تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):گناه نکردن آسان تر از طلب توبه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819616552




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نیویورک تایمز: تبرئه مبارک، خط بطلان بر آمال و امیدهای مردم مصر بود


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: نیویورک تایمز: تبرئه مبارک، خط بطلان بر آمال و امیدهای مردم مصر بود تهران- ایرنا- روزنامه نیویورک تایمز حکم تبرئه "حسنی مبارک" دیکتاتور سابق مصر را به مثابه مهر بطلان دیگری بر همه آمال و آرزوهای مردم این کشور مبنی بر برخورداری از جامعه ای مولد و دادگر خواند.


در نوشتار این نشریه آمده است: دادگاه مصر با تبرئه مبارک از اتهامات، آخرین فصل کتاب "بهار عربی" را بست و اهانت دیگری را نثار صدها معترضی کرد که در جریان قیام مردمی این کشور در سال 2011 جانشان را از کف دادند.
مبارک آزاد می شود و هیچ خبری از اجرای عدالت برای تقاص خون کشته شدگان و پاسخ خواهی از دیکتاتور مصر و دولتش بابت چندین دهه نقض حقوق بشر، نخواهد بود.
کارشناسان حقوقی رفع اتهام از مبارک را بنا به دلایل آیین نامه ای دانسته اند. همراه با مبارک، مسئول گروه امنیتی او و شش تن از مقامات پلیس هم تبرئه شدند.
دادگاه قاهره همچنین مبارک، دو پسرش و نیز یکی از همدستان و سرمایه داران ثروتمند نزدیک به او را از اتهام فساد مالی تبرئه کرد.
مبارک ماه مه گذشته بابت یک پرونده فساد مالی به سه سال حبس متهم شد اما مقامات مصری می گویند که وی از سال 2011 در بازداشت است و این سه سال حبس در واقع به نوعی سپری شده است.
دادستان عمومی مصر می تواند علیه حکم صادره به دادگاه فرجام خواهی که بالاترین دادگاه کیفری مصر است، اعتراض کند اما "عبدالفتاح السیسی" رئیس حکومت نظامی مصر که از ژنرال های سابق ارتش است و "محمد مرسی" را که برای اولین بار به شیوه دمکراتیک روی کار آمد در سال 2013 سرنگون کرد، این امکان را هم رد کرده است.
مبارک در حالی تبرئه می شود که مرسی و هزاران تن از طرفداران "اخوان المسلمین" هنوز در زندان هستند.
ارتش مصر و هوادارانش در پی حاکمیت کوتاه مدت یک نظام دمکراسی ناقص و معیوب، نظامی بسیار خودکامه تر و دیکتاتورتر از رژیم "مبارک" را بر مسند قدرت نشاندند.
اینک سیسی و مصر باید به آینده بنگرند و توجه داشته باشند که زمان هرگز به عقب باز نمی گردد.
سیسی برای آرام کردن خشم مردم گفته است که دولت در پرداخت غرامت به خانواده های کشته شدگان در جریان اعتراضات مردمی منجر به سقوط مبارک تجدید نظر خواهد کرد.
بی شک سیسی امیدوار است که مردم پس از نزدیک به چهار سال قیام و اعتراض دیگر خسته شده باشند و علاقه چندانی به محاکمه مبارک نداشته باشند.
سیسی می داند که نام دستگاه عدالت بر قوه قضاییه مصر کاملا بی مسمی است، زیرا این دستگاه مظنون است که تحت فشار قرار دارد.
بی دلیل نیست که بعد از ماهها تاخیر، نام مبارک به اتهام مشارکت در قتل، در فهرست متهمان ردیف اول پرونده جنایت های مرتبط با قیام مردمی مصر گنجانده شد.
با پیروزی قیام مردمی مصر در سال 2011 که در جریان آن تظاهرات کنندگان و معترضان خواستار محاکمه مبارک شدند، در وهله نخست در مارس 2011 رئیس دستگاه امنیتی مبارک و دستیاران ارشد او به جنایت متهم شدند و دو ماه بعد مبارک هم به عنوان متهم پرونده به دادگاه احضار شد.
از روز شنبه که حکم تبرئه مبارک اعلام شد، تظاهرات اعتراض آمیز گسترده سراسر شهرهای مصر را در برگرفته است و زد و خوردهای بی شماری میان تظاهر ات کنندگان با نیروهای امنیتی رخ داده است که در نتیجه آنها دو تظاهرات کننده تاکنون کشته شده اند.
گستردگی تظاهرات جاری در قیاس با قیام مردمی در سال 2011 کوچک تر است اما اوضاع مصر تایید می کند که زدودن خاطرات تلخ گذشته از حافظه تاریخی ملت مصر، آنگونه که سیسی فکر می کند، ساده نیست.
کشور مصر با چالش هایی عدیده ای روبروست از جمله یک اقتصاد پریشان، شورش ها در "سینا" و گروه های وابسته به "داعش" که در ماه اوت گذشته یک کارگر نفتی آمریکایی را در صحرای غربی مصر کشتند و یکشنبه گذشته مسئولیت آن را برعهده گرفتند.
نیمی از جمعیت مصر را جوانان زیر 25 سال تشکیل می دهد و بسیاری از این جوانان که در قلب خیزش مردمی حضور داشتند، خواستار اشتغال، تحصیل، مسکن و آزادی های بیشتر هستند.
این آمال و آرزوها چشم پوشیدنی نیست؛ مصری ها ثبات می خواهند، سرکوب و عدم پاسخگویی فقط به افزایش نارضایتی ها کمک خواهد کرد و حکم تبرئه مبارک، مهر بطلان دیگری بر همه آرزوهای دور و دراز مردم مصر برای رسیدن به یک جامعه مولد و دادگر است.
رسانام **1591**1275


11/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن