تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه خداوند خير بنده اى را بخواهد، واعظى از درون او برايش قرار مى دهد كه او را به ك...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819531641




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

همه تهدیدهای حصول توافق جامع هسته ای


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: همه تهدیدهای حصول توافق جامع هسته ای تهران - ایرنا - به نوشته سایت خبری عصر ایران ،یک کارشناس مسائل بین المللی تاکید کرد که رسیدن به توافق جامع و نهایی میان ایران و گروه 1+5 را سه لایه داخلی، منطقه ای و بین المللی تهدید می کند.


مهدی مطهرنیا، استاد دانشگاه با بیان این مطلب در گفتگو با فرارو، درباره تهدیدات حصول توافق جامع و نهایی میان ایران و گروه 1+5 در 7ماه تمدید شده و باقی مانده گفت: "تهدید"، در ادبیات سیاسی، جغرافیایی بیرونی را به خود اختصاص می دهد. دانش واژه غیر مستقلی است و وابسته به مفهموم دیگری به نام دشمن.
وی افزود: لذا وقتی می گوییم "تهدید"، به جغرافیایی بیرونی یک موضوع یا پدیده ای که نسبت به آن سخن می گوییم توجه کرده ایم و عملکرد دشمن و مکانیسم های متخذه از سوی او در جهت تخریب و در حد امکان نابودی یک موضوع، پدیده و یا پدیدار را از بیرون مورد توجه قرار داده ایم.
مطهرنیا با بیان اینکه اگر این معنا را از "تهدید" در باب پرونده هسته ای مورد توجه قرار دهیم باید از چند لایه آن را بررسی کرد، گفت: نخست در لایه داخلی و در جغرافیایی بیرونی سیاست گذاری های رسمی در کشورهای دخیل در پرونده هسته ای به ویژه دو کنشگر مرکزی یعنی ایران و آمریکا است.
وی افزود: اگر جغرافیایی درونی پرونده هسته ای را سازمان های رسمی و نهادهای حکومتی بدانیم که در جهت مدیریت آن فعال هستند، نومحافظه کاران دو کشور آمریکا و ایران که هر دو در قوه قانون گذاری دو کشور هم اکنون دست بالا را دارند و به عنوان احزاب مخالف دولت حاکم عمل می کنند لایه نخست تهدیدزا برای دیپلماسی در پرونده هسته ای ایران محسوب می شوند.
این استاد دانشگاه ادامه داد: این گروه ها در لایه های گوناگون تحرک خویش، موفقیت مذاکرات در هر دو دولت را، در صحنه سیاست داخلی محدودیت قدرت خود می شمارند.
مطهرنیا تصریح کرد: نئوکان های آمریکا به ویژه لابی هایی چون تی پارتی، که تلاش دارند انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 در آمریکا را تحت تاثیر قرار دهند به همراه نئوکان هایی ایرانی از جمله پایداریست ها، کیهانیستها و احمدی نژادیست ها در ایران را باید گروه هایی بدانیم که تلاش دارند پرونده هسته ای از زاویه نگرش آنها و با گذاره های ایجابی آنها مدیریت شود.
وی با بیان اینکه لایه دیگر تهدید در سطح منطقه ای وجود دارد گفت: در سطح منطقه ای برخی دولت های حاشیه خلیج فارس و حوزه مدیترانه چون عربستان و به اضافه رژیم اسرائیل در راس لایه تهدید منطقه ای پرونده هسته ای قرار دارند که نگران به فرجام رسیدن پرونده هسته ای یا پژواک آن در لایه های گوناگون رفتارها و کنش های سیاسی هستند.
این کارشناس مسائل بین الملل افزود: عکس العمل وزیر خارجه عربستان در باب آنچه در هتل کوبورگ اتفاق افتاد و پرواز سریع سعود الفیصل به وین و دیدار با کری را باید در این چارچوب مورد توجه قرار داد. اگر اندک دیگری می گذشت بعید نبود که بنیامین نتانیاهو هم خود به وین می رفت.
وی ادامه داد: بنابراین همچون گذشته لایه منطقه ای و در راس آن عربستان و اسرائیل تمام تلاش خود را به کار می برند که توافق هسته ای در پرتو یک توافق سیاسی حل نشود.
مطهرنیا با بیان اینکه تهدید دیگر توافق هسته ای در لایه سوم و لایه بین المللی، شامل نوعی رقابت پنهان و یا جنگ پنهان میان متفقان و رقبا است، گفت: باید بر این نکته تاکید داشته باشم که در لایه بین المللی رقابتی پنهان برای شکل بخشیدن به نظم نوین جهانی میان متفقان و رقبا وجود دارد.
این استاد دانشگاه افزود: در این میان باید به این نکته توجه داشت که اساسا متفقانی مانند انگلیس و ایالات متحده آمریکا در عین همکاری با یکدیگر رقابت پنهانی نیز با یکدیگر بر سر آینده نظم نوین جهانی به ویژه در خاورمیانه و بالاخص در خلیج فارس دارند.
وی ادامه داد: در آن طرف هم رقبا به ویژه روسیه و چین نگران آینده خاورمیانه و شکل گیری نظم آینده جهانی در پرتو معادلات موجود در خاورمیانه هستند.
منبع/ عصر ایران
اول **


11/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن