تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله مردى را ديدند كه موهاى ژوليده و جامه‏اى چركين و سر و ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802524932




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نظرات تخصصی رهبری درباره شیار 143 برایم جالب بود


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:


نرگس آبیار؛
نظرات تخصصی رهبری درباره شیار 143 برایم جالب بود
همزمان با اکران فیلم دفاع مقدسی «شیار۱۴۳» با نرگس آبیار کارگردان این فیلم به گفتگو نشستیم و در خصوص آن، اقتباس در سینما و دیدار با مقام معظم رهبری با وی صحبت کردیم.



  به گزارش جام نیوز، این روزها فیلم دفاع مقدسی «شیار143» به مدد استقبال خوب مخاطبان توانسته به باشگاه میلیاردی ها بپیوندد. نرگس آبیار کارگردان فیلم، همزمان با اکران عمومی آن، که با موضوع خانواده شهیدان ساخته شده درباره اثر سینمایی خود می گوید.

- دفاع پرس: طی این مدت از جشنواره فیلم فجر تاکنون که فیلم شیار 143 به اکران عمومی رسیده است، با حضور در نشست های خبری، برنامه های تلویزیونی و گفتگو با رسانه های مختلف شما مسائل مختلفی درباره این فیلم مطرح کرده اید. گویا هنوز هم صحبت های زیادی درباره فیلم وجود دارد. با اینکه زبان فیلم شما ساده و گویا است و اتفاقاً از لحاظ ساخت و روایت، پیچیدگی چندانی ندارد و از آن دسته آثاری نیست که مجبور باشیم برای درک مفاهیم، صحبت های فیلمساز را به اثر سنجاق کنیم. آنقدر زبان فیلم شما گویا است که مخاطب خارجی در ژاپن و کره و کشورهای دیگر با آن ارتباط برقرار کرده است. چه اتفاقی افتاده که اینقدر درباره فیلم شما صحبت می شود؟ آیا این حرفها تکراری نشده اند؟

آبیار: ممکن است این حرفها تکراری شده باشد. اما این همان اتفاقی است که برای فیلم هم می افتد. الان فکر می کنم طوری شده که به خاطر رسانه ها و حرفهایی که راجع به شیار زده الان تقریبا همه می دانند که موضوع فیلم شیار 143 چیست. اما با این وجود باز هم برای دیدن آن به سینما می روند و حتی بعضا با اینکه چندبار فیلم را دیده اند باز هم دوست دارند آن را تماشا کنند. ما در اولین روزهای اکران عمومی در سینما آزادی با یک آقای جانبازی که روی ویلچر هم نشسته بودند مواجه شدیم که گفتند من تا بحال شش بار برای دیدن این فیلم به سینما آمده ام و هر بار هم برای من تازگی خودش را دارد. به هر حال آن حسی که در فیلم جاری شده است به این قضیه کمک می کند. اما مصاحبه ها و بیان شدن حرف تازه در آنها بستگی به سوالات مصاحبه دارد که از چه زاویه ای پرسیده شود تا بتوانم پاسخ تازه بدهم.  

-دفاع پرس: معمولا جنس صحبت های قبل از اکران و هنگام حضور در جشنواره ها و اکران های دانشگاهی با زمان اکران عمومی تفاوت دارد. بیشتر معطوف به بازخوردهای عمومی و حتی پاسخ به منتقدان است. شما تا چه حد این را حس کرده اید و کدام بخش برای شما پر رنگ تر بوده است؟

آبیار: ما اکران های دانشگاهی و جنبی زیاد داشته ایم. اتفاقا بحثی مطرح بود که ممکن است این اکران ها به نمایش عمومی فیلم ضربه بزند اما خدا را شکر ما شروع خوبی داشته ایم و ادامه دارد. مسئله این است که من در این مدت واقعا بازخوردهای خوبی از مردمی گرفتم که درباره این فیلم از دیگران شنیده بودند و برای دیدن آن آمده بودند. اما در نشریات سینمایی و از سوی منتقدین هنوز خیلی بازخورد مشخصی نداریم. طی این مدت نقد خوبی از آقای گلمکانی دیدم و یک مناظره با آقای فراستی در روزنامه وطن امروز داشتم که از مخالفین فیلم بودند و تعمدا می خواستم با کسی صحبت کنم که نگاه مخالف دارد.

- دفاع پرس: مهمترین نقدهایی که به فیلم می شود چیست؟

آبیار: خیلی متفاوت است. مثلا امروز نقدی می خواندم که گفته بود در یک سوم ابتدایی، لحن فیلم کشدار است و ممکن است مخاطب عام را اذیت کند و این را یکی دو بار دیگر هم شنیده بودم.

- دفاع پرس: یکی از همین نقدها این است که بر خلاف دیگر قسمت های فیلم که پختگی دارد و ظرایف در آن رعایت شده ما دقیقا آنجایی که به تفحص شهدا و گره گشایی فیلم می رسیم متوجه یک افت می شویم. کسانی که این فضاها را قدری بشناسند این را متوجه می شوند که بر خلاف بقیه قسمت های فیلم، تصاویر مربوط به تفحص قدری با واقعیت فاصله دارد. علت آن چیست؟

آبیار: ببینید من اصلا بنا نداشتم به تفحص بپردازم و فضای آن خیلی کم در فیلم آمده است. عمدا روی تفحص تاکید نکردم برای اینکه نمی خواستم هیچ چیزی حواس مخاطب فیلم مرا از الفت پرت کند. هیچ تمرکز و تاکیدی روی چگونگی امر تفحص نداشتم. البته این هست که بچه های تفحص ویژگی های ویژه و حس خاصی دارند، که درست هم هست اما این در جای خودش و در فیلم دیگری باید مورد پرداخت قرار بگیرد چون حرف من در این فیلم نبود. اتفاقا من ایده و طرح بسیار خوب سینمایی درباره تفحص شهدا دارم که خیلی آن را دوست دارم. البته طبق تحقیق من در تفحص از سرباز هم کمک می گرفتند و سربازی در فیلم هست که از او کمک گرفته اند و افراد دیگری که از بچه های جبهه و جنگ هستند را هم در آن جا می بینیم. من یک نفر که با لباس غیرنظامی در صحنه تفحص بود و مشغول کار بود را برای همین گذاشتم. اما می خواهم بگویم عمدا به سمت آن نرفتم که ما فقط ماجرای شخص الفت فیلم شیار 143 را دنبال کنیم و از آن دور نشویم.

- دفاع پرس: در جریان فیلم های دفاع مقدس ما در یک دوره ای شاهد تعدد و غلبه فیلم های جنگی بودیم با درگیری های میدان جنگ. بعد از آن موج آثار ضد جنگ را شاهد هستیم و روایت های شخصی که خواسته اند متفاوت باشند. اما اکنون نسل تازه این فیلم ها را شاهد هستیم که به سمت ساخت آثاری درباره پشت جبهه، خانواده رزمندگان، همسران و مادران شهدا و فضای اجتماعی در پس جنگ هستیم و عنوان مادران شهدا را زیاد می شنویم. در همین جشنواره امسال شاخص ترین اثر، فیلم «شیار 143» شما بود اما در کنار آن «میهمان داریم» و «خانه ای کنار ابرها» را دیدیم که مربوط به همین فضا بودند. حتی سال قبل هم آثاری مثل «تابستان طولانی» و «خاکستر و برف» مشاهده کردیم. به نظر شما علت حرکت سینمای دفاع مقدس به سمت چنین فضایی چیست؟

آبیار: شاید این اتفاق تصادفی باشد، اما من بر اساس کتاب رمان خودم این فیلم را ساختم. البته در رمان من صحنه های جنگی هم داشتیم اما تعمدا آنها را حذف کردم برای اینکه مشخصا مادر و انتظار مادر مد نظرم بود. اما الان هم یک بحثی مطرح است که ما به جای نشان دادن توپ و تانک و فضاهای جنگی آنچنانی نشان بدهیم بیایم به پشت صحنه جنگ و اتفاقاتی که در خانواده ها افتاده، نقش زنان در دفاع مقدس و بحث حمایتی که پشت جبهه در جریان بود را نشان بدهیم. بحثهایی از این دست دارد مطرح می شود و شیار 143 هم انگار دارد یه مقدار به این جریان کمک می کند که فیلم هایی راجع به شخصیت های دیگری که مستقیما در جنگ شرکت نداشته اند، ساخته می شود.

- دفاع پرس: به نظر شما که نویسنده و دانش آموخته رشته ادبیات هم هستید این مسئله تا چه حد متاثر از ادبیات و توفیق کتابهای پرفروش دفاع مقدس در فضای کلی جامعه هست؟

آبیار: برای من به شخصه متاثر از ادبیات هست اما فضای کلی جامعه را نمی دانم.

- دفاع پرس: ببینید الان کتاب «دا» که یک روایت زنانه از جنگ است پرفروش ترین کتاب این سالهاست.

آبیار: درست است اما همان کتاب دا هم یک روایت زنانه از خود جنگ است و مستقیما در فضای جنگ است و این فرق می کند با فضای پشت صحنه جنگ. در این جریان اتفاقی می افتد که توجه جامعه به قشری جلب می شود که شاید خیلی حواسش به آن نبوده. البته همیشه عزت و احترام این خانواده ها سر جایش بوده و وجود داشته اما یک مقدار غفلت راجع به آنها صورت گرفته است. ما الان شاهدیم همایش های مختلف «مادران چشم انتظار»، «مادران چشم به راه» و «معراج مادرانه» برگزار می شود و به برکت مادران شهدا، جنگ و دفاع مقدس ما توجه بیشتر به مقام مادر جلب شده است. در یکی از همین اکران های دانشگاهی ما، یک پسر نوجوانی آمد به من گفت این فیلم باعث شد من بیشتر قدر مادرم را بدانم. این منتقل کردن عشق مادرانه یک جاهایی تاثیرش بیشتر از نشان دادن مستقیم تصویر جنگ است.

- دفاع پرس: در فرهنگ ما زن محور خانه و خانواده است. یک روایت زنانه چقدر با روایت های مردانه از جنگ و پشت جبهه متفاوت است؟

آبیار: ببینید یک روایت زنانه را ممکن است یک مرد انجام بسازد. مردی که اینقدر احاطه دارد که می تواند این کار را انجام بدهد. مثل فیلم " به همین سادگی " آقای میرکریمی که خیلی خوب از پس آن بر آمده بود. اما کلا یک روایت زنانه و لحاظ کردن ظرافت ها و نگاه زنانه به همراه جزئیاتی که یک عشق مادرانه می تواند داشته باشد، حرکات و رفتار و منش و تعامل آن با دیگران همان جنسی است که ما در سینمای خودمان کم داشته ایم. یک دلیل آن هم این است که ما فیلم ساز زن کم داشته ایم. اما در این سالها شاهدیم که با ورود فیلم سازهای زن به سینما، این قضیه و نبود این نوع نگاه دارد جبران می شود.

- دفاع پرس: روایتی که ما از پشت جبهه و بعد از جنگ می بینیم ممکن است به ورطه ضد جنگ بیفتد. حتی در سینمای دنیا با روایت هایی مواجه هستیم که همراه با تلخی و ناامیدی است. چه اتفاقی افتاده که بر خلاف برخی آثار دیگر در فیلم شما این روایت همراه با امید و شیرینی است.

آبیار: فیلم پر از امیدواری است چون الفت امیدوار است. او به شدت امیدوار است و انتظارش را با امید جلو می برد. حتی وقتی که خبر پیدا شدن پسرش می رسد باز این امیدواری قطع نمی شود. تسلیم پروردگارش می شود اما انگار که در حقیقت ناآرامی و تلاطم درونی اش آرام می شود. او را در آغوش می گیرد و حتی به دیگران هم آرامش می دهد. ما این را داریم و با ماجرای قالی تمام می شود که ما آن را از ابتدای داستان داریم تا آخر فیلم. انگار این قالی خود الفت و زندگی الفت است که بافته می شود. هنگامی که انتظار می کشد قالی بالا نمی رود، جاهایی که غم دارد انگار به قالی پناه می برد، وقتی که عصبی است آن دفتین را با آن حالت به روی قالی می کوبد و وقتی پسرش پیدا می شود بافت قالی هم تمام می شود و انگار او هم می خواهد زندگی تازه ای را شروع کند.

- دفاع پرس: این فیلم را شما از رمانی اقتباس کردید که نویسنده آن خودتان هستید. به نظر شما چرا در سینمای ما اقتباس از آثار موفق ادبی و کتاب های پرفروش اینقدر کم انجام می شود و در عین حال اکثر کارشناس ها علت اصلی ضعف آثار را در ضعف فیلم نامه می دانند؟

آبیار: این مسئله چند دلیل مهم می تواند داشته باشد. اول اینکه خیلی تعاملی بین نویسنده و فیلم ساز نیست و اگر فیلم سازی هم به سراغ اثر نویسنده ای برود ممکن است بعدا نویسنده شاکی بشود که این اصلا اثر من نیست و خیلی تفاوت کرده. سر حقوق مادی ممکن است با هم مشکل پیدا کنند و مانع دیگر اینکه در کشورما خود فیلمسازها خیلی علاقه دارند به اینکه فیلمساز مولف باشند و فیلم نامه ها را خودشان بنویسند. همین ها موجب شده خیلی فاصله بیفتد بین ادبیات که رکن فیلم سازی است با فیلم سازها. یک مشکلی هم که به ادبیات باز می گردد این است که در ده پانزده سال اخیر ادبیات و آثار ادبی ما خیلی نخبه گرا شده و دچار پیچیده گویی است و نویسنده ها برای اینکه هرکدام توانایی خودشان را نشان بدهند خیلی به سمت تمرکز فرم رفته اند. وقتی موضوع کتاب نگاه فلسفی است و فرم هم که چاشنی آن شده خیلی پیچده اش کرده و نگاه سینمایی در آن دیده نمی شود. یک دلیل عمده همین است که ما آثار خوبی که قابلیت سینمایی داشته باشیم کم داریم به دلیل همان پیچیدگی. تفاوت جهان بینی نویسنده و کارگردان هم هست. اینکه نویسنده کارش را به دست کدام کارگردان بسپارد هم مهم است. اما به نظر من وقتی اعتماد کرد و اثر را سپرد دیگر دخالت نکند. اما به هر حال فکر می کنم اگر قرار است اقتباسی صورت بگیرد فضای ادبی ما از پیچیده گویی پرهیز کند و به سمت آثار رئال برود. ما نویسندگان خیلی بزرگی هم داریم که به آنها توجه نمی شود در حالی که خیلی آثار حماسی است.

- دفاع پرس: الان عده ای راه را در این یافته اند که نویسنده بیاید خودش فیلم نامه بنویسید حتی فیلم را خودش بسازد!

آبیار: واقعا این دو خیلی فضای متفاوتی است. الان این اتفاق در سینمای آمریکا به راحتی می افتد و بیشتر آن به تعامل تعریف شده بین نویسنده و فیلمساز بر می گردد. البته ما در ایران نمونه موفقی مثل هوشنگ مرادی کرمانی داشته ایم که چون ساده نویس تر بوده و پیچیدگی های عجیب و غریب فرمی نداشته آثارش هم راحت تبدیل شده و نسخه سینمایی پیدا کرده است.

- دفاع پرس: یکی از مهمترین بازخوردهایی که شما داشتید این بود که رهبر معظم انقلاب فیلم شما را دیدند و با شما هم دیداری داشتند. در رسانه ها اخبار محدودی از این دیدار منتشر شد. می شود بیشتر درباره آن برایمان بگویید؟

آبیار: ایشان خیلی نگاه فنی به فیلم داشتند و از لحاظ ساختاری و محتوایی درباره آن صحبت کردند. اطلاعات ایشان از سینما برای من خیلی جالب بود. به این که داستان را پله پله پیش بردیم اشاره کردند و پیچش داستان، گره گشایی به موقع و نکاتی از این دست. اینها نشان می داد ایشان اطلاعات بسیار جامعی نسبت به اینکه رشته تخصصی شان سینما نبوده در این خصوص داشتند.

- دفاع پرس: درباره نکته خاصی هم از شما سوال پرسیدند؟ نکته مبهمی برایشان نبود؟

آبیار: خدا را شکر ایشان اینقدر از این کار تعریف کردند که نکته ای باقی نماند. در کنار کارگردانی و فیلم برداری به طور خاص از بازی خانم زارعی تعریف کردند.

- دفاع پرس: ایشان در طی همه این سالها قرابت و ارتباط زیادی با خانواده شهدا داشته اند. درباره اینکه فیلم شما چقدر به واقعیت نزدیک است چه گفتند؟

آبیار: وقتی ایشان می گویند این روایت درستی از مادران شهدا است یعنی اینکه این روایت را نزدیک به واقع می دانند. البته درباره مادران شهدا هم صحبت کردند.

- دفاع پرس: شما از ساخت تا اکران این فیلم فراز و فرود زیادی را طی کردید و حتی مورد بی مهری هایی قرار گرفتید که برخی می تواند هر هنرمندی را مایوس کند تا این حد که ناراحتی را در اثر بعدی اش بروز بدهد. شما این مسیر را چطور طی کردید؟

آبیار: از جایی که این تصور بود که ممکن است فیلم ما در جشنواره فجر نباشد، من با خودم اینطور فکر می کردم که ان شا الله این آخرین فیلمی نیست که می سازم و باز هم ادامه می دهم و اگر امتیازی در فیلم سازی داشته باشم این در آینده دیده خواهد و آثار من هم دیده می شود و در نهایت این کار هم مطرح می شود. اما اتفاقاتی افتاد که شکر خدا این کار وارد جشنواره فجر شد و این صدای من از درون این فیلم شنیده شد. همین راه را برای من باز کرده و در عین حال با بالا رفتن انتظارات ادامه مسیر آینده دشوار شده است. از طرفی هم یک اعتمادی به ما به وجود آمده و البته برای ادامه این مسیر دعای خیر مادران شهدا را پشت و پناه خودمان برای ادامه این مسیر می بینم.   خبرگزاری دفاع مقدس 115  



۱۶/۰۹/۱۳۹۳ - ۱۳:۳۰




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 127]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن