واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: آیدین آغداشلو: هنرمند پس از کشف و شهود به دنبال ارائه آثار خود است تهران-ایرنا- آیدین آغداشلو می گوید: هنرمند، پس از رسیدن به کشف و شهود، به دنبال معنایی برای ارائه آثار خود است.
به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی ایرنا، آغداشلو روز شنبه در نشست خبری با اشاره به برپایی نمایشگاه انفرادی خود پس از 40 سال گفت: هنرمند وقتی به کشف و شهود می رسد، به دنبال اعلام معنای جدیدی از آثار خود نه تکرار کارها در نمایشگاه است.
وی افزود: به گونه ای نقاشی کردم که هر تابلو نشان دهد،نقاش چکاره بوده و وسواس زیادی به خرج دادم و در تک تک نقاشی ها سعی و دقت زیاد انجام دادم تا پس از 60سال کار اگر یک تابلو هم از من به جای ماند، بازگو کننده خودم باشد.
آغداشلو اضافه کرد: به علت اینکه هر اثری که انجام می دادم می فروختم و کاری برای برپایی گالری نداشتم، بعد از مراوده با گالری اثر(مجاور خانه هنرمندان) ، یک سال و نیم تمام تلاش و سعی خود را برای نمایشگاه گذاشتم و در این مدت، نقاشی را برای فروش علاقه مندان معمولی انجام ندادم.
آغداشلو افزود: بار اول که نمایشگاه زدم حدود 39 سال پیش بود، ولی در طول این دوره نتوانستم این کار را انجام دهم، نمایشگاه شامل جدیدترین کارها است که تفاوت اساسی با معنای پیشین کارهایم دارد،
در عین حال یک دوره کاری من مثل شفاعت فرشتگان در دوبی بود که به این گالری نرسید.
وی گفت: مدرنیسم نبودم، کارم متفاوت بود، قاعدتا موزه هنرهای معاصر تهران اگر مجموعه ای از آثارم را می گذاشت، مجبور نبودم کارها را برای نمایشگاه امانت بگیرم، که این اتفاق میسر نشد.
آغداشلو گفت: مجموعه مقالاتم در هشت جلد کتاب از مجموعه نقاشی هایم درآمده که نامه اعمال کتبی من است که دو جلد آن شامل بخش درونی و قلبی من است و حالا فکر می کنم که هیچ کوتاهی برای مملکت خود نکرده ام، این نمایشگاه و کتاب هایم یک نوع تسویه حساب است و به نظرم دیگر هیچ بدهی ندارم و فکر می کنم دیگر می توانم بروم.
آغداشلو در ادامه گفت: حیثیت اجتماعی خود را مدیون روزنامه نگاران هستم، این 8 جلد کتاب مجموعه مقالاتی است که در خبرگزاری ها از من مصاحبه کرده اند و خودم را همچنان یک روزنامه نگار می دانم که لطف بسیار زیادی بوده است.
آغداشلو افزود: نوعی راز ورزی در نقاشی هایم هست که باید به گونه ای دیگر نگاه کرد و سعی و ظرافت یک اثر گرانبها به وجود بیاورد و پیام داشته باشد، سعی من این بوده حسم به وجود بیاید. امیدوارم رازی که می گویم در کارهایم وجود داشته باشد و قاعدتا در صورتی موفق می شود که لایه لایه باز شود.
وی با اشاره به سبک نقاشی خود توضیح داد: هیچ سبکی ندارم، مستقل ماندن دشوار است و به من بسیار سخت گذشت تا از معنای "خودم" محافظت کنم و در سیلاب روز رها نشوم .
نمایشگاه انفرادی آیدین آغداشلو در گالری اثر با 12 تابلوی نقاشی و یک مجسمه از این هنرمند معاصر برپا شد که آغداشلو اکثر آثاری که در دو سال اخیر خلق کرده است را ارائه کرد که این خود گویای اهمیت مضاعف این نمایشگاه است.
آغداشلو نمونه هایی شاخص از مهمترین مجموعه نقاشی های خود را در اثر ارائه می کند که هم به نوعی مروری بر آثار اوست و هم از گفتمان اندیشه پردازی می گوید که او در نیم قرن گذشته بر آن تاکید کرده است.
بیشترین سهم این نمایشگاه به معروف ترین مجموعه آغداشلو با نام "خاطرات انهدام" اختصاص دارد و روایت های نقاش از این خاطرات، تنوع تصویری و ساحت معنایی وسیعی دارد و از زمستان گرفته تا مینیاتورهای مچاله، چهره های دفرمه، عشاق دست نیافتنی حتی نقاشی از مادر را در برمی گیرد. علاوه بر این، اثر معما از مجموعه سال های آتش و برف نیز در این گالری است.
قدیمی ترین تابلوی حاضر، اثر "عشاق" است که در سال ٥٩ آفریده شده است، تابلوی دیگر نقاشی "تک چهره مادر نقاش" است که آغداشلو در سال ٦٠ با تکنیک گواش و مداد رنگی روی مقوا از مادرش به ثبت رسانده است.
فراهنگ**9338**1027
08/09/1393
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]