تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):عقل راهنمايى مى  كند و نجات مى  دهد و نادانى گمراه مى  كند و نابود مى  گرداند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804155706




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هزاران سنگ در مسیر زندگی معلولان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: هزاران سنگ در مسیر زندگی معلولان روزنامه سیستان و بلوچستان روز چهارشنبه مطلبی با آن عنوان "هزاران سنگ در مسیر زندگی معلولان را چاپ و منتشر کرد.


در ادامه این مطلب آمده است: هر یک از 24 هزار معلولی که در سیستان و بلوچستان زندگی می کنند با کمبودها و کاستی های متعددی روبه رو هستند و بنا به گفته خود آنها، بیشتر مشکلاتی که آزارشان می دهد از نادیده گرفته شدن از سوی اجتماع و سوء برداشت نسبت به شرایط زندگی آنها نشأت می گیرد.
برداشت های غلط سبب شده، بیشتر مردم، این قشر از جامعه را به اشتباه افرادی قابل ترحم و فاقد توانمندی تلقی کنند و بسیاری از سازمان های متولی نیز به این افراد به عنوان نیرویی ناکارآمد بنگرند.
وجود چنین نگرش های منفی نسبت به معلولان، حتی بر زندگی خود آنها نیز تاثیر می گذارد و بسیاری با پذیرش شرایط موجود توانمندی و استعداد خود را نادیده می گیرند و به افرادی سرخورده و گریزان از جامعه تبدیل می شوند.
گسترش چنین باور غلطی در جامعه ای اسلامی که در اعتقادات مذهبی و فرمایش های بزرگان دینی آن، بارها و بارها بر توجه و حمایت از افراد کم توان تأکید شده است، امری ناشایست و ناپسند به شمار می آید.
چنین تفکر و نگرشی نسبت به جایگاه معلولان دردآور و قابل تامل است، از طرف دیگر، گاه برداشت های نابجا تلاش و همت این قشر از جامعه را که در شرایط دشواری زندگی می کنند و مشکلات متعددی در مسیر زندگی آنها وجود دارد، نادیده می گیرد.
بدون تردید موانع و مشکلات در مسیر زندگی معلولان آسیب های جدی را برای آنها ایجاد کرده است و با گذر زمان این آسیب ها به بطن جامعه نیز کشیده خواهد شد.
**جایگاه فراموش شده معلولان
دغدغه معلولان درست از زمانی آغاز می شود که جامعه آنها را به عنوان افرادی عادی و مؤثر در اجتماع نمی شناسد و عموماً آنها را به چشم افرادی ناتوان می نگرند.
محمد رضایی، معلولی که در بهزیستی سیستان و بلوچستان مشغول کار است، می گوید: فاصله بین معلولیت و سلامت کوتاه است و هر کس باید بپذیرد که ممکن است زمانی، ناگهان و در لحظه ای کوتاه سلامتی اش را از دست دهد و مسیر زندگی اش تغییر کند.
وی ادامه می دهد:در هر شرایطی، ممکن است فرد دچار معلولیت شود و در آن زمان این وظیفه جامعه و اطرافیان است که به او کمک کنند تا به زندگی برگردد.
اگر مردم جامعه فرد معلول را فراموش کنند و با او مانند انسانی ناتوان برخورد کنند آن زمان است که او از جامعه و اطرافیان بریده و به انزوا پناه می برد.
وی مدعی است بسیاری از کسانی که در اثر حادثه ای معلول شده اند، به خاطر باور غلطی که مردم نسبت به آنها داشته اند عملاً دست از کار کشیده اند و همین موضوع مشکلات مالی سنگینی را بر دوش آنها گذاشته است.
رضایی اظهار می کند: علاوه بر مخارج خانه و خانواده، هزینه پرستاری و توان بخشی یک معلول در هر ماه، مبلغ بالایی است که بخشی از آن توسط بهزیستی تامین می شود و مابقی مبالغ برعهده خود معلول است.
به گفته وی اگر خانواده ای از نظر مالی توانایی نداشته باشد دچار مشکلات متعدد شده و حتی مراحل درمانی و توان بخشی فرد معلول نیز دچار مشکل می شود و شرایط زندگی برای او سخت خواهد شد.
معاون امور توان بخشی بهزیستی سیستان و بلوچستان می گوید: معلولان، افرادی پویا و امیدوار به زندگی هستند و تلاش می کنند در ساختن محیط اطراف خود سهمی مؤثر داشته باشند، اما نادیده گرفتن آنها در جامعه این شور و نشاط را در برخی از آنها به خاموشی می کشاند.
زهرا بامری یادآور می شود: هر معلول می تواند به عنوان یک فرد عادی در اجتماع مؤثر واقع شود کما اینکه بهزیستی استان از بسیاری از معلولان و توانمندی آنها در خود سازمان بهره برده است.
وی خاطرنشان می کند :سایر مسئولان دستگاه ها نیز می توانند از توانمندی و عملکرد افراد معلول برای انجام امور و حل مسائل مختلف استفاده کنند و با این کار، شرایطی را رقم بزنند که نگاه به معلولیت در جامعه تغییر یابد.
وی ادامه می دهد: باید این اطمینان ایجاد شود که معلولیت به معنای محدودیت نیست و تلاش شود این جمله در اذهان عموم مردم جامعه نهادینه و به یک باور اجتماعی تبدیل شود.
** قانون اجرا نشده 3 درصد استخدام
براساس بند الف ماده 7 قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، تمامی نهادها و ادارات موظف اند 3 درصد سهمیه استخدام خود را به اشتغال معلولان اختصاص دهند درحالی که درصد بسیار کمی از نهادهای مرتبط در استان چنین قانونی را اجرا کرده اند.
معاون امور توانبخشی بهزیستی استان می گوید : در میان معلولان استان نخبگان و تحصیل کرده های بسیاری هستند که ظرفیت کارهای ابتکاری دارند و اگر فرصت یابند و به آنها میدان داده شود می توانند مفید واقع شوند.
بامری اظهار می کند: واقعیت این است که برخی از معلولان با وجود توانمندی هایی که دارند هیچ گاه نمی توانند به مشاغل دلخواه خود دست یابند و پیش از آنکه بخواهند به خواسته های خود بیندیشند جامعه آنها را از رسیدن به اهدافشان باز می دارد.
وی خاطرنشان می کند: معدود معلولانی که موفق به انتخاب شغل می شوند نیز با تبعیض های اداری و بی عدالتی بسیار مواجه می شوند و با وجود انجام کارها به اندازه یک فرد سالم و توانمند زیر ذره بین قرار می گیرند و کمترین کوتاهی از طرف آنها، بیشترین پیامد را به دنبال خواهد داشت.
مدیر کل بهزیستی سیستان و بلوچستان نیز می گوید: بر اساس قانون، نهادهای دولتی موظفند درصدی از استخدام های خود را به معلولان اختصاص دهند و آنها را برای اجرای امور به کار گیرند حال آنکه چنین قانونی تنها در موارد معدود در دستگاه ها و نهادهای دولتی استان اجرا شده است.
محمدرضا سراوانی، تصریح می کند: معلولان هر جامعه چشم بینای آن جامعه هستند و حضور کم رنگ معلولان در اجتماع، نشان از پویا نبودن آن جامعه دارد.
وی معتقد است معلولان بخشی از جامعه هستند که ذهنی سالم و فعال دارند و دارای قدرت استدلال و تفکر بالایی هستند و توانایی رسیدن به مراحل عالی پیشرفت تحصیلی را دارند، فقط باید موانع موجود در مسیر آنها حذف شود و این امر نیز به حمایت و مشارکت همه نهادها نیاز دارد و همه دستگاه های اجرایی باید برای حل مشکلات معلولان بسیج شوند.
**زیرساخت نامناسب شهری
مسئله با اهمیت دیگر، فراهم نبودن زیرساخت شهری متناسب با نیاز معلولان است، در حال حاضر در هیچ کدام از شهرهای استان زیرساخت های شهری متناسب با نیاز معلولان طراحی نشده است.
رضایی که از مشکلات حمل و نقل عمومی معلولان گله مند است، می گوید: فردی که دچار ضایعه نخاعی است اگر به تردد در شهر نیاز داشته باشد هیچ وسیله ای برای رفت و آمد او مهیا نیست.
وی اضافه می کند: در بسیاری از کشورها، وسایل حمل و نقل عمومی متناسب با وضعیت معلولان طراحی شده است و خودروهایی نیز در اختیار این افراد قرار می دهند، اما در این استان تنها در مسیر دانشگاه -بازار چند ایستگاه متناسب با نیاز معلولان طراحی شده و چند دستگاه اتوبوس هم برای رفت و آمد آنها خریداری شده است.
وی تصریح می کند: علاوه بر آن مسائلی همچون، پستی و بلندی های معابر، مسدود بودن ورودی بسیاری از پارک ها با زنجیر، مناسب نبودن ساختمان های اداری ، دولتی و حتی مسکونی، تردد معلولان ضایعه نخاعی را که عموماً با ویلچر رفت و آمد می کنند مختل کرده و سبب شده است که آنها کمتر در اجتماع حضور پیدا کنند.
مدیرکل بهزیستی سیستان و بلوچستان نیز با اشاره به این مطلب، تصریح می کند: در راستای رسیدگی به مشکلات عمومی معلولان در شهرها، کمیته ای متشکل از استاندار، مسئولان شهرداری، شورای شهر و دیگر نهادهای ذیربط در سراسر استان ها تشکیل شد که وظیفه ساماندهی این مشکلات را برعهده گرفت.
سراوانی عنوان می کند: این کمیته طی یک سال گذشته در استان تشکیل جلسه نداده و به همین جهت جایگاه معلولان و رسیدگی به مشکلات آنها در حوزه زیرساخت شهری همچنان در هاله ای از ابهام باقی مانده است.
وی با اشاره به لزوم فعالیت این کمیته در حل مشکلات معلولان استان، می گوید: اگرچه بهزیستی برای خدمات رسانی بهتر و بیشتر به معلولان تلاش می کند، اما با توجه به مشکلات فراوان این قشر رسیدگی به نیازهای آنها با فعالیت موثر این کمیته شکل خواهد گرفت.
وی مدعی است بهزیستی تنها این توانایی را دارد که مشکلات شخصی و فردی معلولان را با ارائه خدماتی که برعهده دارد برطرف کند اما حل چالش های پیش روی معلولان که به وفور هم دیده می شود، مستلزم دخالت و توجه همه نهادهاست.
اگرچه سال هاست که مسئولان وعده رفع مشکلات معلولان را می دهند، اما همچنان این قشر از جامعه با مشکلات عدیده ای روبه رو هستند.
با وجود فعالیت نهادهای مرتبط؛ همچون بهزیستی و انجمن های حمایتی برای رفع مشکلات این معلولان در استان، باید پذیرفت این قشر از جامعه همچنان مشکلات متعددی دارند و حمایت از 24 هزار معلولی که در سیستان و بلوچستان زندگی می کنند مشارکت همه نهادهای مسئول را می طلبد.
باید پذیرفت بسیاری از کسانی که امروز با نام معلول خانه نشین شده اند توانایی های بسیاری دارند که اگر فرصتی در اختیارشان قرار گیرد می توانند آن را به مرحله ظهور برسانند پس ضروری است که پیش از هر چیز ابتدا نگاه به معلولان تغییر کند و جایگاه آنها در اجتماع مشخص شود و سپس این اعتماد ایجاد شود که معلولان نیز مانند افراد عادی اجتماع مقتدر و توانمند هستند و از پس انجام کارها بر می آیند.
2047/


05/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن