تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 7 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):شعبان ماه من است. هر كه ماه مرا روزه بدارد، روز قيامت شفيع او خواهم بود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802426200




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مدیرکل حفاظت محیط زیست: بحران کم آبی در قم باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: مدیرکل حفاظت محیط زیست: بحران کم آبی در قم باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد قم - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست قم گفت: با توجه به محدودیت های منابع آبی و آلودگی های زیست محیطی که اتفاق افتاده است، مساله آب و بحران کم آبی در استان باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.


"محمود علی رکنی" روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا، خشک شدن تالاب ها و بحران کم آبی در استان قم را بالاتر از هشدار عنوان کرد و افزود: لازم است با یک برنامه ریزی دقیق و جامع توسط مسوولان و اصلاح الگوی مصرف توسط مردم بتوانیم بر این بحران فائق آییم تا در آینده ای بسیار نزدیک با مشکلات عدیده ای مواجه نشویم.
وی، زیاده روی در مصرف آب توسط شهروندان را مورد اشاره قرار داد و گفت: باید در این بحث با فرهنگسازی، الگوی مصرف مردم را به سمت درست هدایت کنیم که رسانه های می توانند در این بخش اثرگذار باشند.
رکنی از رودخانه های قمرود و قره چای که امروزه قطع شده اند، تالاب های دریاچه نمک، حوض سلطان، مره، غدیر، آبگیر بهشت معصومه، سدهای 15 خرداد و غدیر به عنوان منابع آبی استان قم یاد کرد و گفت: بخشی از منابع آبی استان نیز از سفره های زیرزمینی برداشت می شود که به خاطر برداشت بی رویه از این سفره ها، آب این سفره ها به میزان بالایی شور شده است.
به گفته وی، مدیریت یکپارچه آب و پساب، توزیع متوازن فضای سبز که باعث تلطیف و پالایش هوا می شود و استفاده از گونه های بومی سازگار مثمر که آب کمتری نیاز دارند از دیگر راهکارهایی است که می تواند در حل بحران کم آبی نقش داشته باشد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست قم در ادامه با اشاره به اینکه دریاچه حوض سلطان با 32 هزار هکتار وسعت و دریاچه نمک با 200 هزار هکتار وسعت از منابع آبی استان قم است گفت: وضعیت منابع آبی در استان در گذشته خوب بود که وجود 15 هزار هکتار انارستان که آب زیادی مصرف می کند در قم شاهد این مدعا می باشد.
رکنی گفت: قم در گذشته به خاطر اکوسیستم خوب و پوشش گیاهی مناسب یکی از حاصلخیزترین مناطق در کشور بود که شرایط امروز با گذشته در این استان بسیار متفاوت است.
وی خشک شدن تالاب ها و رودخانه ها در استان قم را مورد اشاره قرار داد و افزود: یکی از دلایل اصلی خشک شدن تالاب ها، قطع حقابه های رودخانه های جاجرود و کرج برای تامین اکوسیستم های دریاچه نمک و حوض سلطان است.
وی ادامه داد: همچنین قطع حقابه های رودخانه های قمرود و قره چای با توجه به احداث سد 15 خرداد و غدیر و احداث این سازه ها بدون بررسی های لازم و زیست محیطی باعث شوک بزرگی به اکوسیستم های قم شد که امروز متاسفانه شاهد خشک شدن تالابها و رودخانه ها و محدودیت منابع آبی هستیم.
رکنی ورود ریزگردها به استان قم را به خاطر خشک شدن تالاب ها عنوان کرد و افزود: با وجود خشک شدن رودخانه ها و تالاب ها امروزه شاهد ورود ریزگردها به استان هستیم که برای ورود به این عرصه و جلوگیری از ورود این ریزگردها باید به صورت جدی تری عمل کرد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم همچنین با بیان اینکه طبق آمار بین 85 تا 90 درصد آب در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد گفت: تمرکز، برنامه ریزی و اعمال مدیریت جدی تر در حوزه کشاورزی و استفاده از منابع آبی ضروری است.
رکنی اضافه کرد: اگر زراعت و کشاورزی در استان قم را به سمت باغداری ببریم و از روش های نوین آبیاری استفاده کنیم می توانیم در مصرف آب کشاورزی حدود 40 درصد صرفه جویی کنیم.
وی بحث تصفیه فاضلاب را نیز مورد توجه قرار داد و افزود: در استان قم 19 درصد فاضلاب ها تصفیه می شود که با توجه به محدودیت منابع آبی لازم است روی 81 درصد باقی مانده نیز برنامه ریزی مدونی صورت بگیرد و بتوانیم از آن استفاده موثر کنیم. ک/3
553 / 550/


09/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن