تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز، از آيين‏هاى دين است و رضاى پروردگار، در آن است. و آن راه پيامبران است. ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816528015




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گره بازار كار باز شدني است


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: گره بازار كار باز شدني است
بازار كار اگرچه همچون ساير بازارها تحت حاكميت قانون عرضه و تقاضا قرار دارد منتهاي مراتب بايد به خاطر داشت كه ايجاد اشتغال جهت تعادل بخشيدن به بازار كار به سرعت انجام نمي‌شود و مستلزم زمان است، از اين رو ضرورت برنامه‌ريزي پيش از ورود تقاضا به بازار كار امري ضروري به شمار مي‌رود.
نویسنده : هادي غلامحسيني 
بازار كار اگرچه همچون ساير بازارها تحت حاكميت قانون عرضه و تقاضا قرار دارد منتهاي مراتب بايد به خاطر داشت كه ايجاد اشتغال جهت تعادل بخشيدن به بازار كار به سرعت انجام نمي‌شود و مستلزم زمان است، از اين رو ضرورت برنامه‌ريزي پيش از ورود تقاضا به بازار كار امري ضروري به شمار مي‌رود.
به گفته مسئولان، به زودي 5 ميليون نفر تحصيلكرده وارد بازار كار ايران مي‌شوند، اين در حالي است كه هزينه ايجاد هر فرصت شغلي را اگر با خوش‌بيني 80ميليون تومان در نظر بگيريم، به اين نتيجه مي‌رسيم كه براي ايجاد فرصت‌هاي شغلي جديد در بازار كار ايران تقريباً به سرمايه‌گذاري معادل 400 تا 500هزار ميليارد تومان نياز است كه اين ميزان با تقريباً دوبرابر بودجه عمومي كشور در سال 93 مي‌باشد.
اگر قرار باشد هزينه ايجاد 5 ميليون شغل به دلار محاسبه شود بايد مدعي شد كه بيش از 100هزار ميليارد دلار براي ايجاد فرصت‌هاي شغلي در كشور مورد نياز است و اين در حالي است كه امكان دستيابي به دلار حاصل از صادرات نفت طي سال‌هاي گذشته به كمتر از 50دلار نزول يافته است.
در جديدترين گزارش نماگرهاي فصل بهار بانك مركزي آمده است از جمعيت 8/77 ‌ميليون نفر تنها ٢٣‌ميليون نفر يعني از هر سه ايراني تنها يك نفر شاغل است و ٥٤‌ميليون ايراني هيچ نقشي در اقتصاد كشور ندارند كه اين امر زنگ خطري براي اقتصاد كشور به شمار مي‌رود. فقدان فرصت‌هاي شغلي، علاوه بر از ميان بردن فرصت بهره‌گيري از استعداد و توان جوانان كشور مي‌تواند آسيب‌هاي اجتماعي جدي به دنبال داشته باشد. از اين رو ايجاد تحولي اساسي در فضاي كسب و كار كشور، براي مقابله با چالش‌هاي بازار كار در سال 1394 ضروري است.
شواهد و اظهارات مسئولان دولتي گوياي اين مطلب است كه آنها به خوبي مي‌دانند اگر در بازار كار سرمايه‌گذاري انجام نگيرد، به زودي با سونامي بيكاري در كشور روبه‌رو مي‌شويم اما مشكل اينجاست كه دولت فكر مي‌كند همچنان خود بايد به تنهايي بازار كار كشور را تنظيم كند.
با توجه به محدوديت‌هاي فعلي كشور بايد عنوان داشت به هيچ عنوان دولت امكان چنين سرمايه‌گذاري عظيمي را در بازار كار ندارد زيرا كاهش درآمدهاي ارزي، محدوديت در واردات مواد اوليه و ماشين‌آلات و قطعات و تجهيزات و افزايش هزينه‌هاي توليد، دست و بال دولت را براي مانور در بازار كار بسته است. در چنين شرايطي نيز حفظ فرصت‌هاي شغلي موجود و ايجاد مشاغل جديد دشوار خواهد بود.
 از اين گذشته ريسك بالاي فضاي كسب و كار ناشي از تغيير مداوم قوانين و مقررات، نوسانات نرخ ارز و روابط نامناسب بين‌المللي، گرايش بخش خصوصي به سرمايه‌گذاري‌هاي مولد و اشتغال‌زا را تضعيف كرده است. اگرچه بهبود شرايط بازار كار ايران با توجه به اين شرايط درآمدي دولت، توسط نهاد دولت امكان‌پذير نيست، اما بايد توجه داشت كه به جز دولت نهادها‌ي ديگري براي سرمايه‌گذاري و ايجاد فرصت‌هاي جديد شغلي در اقتصاد ايران وجود دارد كه اين نهادها مي‌توانند گره بازار كار ايران را باز كنند. در قانون سه نهاد دولت، بخش خصوصي و تعاوني جهت فعاليت‌هاي اقتصادي معرفي شده است، حال اگرچه سهم بخش خصوصي و تعاوني شايد در مجموع به 15درصد اقتصاد ايران نيز نمي‌رسد اما فراهم آوردن زمينه براي رشد بخش‌هاي فوق و همچنين بهبود فضاي كسب و كار جهت جذب سرمايه‌هاي خارجي تا ورود در حدود 5ميليون بيكار به بازار كار مي‌تواند حداقل مشكل بخشي از متقاضيان بازار كار را حل كند و به عبارتي به خلق فرصت‌هاي شغلي جديد منتج شود.
در نهايت فارغ از اينكه مذاكرات هسته‌اي ايران با غربي‌ها به چه نتيجه‌اي ختم مي‌شود، دولت بايد توجه داشته باشد كه با ابزار سياستگذاري مي‌توانند اقتصاد را متحول كند به طور نمونه با گسترده كردن چتر مالياتي بر ثروتمندان كه سهم بيشتري از كيك اقتصاد دارند مي‌تواند زمينه كاهش ماليات در بخش اشتغال و همچنين معافيت‌هاي مالياتي را در اين حوزه برقرار كند كه اين كار مي‌تواند در عين حالي كه سرمايه‌ها را به اين بخش جذب مي‌كند، گره كور بازار كار را نيز باز كند.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن