واضح آرشیو وب فارسی:فارس: پژوهشگر عرصه نگارگری و استاد دانشگاه:
بسیاری از هنرمندان نگارگری از این هنر اطلاعات کامل و کافی ندارند
یک پژوهشگر و استاد دانشگاه در عرصه نگارگری گفت: در حال حاضر بسیاری از نگارگران سنتی از این ابعاد مختلف و فوت و فن این هنر اطلاع کاملی ندارند.
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان به نقل از روابط عمومی عمومی پژوهشکده هنرهای سنتی اسلامی، نرگس کریمی در نشست تخصصی راهکارهای احیای بومسازی سنتی در هنر نگارگری که در پژوهشکده هنرهای سنتی اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: گستره بومهای هنری که نشان از خلاقیت و ذوق هنرمندان ایرانی است، چنان فراوان است که برای هر یک از انواع آن باید رسالاتی مفصل نوشته شود. وی بیان کرد: میتوان بومهای ساده، کاغذی الوان، سفید، سیاه، مرغش، زرک، ته طلایی، طلایی، موجی، دودهای یا کشفی یا لاکپشتی، ابری، نخودی و زرافشان را از انواع بومهای سنتی ایران برشمرد. این هنرمند و استاد دانشگاه افزود: ساخت بوم به عنوان زمینه آثار نگارگری برای هنرمند بسیار با اهمیت بوده و به دنبال آن توجه به انتخاب مواد مرغوب نشان از دانش و تجربیات زیاد خالق اثر در گذشته داشته است چرا که به دنبال آن ماندگاری، دور ماندن از آسیبدیدگی را به همراه داشته است و در واقع یک هنرمند با استفاده از این مواد و تکنیکهایی که حاصل از ذوق و سلیقه و ابتکار آنان بوده، آثاری زیبا و بیهمتا را خلق میکردند. وی تاکید کرد: بومهای سنتی از نظر نگارگران عصر کنونی دور مانده است و برای بازگرداندان آن بهکارگیری دوباره لازم است تا نگارگران با روند ساخت بوم سنتی آشنا شوند. کریمی ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از نگارگران سنتی از این هنر اطلاع کاملی ندارند که دلایل فراوانی دارد چرا که اساتید در گذشته آموزش به شاگردان خود نمیدادند و این تفکر بین آنها متداول بود که نباید همه اسرار و رموز کار را به همه شاگردانشان آموزش دهند و یا بعد از آمدن مقواهای متنوع وارداتی، آموزش در این زمینه که کاری زمانبر بود را نیاز نمیدیدند. در بخش دیگری از این جلسه مدیر گروه کتابت و نگارگری پژوهشکده هنرهای سنتی اسلامی نیز گفت: متاسفانه در عصر حاضر از ابزار و وسایلی که در گذشته بوده دور شدهایم چنانچه برای نگارگری اکنون به جای استفاده از رنگ سنتی از گواش استفاده میکنند و یا به جای بوم سنتی از مقوا ماکت استفاده میکنند که باید در دوره معاصر آنچه در گذشته بوده است را احیا کنیم. صمد نجارپور اظهار کرد: در صورتی که در عرصه بوم سنتی سرمایهگذاری لازم صورت پذیرد بازار خودش را پیدا خواهد کرد چنانچه در گذشته پاپیه ماشه یک وسیله برای کاربران بوده است. وی از روند موجود در تولید آثار هنری انتقاد کرد و افزود: در شرایط حاضر ما شاهد شکلگیری مواد جدیدی در روند تولید آثار هنری هستیم و نباید اینگونه باشد و باید تولیدکننده مواد اولیه آثار هنری به سمت مواد سنتی نیز گرایش داشته باشد که ماندگاری خوبی دارد و حتی اگر یکی از مواد ترکیبی آن نیز در دست نیز از مواد جایگزین استفاده کند. انتهای پیام/2301
93/09/15 - 17:36
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 86]