تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):تا مى‏توانى بكوش كه صبح و شب در قلبت (حتّى) قصد فريب و نيرنگ كسى نباشد؛ چرا كه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819640589




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نیویورک‌تایمز: ایران هنوز انقلابی مذاکره می‌کند


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:


تحلیل مذاکرات هسته‌ای؛
نیویورک‌تایمز: ایران هنوز انقلابی مذاکره می‌کند
دستیابی به توافق یک امر ثانویه است. برای امریکا در حقیقت آزمون میزان قدرت و استراتژی اوباما است. در تهران هم این‌که آیا پس از این توافق ایران کماکان خود را کشوری انقلابی خواهد دانست یا کشوری عادی خواهد بود.



به این مطلب امتیاز دهید

  به گزارش سرویس سیاسی جام نیوز، روزنامه "نیویورک تایمز" (NewYorkTimes) در مقاله‌ای با عنوان «آرایه‌ای از چهره مخالفانِ توافق هسته‌ای با ایران» از جناح‌های تندروی ایران، جمهوری‌خواهان تازه به قدرت رسیده در کنگره امریکا، برخی از دموکرات‌های همکار باراک اوباما، و نیز برخی از نزدیک‌ترین متحدان این کشور، به عنوان نیروهای مخالف دستیابی به یک توافق هسته‌ای بین جمهوری اسلامی ایران و غرب نام برده است.
    به باور "دیود سَنگِر"، "استیون ارلنگر" و "جودی رودُرن" نویسندگان این مقاله، «شاید اقدام اوباما در ارسال نامه به آیت‌الله خامنه‌ای به منزله آخرین تلاش برای دستیابی به نوعی سازش با ایران باشد، که در صورت محقق شدن آن، چهره خاورمیانه باز تعریف می‌شود.»
    بر اساس این مقاله: «در آستانه بازگشت دوباره مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ به وین پایتخت اتریش، برای انجام آخرین دور گفتگوها پیش از پایان مهلت مقرر سوم آذر ماه، یکی از مشاوران ارشد امنیت ملی آمریکا شانس دستیابی به توافق را، حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد پیش‌بینی کرده است. حتی آقای اوباما به تازگی در جمع کوچکی در کاخ سفید گفته است: در نهایت این ایرانی‌ها هستند که برای دستیابی به توافق جامع هسته‌ای باید یک تصمیم سیاسی بگیرند.»     البته نویسندگان مقاله بر این باورند که، «این مساله برای طرف امریکایی هم صدق می‌کند». آنها بر این عقیده اند که «حتی اگر توافق جامع هسته‌ای حاصل شود، با این حال بحث و جدل درباره آن به پایان نخواهد رسید، زیرا برای بسیاری از مخالفان باراک اوباما، دستیابی به توافق اتمی، یک مساله جانبی است».
    در مقاله نیویورک تایمز آمده است: «به گفته رابرت لتواک از مرکز مطالعاتی ویلسون، برای تمامی کشورهای درگیر در مذاکرات، مساله دستیابی به توافق یک امر ثانویه است. مثلا برای امریکا در حقیقت آزمون میزان قدرت و استراتژی اوباما است. در تهران هم این که آیا پس از این توافق ایران کماکان خود را یک کشور انقلابی خواهد دانست یا یک کشور عادی خواهد بود.»
    در ادامه این مقاله می‌خوانیم: «برپایه ارزیابی‌های اطلاعاتی امریکا و متحدان آن، ایران تاکنون به دنبال این گزینه که کشوری عادی باشد، نرفته است.»

    به باور نویسندگان مقاله نیویورک تایمز، دیدگاه آقای لتواک که توافق بر سر برنامه هسته‌ای ایران در واقع اهمیت ثانوی برای کشورهای مذاکره‌کننده دارد را می توان به اسرائیل، عربستان سعودی، روسیه و کشورهای غرب اروپا هم تعمیم داد.
    نویسندگان مقاله در تبیین اولویت جانبی بودن اسرائیل برای امریکا، می‌نویسند: «بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، آنقدر بارها این مسئله را تکرار کرده که ایران یک تهدید وجودی برای کشورش است، که مقامات امریکایی به این باور رسیده‌اند اسرائیل با هر توافقی مخالفت خواهد کرد. سال‌هاست که دولت‌های مختلف در اسرائیل اعلام کرده‌اند که ایران تا شش ماه دیگر به بمب اتمی دست خواهد یافت. سال گذشته نیز نتانیاهو با کاهش بسیار جزئی بخشی از تحریم‌ها علیه ایران، در چارچوب توافق اولیه ژنو، مخالفت کرد.»
    بر اساس این مقاله «مقامات اسرائیلی میزان نفوذ خود بر کنگره امریکا در مورد پرونده هسته‌ای ایران را کم عنوان می‌کنند. "یووال استاینیتز" وزیر امور استراتژیک اسرائیل می‌گوید: ما صرفا می‌توانیم با کنگره حرف بزنیم و توضیح بدهیم و تا حدی آنها را قانع کنیم.»
    نیویورک تایمز درباره جایگاه عربستان سعودی در اولویت های امریکا می‌نویسد: «دستیابی غرب، بویژه امریکا به یک توافق اتمی با ایران، برای عربستان سعودی هم خوشایند نیست، زیرا موجب بازتعریف همکاری‌های منطقه‌ای با امریکا خواهد شد، یعنی آغاز کار با ایران شیعه، به جای عربستان سُنی.»
 

نویسندگان این مقاله سپس به جایگاه روسیه در اولویت‌گذاری سیاسیت خارجی دولت اوباما می‌پردازند و می‌افزایند: «روسیه نیز تاکنون نقش محوری در مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ داشته و حتی ممکن است که کلید رسیدن به توافق نهایی باشد. مثلا بر اساس طرحی، اورانیوم غنی‌ شده ایران برای تبدیل شدن به سوخت به منظور استفاده در نیروگاه بوشهر، به روسیه ارسال می‌شود. با این حال به علت کاهش فزاینده قیمت نفت در بازارهای جهانی، شاید روسیه چندان هم به دنبال دستیابی به توافق هسته‌ای نباشد، تا بلکه نفت خام ایران راهی بازار نشود.»     نیویورک تایمز می‌نویسد: «اما بسیاری از کشورهای اروپایی تهدیدی از جانب ایران برای خود متصور نیستند و حتی بر این باورند که اسرائیل که خود دارای سلاح اتمی است، درباره تهدید شدن از سوی ایران مبالغه می‌کند. اما در این بین فرانسه در برابر آنچه که یک دیپلمات غربی امتیازدهی‌های اوباما عنوان کرده، خواهان سختگیری بیشتری است.»  

بر اساس این مقاله نیویورک تایمز، جمهوریخواهان در امریکا گروه دیگری هستند که شاید بتوان از آنها به عنوان یکی از مخالفان توافق هسته‌ای با ایران نام برد. برخی از اکثریت جدید نمایندگان کنگره آمریکا به عنوان "وزنه مقابل امتیازدهی‌های اوباما" نام می‌برند. اما دولت اوباما این اتهام را رد می‌کند و می‌گوید او هیچگاه پای توافقی که بر مبنای آن ایران بتواند در کمتر از یک سال، با استفاده از ذخیره اورانیوم غنی شده، به بمب دسترسی پیدا کند را امضا نخواهد کرد.»  

در پایان مقاله نیویورک تایمز می‌خوانیم: «رئیس جمهوری امریکا بطور مشخص گفته است که در ابتدای اجرای توافق جامع، برخی از تحریم‌ها تعلیق خواهد شد و به صورت پلکانی و همگام با اجرای تعهدات تهران، این تعلیق‌ها گسترش می‌یابد.»    
سند/ نیویورک تایمز
        104  





۲۸/۰۸/۱۳۹۳ - ۲۲:۱۳




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن