تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820526517




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ضرورت بازیابی سرمایه های اجتماعی سلامت - دکتر طیب قدیمی*


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: ضرورت بازیابی سرمایه های اجتماعی سلامت - دکتر طیب قدیمی* سلامت در سطح فردی و جامعه با تمام ابعاد آن یک مقوله پیچیده چند وجهی و تحت تأثیر عوامل و مؤلفه های فراوانی است.


در کشور ما در دو دهه اخیر سلامت دچار یک چالش عظیم شد، با توجه به تکالیف و قوانین بالادستی و نیز تأثیرات این چالش بر تمام جنبه های زندگی اجتماعی، حوزه سلامت کشور، نیاز به مداخله و جراحی مدبرانه و جهادی داشت که در قالب طرح تحول سلامت از شش ماه قبل اجرایی شد و به دلیل حسن اتفاق همزمانی آن با سیاست های کلان سلامت؛ ابلاغی مقام معظم رهبری و اقبال عمومی مردم و پشتیبانی مسئولین نظام، دستاوردهای ملموسی در پی داشت.
کاهش فرانشیز بیماران بستری، عدم ارجاع بیماران برای تهیه لوازم مصرفی و تجهیزاتی و رایگان شدن زایمان طبیعی از جمله دستاوردهای ارزشمند اجرای این طرح بود.
بدیهی است ارتقای و حفظ این دستاوردها و محاسبه شرایط و واقعیت های موجود نیاز به تعهد اجرایی به اهداف تصریح شده در طرح و سیاستهای ابلاغی رهبر معظم انقلاب و قوانین بالادستی دارد و ارزیابی و نظارت هدفمند و مؤثر، ضمانت این تعهد خواهد بود.
چتر تحول نظام سلامت باید سیستم ارجاع بیمار، پرونده الکترونیک سلامت، عدالت در برخورداری عملکردی ارائه دهندگان خدمت، حذف نگرش درمان محور به ویژه تولید و اشاعه نیازهای القایی، پروتکل های درمانی، احیای هویت حرفه ای پزشکی و پیراپزشکی، باشد.
نهادینه کردن مسئولیت اجتماعی مردم در حوزه سلامت، بازیابی سرمایه اجتماعی سلامت که رابطه انسانی و غیرمادی بین پزشک و بیمار و مراکز درمانی و مراجعین سنگ بنای آن است و نظام آموزش پزشکی مبتنی بر آمایش سرزمینی و نیازهای سلامت جامعه و طراحی و برنامه ریزی برای مدیریت کارآمد عوامل اجتماعی تأثیر گذار بر سلامت باید تحقق یابد که در کنار نتایج برجسته و رضایت بخش طرح، پایداری تأثیرات مثبت و دستاوردهای ارزشمند این طرح کامل شود.
*رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان
اجتمام(1)**1776


05/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن