تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):از حقيقت ايمان اين است كه حق را بر باطل مقدم دارى، هر چند حق به ضرر تو و باطل به نفع ت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804291142




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شناسایی آثار تاریخی هزاره چهارم پیش از میلاد در گلپایگان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: شناسایی آثار تاریخی هزاره چهارم پیش از میلاد در گلپایگان تهران- ایرنا- بررسی های باستان شناسی در منطقه کوچری گلپایگان به شناسایی 57 اثر از جمله آثار مربوط به هزاره چهارم پیش از میلاد منجر شد.


به گزارش روز یکشنبه ایرنا کاظم عرب سرپرست گروه باستان شناسی با اعلام این خبر افزود: از 57 اثر شناسایی شده 14 اثر تپه و محوطه باستانی، یک اثر بنای تاریخی و 4 محوطه گورستان اسلامی است و 38 اثر مجموعه نقوش صخره ای است که مشتمل بر بیش از 2000 نقش صخره ای کنده (پتروگلیف) در غالب تک نگاره، تک مجموعه و یا گروه مجموعه است.
او گفت: دره رود کوچری در کنار دره رود تیمره دارای یکی از پرشمارترین مجموعه نقوش صخره ای در حاشیه فلات مرکزی ایران است که تاکنون بصورت جدی به آن پرداخته نشده است.
عرب گفت: گونه شناسی نقوش اغلب شامل نقوش انسانی و حیوانی در صحنه های شکار است که با توجه به سایر شواهد موجود در منطقه (همچون سفال ها و کتیبه ها) می توان برای آنها قدمتی از اواسط هزاره چهارم ق.م تا اواسط دوران اسلامی در نظر گرفت.
به گفته او برای 57 اثر فرهنگی- تاریخی مورد شناسایی، شناسنامه عمومی و اختصاصی جداگانه تنظیم شد و ضمن ثبت موقعیت تمامی آثار برای لحاظ در نقشه باستان شناسی کشور تحویل گروه نقشه پژوهشکده باستان شناسی خواهد شد.
این کارشناس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به اینکه این شناسایی ها در مرحله نخست مطالعات باستان شناختی صورت گرفته است افزود: در مرحله دوم کار نسبت به انتقال برخی از تک مجموعه های صخره ای و گمانه زنی باستان شناختی در تعدادی از تپه ها و محوطه های واجد ارزش اقدام خواهد شد.
این باستان شناس همچنین خاطر نشان ساخت: همزمان با بررسی های باستان شناختی مطالعات مردم نگاری روستای 140 خانواری کوچری که در شرایط فعلی تنها دارای 30 خانوار ساکن است نیز توسط مردم شناسان پژوهشکده مردم شناسی آغاز شد.
به گزارش سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری عرب هدف از این اقدام را ثبت و ضبط آداب و رسوم، خوراک و پوشاک، مسکن و حمل و نقل، تولید و عرضه، زبان و گویش و هنرهای مردمان روستا اعلام کرد.
در کاوش های باستان شناسی پیشین در منطقه کوچری 4 نمونه خط پهلوی کشف شده که در هیچ جای ایران نمونه آن یافت نشده است. بزرگترین نقش صخره ای ایران نیز به شکل بز کوهی با 112 سانتی متر طول و 90 سانتی متر عرض در این منطقه وجود دارد.
کشف آثار و نشانه های زندگی از هزاران سال قبل در روستای کوچری به صورت سنگ نگاره بیانگر سکونت بشر در این منطقه و در کنار بستر رودخانه است. دلیل نام گذاری کوچری(کوچ ری) روی این منطقه را کوچ عده ای از شهر ری( تهران )می دانند.
فراهنگ **9118**1569


09/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن