واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۹
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری استان ایلام نداشتن حامی یا متصدی مشخص از زمان تصدیگری بخش خصوصی، ناشناخته بودن بازارهای هدف و وجود واسطهها که گلیم را به قیمت نازل را از مشکلات فعالان عرصه صنایعدستی و مخصوصاً گلیمبافان عنوان کرد. «عبدالمالک شنبهزاده» در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه ایلام اظهار کرد: در زمینه پیریزی بنای یک اقتصاد نیرومند، آغاز فعالیتهای همه جانبهای لازم است و پیرامون حفظ و نگهداری صنایعدستی بومی که مبین مظاهر هنری این سرزمین است و از طرفی در اقتصاد ملی ایران نقش بسزایی به عهده دارد، گامهای مؤثر و بلندی برداشته شود. وی افزود: ایلام که قدمتی به بلندای تاریخ کهن ایران و سابقهای درخشان در فرهنگ، هنر و تمدن جهان دارد، از دیرباز یکی از مراکز مهم تولید صنایعدستی و از جمله زیراندازهای سنتی بوده و از گذشتههای دور تا به امروز صنعتگران با ذوق ایلامی کوشیدهاند تا با تولید زیراندازهایی نظیر قالی و گلیم و دستبافتهای دیگری چون احرامی، سیاهچادر، نمد، جاجیم را در قالب محصولی که در عین زیبایی واجد ارزشهای کاربردی و مصرفی نیز هست، نشان دهند. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری استان در تشریح وضعیت گلیمبافی در استان با بیان اینکه در حال حاضر بیش از پنج هزار نفر صنعتگر در استان مشغول به فعالیت هستند، اضافه کرد: از این تعداد بیش از 60 درصد دائم در زمینه گلیم نقش برجسته فعالیت داشت که سالانه بیش از هزار مترمربع گلیم در استان بافته میشود. شنبهزاده تصریح کرد: تولیدات 100 درصدی گلیم نقش برجسته به دلیل جنبههای تزئینی و ارزش هنری آن بیش از 70 درصد جنبه صادراتی دارد که صادرکنندگان برای فرار از پرداخت گمرکی و سایر هزینههای جانبی به صورت چمدانی(مسافر) این تولید را صادر میکنند که آمار و ارقام آن در دست نیست. وی خاطرنشان کرد: تنها آمار به دست آمده اخیراً از دفتر صادرات سازمان در گذشته میزان گلیم نقش برجسته صادر شده به کشورهای آلمان و استرالیا تعداد 12 تخته به مبلغ 120 میلیون ریال بوده که این رقم نیز در برابر تولیدات انجام شده رقم بسیار ناچیزی است. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری استان در تشریح مشکلات سر راه صادرات گلیم نقش برجسته تأکید کرد: نداشتن حامی یا متصدی مشخص(به خصوص از زمان تصدیگری بخش خصوصی)، ناشناخته بودن بازارهای هدف، فرار از پرداختهای گمرکی و سایر هزینههای جانبی، وجود واسطهها که گلیم را به قیمت نازل خریداری کرده و با قیمت بالا عرضه میکنند، عدم آگاهی تولیدکنندگان از شیوههای صادرات محصولات خود که این آگاهی بخشی بر عهده سازمان صنعت، معدن و تجارت است که در حوزه بازرگانی حمایت کند. شنبهزاده یادآور شد: برنامههای توسعه با تشکیل خوشه گلیم نقش برجسته شامل، معرفی گلیم نقش برجسته با برند تولیدکنندگان جهت شناسنامهدار کردن تولیدکنندگان بخش خصوصی، تشویق تولیدکنندگان با پرداخت تسهیلات فراهم کردن زمینه تولید، پیگیری افزایش بیمه صنعتگران جهت اطمینان دادن به شغل پایدار، تشکیل بازارچه صنایعدستی در سطح استان، شرکت در نمایشگاههای داخل و خارج، تشکیل ویترینهای صنایعدستی در پاویون اتاق بازرگانی و فرودگاهها، استانداردسازی تولید است. وی نمدمالی را حرفهای پر پیشینه که قدیمیترین نمونه آن مربوط به یک رو اسبی است که اقوام هخامنش و اقوام سکایی در سیبری هدیه داده و این حرفه سالیان است که در بین مردم ایران زمین و ایلامیان رواج داشته دانست و گفت: تأمین مواد اولیه موردنیاز (پشم) برای نمدمالی در داخل منطقه بوده و فرایند تولید آن شامل در هم تنیدن الیاف طی مراحل حلاجی کردن پشم، لوله کردن و کوبیدن آن است که نهایت منجر به تولید نمد زیرانداز، کلاه نمدی و پالتو نمدی (کپنک-فرجی) میشود. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری استان با بیان اینکه طبق آمار ارسال شده به دفتر صادرات سازمان میراث کشور میزان نمد صادرات مبلغ 10 میلیون ریال به کشور عراق بوده که شامل 15 تخته نمد زیرانداز بوده است ادامه داد: امروزه به خاطر بالا بردن تقاضای این صنعت دستی قدیمی سعی به آن بوده که از تکنیکهای جدید نظیر معرق نمد استفاده شود که به ثبت اختراع نیز رسیده و محصولاتی مثل تابلوهای نوشتاری و تزئینی از نمد تهیه میشود. شنبهزاده به موانع صادراتی این محصول اشاره و عنوان کرد: از جمله موانع صادرات این گونه محصولات میتوان به عدم استاندارد محصولات نمدی، عدم بستهبندی مناسب و عدم آگاهی کافی صنعتگران به شیوههای تولید منطبق با تقاضای صادراتی اشاره کرد که محصولات نمدی دارای مزیتهای طبی و پزشکی نیز بوده که برای درمان بیماران روماتیسمی نیز مناسب است. وی در خصوص جاجیم که یکی دیگر از صنایعدستی استان است، تصریح کرد: جاجیم بافتهای است داری که با تنیدن تار و پود الوان از جنس پشم گوسفندی و بافت متن (پود) آن با همان جنس در رنگهای مختلف توسط صدها بافنده بافته میشود. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری استان با اشاره به تاریخچه جاجیم گفت: از زمانی که انسانها به تکامل زندگی اجتماعی رسیدند از پشم دامهای خود به این استعداد تجربی رسیدند که به این مهم دست یابند، جاجیم قبلاً بهعنوان رختخوابپیچ و لحاف و مسند (تکیهگاه) مورد استفاده قرار میگرفت که پس از آن ضرورت پیدا کرد که کاربری آن شهری شود و از آن تولیدات جاجیمی شامل کیف و کفش روکش صندلی و رویه مبل مورد استفاده قرار گیرد. شنبهزاده اظهار کرد: جاجیم تنها مصرف داخلی داشته، اما اخیراً طبق آمار دفتر صادرات سازمان میراث تعداد 10 عدد به قیمت 10 میلیون ریال به کشور انگلیس و تعداد 500 عدد بهصورت کیف به قیمت 20 میلیون ریال به کشور عراق صادرشده که این نشانهای از معرفی جاجیم به بخش صادرات به حساب میآید و ازآنجاکه بافت جاجیم بهسرعت انجام میگیرد، میتوان 5 هزار مترمربع در سال در استان بافت شود که در کارهای تکمیلی کیف و کفش بکار گرفته میشود و از برنامههای توسعه گرفتن نشان ملی تغییر کاربری و استانداردسازی است. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]