تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):همانا سعادتمند(به معنای) کامل و حقیقی کسی است که امام علی(ع) را در دور...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819909234




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

استان کرمانشاه پايلوت کشاورزي حفاظتي در سطح کشور است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۱ آذر ۱۳۹۳ (۱۷:۴۲ب.ظ)
رئيس سازمان جهاد کشاورزي: استان کرمانشاه پايلوت کشاورزي حفاظتي در سطح کشور است رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان کرمانشاه گفت: با توجه پتانسيل ها و استعدادهاي موجود، استان کرمانشاه به عنوان يکي از پايلوت‌هاي بين المللي در زمينه کشاورزي حفاظتي در سطح کشور انتخاب شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج کرمانشاه، علي اشرف منصوري افزود: يکي از رويکرد‌هاي وزارت جهاد کشاورزي استفاده از همکاري هاي بين المللي مخصوصاً مراکز تحقيات کشاورزي در حوزه زراعت‌هاي مختلف بوده و به همين خاطر در زراعت هاي ديم و آبي (کلزا، گندم، جو و حبوبات) استان کرمانشاه را به عنوان پايلوت بين‌المللي در سطح کشور انتخاب کرده‌اند.
وي با اشاره به حضور 3 گروه بين‌المللي در يک ماه اخير در استان کرمانشاه تصريح کرد: در يک ماه گذشته با مراکز تحقيقاتي ايکاردا و اوراليس فرانسه همکاري‌‌هايي در زمينه زراعت کلزا و كشت‌هاي ديم (گندم، جو و حبوبات) داشته و گروه هايي از اين مراکز جهت نظارت بر کشاورزي در استان کرمانشاه حضور يافته و در هفته جاري نيز ميزبان محققين مؤسسه بين‌المللي "سيميت" که در کشور مکزيک مستقر است هستيم.
رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان کرمانشاه با بيان اينکه مؤسسه سيميت جزء مراکز معتبر بين‌المللي در زمينه تحقيقات گندم و ذرت است، اضافه کرد: ما توانستيم نظر اين مؤسسه را براي همکاري جلب کرده و محققين آنها در استان اقدام به برگزاري 2 کارگاه آموزشي در استان کردند که يکي از اين کارگاه‌ها ويژه مناطق گرمسيري قصرشيرين، گيلان‌غرب و سرپل ذهاب با حضور حدود200 نفر از کشاورزان اين مناطق در شهرستان سرپل ذهاب برگزار شد.
منصوري گفت: کارگاه آموزشي دوم با موضوع آموزش خاک‌‌ورزي حفاظتي در سطح وسيع‌‌تر براي مناطق سرد و معتدل استان در شهر کرمانشاه برگزارشده و محققين مؤسسه سيميت در جمع تعدادي کثيري از کشاورزان پيشرو و همکارانمان آموزش‌ها وآخرين تکنولوژي در زمينه خاک‌ورزي حفاطتي و کشاورزي حفاطتي را ارائه کرده و کشاورزان و کارشناسان مراکز خدمات جهاد کشاورزي از دانش جديد که بسيار مؤثر در افزايش بهره‌وري در مصرف آب و افزايش راندمان محصولات کشاورزي؛ مخصوصاً گندم است بهره‌مند شدند.
رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان کرمانشاه تأکيد کرد: کشاورزي حفاظتي آينده کشاورزي بوده و بايد کشاورزان براي حفاظت از آب و خاک اين روش را که يک شيوه مديريت پيوسته است به کارببرند.
وي افزود: کشاورزي حفاظتي سه کليد واژه مهم در کشاورزي دارد که رعايت آنها را در کشاورزي لازم و ضروري ساخته که اولين اصل آن رعايت تناوب زراعي، دومين اصل باقي گذاشتن حداقل 30% بقاياي محصولات قبلي روي سطح خاک و سومين اصل حذف گاوآهن برگردان‌دار و حداقل تردد ماشين آلات کشاورزي در سطح اراضي زراعي و توجه به کاهش خاک‌‌ورزي در زمين است.
وي به مزاياي خاک‌ورزي حفاظتي اشاره کرد و افزود: خاک‌ورزي حفاظتي باعث افزايش ماده آلي خاک با نگه‌داري بقاياي گياهي، افزايش حاصلخيزي خاک، پايداري توليد، مقابله با شرايط سخت و تغييرات اقليمي و همچنين باعث کاهش فرسايش آبي و بادي خاک، کاهش سوخت و در نتيجه کاهش هزينه توليد شده که رعايت آنرا به کشاورزان توصيه مي کنيم.
رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان کرمانشاه گفت: براي افزايش عملکرد در محصولات کشاورزي بايد رطوبت خاک حفظ شده، از کمپلت خاک جلوگيري کرده و با به حداقل رساندن عبور و مرور ماشين آلات کشاورزي و کاهش مصرف آب و نهاده‌ها از روش‌هاي نوين کشاورزي و روش‌هاي جديد اثر بخش در آبياري استفاده شود تا ان شاءا... به کشاورزي پايدار دست يابيم.
منصوري تصريح‌کرد: اقدامات مهم و با اهميتي در استان کرمانشاه در راستاي‌ کشاورزي حفاظتي انجام شده از جمله مجهز کردن ناوگان مکانيزاسيون استان به ادوات خاک‌ورزي حفاظتي مانند پرداخت تسهيلات جهت خريد 50 دستگاه خاک‌ورز مرکب، بيش از 1000دستگاه خاک‌ورز ساده، 20 دستگاه کاشت مستقيم خطي‌کار، 20دستگاه کاشت مستقيم رديفکار را مي توان نام برد.
رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان کرمانشاه دومين برنامه اين سازمان را جهت خاک‌ورزي حفاظتي حذف تدريجي گاوآهن برگردان‌دار ذکر کرده و افزود: همچنين سومين اقدام ما در اين راستا کاهش چشمگير جارسوزي و حفظ بقاياي زراعي در سطح وسيع از اراضي است که در اين چند سال اخير در اين زمينه بسيار موفق بوده و تقريباً جارسوزي عمده اي در استان نداشته ايم.
وي استفاده از ايده، دانش و تکنولوژي روز دنيا جهت ارتقاء توليد در بخش کشاورزي را از جمله اهداف سازمان جهادکشاورزي استان کرمانشاه بيان کرده و افزود: اميدواريم با انعقاد قرارداد‌هاي همکاري بين‌المللي توسط اين سازمان، طي 4 سال آخرين تکنولوژي موجود در زمينه کشت گندم، کشاورزي حفاظتي و همين‌طور تجهيزاتي مورد نياز به استان کرمانشاه منتقل شود.
وي يادآور شد: با تبادل کارشناس توسط جهادکشاورزي کرمانشاه و مراکز بين‌المللي مانند سيميت اميدواريم همکارانمان در زمينه کشاورزي مدرن توانمند شده و کشاورزان نيز از دانش و علم آنها بهره گرفته و شاهد شکوفايي در زمينه کشاورزي حفاظتي و ساير شيوه هاي نوين کشاورزي باشيم.
گفتني است بر اساس توافق سازمان جهاد کشاورزي استان کرمانشاه و مرکز تحقيقات بين‌المللي سيميت (مرکز تحقيقات ذرت و گندم)؛ پروفسور کنت سايري، يکي از محققين برجسته جهان، دکتر کمالي، محقق برجسته کشور و نماينده سيميت در ايران و دکتر اسکندري از معاونت مؤسسه تحقيقات کشاورزي ديم کشور در اين استان حضور يافته تا دانش و روش کشاورزي حفاظتي را به کشاورزان، کارشناسان و بهره برداران استان آموزش دهند که اين محققين در 2 مراسم جداگانه در شهرستان سرپل ذهاب و تالار بعثت کرمانشاه آخرين يافته هاي کشاورزي حفاظتي را به مدعوين آموزش داده و سپس در ستاد زراعت سازمان جهاد کشاورزي استان کرمانشاه حضور يافته و ضمن تشريح نحوه کشاورزي حفاظتي براي مديران ارشد بخش کشاورزي استان، به سؤالات آنها در زمينه هاي مختلف پاسخ دادند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن