تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هر کس ماه رمضان یک آیه از کتاب خدا را قرائت کند مثل اینست که درماههاى دیگر تمام قر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803924382




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وقوع 95 درصد از آتش سوزی های جنگل گلستان در مسیر جاده/ کشته شدن حیوانات به هنگام عبور از جاده


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: مدیر کل اداره محیط زیست استان گلستان خبر داد:
وقوع 95 درصد از آتش سوزی های جنگل گلستان در مسیر جاده/ کشته شدن حیوانات به هنگام عبور از جاده
مدیر کل اداره محیط زیست استان گلستان گفت: بیش از 95 درصد از آتش سوزی‌هایی که تا به امروز در جنگل گلستان اتفاق افتاده در مسیر جاده واقع شده در این پارک ملی بوده است.


اسماعیل مهاجر مدیر کل اداره محیط زیست استان گلستان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران با اشاره به درخواستی که نمایندگان مجلس برای خروج جاده از جنگل گلستان به رئیس سازمان محیط زیست ارائه داده‌اند، گفت: هر شهروندی که از شمال کشور به سمت شرق و مشهدالرضا حرکت می‌کند سعی می کنند برای صرف ناهار و استراحت در پارک ملی گلستان توقف کند و در این بین آتش روشن می کنند و با بی دقتی آتش را رها کرده و این موضوع عامل گسترده ای در جهت آتش گرفتن جنگل است.
 
وی با اشاره به وقوع سیل سال 80-81 در جنگل گلستان، اظهار داشت: در مرداد ماه سال 80-81 در حوزه و آبریزداری استان گلستان به مساحت 370 هزار هکتار که عاری از هر گونه پوشش درختی و جنگلی است با بارش 22 لیتر باران، سیل اتفاق افتاد و 90 درصد از این باران به صورت سیلاب تمام خار و خاشاک هایی که در مسیرش وجود داشت را جمع کرد و با از بین بردن تمام درخت های چند هزار ساله ای که در مسیرش وجود داشت،1300 هکتار از جنگل را کاملا به شن زار و سنگ زار تبدیل کرد و در حال حاضر اگر دوباره سیلی اتفاق بیفتد به طور حتم جاده مسدود می شود.
 
مدیر کل اداره محیط زیست استان گلستان با تاکید براینکه از پارک ملی گلستان بهره‌برداری صورت نمی‌گیرد، بیان داشت: در عمق جنگل گلستان تنها حیات وحش و گاها محیط بانها در حال تردد هستند به همین علت تمام لاشه برگ‌ها، علف‌ها و شاخه‌‌‌‌‌‌‌های خشک که چندین سال است که بر روی هم انباشته شده‌اند و همانند بارون بیومس عمل می کنند ممکن است با شکستن یک شاخه و ایجاد یک جرقه آتش‌‌‌‌سوزی اتفاق بیفتد.
 
مهاجر با اشاره به 30 مورد آتش سوزی در 6 ماهه نخست امسال، افزود: امسال حدود 30 مورد آتش سوزی به وقوع پیوست که از این میزان حدود 25 مورد در مسیر جاده اتفاق افتاده و این موضوع ضربه سنگینی برای درختان پارک کلی گلستان به حساب می‌آید.
 
مدیر کل اداره محیط زیست استان گلستان اضافه کرد: این درختان از عصر یخبندان تا به امروز متفاوت و زاد آوری کرده‌اند اما  متاسفانه در حال حاضر از بین رفته‌اند و احیای مجرد آنها کار دشواری است.
 
وی با اشاره به اینکه بیش از 1500 هکتار از جنگل گلستان در 6 ماه اول در آتش سوخت تصریح کرد: جنگل گلستان انهایی جنگل خرزی است و دیگر جنگلی با این طراوت و نشاط که درختان پهن برگ و سوزنی برگ در آن وجود داشته باشد تا شانگهای چین وجود ندارد.  
 
مهاجر با تاکید براینکه جاده در اثر سیلاب وسیع و عریض شده است، گفت: ساخت جاده در پارک ملی گلستان بدون مطالعات لازم انجام شده است و چند بانده ساخته شدن این جاده حیات وحشی را که در این اکوسیستم در حال تردد هستند را تهدید می کند.
 
وی با تاکید براینکه حیوانات به هنگام عبور از جاده با خودروهای عبوری برخورد کرده و از بین می‌روند، تصریح کرد: روزانه چندین هزار خودرو از تونل پارک ملی گلستان که محل عبور پلنگ و خرس است، در حال تردد است همچنین آلودگی صوتی ناشی از عبور و مرور خودروها بر روی زاد‌آوری پرندگان و حیات وحش تاثیر مستقیم داشته است.
 
مدیر کل اداره محیط زیست استان گلستان در ادامه اظهار داشت: در بیشتر موارد شکارچیان در پوشش خانواده به عمق جنگل وارد می شوند و به شکار می پردازند و تمام این مشکلات ارمغان این جاده برای پارک ملی گلستان است.
 
وی با تاکید براینکه نمایندگان مجلس از مشکلاتی که این جاده برای مدیریت پارک ملی گلستان به وجود آمده است آگاهند، بیان داشت: باید به این نکته توجه داشته باشیم که پارک گلستان تنها مختص مردم این استان نیست بلکه یک ذخیره‌گاه زیست کره جهانی محسوب می شود.
 
مهاجر با تاکید براینکه اداره محیط زیست استان گلستان به دنبال بستن این جاده نیست اظهار داشت: اداره محیط زیست استان در تلاش است تا از این جاده به صورت اکوتوریسمی و گردشگری استفاده شود و عبور خودروهای سبک و با هدایت و مدیریت پارک ملی گلستان صورت گیرد.
 
وی در پایان گفت: اداره محیط زیست استان گلستان برای خروج خودروهای ترانزیت از این جاده طرح های مطالعاتی فراوانی انجام  داده است که امیدواریم به زودی اجرایی شود.
 
انتهای پیام/






تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن