تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803590574




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دولت از تونل مذاکرات رد شود


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: دولت از تونل مذاکرات رد شود تهران - ایرنا - به نوشته سایت خبری خبر آنلاین ،یک دیپلمات پیشین وزارت خارجه معتقد است: ایران با شفاف سازی و اعتمادسازی درباره برنامه هسته ای خود توانسته است دیدگاه غرب نسبت به خود را که در 8 سال گذشته به وجود آمده بود، تغییر دهد.


جاوید قربان اوغلی در گفت و گو با خبرآنلاین بااشاره به سخنان اخیر وزیر امورخارجه کشورمان در همایش« دیپلماسی هسته ای» که هفته گذشته در دانشگاه علامه طباطبایی برگزارشد گفت: آن چیزی که در یک سال و نیم گذشته برای دیپلماسی هسته ای ما با تغییر دولت و روی کارآمدن دولت جدید اتفاق افتاده، تغییرات کاملا چشم گیری بوده که برای ایران دستاوردهایی داشته است.
وی افزود: از دستاوردهای مذاکرات هسته ای در این مدت می توان به موضوع شکست پروژه ایران هراسی که در سخنان دکتر ظریف نیز بر آن تاکید شده بود، اشاره کرد. به طوری که کشورهای رقیب برچسب هایی را در دولت پیشین و در هشت سال گذشته از به ایران نسبت داده بودند که باعث معرفی کشورمان به عنوان یک تهدید شده بود و اینگونه وانمود می کردند که ایران به دنبال برهم زدن ثبات و امنیت جهانی است و این موضوع را به مسئله هسته ای ایران مرتبط می دانستند و مسئله خطر "ایرانِ هسته ای" را القاء می کردند.
این دیپلمات پیشین وزارت خارجه تصریح کرد: این درحالی بود که با تغییردولت، رویکرد جدیدی در ایران برای تعامل با جهان مشاهده شد، چراکه یکی از سیاست های اصلی دولت یازدهم در بعد سیاست خارجی، تعامل و گفتگو با جهان بوده است.
جاوید قربان اوغلی خاطرنشان کرد: آغاز مذاکرات هسته ای در دور جدید نشان داد که بر خلاف ادعاهایی که بیشتر از سوی اسرائیل مطرح می شد که ایران نمی خواهد با جهان گفتگو کند و به دنبال تسلیحات اتمی است، مذاکره کنندگان ایرانی اثبات کردند که اگر طرف غربی بخواهد مذاکره کند ایران از موضع قدرت و منطق، اهل مذاکره و تعامل با دنیاست و می خواهد از طریق دیپلماسی و در چارچوب سیاست برد- برد، موضوع هسته ای خود را با دنیا حل و فصل و به نتیجه برساند.
وی بابیان اینکه با سیاست جدید ایران پرو‍‍‍ژه ایران هراسی و اسلام هراسی خود به خود نقش برآب شد، افزود: این مسئله دستاوردی برای مذاکرات هسته ای کشورمان باغرب به شمار می رود و نشان داد که ایران به دنبال گفت و گو با جهان و حل مشکلات و ارائه چهره ای رحمانی از اسلام است و آن ها متوجه شدند که ایران نمی خواهد با ادبیات تهاجمی و رفتار پرخاشگرانه با دنیا روبرو شود بلکه به دنبال مذاکره و راه های دیپلماتیک است.
این کارشناس مسائل بین الملل خاطرنشان کرد: ایران عنوان کرده است که به دنبال برنامه ای کاملا صلح آمیز در فناوری هسته ای است و حاضر است تضمین های لازم را بدهد و بر اساس قوانین مصوب نیز می خواهد که حقش به رسمیت شناخته شود.
جاوید قربان اوغلی بااشاره به پی بردن جهان به خطر افراط گرایی و تروریسم در منطقه به عنوان یکی از دستاوردهای مذاکرات هسته ای در سخنان وزیر امورخارجه نیز تاکید کرد: مسئله داعش، مسئله ای است که پس از پروژه طالبان و القاعده در منطقه حادث شده است اما موضع سرسخت ایران در مقابل تروریسم به وی‍ژه طرح خوبی که رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل با عنوان «جهان عاری از خشونت و افراط گرایی» مطرح کرد، این رویکرد را از ایران در دنیا به نمایش گذاشت که اسلامی که ایران از آن صحبت می کند با اسلامی که گروه های تکفیری و داعش مدعی آن هستند نه تنها تفاوت اساسی دارد بلکه در تقابل با یکدیگر هستند.
سفیراسبق ایران در آفریقای جنوبی یادآورشد: در حالیکه پیش از این برخی افراط گرایی مذهبی را به ایران نسبت می دادند، در حال حاضر ایران حامی مبارزه با داعش است و در کشورهای عراق، سوریه و لبنان به کسانی که با این گروه در حال مبارزه هستند، کمک می کند و در حقیقت ایران با این اقدام، از اتهامات وارد شده به تبرّی جسته ونشان داد که اسلامی که ایران می گوید اهل منطق و گفتگو است. در حالی که داعش امروز در دنیا با انزوا روبرو شده و برعکس موقعیت ایران در مبارزه با افراط گرایی در منطقه تثبیت شده است.
این کارشناس مسائل سیاست خارجی در ادامه این گفت و گو، در پاسخ به سئوالی درباره چشم انداز آینده مذاکرات ایران با غرب خاطرنشان کرد: بارها گفته ام که بنده امیدواری و خوشبینی زیادی داشتم که در سوم آذر امسال این مسئله به نتیجه رسیده و ایران و غرب با یکدیگر به توافق برسند. اما اینکه به چه دلیل این اتفاق در زمان مقرر و از پیش تعیین شده رخ نداد، به این دلیل است که دوطرف جزئیات بیشتری از مذاکرات را بیان نکرده اند، نمی شود تحلیل دقیقی درباره آن ارائه داد.
وی افزود: گفته شده است که اختلافات بر سر دو مسئله میزان غنی سازی و برداشتن تحریم هاست که اگر این موضوع باشد،معتقدم که در یک مسئله هزینه- فایده می توان به این نتیجه رسید که تمدید مذاکرات خیلی به نفع ایران نیست چراکه جامعه ایران باید هرچه سریع تر از تونل مذاکرات عبور کند.
این دیپلمات پیشین وزارت خارجه خاطرنشان کرد: اخبار تائید نشده حاکی از آن است که درباره غنی سازی تفاهمی میان ایران و غرب بر سر چند هزار سانتریفیو‍ژ صورت گرفته است و نشان می دهد که این موضوع غیر قابل حل نخواهد بود.
جاویدقربان اوغلی با تاکید براینکه دو طرف باید هرچه زود تر به تفاهم دست پیدا کنند، ادامه داد: باید بپذیریم که امکان لغو کامل تحریم ها به یکباره وجود ندارد و اصرار بر این موضوع، مذاکرات را به بن بست می کشاند چراکه دلیل آن روشن است و من حداقل به عنوان یک کارشناس می گویم که قطعنامه هایی که شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران وضع کرده است باید با قطعنامه این شورا نیز لغو شود و یا اینکه تحریم هایی را که کنگره امریکا اعمال کرده است باید با رای نمایندگان کنگره از بین برود و اوباما باید کنگره را راضی به این کار کند و این در حالی است که کنگره نیز از اول ‍‍ژانویه در اختیار جمهوری خواهان قرار می گیرد و این مسئله کار را دشوارتر می کند.
وی تصریح کرد: سئوال من از کسانی که دلواپس شده و می گویند همه تحریم ها باید به صورت یکجا لغو شود تا ادامه مذاکرات صورت گیرد، این است که آن زمانی که تحریم ها یک به یک وضع و قطعنامه های شورای امنیت یکی پس از دیگری صادر می شد، چرا آن زمان که در مجلس و دولت به این قطعنامه ها بی اعتنا بودند و برخی عبارات سخیف را از جمله کاغذ پاره بودن قطعنامه ها را به کار می بردند، فریادشان نسبت به دولت قبل شنیده نشد و اعتراضی نکردند اما امروز صدای شان بلند است که تحریم ها باید یکجا برداشته شود و این هزینه را می خواهند به گردن دولت جدید بیندازند اما واقعا اگر راست می گویند، بیایند راهکار ارائه دهند که چگونه می شود همه تحریم ها را که در طول 8 سال به وجود آمده در 8 ماه لغو کرد؟!
این کارشناس مسائل سیاست خارجی افزود: کارشناسان و تحلیل گران مسائل بین الملل که به موضوع آشنایی داشتند، در همان زمان، فریاد می زدند، نامه می نوشتند و خطاب به مسئولان دولت گذشته می گفتند که ما را اسیر قطعنامه ها و تحریم ها نکنید وعواقب صدور قطنامه ها را گوشزد می کردند.
منبع/ خبر آنلاین
اول **


15/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 6]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن