تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كسى كه كارهاى خود را به خدا بسپارد همواره از آسايش و خير و بركت در زندگى برخوردار اس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803218733




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بازديد خبرنگاران از مجتمع توليد مرغ لاين در مازندران


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۵ آذر ۱۳۹۳ (۱۱:۵۳ق.ظ)
بازديد خبرنگاران از مجتمع توليد مرغ لاين در مازندران گروه اجتماعي؛
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، با هماهنگي وزارت جهاد کشاورزي به همراه تعدادي از خبرنگاران حوزه براي بازديد از مجتمع پرورش و اصلاح نژاد مرغ آرين به سمت يکي از شهرهاي شمالي کشور حرکت کرديم.
هواي مطلوب جاده هراز ما را براي مدتي از هواي ناسالم تهران دور کرد و به يادمان آورد که نفس کشيدن در هواي پاک چه مزه خوبي دارد.
بعد از 6 ساعت سفر وارد منطقه مورد نظر شديم که البته به دليل تاريکي هوا در ابتدا بزرگي محل به چشممان نيامد اما بعد از استراحت چند ساعته و روشن شدن هوا، چشم ما به جنگلي افتاد که دور تا دور محل اقامت ما را احاطه کرده بود، جنگلي پر از درختان سر به فلک کشيده که عظمت خداوند را بار ديگر براي ما تداعي مي کرد.
جنگلي بکر که اميدواريم همانطور باقي بماند و مانند بسياري از مناطق طبيعي و بکر کشور، توسط خودي ها و ناخودي ها مورد تعرض قرار نگرفته و شاهد ساخت وساز ويلا توسط برخي از ذي نفوذان در آن نباشيم.
اما دليل سفر ما نه ديدن اين جنگل زيبا، که بازديد از مرکز اصلاح نژاد مرغ ايراني با نام آرين بود که بد نيست در همين ابتداي گزارش متذکر شويم که ما جزو 8 کشور جهان هستيم که مرکز اصلاح نژاد يا بهتر گفته شود مرکز مرغ لاين را در کشور خود داريم.
در سال هاي گذشته کشورهاي بسياري سعي کردند با وعده و وعيد لاين ايراني را از رده خارج و مرغ هاي تجاري خود را جايگزين آن کنند که البته دليل آن نه براي کمک به ما که تنها براي وابسته نگاه داشتن کشور به محصولات کشاورزي و به ويژه مرغ و تخم مرغ بوده است.
اما همت گروهي از کارشناسان و البته دلواپسان واقعي کشور باعث شد که نه افکار جاهلانه برخي از داخلي ها و نه وعده و وعيد هاي پوچ هلندي ها و انگليسي ها، باعث از بين رفتن اين مرکز اصلاح نژاد در کشور نگردد.

اما مرغ لاين چيست؟
اصولا حيوانات لاين به يک جمعيت خالص از حيوانات خاص، اعم از دام و طيور مي گويند که متعلق به يک نژاد مشخص با ويژگي هاي ژنتيکي کاملا مشخص بوده و صرفا با حيوانات خالص و هم نژاد خود آميزش نموده و قادر به توليد حيواناتي مشابه خود است.
هر يک از حيوانات متعلق به گله هاب لاين، متعلق به گله هاي لاين داراي هويت و شناسنامه کاملا مشخص بوده و کليه اطلاعات مربوط به روابط خويشاوندي آن با ديگر اعضاي فاميل به ثبت مي رسد و قابل پيگيري است.

کدام کشورها لاين دارند؟
تعداد کشورهاي صاحب علم و فن آوري موسوم به لاين در جهان کمتر از تعداد انگشتان دست بوده و کشورهاي آمريکا، انگليس، هلند، برزيل، هند، آلمان، فرانسه و ايران تنها دارندگان اين توانايي هستند.

تاريخچه آغاز طرح مرغ لاين در ايران
مرغ لاين براي اولين بار در سال 56 شمسي در ايران مطرح شد.
يک گله مرغ لاين نژاد آربوراکرز از آمريکا و استقرار آن در مرغداري «کد خدا» در منطقه بويين زهرا مطرح شد.
پس از پيروزي انقلاب اسلامي، بخشي از اين گله آمريکايي دبراي مدتي به مزارع پرورش تحت پوشش وزارت کشاورزي در قزوين منتقل شد که همگي به علت نبود امکانات از بين رفتند و تنها عده ي معدودي باقي ماندند که به موسسه تحقيقات علوم دامي در کرج منتقل شدند که البته ايشان نيز از بين رفتند.
در سال 1362 طرح ملي احداث مجتمع پرورش و اصلاح نژاد مرغ لاين تدوين و مورد تصويب قرار گرفت و مققر شد 1135 هکتار از اراضي جنگلي در شمال کشور براي اجراي اين طرح تخصيص يابد.
عمليات عمراني اين طرح بزرگ بيش لز 7 سال به طول انجاميد و فعاليت هاي اين مجتمع از سال 69 با ورود گله اجداد نژاد هايبرو از کشور هلند، به صورت آزمايشي آغاز شد.
موازي آغاز به کار اين مجتمع تعدادي از کارشناسان ايراني توسط هلندي ها آموزش هاي لازم را دريافت کرده و پس از بازگشت در سال 1371 اولين گله لاين کشور از هلند وارد ايران شد.
البته شرکت هلندي در توافقات خود قرار تحويل 2 گله را داشته است اما به دلايل نامعلومي از تحويل اين گله پشتيبان سر باز زدند.
هلندي ها فکر مي کردند اين گله تحويلي به ايران بعد از گذشت چند ماه از بين خواهد رفت و ايرانيان از انجام چنين کار مهمي باز مي مانند اما با تلاش کارشناسان ايراني و کسب دانش لازم براي نگهداري اين گله، نه تنها گله لاين از بين نرفت بلکه تا به امروز بيش از 40 نسل از اين گله گرفته شده است.
در اواخر دهه 70 شمسي، 85 درصد از جوجه اجداد مورد نياز کشور از طريق مجتمع مرغ لاين ايران تامين مي شد که متاسفانه در دهه 80 شمسي به علت برخي سو مديريت ها و ادغام دو وزارت خانه جهاد و کشاورزي، سهم مرغ لاين آرين از 85 درصد به کمتر از 2 درصد رسيد.
اين خبر براي کشورهاي دارنده مرغ لاين مانند انگلستان و فرانسه کافي بود تا با جريان سازي هاي مخصوص خود، سهم بازار ايران را در دست بگيرند.
در کمتر از 3 سال اي آرزوي ديرينه خارجي ها به واقعيت تبديل شد و سهم آرين ايراني در بازار ايران به صفر رسيد، اين اتفاق مي توانست باعث بروز 2 اتفاق ناگوار براي کشور شود، اول ذپر شدن مرغ هاي اجداد خارجي به جاي مرغ اصيل ايراني و از بين رفتن مجتمع مرغ لاين ايران و دوم هجوم افراد سود جو و زمين خوار براي چپاول يکي از زيبا ترين مناطق کشور، به بهانه ...!
البته با مقاومت برخي کارشناسان و مديران با دانش، اين 2 اتفاق نيفتاد و با ورود شرکت جهاد استقلال به عنوان پيمانکار و مدير اين مجتمع که البته بصورن سالانه قابل تمديد و يا فسخ مي باشد، اين مجتمع جان تازه اي گرفت و امروز بعد از گذشت بيش از 2 سال، سرعت پيشرفت و توسعه اين مجتمع بهبود يافته است.
اين براي اولين بار است که تلقيح مصنوعي مرغ در ايران به اين صورت اجرا مي شود.
اهميت وجود مجتمع مرغ لاين ايران از آن جهت است که اولا کشور را از وابستگي به مرغ اجداد نجات مي دهد و در ثاني مي تواند ارز آوري مناسبي نيز براي کشور داشته باشد.
يکي از نکات جالب توجه در مورد مجتمع لاين، زندگي خاص کارمندان و کارشناسان اين مجتمع تحقيقاتي و کاربردي است که کمي خاص است.
شما در اين مجتمع بايد در تمام لحظات با لباس هاي مخصوص تردد کرده و ديگر از کت و شلوار و کفش گران قيمت خبري نيست بلکه لباس هاي همه يک شکل بوده و تنها شايد در رنگ بندي کمي تفاوت داشته باشد.
شايد تحمل چنين شرايطي براي افراد معمولي و ساکنين شهر سخت باشد اما فعالان اين مجتمع، تنها به دليل درک اهميت کاري که انجام مي دهند، نه تنها از وضعيت موجو ناراحت نيستند، بلکه اگر مهماني از مسئولان يا خبرنگاران به مجتمع بيايند، بدون توجه به اينکه مهمان مورد نظر رييس جمهور است يا وزيرالبته با احترام کامل، به وي لباس مخصوص را داده و برايش توضيح مي دهند که اين مهم بايد انجام شود و گرنه، گشت و گذار در اين محل ممکن نخواهد بود زيرا ممکن است تمام زحمات انجام شده، به سرعت از بين برود.
همزمان با مراجعه خبرنگاران به اين مجتمع تحقيقاتي، اولين تلقيح مصنوعي مرغ، توسط کارشناسان فرانسوي در اين محل اجرا شد و تعداد 14 کارشناس ايراني اين مجتمع توسط کارشناسان فرانسوي براي استفاده از اين دانش آموزش هاي لازم را دريافت کردند.
به هر حال سفر 2 روزه ما با خاطراتي خوب از ديدن طبيعتي بکر و آشنا شدن با اين محل تحقفيقاتي و البته کارمندان و کارشناسان سخت کوشش به پايان رسيد و به تهران بازگشتيم البته به اميد تحقق چند آرزو:
1) سهم مرغ اجداد ايراني به همان وضعيت دهه 70 بازگردد.
2) طبيعت بکر اين محوطه، همانطور بکر بماندو
3) توجه دولتي ها به اين مجتمع و مجتمع هاي ديگر تحقيقاتي بيش از پيش شود.
4)و در آخر اين که مجتمع تحقيقاتي مرغ آرين و کارمندان و کارشناسان آن، هيچ وقت از ادامه کار نا اميد نشوند.

محمد علي رفيعي













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن