تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):رسول اكرم صلى الله عليه و آله چيزى مثل شام و غير آن را بر نماز مقدم نمى داشتند و ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802530519




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هیچکس نمی تواند ایران را به تعلیق هسته ای مجبور کند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: مشاور وزیر امور خارجه: هیچکس نمی تواند ایران را به تعلیق هسته ای مجبور کند همدان - ایرنا - عضو تیم مذاکره کننده و مشاور حقوقی وزیر امور خارجه تصریح کرد: هیچکس نمی تواند ایران را به تعلیق اجباری مجبور کند.


به گزارش ایرنا "داود محمد نیا" شامگاه شنبه در جمع دانشجویان دانشگاه ابوعلی سینای همدان گفت: تیم مذاکره کننده در گذشته تعلیق و اجرای پروتکل الحاقی را داوطلبانه پذیرفت و پس از ارجاع پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت، تعلیق ها شکسته و اجرای پروتکل الحاقی نیز متوقف شد.
وی با بیان اینکه از مرداد سال 85 تا خرداد 89 شش قطعنامه از سوی شورای امنیت علیه ایران صادر شد، تصریح کرد: در تمامی این قطعنامه ها بر تعلیق فعالیت های هسته ای، تاسیسات اتمی و تحقیق و توسعه تاکید شده بود و پس اجرای مفاد این قطعنامه غرب حاضر به گفت و گو با ایران بود.
وی بیان کرد: پشت پرده صدور این شش قطعنامه در نظام بین الملل، بیانگر نبود یک اراده حقوقی بلکه وجود یک اراده سیاسی منحرف است.
محمد نیا گفت: هدف آنها ایران هراسی و ایران ستیزی به منظور دستیابی به اهداف نامشروع و تلاش برای بقا و ادامه حیات رژیم صهیونیستی است.
وی با تاکید بر اینکه این اراده سیاسی باید در مسیر درست قرار گیرد، اظهار کرد: کشورهای عضو شورای امنیت باید تعریف درستی از فعالیت و پرونده هسته ای ایران داشته باشند.
مشاور وزیر امور خارجه در ارتباط با خصوصیات قطعنامه شورای امنیت توضیح داد: این قطعنامه ها که به قطعنامه 1929 ختم شد تحریم شرکت های بیمه، سیستم اعتباری، افراد و نهادها گرفته تا تحریم کشتیرانی و صادارت نفت را نشانه رفته بود تا جایی که صادرات نفت به میزان صفر را در نظر گرفته بودند که ناکام ماندند.
وی با بیان اینکه غربی ها بر این باورند که تحریم ها هم اینک کوچکتر و هوشمند تر شده است، گفت: اعضای 5+1 تمامی تحلیل و برداشتشان از ورود ایران به مذاکره این بود که ایران بخاطر فشار ناشی از تحریم ها حاضر به مذاکره شده است.
وی اضافه کرد: رهنمودهای رهبری فرزانه انقلاب و منشور ترسیم شده از سوی معظم له در قالب اقتصاد مقاومتی نشان داد که با حرکت در این مسیر ایران به دنبال رفع و دفع بحران ها است.

*حفظ ظرفیت و دستاوردهای کشور چارچوب اصلی و دائمی مذاکرات
عضو تیم مذاکره کننده و مشاور حقوقی وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: تیم مذاکره کننده در پنج مقطع در مسقط به میزبانی عمان به مذاکره با امریکا پرداخت که دو دوره از آن در دوره احمدی نژاد رخ داد.
وی خطوط کلی و جامع ترسیم شده تیم دیپلماسی ایران را حفظ دستاورهای هسته ای کشور بدون امنیتی سازی موضوع هسته ای در سطح جهانی و رفع موانع توسعه کشور ذکر کرد.
محمد نیا افزود: اهداف ترسیم شده در بعد عملیاتی شامل مهار بحران، حفظ حدی از غنی سازی، لغو تحریم های موثر، جلوگیری از گسترده شدن تحریم ها، تعلیق و لغو تحریم ها، خارج شدن پرونده ایران از شورای امنیت، عادی سازی پرونده در شورای حکام و رفع تمامی محدودیت های کشور در زمینه هسته ای است.
وی اضافه کرد: دستور تیم دیپلماسی هسته ای بر اساس مصوبات نظام جمهوری اسلامی ایران، خطوط قرمز تعیین شده از سوی مقام معظم رهبری، ریاست جمهوری و شورای امنیت ملی حفظ ظرفیت و دستاوردهای فعلی کشور در تمامی ابعاد بوده است.
وی با تاکید بر اینکه تعطیل نشدن هیچیک از تاسیسات هسته ای کشور خط قرمز مذاکرات است، گفت: به هیچ وجه توافقی در صورت تعطیل شدن یکی از آنها یا جمع آوری و تغییر زیر ساخت صورت نگرفته و نمی گیرد.
وی اظهار کرد: باز بودن مسیر تحقیق و توسعه همیشه مورد تاکید رهبری فرزانه انقلاب بوده است و ایشان همواره بر دسیسه های دشمن از این رهگذر تاکید داشتند.
مشاور حقوقی وزیر امور خارجه گفت: حفظ ظرفیت تحقیقاتی و توسعه ای پیشرفت و تعالی و فاصله گرفتن از وضعیت فعلی کشور مد نظر تیم دیپلماسی است.
وی بیان کرد: رفع تمامی تحریم های مالی، اعتباری، بانکی، اقتصادی و نفتی در این دوره از مذاکرات مورد توجه تیم دیپلماسی است و باید تمامی تحریم ها در روز اول توافق از بین برود.
محمد نیا اضافه کرد: در بین تحریم های شورای امنیت قرار گرفتن پرونده هسته ای تحت فصل هفت به مراتب مهم تر از دیگر تحریم ها است و غیر امنیتی شدن پرونده هسته ای برای ایران بسیار حائز اهمیت است .
وی گفت: باوجود اینکه مذاکرات به نتیجه نهایی در دور جدید نرسید، ولی فاصله با مذاکرات سال های قبل و حتی ژنو دو بسیار زیاد بوده است.
وی گفت: با این وجود اختلافاتی در زمینه ظرفیت هسته ای کشور، باز بودن مسیر تحقیق و توسعه و دوره زمانی توافق که به دیدگاه ما باید به حداقل برسد، وجود دارد.

*شورای امنیت سند غنی سازی صنعتی را برای ایران صادر خواهد کرد
عضو تیم مذاکره کننده مشاور حقوقی وزیر امور خارجه بیان کرد: در توافق جامع ایران واژه غنی سازی صنعتی مطرح شده است.
محمد نیا یادآوری کرد: تحریم های شورای امنیتی از سال 85 تاکنون با هدف به صفر رسیدن غنی سازی در ایران طراحی شده بود ولی شورای امنیت سندی را صادر می کند که ایران دارای شرایط غنی سازی صنعتی است.
وی یادآوری کرد: در حالی که پیشتر بحث در مقسط تعطیلی غنی سازی، تعطیلی آب سنگین اراک و تعطیلی فردو مطرح بود ولی هم اینک به نقطه ای رسیده ایم که سال ها از این مسایل فاصله گرفته ایم.
وی گفت: تمامی مذاکرات با نظر و اطلاع رهبری و آگاهی و تدبیر ایشان در مدار حاکمیت جمهوری اسلامی ایران حرکت کرده است.
وی با تاکید بر اینکه باید نگاه به مذاکرات، ملی حاکمیتی باشد، افزود: پیروزی ایران در مقابله با زیاده خواهی طرف مقابل در فضایی توام با اعتماد سازی و تفاهم امری ممکن و شدنی است.
عضو تیم مذاکره کننده و مشاور حقوقی وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: با توجه به پیچیدگی و اهمیت بحث هسته ای به هیچ وجه نباید به این موضوع با ساده انگاری، احساسات و یا برداشت به دور از واقعیت برخورد کرد.
محمد نیا افزود: مذاکرات هسته ای ایران و 5+1 بجای ابعاد فنی و حقوقی از ابعاد سیاسی برخوردار است و ایران در این عرصه سیاسی بیشتر بجای منطقه فنی و رویه حقوقی با اراده و گرایش های سیاسی مواجه است.
وی این امر را در دشواری فعالیت تیم مذاکره کننده موثر دانست و اضافه کرد: مذاکرات هسته ای در سه دولت جریان داشته است ولی با توجه به تغییر شرایط در دولت یازدهم این امر با قوت، شدت و فشردگی هر چه بیشتر در حال انجام است.
وی خاطرنشان کرد: پرونده هسته ای ایران در حالی به شورای امنیت ارجاع شد که ایران از سال 1967 عضو پیمان "ان پی تی" و عدم اشاعه سلاح های هسته ای بوده است.
مشاور وزیر امور خارجه اضافه کرد: با وجود وقوع انقلاب اسلامی و بازنگری ایران در تمامی معاهدات و کنوانسیون هایی دوره ستم شاهی ولی ایران از "ان پی تی" خارج نشد.
وی گفت: غرب از پرونده هسته ای ایران به عنوان عاملی برای ایران هراسی و ایران ستیزی و تخریب وجهه و اعتبار ایران استفاده کرده که منشاء اصلی این امر تضاد ایدئولوژیک و استراتژیک غرب با انقلاب اسلامی بوده است.
محمد نیا تاکید کرد: موضوع بحث انرژی اتمی مختص به دولت اصلاحات و احمدی نژاد و روحانی نیست بلکه چالش غرب با ایران بسیار وسیع بوده است.
وی یادآور شد: هنگام استفاده امریکا از بمب هسته ای و حاکم شدن فضای ضد امریکایی، این دولت برای مثبت جلوه دادن این ابزار در دهه 50 میلادی رژیم ستم شاهی را تشویق به آغاز فعالیت هسته ای کرد.
وی افزود: الیته دیگر هدف آمریکا از مجهز کردن ایران به بحث هسته ای نگرانی از افتادن ایران به دام کمونیسم بود چرا که در صورت پیشرفت کمونیسم می توانست با بهره گیری از ایران هسته ای در مقابل آن بایستد.
وی بیان کرد: در سال 1967 یکسال قبل از پیوستن ایران به ان پی تی آمریکا راکتور تحقیقاتی 5 مگاباتی با اورانیوم با غلظت و غنای 93 درصد را به رژیم ستم شاهی می فروشد.
وی خاطر نشان کرد: ایران بر اساس قرار داد "یوردیف" حق داشت به فناوری غنی سازی اورانیوم برسد همچنین10درصد از ذخایر و سوخت یورودف متعلق به ایران قبل از انقلاب بود ولی با وقوع انقلاب همه قراردادهای هسته ای ایران به محاق می رود چون نظام سلطه از وقوع انقلاب با ایران هسته ای مخالف بود.
وی گفت: بعد از پایان جنگ تحمیلی دانشمندان ایران به غنی سازی دست یافتند تا حدی که سال 82 آژانس بین المللی انرژی اتمی و شورای حکام در قطعنامه ای ناتوانی در مدیریت این موضوع را اعلام می دارد.
عضو تیم مذاکره کننده هسته ای اضافه کرد: همزمان با منتشر شدن عکس ها و نقشه های ماهواره ای از تاسیسات نطنز و افشاگری منافقان و جو سازی ایجاد شده زمینه انتقال پرونده ایران به شورای امنیت فراهم می شود.
محمد نیا تاکید کرد: تمامی مذاکرات تیم هسته ای ایران مورد تایید و تصویب سلسله مراتب حاکمیتی قرار گرفته سپس اجرایی شده و چنانچه فردی نسبت به این موضوع شک داشته باشید در اصل با روش حاکمیتی آشنا نبوده و الزامات حکومت داری را مورد بی توجهی قرار داده است.
وی افزود: مذاکرات صورت گرفته در هر سه دولت دارای استراتژی مشخص و یکسان بوده ولی روش ها متفاوت بوده است .
وی با تاکید بر اینکه حتی در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات نباید انتقاد کرد، اظهار داشت: چرا که نظام تمامی تلاش را انجام داده است و مهم این است که وظیفه به درستی انجام بشود.

*امریکا با ایران دوست و همراه نمی شود
وی تصریح کرد: هرکس فکر کند پدیده بنام آمریکا می تواند با ایران دوست و همراه شود به طور حتم در اشتباه مطلق به سر می برد.
محمد نیا اضافه کرد: نظام بین الملل درصدد دستیابی به منافع خود بوده گرچه شاید در جایی این منافع با یکدیگر هم پوشانی داشته باشد.
7525/2624


16/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 90]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن