تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):عبادت را نزد خويش ناپسند مگردانيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820057248




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انتخاب شهردار، مردم یا شورای شهر؟


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: انتخاب شهردار، مردم یا شورای شهر؟ روزنامه باختر چاپ کرمانشاه در شماره جدید خود در یادداشتی با عنوان "انتخاب شهردار، مردم و یا شورای شهر" به قلم منوچهر نمایی به بررسی دیدگاه های مخالف و موافق در این زمینه پرداخته است.


متن کامل این یادداشت بدین شرح است: طرحی به خانه ملت ارائه شد که «شهردار» هر شهر را خود مردم انتخاب کنند. البته این پیشنهادی است که فعلاً ارائه شده و در حال بررسی است و یقیناً در کمیسیونهای مربوطه و در صحن علنی هم موافقین و مخالفینی خواهد داشت که هر کدام به زعم خویش به آن خواهند پرداخت.
اما جسته گریخته ابراز نظرهای پراکنده و متفاوتی از سوی بعضی صاحب نظران و حتی دستاندرکاران وابسته به این مجموعه گفته شده و می شود که هر کدام از این نظرات می تواند در جای خود قابل نقد و بحث و بررسی باشد.
شاید یکی از اهداف طرح این مسئله یعنی انتخاب شهردار توسط مردم - بدون اعمال نظر شورای شهر- گزینه بهتری باشد برای آنکه همه مردم هر شهر، بنابر حقی که ضوابط و قوانین اجتماعی برعهده آنان گذاشته، حق انتخاب داشته باشند که با آراء و نظریات بیشتر مردم - نه فقط تعداد محدود اعضای شورای شهر- انتخاب سنجیده تر و با مطالعه بیشتری از نظر شناخت فرد مورد نظر، کارآمدی و تحول گرایی در شهرداری بیشتر و بهتر انجام پذیر گردد.
شناخت شهروندان متخصص و با تجربه و عالِم به امور مربوط به شهر و شهرداری و مردمی بودن و بدون داشتن دین اخلاقی به چند نفر محدود بعنوان اعضای شورای شهر، می تواند مدیریت شهر و شهرداری را به فردی واجد شرایط و برگزیده عام - نه خاص واگذار نماید که اگر چنین باشد - یعنی این هدف مورد نظر باشد دخالت اعضای شورای شهر در امور اداری و اجرایی شهرداری به مراتب کمرنگتر خواهد شد و شهردار برگزیده مردمی می تواند بدون دغدغه فکری از وابستگیها و عدم وابستگیها به اداره امور شهر و عمران و توسعه کمی و کیفی شهر بپردازد و برای خود از نظر عملکرد، محبوبیت عمومی را در میان شهروندان ایجاد کرده و برای دوره بعدی نیز از حمایت مردمی برخوردار بشود.
اگرچه در وظایف شورای شهر بنا به ضوابط مصوب، اعضای شورا به شکل فردی و یا گروهی حق دخالت در امور اجرایی شهرداری به ویژه در عزل و نصبها و جابجاییهای نیروهای اجرایی را ندارند اما به هر شکل این اتفاقات در ارتباط شهرداری با شورای شهر بطور مستمر وجود داشته و دارد، شاید شهرداری که از سوی شورای شهر برگزیده شده، خود تمایل چندانی به پذیرش دخالتهای اعضاء را که در حیطه وظیفه آنان نیست، نداشته باشد اما در ابتدای کار، یعنی پس از تشکیل شورا و رایزنی با فرد یا افراد مورد نظر برای قرار گرفتن در مسند اداره شهر، علی الظاهر شنود برنامه های فرد مورد نظر برای این پست شهرداری است ولی حاشیه هایی نیز در همان ابتدای کار دغدغه مدیریت شهر را به وجود میآورد.
پس در بحث اول - اگر قرار باشد «شهردار» با رأی مستقیم مردم شهر- نه شورای شهر- انتخاب بشود این دغدغه های اولیه و احتمالاً بده و بستانهای بین شهردار و شورا مطرح نخواهد شد.
بحث دوم - انتخاب مردم و نظارت شورا
اگر قرار باشد که انتخاب شهردار فقط از سوی مردم باشد، آیا وجود «شورای شهر» هم ضرورتی دارد یا نه؟!
که این هم خود جای تأمل و کالبد شکافی دارد، فرض را بر این بگذاریم که بدانگونه که گفته شد، شهردار انتخاب بشود و مردم «شورای شهر» را جداگانه انتخاب کنند، یقیناً شهردار برگزیده مردم در مدت مسوولیت تعریف شده خود دغدغه کشیده شدن به حاشیه را از سوی بعضی از اعضای شورای شهر نخواهد داشت و بجای آنکه وقت و زمان بیشتری را برای پاسخگویی حاشیه ای داشته باشد به عملیات اجرایی شهری خواهد پرداخت و شورا برحسب ضوابط تعیین شده «فقط در همان چهارچوب» به برنامه ریزی - ارائه طرحهای عام المنفعه و رفاهی و اجتماعی و بطور خلاصه ساماندهی امور شهر خواهند پرداخت.
متأسفانه آنچه در کارنامه شورای شهر از ابتدای شکل گیری آن تاکنون دیده شده است، چند عامل وضعیت شورا را به «غیرعادی» بودن و حاشیه ای کشانده است.
دخالت مستقیم در امور اداری شهرداری، عزل و نصبهای افراد مورد نظر بعضی افراد عضو شورای شهر، بروز تخلفات در ساخت و سازهای شهری با حمایت و پشتیبانی فرد یا افرادی از شورا، استخدام بعضی وابستگان اعضای شورا و گماردن آنها در لیستهایی که مصلحت شهرداری نیست و یا اصولاً افرادی که در لیست حقوق بگیران هستند، اما پست اجرایی و کاری ندارند، اما همین اعضاء از درآمدهای ناچیز شهرداری و بدهی های کلان آن مرتب حرف میزنند.
تجربه نشان داده است که معمولاً اعضای شورای شهر در بسیاری از نقاط، بدون دخالت در امور اداری شهرداری، به برنامه ریزیهای هدفمند و طرحهای آبادگر شهرداری دست می زنند و متأسفانه بعضی از شوراها کاری به قول معروف به این کارها ندارند.
یکی دیگر از مواردی که در شورای شهر مطرح می شود، ابراز نظرهای شخصی بعنوان انتقاد از عملکرد شهرداری است، در حالی که هر شورایی رییس و سخنگویی دارد که می بایستی موارد مورد نظر اعضاء در جلسه برابر مقررات مطرح و در صورت صلاحدید به شهردار ابلاغ گردد که این پراکندگی عقیده و در بعضی موارد رسانه ای شدن و پاسخگویی باز هم رسانه ای یکی دیگر از اعضاء بعنوان اختلاف نظر درونگروهی، شهروندان را دچار بدبینی نسبت به امور شهر و شهرداری می کند که در حالت شدید و بحرانی تر آن خط و نشان کشیدن برای یکدیگر است.
مسئله ای که متأسفانه بصورت اپیدمی و فراگیر درآمده بعضی از اعضای شورای شهر، فعالیتهای انجام شده در حوزه توسعه شهری و امور عمرانی که توسط شهرداری انجام گردیده بعنوان عملکرد خود مطرح می کنند و طرح این مطالب به گونه ای شتابزده عنوان می شود که بعضی طرحها مربوط به سالهای پیشین است که در این دوره شورا نبوده است وعکس آنهم وجود دارد.
عنوان کردن برنامه هایی که شهرداری برای آینده شهر در نظر گرفته و یا ادامه فعالیتهای عمرانی نیمه کاره که به دلایلی دچار کندی و یا تعطیلی شده و این در حالی است که شهرداری علاوه بر مدیریت کلان، دارای زیرمجموعه و مدیریتهای مختلفی است که هر کدام برحسب مسوولیت تعریف شده خود وظایفی دارند که باید در انجام و اجرای آن وظایف شهروندان را آگاهی لازم بدهند.
متأسفانه ابراز نظر و اعلام این گونه برنامه ها از سوی بعضی از اعضای شورا، مدیریت روابط عمومی و اطلاع رسانی و معاونت و مدیریتهای مجموعه های مختلف را نسبت به انعکاس و اعلام فعالیتهای حوزه مسوولیت، کم فعالیت و تقریباً بی تفاوت می کند.
به یک مسئله باید توجه داشت که شهرداری عامل اجرا و شورا فقط محل رایزنی و نظارت است.
بحث سوم - هم شهردار و هم شورا - نتیجه
چه این طرح در خانه ملت تصویب بشود چه نشود، متأسفانه ما، در اجرای وظایف مشکل داریم، فرض کنیم که شهردار را مردم بطور مستقیم انتخاب کنند و نه شورای شهر، اگر مردم در انتخاب شهردار، براساس وجدان عقلی و بدون توجه به گرایش های قومی و سیاسی «که متأسفانه در بعضی انتخابات دیده می شود، به گزینه اصلی و حائز شرایط و توانمند دست بزنند، شهردار برگزیده، خود را موظف و مقید به اجرای وظایف محوله و تأمین حقوق شهروندی و رعایت اخلاق اجتماعی را مورد توجه قرار خواهد داد.
در اینجا بحث عملکرد شهرداری بدور از هرگونه شائبه یا نظریه شخصی و فردی و جناحی می تواند، شهری با ویژگیهای خاص منطبق با شأن و مقام شهروند داشته باشیم.
از سوی دیگر، اگر اعضای شورای شهر به گونه ای خود را موظف و مسوول در انجام امور بدانند که فقط اشراف نظارتی بر امور شهر و شهرداری داشته و از دخالتهایی که موجب به حاشیه کشاندن شهرداری شوند بپرهیزند یا با سوءاستفاده از قدرت عضویت خود در حمایت از بعضی تخلفات احتمالی دوستان و وابستگان و یا توصیه و سفارش بعضی از افراد در معاملات و قراردادها و بکار گماردن افراد وابسته به شهرداری خودداری کرده و فقط در چهارچوب قانون مصوب، وظایف شورای شهر ادامه راه بدهند، نه با مردم مشکلی خواهند داشت نه با شهرداری و نه اختلافات درونگروهی که این مسایل حاشیه ای، شهرداری و مردم و حتی اعضای شورا را هم به چالش خواهد کشید، همچنان که تابحال هم شاهد بعضی از این موارد بوده ایم.
پس اینکه شهردار را مردم انتخاب کنند یا شورا، در اصل عمل تفاوتی روی نمی دهد به شرط آنکه هر مجموعه، محدوده گلیم خود را بشناسد.
567


04/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن