تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):مؤمن، خاموشى اختيار مى‏كند تا سالم بماند و سخن مى‏گويد تا سودى ببرد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802822179




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بسیج پدیده ای انقلابی، عاملی برای حفظ و بقای نظام اسلامی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: بسیج پدیده ای انقلابی، عاملی برای حفظ و بقای نظام اسلامی رشت - ایرنا - "بسیج" واژه ای نام آشنا که لازم نیست برای پاسداشت سالروز تشکیل آن به دنبال یک مشت مطالب احساسی و اثباتی باشیم؛ نقشه راه و راهبرد اصلی این سازمان را امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب تا به آخر روشن و ترسیم کرده اند.


قطعا بازخوانی شاخصه ها و ویژگی های بسیج در گفتمان امام راحل و رهبر معظم انقلاب وظیفه همه دلسوزان به این انقلاب و اسلام و آحاد مردم را در تمامی عرصه ها دوچندان می کند، واژه ای که رهبر معظم انقلاب آن را مجموعه ای می دانند که دشمن را بیمناک و دوستان را امیدوار و خاطرجمع می کند.
شهادت طلبی، تقوا و پرهیزگاری، جهاد در راه خدا، اخلاص و خدمت در راه حق، شرافت بر کاخ نشین ها، نرفتن زیربار ظلم، ایثار و فداکاری، عمل کردن به تکلیف، ولایتمداری، استقامت و بردباری، پرهیز از تحجرگرایی و مقدس نمایی و نام و نشان در گمنامی داشتن از جمله ویژگی هایی است که حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی برای "بسیج" مشخص کرده اند.
امام خمینی (ره) در پنجم آذرماه 1358 تشکیل ارتش20 میلیونی را صادر فرمودند. ایشان در این فرمان حرکت هایی را که به نام بسیج در جامعه مطرح بود تسریع کرده و انسجام بخشیدند و از آن لحظه تاریخی بود که مسوولان تلاش کردند سازمانی به نیروهای موجود در جامعه بیفزایند.
همه بخاطر داریم در پی این فرمان تاریخی و ماندگار؛ زن و مرد، پیر و جوان از نوجوان 12 ساله تا پیر 70 ساله عاشقانه در حرکتی خودجوش، برای حفظ و حراست از دستاوردهای انقلاب اسلامی به فرمان امام راحل لبیک گفتند.
امام خمینی (ره) این بزرگ بسیجی تاریخ، "بسیج" را زائیده وجود انقلاب اسلامی و عاملی در حفظ و بقا آن تلقی کردند؛ ایشان فرمودند: "بسیج مستضعفان که به حق پشتوانه انقلاب اسلامی است به کوشش ارزنده خود ادامه داده و به حمدالله با همت جوانان برومند و داوطلبان گروه میلیونی، رزمنده را تربیت و امید آن است که با شرکت فعال قشرهای معظم و شور و شعفی که در جوانان از برکت اسلام مشاهده می شود ارتش بیست میلیونی که نگهبان جمهوری اسلامی و کشور عزیز از شر جهانخواران متجاوز است، تحقق یابد." (صحیفه امام/ ج 15/ ص 386)
بنیانگذارجمهوری اسلامی در پیام خویش به بسیجیان در پایان دوران افتخار آمیز دفاع مقدس در دوم آذرماه 1367 فرمودند: "تشکیل بسیج در نظام جمهوری اسلامی ایران یقیناً از برکات و الطاف جلیه خداوند تعالی بود که بر ملت عزیز و انقلاب اسلامی ایران ارزانی شد… من همواره به خلوص و صفای بسیجیان غبطه می خورم و از خدا می خواهم تا با بسیجیانم محشور گرداند، چرا که در این دنیا افتخارم این است که خود بسیجی ام." صحیفه امام/ ج 21 /ص 196ـ194
رهبر معظم انقلاب اسلامی خلف صالح حضرت امام خمینی (ره) نیز برای بسیج نقش و اهمیت زیادی قائل بوده و هستند، معظم له در دوم شهریور 1384در میدان صبحگاه ستاد نیروی مقاومت بسیج فرمودند: ملت ایران نمادش بسیج است و همه ی ملت ایران در واقع اجزای بسیج اند. خدای متعال روح امام بزرگ و راحل ما را شاد کند که این بنیان رفیع را او پی ریزی کرد و این نهال را او پرورش داد و آبیاری کرد، که امروز به این درخت تناور تبدیل شده است.(پایگاه اطلاع رسانی دفترمقام معظم رهبری)
معظم له پنجم آذرماه سال 1376در جمع بسیجیان فرمودند: اگر بخواهیم بسیج را در یک تعریف کوتاه معرفی کنیم، باید بگوییم: بسیج، عبارت است از مجموعه ای که در آن، پاکترین انسانها، فداکارترین و آماده به کارترین جوانان کشور، در راه اهداف عالی این ملت و برای به کمال رساندن و به خوشبختی نائل کردن این کشور، جمع شده اند. بسیج، عبارت است از تشکیلاتی که در آن، افراد متفرق و تنها، به یک مجموعه عظیم و منسجم و به یک گروه آگاه، متعهد، بصیر و بینای به مسائل کشور و به نیاز ملت، تبدیل می شوند؛ مجموعه ای که دشمن را بیمناک و دوستان را امیدوار و خاطرجمع می کند. معنای بسیج، این است.
معظم له در همین سخنرانی تاکید فرمودند: "بسیج، یکی از برکات انقلاب و از پدیده های بسیار شگفت آور و مخصوص این انقلاب است؛ این هم یکی از آن گنجینه های معنوی بی پایانی است که امام بزرگوار ما با دید الهی خود و با حکمتی که خدای متعال به او ارزانی کرده بود، برای کشور و ملت و انقلاب ما به یادگار گذاشت". (پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری)
در دیدگاه امام گونه معظم له، تمامی مردم مومن و انقلابی بسیجی اند و همه زنان و مردانی که آماده دفاع از انقلاب و کشور هستند، می توانند در زمره بسیج قرار گیرند. ایشان در یکم آذرماه سال 1369در دیدار فرماندهان نیروی مقاومت بسیج فرمودند: "بسیج یک پدیده انقلابی است که ملت و مسئولان باید آن را جدی گرفته و قدر بدانند. بسیج، تمامی نیروهای مومن، پرشور، با انگیزه و توانمند در جامعه اسلامی، اعم از زن و مرد را که قادر به دفاع از انقلاب و کشور هستند، شامل می شود".(پایگاه اطلاع رسانی دفترمقام معظم رهبری)
معظم له در دیدار پنجاه هزار فرمانده بسیج سراسر کشور با ایشان در مصلای تهران ماموریت بسیج را تا به آخر مورد تاکید قرار دادند:
"بسیج در باب صدق - که در اول عرایضم عرض کردم - امتحان صداقت را داده است؛ در جنگ تحمیلی، در دفاع مقدس که روزگار سخت کشور بود، بسیج امتحان داد؛ بعد از دوران دفاع مقدس و قضایای بعد هم تا امروز بسیج همه جا امتحان صداقت خودش را داده است. سازمان بسیج و مجموعه ی بسیج نشان داده است که صداقت دارد. البته بسیج به نظر ما محدود در همین تعدادی که در سازمان بسیجند نمی شود؛ خیلی ها هستند [که ] دلهایشان با شما است، شما را تحسین میکنند، به شما احترام میگذارند، قدر شما را میدانند، در داخل سازمان بسیج هم نیستند؛ آنها هم بسیجی اند. آن کسانی که ارزشهای شما را قبول دارند، به آن ارزشها احترام میگذارند، به زحمات شما، به خدمات شما، به مجاهدت شما احترام میگذارند، آنها هم از نظر ما بسیجی اند. حضور در صحنه یکی از مهم ترین کارها است؛ توانایی های بسیج، توانایی های کارگشا و گره گشا است. امروز خوشبختانه در درون مجموعه ی بسیج، شخصیت های برجسته ی علمی، شخصیت های هنری، شخصیت های اجتماعی، شخصیت های سیاسی، فعالان اجتماعی، متنفذین در میان مردم کم نیستند؛ بسیج، تا امروز یک مجموعه ی انسانی رو به رشد و رو به تعالی بوده است؛ بعد از این هم باید همین باشد." 1392/08/29

* نقش آفرینی های بسیج
عملکرد و نقش آفرینی های ارزشمند بسیج و بسیجیان طی 35سال انقلاب اسلامی در بخش های مختلف دفاعی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، سازندگی، علمی، فرهنگی، ورزشی، بهداشتی و محرومیت زدایی بوده که می توان حماسه هشت سال دفاع مقدس را طلایی ترین و ماندگارترین آن نام برد.
اکنون به عقیده و اعتراف بسیاری از کارشناسان داخلی و خارجی این نهاد انقلابی و مردمی به الگویی تمام عیار و کارآمد در عرصه های مختلف بویژه دفاعی برای برخی از کشورها و آزادیخواه بویژه هسته های مقاومت در فلسطین، لبنان، سوریه ، عراق و ... برای مقابله با استکبار شده است.
اکنون می توان نمونه های عینی آن را در صحنه مقاومت مردم عراق و سوریه علیه گروهک های تکفیری و سلفی، حزب الله لبنان و حماس فلسطین در جنگ های 33روزه، 22روزه و هشت روزه و 51روزه غزه و دیگر کشورهای اسلامی مشاهده کرد که مردم این مناطق اعم از شیعه و سنی به طور منسجم و الهام از روحیه و تفکر بسیجی که اکنون به یک مدل جهادی موفق برای مقابله با توطئه های استکبار و صهیونیست ها تبدیل شده نام برد.
امروز در سی و پنجمین سالروز تشکیل بسیج مستضعفین به فرمان امام راحل باید ضمن گرامیداشت یاد و نام 85هزار شهید بسیجی در دوران دفاع مقدس و دیگر شهیدان بسیجی پس از جنگ در عرصه های علمی ، هسته ای و ... که همچنان این راه پر افتخار برای حفظ و بقای نظام اسلامی ادامه دارد به دور از تعریف و تمجید، بیاییم فرهنگ و تفکر بسیجی و نقشه راه و راهبرد اصلی این نهاد مقدس را که در گفتمان امام راحل و رهبر معظم انقلاب بوده سرلوحه کار خود قرار دهیم.
و کلام آخر؛
اینکه فرهنگ و تفکر بسیجی را رهبر معظم انقلاب اسلامی اینگونه برایمان ترسیم فرموده اند؛ "بسیج سیاسی است، اما سیاست زده نیست، سیاسی کار نیست، جناحی نیست؛ بسیج مجاهد است، اما بی انضباط نیست، افراطی نیست؛ بسیج عمیقاً متدین و متعبد است، اما متحجر نیست، خرافی نیست؛ بسیج بابصیرت است، اما از خود راضی نیست؛ بسیج اهل جذب است - گفته ایم جذب حداکثری - اما اهل تسامح در اصول نیست؛ بسیج غیور است، پاسدار خطوط فاصل است؛ بسیج طرفدار علم است، اما علم زده نیست؛ بسیج متخلق به اخلاق اسلامی است، اما ریاکار نیست؛ بسیج در کار آبادکردن دنیاست، اما خود اهل دنیا نیست. این شد یک فرهنگ. فرهنگ بسیجی یعنی آن مجموعه ی معرفت ها و روش ها و منش هایی که می تواند مجموعه های عظیمی را در ملت به وجود بیاورد که تضمین کننده ی حرکت مستقیم و پایدار اسلامی آن ملت باشند. این یک تفکر است؛ در ذهن هم نیست، در خارج و در عینیت وجود دارد." دیدار با اقشار نمونه بسیج سراسر کشور (6/9/1390)
603/695


01/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 81]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن