تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس به خدا توكل كند، خداوند هزينه او را كفايت مى كند و از جايى كه گمان نمى برد ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802494503




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آمریکا و ترکیه اختلاف در مساله سوریه و گروه تروریستی داعش


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: آمریکا و ترکیه اختلاف در مساله سوریه و گروه تروریستی داعش آنکارا - ایرنا - سفر معاون رییس جمهوری آمریکا به ترکیه در راستای تلاشهای متقابل آنکارا و واشنگتن برای متقاعد کردن یکدیگر در باره صحت اولویتهای خود در قبال تحولات سوریه و گروه تروریستی "داعش" ارزیابی شده است.


به گزارش ایرنا، "جو بایدن" معاون رییس جمهوری آمریکا برای انجام گفت و گوهای رسمی با مقامات ترکیه در خصوص تحولات منطقه، جمعه شب وارد استانبول شد و به مدت دو نیم ساعت با "احمد داود اوغلو" نخست وزیر ترکیه در پشت درهای بسته گفت و گو کرد.
سخنان بایدن و داود اوغلو ، نشانگر وجود اختلاف نظر بین آنکارا و واشنگتن در اولویتهای سیاستهای طرفین در تحولات سوریه و عمیقتر شدن این شکاف در ماههای اخیر است، ولی تلاش متقابل آنان برای متقاعد کردن یکدیگر در باره صحت اولویتهای خود در قبال تحولات سوریه و گروه تروریستی داعش همچنان ادامه دارد .
آمریکا و ترکیه از ابتدای تحولات سوریه تا کنون خواستار سرنگونی نظام "بشار اسد" بوده اند، ولی در شرایط کنونی و پس از اعلام موجودیت گروه جنایتکار داعش و فعالیتهای این گروه تروریستی در عراق و سوریه ، اولویت واشنگتن بر سر تشکیل ائتلافی برای مبارزه با داعش و اولویت ترکیه بر لزوم برکناری بشار اسد، استوار شد.
بایدن دیشب در بدو ورود به استانبول به خبرنگاران گفت: ترکیه و آمریکا از سالها پیش دوست و همپیمان یکدیگر هستند و در بسیاری از مسایل منطقه ای و بین المللی هر دو در یک طرف جایی داشته اند و نهایتا در تحولات جاری منطقه نیز در کنار هم خواهند بود.
دقایقی پیش از ورود بایدن به استانبول نیز احمد داود اوغلو به خبرنگاران ادعا کرد که صلح مداوم در سوریه مادامی که بشار اسد در قدرت باشد، وجود نخواهد داشت.
کاخ سفید نیز همزمان در بیاینه ای اعلام کرد: گفت و گوهای جو بایدن با نخست وزیر و رییس جمهوری ترکیه متمرکز بر مبارزه با داعش در عراق و سوریه خواهد بود.
این اولین دیدار بایدن از ترکیه پس از انتقادهای وی از این کشور و متهم کردن آنکارا به حمایت از گروه تروریستی داعش است که موجب خشم اردوغان رییس جمهوری ترکیه شد.
اختلافات واشنگتن و آنکارا پیش از آن شروع شد که آمریکا خواهان پیوستن ترکیه به ائتلاف ضد داعش شد، ولی آنکارا پیوستن به این ائتلاف را به تلاش برای برکناری بشار اسد ، اعلام منطقه امن و پرواز ممنوع در خاک سوریه مشروط کرد و همچنان این درخواست را بی پاسخ گذاشته است.
به دنبال تردید ترکیه برای ایفای نقش بیشتر در مبارزه با گروه تروریستی داعش که بخش قابل توجهی از خاک سوریه و عراق را اشغال کرده ، روابط واشنگتن و آنکارا دچار تنش شده بود و کارشناسان عقیده دارند که جو بایدن در دیدارهای خود با مقامات ترکیه برای کاهش میزان تنش ها میان دو کشور عضو پیمان "ناتو" تلاش خواهد کرد.
برخی از کارشناسان مخالف دولت ترکیه مدعی هستند که در واقع آنکارا بیش از حضور داعش در شمال سوریه، از احتمال قدرت گیری عناصر کرد سوری مورد حمایت حزب غیرقانونی "کارگران کرد ترکیه" (پ.ک.ک) در مناطق مرزی سوریه با ترکیه نگران است، به این دلیل خواهان اعلام منطقه امن در نزدیکی مرزهای خود با سوریه شده است .
این منابع مدعی هستند که ترکیه همچنان از آمریکا می خواهد که همزمان با مقابله با داعش، نیرویی برای برکناری بشار اسد تشکیل دهد.
اختلافات آنکارا و واشنگتن زمانی برملا شد که معاون رییس جمهوری آمریکا رسما اعتراف کرد که برخی از متحدان منطقه ای آمریکا همچون ترکیه، عربستان سعودی و امارات عامل پیدایش و رشد داعش هستند.
بایدن که در جمع دانشجویان انستیتوی سیاست در دانشگاه "هاروارد" سخن می گفت، اعلام کرد: بزرگ ترین مشکل آمریکا در سوریه، متحدان منطقه ای ما هستند.
او گفت: برخی از متحدان منطقه ای ما همچون ترکیه ، عربستان سعودی و امارات چنان به سرنگونی بشار اسد تمایل داشتند که صدها میلیون دلار پول و ده ها هزار تن اسلحه برای هر که حاضر بود علیه اسد بجنگد، ارسال کرده اند.
این بیانات موجب خشم اردوغان شد و وی اعلام کرد که بایدن باید از ترکیه عذرخواهی کند. مهرماه گذشته رسانه های ترکیه خبر دادند که بایدن معاون رییس جمهوری آمریکا به دلیل اظهارنظرهایش که باعث خشمگین شدن رییس جمهوری ترکیه شده بود، از وی عذرخواهی کرده است.
بایدن معاون رییس جمهوری آمریکا پس از انتشار این خبر در رسانه های ترکیه بتازگی گفت: هرگز از اردوغان رییس جمهوری ترکیه عذرخواهی نکرده و تنها اظهارات خود را توضیح داده است.
وی در گفت و گو با شبکه تلویزیونی "سی ان ان" در پاسخ به این سووال که گفته می شود، از اردوغان عذرخواهی کرده است، افزود: چنین کاری انجام نشده و تنها در مورد سخنانم توضیح داده ام.
به نظر می رسد، مذاکرات امروز (شنبه) جو بایدن با رییس جمهوری ترکیه در واقع برای رسیدن به یک نقطه نظر مشترک در مورد همکاری در تحولات آتی منطقه به ویژه سوریه صورت می گیرد و طرفین در چارچوب منافع خود، در صدد گرفتن امتیاز از طرف مقابل هستند که نتیجه آن روند تحولات را رقم خواهد زد.
خاورم ** 2010**1651


01/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن