واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: اين جمله ها بخشي از هذيان گويي هاي يك زن فالگيره كه هر روز تو يكي از محلات شهر ما با گفتنشون به قولي سعادت و ناكامي عده اي مردم زودباور را در ازاي گرفتن مبالغ هنگفتي بهشون مي فروشه. اكرم خانم: قدسي جون، تو رو خدا بگو ببينم، بالاخره بخت مرضيه باز مي شه يا نه؟ راجع به خواهر شوهره چيزي توي فال نيافتاده؟ نادري، زن ميانسالي كه سال هاست از گرفتن فال قهوه درآمد خوبي به دست آورده، چيني به ابرو انداخته و مي گويد: به زودي خبر خوشي بهت مي رسه، بخت دخترت هم بازه، مهدي نامي با موهاي پر پشت و قد بلند كار خيري برات داره، خواهر شوهرت دنبال يك فرصت براي تلافي مي گرده...! نادري كه بين همسايه هاي محل به كبري خانم معروف شده، روزانه براي 10 تا 12 مشتري پروپاقرص فال قهوه گرفته و بابت هر فال هم 15 هزارتومان دريافت مي كند. كبري خانم از يك فنجان نعلبكي لب پر و رنگ و رو رفته شروع كرده و حالا علاوه بر آپارتمان، ماشين، لوازم منزل لوكس و كلي چيزهاي ديگه و در كنارش يك اتاق مجزا همراه با امكانات كافي براي گرفتن فال قهوه دست و پا كرده است. عصمت كه از مشتري هاي هميشگي كبري خانم بوده، ماهانه حدود 45 هزار تومان از درآمدش را بابت فال قهوه صرف مي كند، اين زن جوان كه باوجود دو دختر بچه قد و نيم قد از همسرش جدا شده گفت: كبري خانم از همان ابتدا پيش بيني مي كرد كه از همسرم طلاق مي گيرم، هميشه در فال قهوه ام، تصوير يك زن خپل همراه با يك مار گزنده مي افتاد كه درست تصويري از همسر و مادر شوهرم بود... مادر و پسر درست مثل هم، يكي از يكي حسود تر و بد ذات تر...! اين روزها فال و فالگيري و به بيان ديگر رمالي و اشتياق براي آگاهي از آينده براي برخي از افراد به يكي از مهمترين سرگرمي ها يا مشغله اي تبديل شده است. زن ميانسالي با پهن كردن بساط بزرگي در يكي از محلات مشتري زيادي را به دور خود جمع كرده... اين زن كه يك علامت صليب روي پيشاني و روي خط ابرو دارد، چند كتاب كهنه دعا، تعدادي سنگ و شيشه رنگي كوچك و بزرگ در بساط دارد. چنان از آينده حرف مي زند كه انگار از واقعيت مهمي با خبر است... هر جمله كه مي گويد يك هزار توماني هم طلب مي كند: دستتو بده ببينم... اوه اوه اوه.... خط و خطوط دستت نشون از گرفتاريت داره... گره تو كارت افتاده ، بذار فالتو بگيرم... . سعيده كه اعتقاد زيادي به دعا نويسي و رمالي دارد، مي گويد: بخت خواهرم رو بسته بودند، مادرم با چشم خودش دنبه گوسفند چال شده كنار درخت حياط را ديد فهميد كه با جادو جنبل بخت خواهرم بسته شده، هر خواستگاري كه مي آمد، جور نمي شد، بعد از دعا نويسي به دست يكي از رمال هاي خياباني بخت خواهرم باز شد، اما همسرش معتاد بود، خواهرم از زندگيش راضي نيست اما لب به اعتراض باز نمي كنه، هميشه جنگ و دعوا دارن... مريم دوست صميمي سعيده هم با تاييد گفته هاي او مي گويد: مادرم اعتقادي به فال و پيشگويي ندارد اما پدرم با دعا نويسي ميانه خوبي دارد، مادرم با اصرار بابا، با يك دعا نويس رابطه دارد كه هر از گاهي دست به دامنش مي شود؛ پدرم مي گويد: هر چه دارد اول از خدا دارد بعد هم از دعا نويس هميشگي اش ...! خانه، اتومبيل، پول، زندگي و هر چه دارد و ندارد را با دعا نويسي به دست آورده... . رمالي نه تنها در كشور ما، بلكه در تمام كشورها نيز بوده و تحت تاثير فرهنگ، آداب و رسوم تغيير كرده است. بسياري از رمال ها با گرفتن چهره عالمانه نسبت به آينده از سادگي مشتريان خود سوء استفاده كرده و در اكثر موارد نيز پول هنگفتي از اين راه به دست مي آورند. برخي از دعا نويس ها هم از اعتقادات مذهبي افراد سوءاستفاده كرده و قصد حل كردن مشكلات شخصي مشتريان خود را دارند. سعيد سفيري، جامعه شناس با اشاره به ريشه رمالي به خبرنگار ايرنا گفت: رمالي در پيش بيني آينده شكل مي گيرد، رمال ها با جادو، دعا، و يا پيش بيني آينده، ادعاي تغيير شرايط موجود به نفع مشتري را دارند. وي با بيان اينكه ريشه رمالي، حيله و جادو در جوامع مختلف اشكال متفاوتي داشته افزود: تمامي اديان در مبارزه و ستيز در برابر خرافات پديد آمده اند؛ حضرت محمد(ص) نيز با معرفي دين مبين اسلام در شبه جزيره عربستان، در برابر خرافات مبارزه و آن را ريشه كن كرد. اين آسيب شناس اجتماعي گفت: گاهي افراد از روي بي اطلاعي و يا با قصد و غرض، خرافات را وارد دين مي كنند و جامعه را در شرايط سخت قرار مي دهند. به اعتقاد وي، خرافات در يك شرايط خاص و سخت اجتماعي رشد مي كند، در ايران نيز عده اي با اعتقاد شديد به تقدير گرايي و سرنوشت، به خرافات رو مي آورند تا مشكلات خود را با پيش بيني و پيش گويي هاي غير واقعي حل و فصل كنند. استقبال از رمالي در كشور به ويژه در ميان زنان بيشتر شايع بوده و در ظاهر از مشتريان پر و پا قرص آنها به حساب مي آيند اما برخي از كارشناسان در كنكاش علت گرايش به دعا نويسي و رمالي، گرايش زنان به اين پديده اجتماعي را تاييد نكرده اند. اين كارشناس مسايل اجتماعي گفت: اگر تصور ما اعتقاد بيشتر زنان به رمال ها در كشور بوده، قابل تاييد نيست چرا كه اين زنان در اغلب موارد از طرف همسران خود فرستاده شده اند؛ مردان از مراجعه با دعا نويس ها و رمال ها خجالت كشيده و به دليل حجاب داشتن زنان خود و شناخته نشدن، آنها را براي حل مشكلات خود به اين مسير سوق مي دهند. وي ادامه داد: اگر قرار است به خود بقبولانيم كه زنان بيشتر از مردان از رمالي استقبال مي كنند علت اصلي اين استقبال اين است كه متاسفانه در بيشتر موارد حق و حقوق زنان در جامعه ايران ناديده گرفته مي شود، در عين حال زناني كه تحصيلات كافي نداشته و در زندگي خود با مشكلات زيادي روبه رو هستند، طعمه و بازار بسيار مناسبي براي فالگير و رمال ها هستند چرا كه رمال ها با شيوه خاص خود با كلي گويي هايي كه در مورد شخصيت و زندگي تمام افراد صدق مي كند، سوء استفاده هاي كلاني مي كنند. اين آسيب شناس اجتماعي با اشاره به توانايي هاي ذاتي و مهارتي برخي از فالگير ها يادآوري مي كند: در ميان فالگيرها افرادي بوده كه ممكن است توانايي تله پاتي داشته و بتوانند ذهن افراد را بخوانند، به اين طريق در ارايه اطلاعات به مشتري خود، از مسايل كلي شروع و مشتري را وادار به صحبت در مورد مسايل شخصي و خانوادگي خود مي كنند، مشتري هم تصور مي كند كه رمال و فالگير به جهان ماورا متصل بوده، پس به طور حتم قادر به حل مشكلات يا پيش گويي آينده است. اين جامعه شناس با اشاره به اينكه درصد قابل توجهي از مراجعات صورت گرفته به رمال، فالگيرها و دعا نويس ها را افراد تحصيل كرده شامل مي شوند، گفت: در چند سال گذشته، افراد تحصيل كرده هم از اين دسته خرافات استقبال كرده و بابت اين دسته از خدمات پول هنگفتي نيز متحمل مي شوند؛ در اين ميان افرادي هم هستند كه تنها از سر كنجكاوي و براي تفنن و سرگرمي مراجعه كرده و اعتقادي به گفته هاي رمال ها ندارند. وي با بيان اينكه آموزه هاي ديني ما، قرآن و سنت پيامبر بر دعا، عبادت و نماز تكيه دارد، ادامه داد: تنها راه مبارزه با خرافه گرايي، توكل هرچه بيشتر مردم به خداوند و تقويت اعتماد به نفس است چرا كه افراد مي توانند با كسب مشاوره از يكديگر، عقل و حركت جمعي، مشكلات خود را حل كنند. با وجود اينكه دستگيري رمال هاي كلاه بردار و دعا نويس ها بخشي از صفحات حوادث روزنامه ها را به خود اختصاص داده اما اطلاع رساني كمتري نسبت به اين پديده ديرينه اما گسترده مي شود؛ شايد با دادن آگاهي بيشتر به مردم و روشنگري، ميزان تقاضا در بازار رمالي كاهش پيدا كند. با وجود آنكه آمار دقيق و مشخصي در مورد تعداد رمال ها، دعا نويس و جن گيرها وجود ندارد اما اگر تعداد اين افراد زياد هم نباشد ممكن است تبعات اين كار و فريب مردم، بسيار گسترده باشد. و اين پايان قصه نيست.... گزارش: سميه جاهد عطاييان س.ج/645/587
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 297]