تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خوشى و آسايش، در رضايت و يقين است و غم و اندوه در شكّ و نارضايتى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819794285




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آسمان، قلمرو صنعتی پویا


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به بهانه ی روز جهانی هواپیمایی آسمان، قلمرو صنعتی پویا تهران- ایرنا- هفتم دسامبر روز جهانی هواپیمایی کشوری است، صنعتی پویا که زندگی بشر را با تحولی اساسی و بزرگ روبرو ساخت و افقی تازه را به روی انسان گشود و به رویای دیرینه ی آدمی یعنی پرواز، جامه ی عمل پوشاند.


رویای پرواز برفراز آسمان سده های گوناگون رویای بزرگ بشر بود به گونه ای که در داستان ها و افسانه های گوناگون این آرزوی آدمی حس می شود، به همین منظور افراد مختلف در طول تاریخ برای دستیابی به این هدف، تلاش و کوشش های فراوانی را انجام دادند اما شواهد نشان می دهد، لئوناردو داوینچی اندیشمند و نقاش چیره دست ایتالیایی نخستین فردی بود که به صورت عملی گام به این عرصه نهاد و امکان پرواز را به وسیله ی بال های مصنوعی یا اسباب و ادوات مکانیکی ثابت کرد اما به دلیل تعصبات شدید و محدودیت های آن دوره، این امر میسر نشد تا آن که پس از مرگ داوینچی، شاگردش «فرانسیسکو ملزی» طرح های او را دنبال کرد.
بینه فرانسوی در 1678 میلادی دستگاهی ساخت که بال هایش به وسیله ی انسان حرکت می کرد اما در پرواز موفق نشد اما بیشتر از یک سده بعد در 1784 میلادی، «بین ونو» اهل فرانسه دستگاهی تولید کرد که بال هایش شبیه پروانه یا فرفره بود و این دستگاه می توانست مدت زیادی در هوا بماند و سقوط نکند. این تلاش ها ادامه داشت تا آن که برادران رایت در قرن بیستم برای مردم جهان دستاورد بزرگی را به ارمغان آوردند.
آنان در هفدهم دسامبر 1903 میلادی، نخستین پرواز کنترل شده با هواپیمای یک موتوره را در جهان تجربه کردند و «کورتیس» آمریکایی در 1908 میلادی توانست اختراع برادران رایت را تکمیل کند.
اکنون با آن که هواپیماهای جت اختراع شده اما سده هاست که بیشتر هواپیماهای جهان برپایه اختراع برادران رایت تولید و در صنعت هوایی به کار گرفته می شوند. پرنده ی آهنینی که هوا را می پیماید و بیشتر قطعه های به کار رفته در آن از آلیاژ آلومینیوم، تیتانیوم، کروم، نیکل و مواد مرکب دیگر شکل می گیرد.
این وسیله بر اثر اختلاف فشار هوایی که از روی بال و زیر بال می گذرد با خنثی کردن نیروی وزن به پرواز در می آید. پروانه هواپیما بر اثر نیروی موتور با سرعت می چرخد و به دلیل آن که به بدنه ی هواپیما وصل است خود و هواپیما را به طرف جلو پیش می برد. وقتی پروانه در هوا پیش رفت با فشار زیاد، هوا را به زیر بال می زند، سکان یا باله عقب فشار هوا را نگاه می دارد و سر هواپیما را به طرف آسمان متمایل می کند، بر اثر ادامه این کار هواپیما به حرکت در آمده و به هوا می رود.
هواپیماها به گروه های بال ثابت و بال متحرک تقسیم و از نظر کاربرد شامل هواپیماهای نظامی و غیرنظامی می شوند.
هواپیمای جت پروانه ندارد و گاز حاصل از سوختن بنزین یا نفت را با شدت زیاد به عقب می راند. فشار گاز در حقیقت به صورت انفجار است و این امر باعث می شود بدنه ی هواپیما به جلو رانده شود و با ادامه این کار، هواپیمای جت به پرواز خود در فضا ادامه دهد.
متوسط سرعت هواپیما در ساعت 800 کیلومتر است و کمترین سرعت نیز برای یک هواپیمای کوچک سبک 180 تا 200 کیلومتر در ساعت محسوب می شود، بدین معنی که اگر هواپیمایی کمتر از 180 کیلومتر در ساعت حرکت کند، سقوط خواهد کرد مگر آن که بی موتور باشد و به دلیل سبکی اش بتواند در فضا باقی بماند.
اکنون پس از گذشت یک سده از اختراع برادران رایت، صنعت هواپیمایی با تحول فراوانی روبرو شده و در جهان هستی از اهمیت بالایی برخوردار است. این موضوع سبب شد تا برای دستیابی به استاندارد و هماهنگی در این صنعت مهم، سازمان بین المللی هوانوردی غیرنظامی با نام اختصاری «ایکائو» در هفتم دسامبر 1944 میلادی بنیان نهاده شود و سه سال بعد در 6 می به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کند.
سازمان ایکائو، نهاد تخصصی سازمان ملل متحد است که 33 عضو دارد و ایران در 1327 هجری خورشیدی به پیمان شیکاگو و ایکائو پیوست. این سازمان در مدت فعالیت خود با تعیین استانداردها و مقررات لازم به اعضای خود کمک کرده است تا در کنار پروازهایی امن بتوانند حفاظت از محیط زیست را در صدر برنامه های خویش قرار دهند.
سازمان بین المللی هوانوردی غیرنظامی ایکائو، هفتم دسامبر برابر با شانزدهم آذر، سالروز تشکیل این نهاد را روز جهانی هواپیمایی کشوری نامگذاری کرده است. صنعتی که از بزرگترین صنایع جهان محسوب می شود و از نقشی اساسی در ایمنی و قانونمندی حمل و نقل در سراسر این گیتی پهناور برخوردار است.
کشورهای عضو ایکائو بر این پایه و در راه گرامیداشت این روز و یادآوری و تاکید براهمیت صنعت هوانوردی و همچنین پاسخگویی مناسب به نیاز مردم به حمل و نقل هوایی ایمن، منظم، اقتصادی و برقراری نظم و قانونمندی در این صنعت، نسبت به برگزاری مراسم و برنامه های گوناگون اقدام می کنند.

با الهام از: درباره هواپیما بیشتر بدانیم
گروه اطلاع رسانی
پژوهشم**2002**9131


16/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 81]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن