تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه (مردم) امر به معروف و نهى از منكر نكنند، و از نيكان خاندان من پيروى ننمايند،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819452241




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رشد صادرات مستلزم وجود اندیشه نظام مند و برنامه ریزی است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: اقتصاددان؛ رشد صادرات مستلزم وجود اندیشه نظام مند و برنامه ریزی است تهران - ایرنا - یک کارشناس مسایل اقتصادی؛ برنامه ریزی برای رشد صادرات غیرنفتی را مستلزم وجود اندیشه نظام مند دانست و افزود: توجه به صادرات غیرنفتی و توسعه این مهم در بخش هایی مانند صنعت، معدن، کشاورزی و خدمات، می تواند کشور را در مقابل تحولات و بحران های مختلف بیمه می کند.


نادر بهمنی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، افزود: توسعه صادرات هر کشور به عنوان حرکتی راهبردی و بلندمدت زمانی محقق می شود که مجموعه حرکت های اقتصادی آن کشور، با توجه به شرایط نظام بین المللی، نهادینه شده باشد.
وی افزود: با توجه به نقش استراتژیک صادرات در اقتصاد کشور، دولت ناگزیر به اصلاح ساختار تولید است تا بتواند به موقع نسبت به تامین کالاها و مواد مصرفی اقدام کند اما رسیدن به این مهم، مستلزم بازاریابی و توسعه صادرات است.
این اقتصاددان، رهایی از اقتصاد تک محصولی و ایجاد تنوع در اقلام صادراتی به ویژه توسعه صادرات فرآورده های صنعتی را برای دستیابی به اهداف توسعه کشور ضروری دانست و افزود: با ایجاد تنوع در درآمدهای ارزی و افزایش سهم صادرات غیر نفتی، از این درآمدها نه تنها کشور نسبت به توسعه صادرات غیرنفتی تقویت می شود بلکه در ارتباط با صادرات و فروش نفت نیز موضع قوی تری خواهد داشت.
وی؛ کسب درآمد ارزی حاصل از صدور کالا به بازارهای جهانی را از جمله اهداف مهم برنامه توسعه اقتصادی کشور دانست و افزود: افزایش صادرات غیرنفتی برای رهایی از وابستگی اقتصاد کشور به نفت، از اهمیت بالایی برخوردار است.
بهمنی با تاکید بر الگوی توسعه اقتصادی مبتنی بر صادرات غیرنفتی، افزود: اهمیت صادرات غیرنفتی و نقش آن در توسعه اقتصادی کشور همواره به عنوان یکی از موضوعات مهم و کلیدی مطرح بوده است.
وی تصریح کرد: تکیه صنایع مبتنی بر مواد اولیه نمی تواند انتظار دولت برای صنعتی شدن و تنوع بخشیدن به تولیدات را تامین کند، از این رو باید بین تولیدات و مصرف مواد اولیه نوعی تعادل ایجاد شود.
این کارشناس اقتصادی، صنعت را زیربنای توسعه هر کشور دانست و افزود: کشورهای پیشرفته با اتکا بر صنعتی سازی اقتصاد خود توانسته اند مراحل پیشرفت را به سرعت طی کرده و در مسیر زمان گام بردارند.
وی با بیان اینکه در جامعه مبتنی بر استراتژی های توسعه فراصنعتی، دستیابی به اهداف برپایه خلاقیت و توسعه منابع انسانی استوار شده است، افزود: کشورهای پیشرفته، فناوری های جدید صنعتی را در سایه نوآوری های خود، خلق و از آن در فرآیند تولید بهره می گیرند و فناوری های کهنه را به کشورهای در حال توسعه صادر و به جای آن مواد خام و اولیه وارد می کنند.
بهمنی افزود: درآمدهای ارزی حاصل از حجم عظیم صادرات نفت، درآمد ملی را افزایش می دهد اما باید توجه داشت بخش عظیم این درآمدهای ارزی دوباره به خارج بازمی گردد و به مواد مصرفی تبدیل می شود.
وی افزود: اقتصاد متکی به نفت به دلیل آنکه سهم بالایی در تامین بودجه دولت دارد، بر همه بخش های اقتصادی تاثیرگذار بوده و آنها را بی ثبات می کند.
به گفته این اقتصاددان؛ با افزایش بهای نفت، حجم پول وارد بازار می شود، قدرت خرید مردم افزایش می یابد و تقاضا برای خرید کالا افزایش می یابد در نتیجه باید تولیدات صنعتی را افزایش دهیم چرا که وقتی تولید بالا رفت، درآمد مالیاتی و دولت بالا رفته و وابستگی به درآمد تک محصولی کاهش می یابد.
وی افزود: از این رو برای رسیدن به اهداف بلندمدت در توسعه صادرات غیرنفتی باید با کنکاش در فرصت ها و تهدیدهای پیش روی اقتصاد کشور، نسبت به رفع محدودیت ها و ضعف های موجود پرداخت.
گفتنی است؛ مقام معظم رهبری بارها بر مسئله رهایی از اقتصاد تک محصولی و اقتصاد بدون نفت و توسعه صادرات غیر نفتی تاکید کرده اند.
اقتصام (4)1070**1558


09/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن