محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843558341
-کلانشهرگریزی جلال
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
کلانشهرگریزی جلال سفرنامهنویسی درواقع گونهای اجتماعی ـ تاریخینویسی است که بهعنوان یک فن نگارش و دانش ادبی مستقل باید آموخته و اجرا شود. یک سفرنامهنویس باید از معرفت فرهنگی و اجتماعی بایستهای برخوردار باشد و بتواند پدیدههای زندگانی را از این دو چشمانداز بررسی و واکاوی کند.
وقتی یک سفرنامه نویس ارزش ها و هنجارهای اجتماعی را شرح می دهد، درواقع به گونه ای آسیب شناسی و فرهنگسازی کرده، جامعه های انسانی را به مرتبه فهم و درک بیشتر ضرورت های اجتماعی نزدیک می نماید، از این رو ما بر این باوریم یک نوشته و سفرنامه، محصول تماشای صادقانه و تلاش پیگیر فکری نویسنده آن در بررسی و واکاوی انتقادی ـ اجتماعی شیوه های زندگانی مردم و بازتاب رویدادهای واقعی و جامعیت تاریخی ـ فرهنگی دوره ای خاص است. تلاش های ذهنی و اندیشگی یک نویسنده که به صورت مکتوب درمی آید، پس از گذشت یک دوره زمانی خاص به شکل میراثی فرهنگی و زبان شناختی باقی می ماند و با انتقال به دوره دیگر و نسل های آینده باعث به وجود آمدن پیوستگی فرهنگی و دوام سنت های مدنی و اسطوره ای شده، خلاقیت های فکری آینده جامعه را پایه ریزی می کند. به بهانه سالروز تولد جلال آل احمد، به این بعد از فعالیت ادبی نویسنده نام آشنای معاصر پرداخته ایم که در ادامه می خوانید. تلاش های فکری و نویسندگی زنده یاد جلال آل احمد که در مقاله ها، قصه ها و سفرنامه هایش منعکس شده، میراث گرانبهایی است که باید جزئی از فرهنگ و تاریخ تمدن جامعه ما در دوران معاصر به شمار آید. این میراث ها جلال آل احمد را به عنوان یک نویسنده اجتماعی و مردم شناس؛ یعنی نویسنده ای که اندیشه و شخصیت فرهنگی او در میان نسل همعصر و آینده اش تاثیر فراوان گذاشته و هیچ گاه از رویارویی فکری نهراسیده، معرفی کرده است. چهره واقعی و حقیقی جلال آل احمد را باید در سفرنامه هایش مشاهده کرد. شمس آل احمد در مقدمه «سفر روس» برادرش جلال نوشته است: «جلال چهل و یک ساله است که می رود به مسکو، تب و تاب جوانی را دارد، اما تعصبات کورجوانی را نه... هنوز تشنه جرعه ای است از حق». آنچه پانوشت های کتاب را مستند کرده، اقرار شمس آل احمد است به این که «من واسطه نسل او با نسل فرزندانم هستم و احساس می کنم حلقه رابط مثل قبل از خویشم به نسل پس از خود.» این سخن در واقع یکی از کارکردهای مهم هر سفرنامه هم می تواند باشد. جلال در سفرنامه روس خود مثل آثار دیگرش نثری تند، گزنده، گزیده و کوتاه و متاثر از زمان شتابزده معاصر دارد. او در بررسی و جستجوی فرهنگی خود، هم مهجوری کوچک آداب و رسوم و سنت های بومی ملت روس را کاویده، هم چگونگی چیرگی و شیوه جهانخواری و استعماری دولت ها را نشان داده است: «... و مگر معنای«اونیورسالیزم» چیست؟ و سلمنا که ملتی در ارتباط بیشتر با دیگران ملاک قضاوتی وسیع تر خواهد یافت و دیدی گسترده تر و درست، آبی را خواهد ماند که به رودی یا دریایی بریزد و نه در مردابی مانده و بوگرفته و... اما آن وقت از انفراد «ملیت ها» چه باقی می ماند تا در ارتباطی برابر و برادر یک «بین الملل» را بسازند؟ و مگر سلطه یک جهانگیری بزرگ تا چه حد می تواند پیش براند؟ در گرفتن مشخصات ملت ها و برگرداندن راه و رسم هاشان و ادبشان و زبانشان و از این قبیل...». وقتی جلال از شهر باکو دیدن کرده با چیره دستی و هنرمندی، توصیفی به دست داده که خواننده را ناخواسته از دنیای محسوسات کنده و به جهان ملموسات پیوند می دهد: «و این باکو، عجیب گسترده است و عجیب زیباست و پردرخت. دیروز گردش کنان با سواری دو سه بار از وسط جنگل دکل های نفت گذشتیم و بارها از بغل پارک ها و باغ ها و عجیب زیتونی کاشته اند در فاصله میان شهر تا نواحی «نفت خیز آبشوران». شهر را که می گشتیم، گنبد سبزی نظرم را گرفت. گفتند «مسجد سبز» است؛ عینا و به همین لفظ... حیاطی وسیع و به عنوانی سرپوشیده اطراف داربست مو با خوشه های غوره آویزان و چند نفری زیرسایه مو قرآن می خواندند و دو تا سماور بزرگ زغالی قلقل کنان و رفت و آمد خدمتکاران و مومنان و بعد خود مسجد، زیر فضای گنبد جماعتی با چهره های تاتار و اوزبک به صف جماعت نشسته و امام رو به مردم.» جلال احوال مردم هر سامان را این گونه در دیدارهایش بررسی و در برابر واقعیت های اجتماعی آنان، نه سکوت کرده و نه احساساتی شده و همواره از عقل و ایمان خود به عنوان یک ترازوی فرهنگی برای سنجیدن ارزش ها استفاده کرده است. وقتی جلال به دیدن کلیسای شهر می رود، به یاد کلیسای «وانک» اصفهان می افتد و همان «حال میان صفا و مروه» به او دست می دهد و «تاثری و حسرتی و بغض و قهری و کینه ای و محبتی، همه در هم.». راستی، چرا جلال از شهرهای بزرگ گریزان است؟ برای این که «در مسکو مردم در این عظمت یکدست کننده که تمدن ماشینی باشد سر و ته یک کرباس شده اند و عمارت و خانه ها، اما در ده، هنوز اختلاف باقی است و ناچار قیاس می کنی، میان خردی و بزرگی. اما در شهر، اگر درون عظمت ها زندگی کنی که فرصت قیاسی نیست و اگر از آن اخراج شده باشی یا به آن راه نیافته باشی که به جای قیاس کردن، سلطه را می پذیری.» به این ترتیب می بینیم جلال در سفرنامه اش این گونه حس مسئولیت اجتماعی و وظیفه انسانی خود را به خواننده انتقال می دهد. جلال در سفر روس خود هم کاونده ای همه سرنگر و جمعیت بین است. او از شهر مسکو و ماموران دولتی سخن می گوید که همواره در حال «ادای احترام به بوروکراسی» هستند. او مستی ها و بزن بزن های شب های مسکو را «تظاهر آن روی سکه نظم پذیری روزانه» می داند. او از یک سو، شهر مسکو را می بیند. «... دیگر این که خیابان ها را با ماشین می روبند و ماشینش عین یک تانک کوچک با غلتکی پرزدار و بزرگ در عقب و دو تا کوچک تر در پهلوها و پرزها از سیم و زباله دان گله به گله نهاده گلدان مانند و سنگین و کوچه و خیابان رویهمرفته بسیار تمیز» و از سویی دیگر، این حقیقت را : «و اصلا غیر از عظمت بناها که به قصد تسلط به حقارت آدم ها ساخته می شود، اینجا آنچه در دسترس است، رمانتیک است. عکس ها، مجسمه ها، فواره ها، همه باروک همه رمانتیک و... یعنی آمریکا هم همین طور است؟ ... ولی چه می شود کرد که دو طرف بدجوری عجله دارند که به پای هم برسند.» تبیین واقعیت جلال با نیروی تخیل و بصیرت و تفکر پویای خود به شیوه قصه نویسی و نقل مطالب به توصیف جغرافیای دیدارهایش پرداخته و با طرح مسائل کاربردی و واقعی، دلبستگی مدام خود را به دستیابی به پیشرفت های اجتماعی زندگی جامعه انسانی نشان داده است. تفاوت سفر روس جلال با دیگر سفرنامه هایش، واکاوی همانندی پدیده های تاریخی، اجتماعی و تصویر کردن حقیقت مشاهدات است. جلال افزون بر توصیف و روایت، واقعیت را هم تبیین کرده است، تبیینی که می تواند «علی» و در دفاع از عینیت و حقیقت باشد. وقتی جلال از «نیست ها» یاد می کند، از چیزهایی که «از نو دارند هست می شوند» هم غافل نشده است. وقتی جلال از مردمی که در کلیسای «معراج» در «زاگورسکی» جمع شده بودند، سخن می گوید، به یاد باغ طوطی «شهر ری» و شب های جمعه و بساط گسترده مردم آن می افتد. جلال نویسنده ای نبود که «کاری به کار زندگی مردم و اجتماع و امروزه روز نداشته» باشد. قلم زدن برای جلال «پناهگاه صامت و ساکت» نبود. سفر کردن هم برای او، سکوی پرشی بود برای «در رفتن از خویشتن و پیوستن از جزء به کل.» وقتی جلال در گورستان عمومی لنینگراد کشته های جنگ را می بیند، بدجوری کلافه می شود و حسابی می گرید و «ایضا حال صفا و مروه». همه این پندارها و رفتارهای هوشیارانه، برای این است که جلال یک معلم بود، یک عاشق بود. عشق جلال، عشق بنا به مصلحت نبود. جلال به راستی و درستی، عاشق انسانیت و باورهای مردمی بود. واژه «مردم» در نوشته های گوناگون جلال، یک واژه ساده نیست. مردم دستور زبان جلال، اسم جمعی است که انسانیت کامل را به جای «فردیت» ناقص جهان معاصر اثبات می کند و ارزش های «جمعیت» تام را در همه ابعاد در معنای خود دارد. او در این سفر، حتی بر سر قبور هم توالی تاریخی و مصب گذشته و حال را می بیند. او می بیند که در عالم زنده ها، رابطه دیروز و امروز بریده شده است و مرد عادی روس که «در بازشناختن خیلی از اسم ها و گورها محتاج راهنماست.» انسان در واقع برای جلال «ورقی است از تاریخ بشری» یا «برگه ای است از جغرافیای یک گوشه عالم.» تعریفی که جلال از تاریخ به دست داده است، تاریخ تئوری های دموکراتیک در عمل دیکتاتوری جامعه ها نیست. تاریخ جلال، تاریخی است که در آن «حقیقت» گم نشده است. تاریخ جلال، تاریخ جدا از انسان و انسان جدا از خدا نیست. شهرهایی که جلال در این سفر دیده است، غیر از باکو و مسکو، لنینگراد، تاشکند و سمرقند هم است. جلال در یادداشت های این سفر خود، هم از مردم سخن گفته است و هم از ضد مردم و تاکید بر این که هیچ دلم نمی خواهد حکم کلی کنم. او همچنان اسب راهوار قلم خود را در میدان تاریخ و سیاست و فرهنگ باتعهد و تهوری کم نظیر تازانیده است. به آخرین مخاطبه او در سفر روس گوش می دهیم: «... حالا که از این سفر آسیایی شوروی برمی گردم، می بینم به جای احساس غربت و تنهایی که اصلا نبود؛ چون همیشه مردم عادی در دسترس بودند که به زبان مشترک مادری باهاشان گپ بزنی و همیشه جایی بود برای تماشا یا زیارت یا برای ایجاد رابطه با گوشه ای از عواطف خفته و... غم غربت از آنچه در جوانی می اندیشیدیم و آن بوق و کرناها که فقط از بلندگوی کاغذی کتاب ها درمی آید، اما دیگر از آن سمرقند تاریخ و ادبیات خبری نیست.» عبدالحسین موحد / پژوهشگر
 
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 100]
صفحات پیشنهادی
سایه فولاد بر سر تراکتورسازان فولاد در مشهد پدیده میشود/ باز هم جلالی و باز هم اهواز
سایه فولاد بر سر تراکتورسازانفولاد در مشهد پدیده میشود باز هم جلالی و باز هم اهوازدر هفته چهاردهم لیگ برتر فوتبال کشور فردا تیمهای اهوازی در اهواز و مشهد به مصاف حریفان خود خواهند رفت به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز هفته چهاردهم لیگ برتر فوتبال کشور از امروز آغاز خواهد شد وجهت فسخ قرارداد صورت گرفت نامه جلالی به باشگاه سایپا در مورد سیدصالحی
جهت فسخ قرارداد صورت گرفتنامه جلالی به باشگاه سایپا در مورد سیدصالحیسرمربی تیم فوتبال سایپا در نامهای به باشگاه سایپا رضایتش از جدایی مهاجم خود را اعلام کرد به گزارش خبرگزاری فارس مجید جلالی نامهای به مدیران باشگاه سایپا نوشته و در آن نامه اعلام کرده سیدصالحی میتواند از تیمپرسپوليسيها به دنبال دريافت پول از سيدجلال
پرسپوليسيها به دنبال دريافت پول از سيدجلال پرسپوليسي ها به دنبال دريافت مطالباتشان از سيدجلال حسيني و حسين ماهيني هستند به گزارش "ورزش سه" مسوولان باشگاه پرسپولیس به دنبال آن هستند تا از این فرصت استفاده کرده و با سیدجلال حسینی که برای برگزاری اردوی تیمملی در تجلالی:عدهای نمیخواهند مجلس و دولت ارتباط خوبی داشته باشند
جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵ ۱۲ کاظم جلالی با ضروری خواندن تعامل مجلس و دولت گفت از عدم تعامل تاکنون تجربیات تلخی را داشتهایم نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی در جریان بازدید از غرفه ایسنا در نمایشگاه مطبوعات در گفتوگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا گدر تعطیلات لیگ در مورد عمر مربیگری در لیگ اطلاع رسانی میکنیم جلالی: با سیدصالحی به این نتیجه رسیدیم نمیتوان
در تعطیلات لیگ در مورد عمر مربیگری در لیگ اطلاع رسانی میکنیمجلالی با سیدصالحی به این نتیجه رسیدیم نمیتواند به سایپا کمک کند فضای فوتبال باید از حاشیهها فاصله بگیردسرمربی تیم فوتبال سایپا گفت جلسهای صمیمی و 6 دقیقهای با سید صالحی داشتیم و به این نتیجه رسیدیم که حضورش در سنامه جلالي به باشگاهسايپا در مورد سيدصالحي
نامه جلالي به باشگاهسايپا در مورد سيدصالحي سرمربي تيم فوتبال سايپا در نامهاي به باشگاه سايپا رضايتش از جدايي مهاجم خود را اعلام کرد به گزارش "ورزش سه" و به نقل از فارس مجید جلالی نامهای به مدیران باشگاه سایپا نوشته و در آن نامه اعلام کرده سید صالحی می&zwجلالی: سیدصالحی به شیوه بازی تیمم نمیخورد
جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵ ۳۵ سرمربی تیم فوتبال سایپای البرز میگوید سید مهدی سید صالحی به شیوه بازی تیمش نمیخورد مجید جلالی در گفتوگو با ایسنا درباره جدایی سید مهدی سید صالحی از این تیم اظهار کرد روز دوشنبه بود که جلسهای با سید صالحی برگزار کردم و طی صحبتهایی که با هم انجام دحاشیه های تمرین تیم ملی از کری بین کریمی و قوچان نژاد تا صحبتهای خصوصی سید جلال با کفاشیان
حاشیه های تمرین تیم ملیاز کری بین کریمی و قوچان نژاد تا صحبتهای خصوصی سید جلال با کفاشیاندر پایان تمرین امروز تیم ملی فوتبال که با حضور رئیس فدراسیون همراه شد اتفاقات جالبی رخ داد به گزارش خبرگزاری فارس بعد از اینکه بازیکنان تیم ملی بدن های خود را سرد کردند عده ای از بازیکنانکاظم جلالی در گفتوگو با فارس: اگر آمریکاییها به آنچه که در مذاکرات میگویند پایبند باشند، میتوان به نتیجه ا
کاظم جلالی در گفتوگو با فارس اگر آمریکاییها به آنچه که در مذاکرات میگویند پایبند باشند میتوان به نتیجه امیدوار بودرئیس مرکز پژوهشهای مجلس گفت اگر آمریکاییها به آنچه که در مذاکرات میگویند پایبند باشند میتوان به نتیجه آن امیدوار بود کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شجلالي: اختلاف دايلي و مايلي کهن پيچيده است
جلالي اختلاف دايلي و مايلي کهن پيچيده است مجيد جلالي شب گذشته تا دير وقت با علي دايي جلسه داشت تا بتواند رضايت علي دايي را براي آزاد کردن مايلي کهن بگيرد اما تا اين لحظات موفق به انجام اينکار نشده است مجید جلالی در گفتگوی اختصاصی با "ورزش سه" گفت «اختلاف آقایمعاون وزیر ارشاد نامزد جایزه ادبی جلال شد
معاون وزیر ارشاد نامزد جایزه ادبی جلال شد فرهنگ > ادبیات - نامزدهای نهایی بخش مستندنگاری جایزده ادبی جلال از سوی سایت رسمی این جایزه معرفی شدند به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین معرفی نامزدهای جایزهٔ ادبی جلال آل احمد با مشخص شدنِ فهرست نامزدهای بخش مستندنگاری امروز به پایوبی نامزد جایزه «جلال» شد
چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴ ۳۴ معرفی نامزدهای جایزه ادبی جلال آل احمد با مشخص شدنِ فهرست نامزدهای بخش مستندنگاری روز چهارشنبه ۲۱ آبانماه به پایان رسید به گزارش ایسنا بنا بر اعلام داوران بخش مستندنگاری هفتمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد از میان ۱۳۳۳ اثر دریافتی در مرحله اولایوبی نامزد جایزه «جلال» شد |اخبار ایران و جهان
ایوبی نامزد جایزه جلال شد معرفی نامزدهای جایزه ادبی جلال آل احمد با مشخص شدنِ فهرست نامزدهای بخش مستندنگاری روز چهارشنبه ۲۱ آبانماه به پایان رسید کد خبر ۴۴۸۹۲۷ تاریخ انتشار ۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴ ۵۷ - 12 November 2014 معرفی نامزدهای جایزه ادبی جلال آل احمد با مشخص شدنِ فهرست ندر پی انصراف از مرحله نهایی جایزه جلال صورت گرفت تقدیر هیات امنای ساخت ضریح مطهر امام حسین از نویسنده کتاب
در پی انصراف از مرحله نهایی جایزه جلال صورت گرفتتقدیر هیات امنای ساخت ضریح مطهر امام حسین از نویسنده کتاب پنجره های تنشه در پی انصراف مهدی قزلی نویسنده کتاب پنجره های تنشه از دور نهایی جایزه جلال آل احمد هیئت امنای ساخت ضریح مطهر به عنوان مالک اثر کتاب پنجره های تشنه در نامه اجلال طالبی در غرفه ایسنا: مشکل فوتبال برنامهریزی روزانه است
پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳ ۱۰ جلال طالبی از غرفه ایسنا در نمایشگاه مطبوعات بازدید کرد به گزارش ایسنا جلال طالبی از غرفه ایسنا در بیستمین نمایشگاه مطبوعات بازدید کرد و درباره وضعیت فوتبال ایران گفت متاسفانه اکنون صحبتها درباره نتایج ضعیف ردههای پایه است وقتی بی برنامگی باشد ودر پنجمین روز کاظم جلالی از غرفه در نمایشگاه مطبوعات بازدید کرد
در پنجمین روزکاظم جلالی از غرفه خبرگزاری فارس در نمایشگاه مطبوعات بازدید کردرئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی از غرفه خبرگزاری فارس در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها بازدید کرد به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی عصر امروسيد جلال: به احترام هواداران شکايت نکردم
سيد جلال به احترام هواداران شکايت نکردم سيدجلال حسيني به انتشار خبري در مورد بدهي به پرسپوليس و اينکه مديران اين تيم بخ دنبال دريافت پولي از او هستند واکنش نشان داد به گزارش "ورزش سه" در خبرها آمده بود که مسئولان پرسپولیس قصد دارند از حضور سیدجلال حسینی در اردو-
گوناگون
پربازدیدترینها