سراسر کشور يک چاره انديشي و تدبير جدي براي آينده خودشان داشته باشد. به نظر مي رسد که اين يک انتخاب نيست بلکه يک ضرورت اجنتاب ناپذير است.
به گزارش خبرگزاري موج، محمد باقر قاليباف طي سخناني در مراسم افتتاحيه نشست مشترک روساي شوراهاي اسلامي و شهرداران کلانشهرها که در محل هتل کوثر اصفهان برگزار شد، گفت: البته اين موضوع در کشور ما تنها براي مديريت محلي نيست چرا که اين شرايط براي مديريت ملي نيز وجود دارد. نزديک به 100 سال است که کشور ما اداره، برنامه و پيشرفت خود را درست يا غلط به سرنوشت نفت گره زده و همه برنامه هاي خود را با تکيه بر نفت بسته است.
شهردار پايتخت خاطرنشان کرد: سوابق نشان مي دهد در قبل و بعد از انقلاب هر زماني بيشتر شعار داديم که از نفت فاصله بگيريم، وابستگي بيشتري به نفت پيدا کرده ايم. البته ما منکر اين نعمت بزرگ الهي در کشور به عنوان يک ابزار و ظرفيت براي توسعه و پيشرفت نيستيم اما تجربه نشان داده است که اين موضوع به جاي فراهم کردن فرصت براي کشور ما نسبت به بقيه کشورهاي هم تراز و هم سطح، چالش ايجاد کرده است. تا جايي که امروز دشمنان کمربسته نظام اسلامي از اين ظرفيت به عنوان يک ابزار و اهرم براي از پا درآوردن نظام اسلامي استفاده مي کنند.
شهردار تهران يادآور شد: ما در يک نقطه اي قرار گرفته ايم که ناگزير هستيم اقتصاد بدون نفت را تجربه کنيم و به عنوان يک شهروند از اين باب خوشحال هستم چرا که به اين ترتيب فرصت آن فراهم مي شود تا ما مديران در کشور کمر همت ببنديم و با همان رويکرد اقتصاد مقاومتي تلاش کنيم تا به اقتصاد بدون نفت برسيم.
وي افزود: بعد از پايان جنگ تحميلي به واسطه مسووليت هايي که داشتم همواره مسايل اقتصادي و توسعه کشور را رصد مي کردم. اگر به اسناد برگرديم شاهد هستيم که کشور ما در يک مقطع رشد صنعتي دو رقمي را در يک دوره 14 ماهه تجربه کرده است و آن هم درست در اوايل دهه هشتاد و زماني بود که قيمت نفت به پائين ترين سطح ممکن خودش رسيد. از اين جهت به دليل پيش آمدن اين ضرورت، کشور در تصميم گيري و سياست گذاري به اين موضوع دقت کرد و رشد متوسط کشور از حدود 5.5 درصد در حوزه صنعت، دو رقمي شد. اين ظرفيت در کشور وجود داد اما مهم اين است که باور ما يک باور درون زا و نه بيرون زا باشد.
قاليباف با تاکيد بر اينکه بدون شک راهي جز تکيه بر ظرفيت هاي خودمان در درون کشور نداريم، گفت: حتما بايد سياست ها، برنامه ها، قوانين و مقررات کاملا به دور از تکيه بر نفت بسته شود و تنها راه آن نيز تکيه بر مردم و اقتصاد مردمي است که ريشه و اساس اقتصاد مقاومتي و جلوگيري از رانت و رانت بازي است.
شهردار تهران ابراز داشت: به نظر مي رسد در اين سياست ها، برنامه ها، مقررات و رويکردهاي جديد، دولت بايد با همه وجودش درک کند که وقت آن رسيده است تا يک تقسيم جدي در حوزه تفکيک کارهاي ملي و محلي و تفکيک امورات تولي گري و تصدي گري در کشور انجام دهد. در غير اين صورت اقتصاد مقاومتي و ظرفيت هاي درون زايي هرگز اتفاق نمي افتد.
وي تاکيد کرد: دليلي ندارد درباره بسياري از موضوعات در سطح ملي تصميم گيري شود بلکه کارهاي خدماتي در هر حجم، گستردگي و بزرگي بايد واگذار شود، آن هم در کشوري که بالغ بر 70 درصد جمعيت آن شهرنشين هستند. بنابراين طبيعتا بايد اين موضوعات به مديريت هاي محلي که همين مديريت هاي شهري هستند، واگذار شود تا مديريت هاي محلي با يک منطق نسبت به خدمات، هزينه و درآمد پيش روند چرا که دولت توان اداره اين مسايل را ندارد.
قاليباف در ادامه تاکيد کرد: اگر اين اتفاق بيفتد که مرتب چنگ بزنند، از جيب همين حداقل شهرداري ها بردارند و دوباره مسايل را متمرکز کنند، در واقع اين مسير همان بيراهه گذشته است و وضعيت بدتر از گذشته مي شود. بنابر اين بايد اجازه دهيم تا در سطوح محلي تصميم گيري شود.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با تاکيد بر اينکه ما در يک شرايط بسيار خاص قرار داريم، گفت: از يک سو در شرايط جهاني فشارها و تهديد ها وجود دارد و از سوي ديگر در حوزه داخلي نيز هم اکنون برنامه ششم توسعه در دست تدوين است و اين برنامه حتما بايد با اين رويکرد نوشته شود. البته دولت کليت اين بحث را قبول دارد و همانطور که اخيرا رياست محترم جمهوري نکاتي را اشاره کردند، مرکزيت نيز در بالا با اصل آن موافق است.
شهردار تهران با اشاره به تقديم لايجه بودجه سال1394 کل کشور به مجلس شوراي اسلامي، عنوان داشت: متاسفانه برخي رويکردهايي که در بودجه آمده است از اين رويکرد کلي تبعيت نمي کند و اگر اين موضوع را در مجلس اصلاح نکنيم حتما دچار مشکلاتي خواهيم شد چرا که چند سال آينده براي همه ما در دولت و شهرداري ها سال سختي است.
قاليباف همچنين حمل و نقل عمومي را رکن رکين هر کشوري دانست و گفت: هنوز کشورهاي پيشرفته دنيا که اقتصاد اول و دوم را در اختيار دارند، يارانه جدي به حمل و نقل مي دهند اما شهرداري ها سه چهار سال است که از حداقل يارانه حمل و نقل محروم هستند که روزي جامعه تبعات اين موضوع را در بر خواهد گرفت.
وي تنظيم برنامه ششم توسعه و بودجه سال 1394 را نقطه عطفي در مقطع فعلي توصيف کرد و گفت: بايد اين موارد را اصلاح کنيم به نحوي که دولت به امورات حاکميتي و تولي گري و مديريت هاي شهري نيز به امورات خدماتي، تصدي گري، توليد خدمات ارزان با کمک مردم و خريد خدمت ارزان بنا به شرايط جغرافيايي خود اقدام کنند تا به سمت درآمد پايدار برويم.
شهردار تهران در ادامه بر ضرورت تعريف عوارض و ماليات هاي ملي و محلي تاکيد و بيان کرد: گاهي مساوات را با عدالت اشتباه مي گيريم. همانطور که در سال86 روزي در شوراي شهر تهران يک شهر درجه دو استان فارس را مثال زدم که قيمت بليط اتوبوس دراين شهر 100 تومان بود اما در شهر تهران قيمت بليط براي همه مردم 20 تومان بود. نکته جالب توجه اينجا بود که پول چاپ بليط کاغذي و کارگران توزيع کننده اين بليط ها سالي 5 ميليارد هزينه داشت و پولي که از بليط برمي گشت 6 ميليارد بود. در آن زمان مي گفتيم حداقل اتوبوس را رايگان کنيد تا مردم صلواتي سوار شوند! البته توانستيم با سياست هاي گام به گام شرايط را به نقطه امروز برسانيم اما هم اکنون باز هم متوقف شديم.
قاليباف تاکيد کرد: در شهر تهران حتما اقشاري داريم که بايد حمل و نقل عمومي را به صورت رايگان استفاده کنند و حتما اقشاري وجود دارند که بايد 50 درصد قيمت بليط را پرداخت کنند اما از ديگر سو حتما اقشاري داريم که بايد 100 درصد پول بليط را بدهند. با اين وجود چرا اين تفکيک را انجام نمي دهيم، آيا مديريت، تکنولوژي و فهم آن را نداريم؟ همه اين موارد را در اختيار داريم اما گاهي رفتارهاي سياسي در تصميم گيري ها مانع از آن مي شود که يک تصميم درست را به نفع مردم بگيريم. طبيعتا کسي که اين توان اقتصادي را دارد تا همه هزينه هاي حمل و نقل عمومي را پرداخت کند، بايد آن را بپردازد و کسي که واقعا اين توان را ندارد بايد 100 درصد به صورت رايگان سوار وسايل حمل و نقل عمومي شود و همين 30 درصد را نيز از او نگيريم. بدون شک اين امر هم رضاي خدا و هم رضاي خلق خدا را در پي دارد.
به گفته شهردار تهران در هر شهري بايد بنا به شرايط خود آن شهر تصميم گيري شود و نمي توان اين گونه موارد را با يک بخشنامه از مرکز و دولت براي همه شهرهاي کشور تعيين تکليف کرد.
وي افزود: همانطور که مجموعه مديريت شهري خودش را مکلف مي داند تا در حوزه نگهداشت لحظه اي غفلت نکند، اين بحث در مقطع فعلي همچون توجه به نگهداشت شهر است، بدين معني که همه شهرداران و روساي شوراي اسلامي شهر با تمام قوا بايد پاي اين موضوع بايستند و آن را پيش ببرند. در غير اين صورت دير يا زود از پا در خواهيم آمد و چرخه پيشرفت موقف مي شود که اين موضوع همان خواست دشمن است.
قاليباف تصريح کرد: با اطمينان تاکيد مي کنم که اين رويکرد و کليت مورد نظر و تاکيد دولت هم قرار دارد اما به نظر مي رسد که در بخش ها، بدنه ها و لايه هاي بعدي در حوزه مديريت محلي و سطح ملي، افرادي به خاطر حميت هاي قسمتي و شغلي همراه اين موضوع نيستند و ممکن است با سختي در اين مسير حرکت کنيم. از اين رو بايد دست به دست هم دهيم تا اين مسير را به طور جدي پيش ببريم.
شهردار تهران در بخش ديگري از سخنان خود ابراز داشت: عزيزان در دولت اين باور را داشته باشند که پيشرفت، اقتصاد مقاومتي و نگاه درون زا از پائين به بالا اتفاق مي افتد و هر امري از بالا به پائين محکوم به شکست و عدم موفقيت است.
وي تاکيد کرد: امروز بيش از هر زمان ديگري در مديريت شهري نيازمند اين هستيم که حتي اختلاف سليقه ها و برخي چالش هاي تخصصي را کنار بگذاريم و همه به صورت يکپارجه متوجه و متمرکز اين بحث شويم در غير اين صورت تجربه تلخي در تاريخ مديريت شهري خواهيم داشت.
قاليباف همچنين گفت: هنوز کساني هستند که به طور جدي اعتقاد به کار شوراها در مديريت شهري ندارند اما اساس رويکرد مردمي، نگاه انقلاب و مردم سالاري اين است که امورات مردم در دست مردم قرار داشته باشد و تبلور امورات روزانه، هفتگي و ماهانه مردم نيز شوراها هستند. بنابر اين بايد منسجم عمل کنيم تا آسيبي به اين تجربه 10 ساله نخورد.
شهردار تهران تاکيد کرد: تاکنون سه دوره با شوراي اسلامي شهر تهران کار کرده ايم و در اين ميان هيچ شورايي از جهت تخصصي، سياسي و حوزه نفوذ از شوراي شهر تهران قوي تر و سياسي تر نبوده اما هميشه با صراحت اعلام کرده ام که هيچ گاه با شوراي شهر دچار چالش نشده ايم. همين امروز با توجه به اينکه دو - سه گرايش جدي در شوراي شهر تهران وجود دارد اما همه اعضا در موضوعات متمرکز هستند. به طور طبيعي سه چهار ماه نخست براي ايجاد هماهنگي زمان برد اما امروز به صورت منسجم حرکت مي کنيم و اين انسجام بايد تا آخرين لايه هاي شوراها و شهرداري ها در سراسر کشور برود.
وي گفت: امروز در شهر تهران به صورت منسجم حرکت مي کنيم و به عنوان يک خدمتگزار در شهر تهران امکان ندارد موضوعي با شورا داشته باشيم که اين موضوع حل نشود. اين فضا را بايد در همه شهرها پيش ببريم چرا که بستر موفقيت ما در تفکيک کار ملي و محلي همين موضوع است.
شهردار تهران تاکيد کرد: بعد از يک دهه تجربه مديريت شهري بايد موتور محرکه براي پيشرفت کشور بدون اتکا به نفت و مبتني بر اقتصاد درون زا باشد اما اين سزاوار نيست که دچار بحث هاي ابتدايي و ساده باشيم و حتما اين گونه نخواهد بود.
قاليباف در پايان گفت: محبت، گذشت، مردانگي و جوانمردي در خدمت به مردم همين جاست که بعضي مواقع گذشت کنيم و خون دل بخوريم اما به خاطر مردم کارها را پيش ببريم چرا که اين وحدت و همراهي يک ضرورت است.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن