تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كسى، به هدايتى راهنمايى كند، پاداشى را كه براى پيروان هدايت وجود دارد، براى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798401483




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اپک و رقابت سياسي-اقتصادي روسيه و چين با آمريکا و غرب


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۷ آبان ۱۳۹۳ (۲۳:۵۳ب.ظ)
اپک و رقابت سياسي-اقتصادي روسيه و چين با آمريکا و غرب مجمع همکاري اقتصادي آسيا-اقيانوس آرام (APEC) مجمعي است اقتصادي متشکل از يک گروه از کشور‌ها که در سواحل اقيانوس آرام قرار دارند و اخيراً فعاليت هاي اين گروه با توجه به رقابت هاي سياسي-اقتصادي روسيه و چين با آمريکا و غرب مورد توجه قرار گرفته است.
در ژانويه سال 1989 باب هاوک، نخست وزير استراليا، خواستار افزايش همکاري ميان کشور‌هاي منطقه اقيانوس آرام شد.
در پي درخواست نخست وزير استراليا کشورهاي حاشيه اقيانوس آرام اولين اجلاس خود را تحت عنوان مجمع همکاري اقتصادي آسيا-اقيانوس آرام در کانبرا، پايتخت استراليا، برگزار کردند. در اين اولين اجلاس وزراي 12 کشور حاشيه اقيانوس آرام شرکت کردند. اولين اجلاس سران اَپک نيز در سال 1993در آمريکا برپا شد.
در اجلاس سال 1994 نيز اعضا بر سر کاهش 5 درصدي ميزان تعرفه‌هاي تجاري کشور‌هاي صنعتي تا سال 2010 و کشور‌هاي در حال توسعه اَپک تا سال 2020 به توافق رسيدند.
نهاد مشورت اقتصادي اَپک نيز در سال 1995 تحت عنوان آباک اعلام موجوديت کرد، در اين نهاد سه مدير اجرايي اقتصادي به نمايندگي از هر کشور عضو اَپک حضور دارند.
اين شورا در واقع يکي از ارگان‌هاي نشست مجمع همکاري‌هاي اقتصادي آسيا-اقيانوس آرام است که در آن 3 نفر از هر 21 عضو مجمع؛ يعني کشورهاي عضو سازمان شرکت مي‌کنند. به طور مرسوم از طريق همين ساختار توصيه‌هايي درباره مهم‌ترين مسائل اقتصادي و همکاري سرمايه‌اي به رهبران کشورهاي عضو مجمع همکاري هاي اقتصادي آسيا-اقيانوس آرام داده مي‌شود.
گفتني است؛ با وجود مخالفت سران هندوستان با عضويت اين کشور در اپک، اخيراً اين کشور براي ورود به اپک درخواست داده است. به اين ترتيب هند با حضور خود در اين اجلاس در جايگاه يک ناظر موافقت نمايد.
از سويي ديگر، گوآم نيز با بيان مثال هنگ کنگ، بطور فعال خواستار عضويت جداگانه خود در اين اجلاس شده ‌است، اما؛ اين درخواست از طرف آمريکا با مخالفت روبرو شد.
بر اساس آنچه در اساسنامه گروه اپک مطرح شده است، محور مباحث اجلاس مجمع همکاري آسيا-اقيانوس آرام، اقتصاد منطقه‌اي، همکاري، تجارت و سرمايه گذاري است.
گفتني است؛ در طول سال وزراي اقتصاد اپک به منظور ايجاد هماهنگي‌هاي بيشتر جلساتي را برگزار مي‌کنند.
سران کشور‌هاي اپک نيز سالي يک بار در اجلاس سران اين مجمع شرکت مي‌کنند، البته در اين اجلاس ساليانه هيات نمايندگي تايوان به سرپرستي يکي از وزراي دولت اين کشور حضور پيدا مي‌کند.
اجلاس سران اپک به طور دوره‌اي در کشور‌هاي عضو برگزار مي‌شود و طبق رسم معمول، سران کشور‌ها بايد با لباس سنتي کشور ميزبان در اجلاس شرکت کنند.
همچنين، همواره نشست هاي اپک در سه سطح کارشناسان، وزيران امور خارجه و سران کشورها برگزار مي شود.
گفتني است؛ اپک در حال حاضر 21 عضو دارد و اعضاي آن نيز به عنوان اعضاي اقتصادي شناخته مي شوند. استراليا، برونئي، کانادا، اندونزي، ژاپن، کره جنوبي، مالزي، نيوزيلند، فيليپين، سنگاپور، تايلند، آمريکا، چين تايپه، هنگ کنگ، جمهوري خلق چين، مکزيک، گينه نو، شيلي، پرو، روسيه و ويتنام 21 عضو اقتصادي سازمان همکاري هاي اقتصادي آسيا-اقيانوس آرام هستند.
مهم اينکه؛ بر اساس آمار ارائه شده، کشور‌هاي عضو اپک 60 درصد اقتصاد جهاني را نمايندگي مي‌کنند. همچنين، اعضاي اين سازمان از جمله آمريکا، چين، ژاپن و روسيه بيش از نيمي از توليد اقتصادي جهان و 46 درصد تجارت جهاني را در اختيار دارند.
بيست و دومين اجلاس سران کشورهاي عضو سازمان همکاري اقتصادي آسيا-اقيانوس آرام (اپک)، سه شنبه و چهارشنبه هفته گذشته (بيستم و بيست و يکم آبان ماه)، برگزار شد.
گفتني است، در نشست وزراي خارجه کشورهاي عضو اپک که قبل از نشست سران اين گروه برگزار شد، اعضا در پايان نشست خود در بيانيه اي ضمن تأکيد بر مقابله با فساد اقتصادي درباره ايجاد منطقه آزاد تجاري توافق کردند.
گفتني است؛ نشست سران اپک در حالي برگزار شد که اختلاف بين آمريکا و روسيه بر سر بحران اوکراين و همچنين آمريکا و چين بر سر موضوعات مرتبط با حقوق بشر و جاسوسي سايبري به اوج رسيده است.
چين محور اصلي نشست اَپک را که امسال به رياست شي جين پينگ، رئيس جمهور اين کشور، برگزار شد، برقراري روابط مشترک آسيا-اقيانوس آرام با جهت گيري به سوي آينده اعلام کرد.
همچنين، پيشبرد يکپارچگي اقتصاد منطقه اي، کمک به نوآوري، توسعه و اصلاحات و رشد اقتصادي سه محور مورد بحث در نشست سران کشورهاي عضو اپک بود.
به اين ترتيب؛ آخرين نشست کشورهاي عضو اپک در شرايط حساس نيمه دوم سال 2014 ميلادي در سه سطح کارشناسان، وزراي خارجه و سران کشورهاي عضو در چين برگزار شد.
در نشست کارشناسان که 300 تن از نمايندگان کشورهاي عضو حضور داشتند، ايجاد زمينه هاي مناسب روابط مشترک آسيا و اقيانوس آرام مورد تبادل نظر قرار گرفت و شرکت کنندگان چگونگي گسترش و توسعه همکاري هاي امسال را بررسي کردند.
نشست وزراي خارجه اپک (apec) نيز در دو روز 9 و 10 اکتبر (17 و 18 مهرماه گذشته) برگزار شد .
وزراي خارجه کشورهاي عضو اپک در پايان نشست خود در بيانيه اي تأکيد کردند که همه اعضا بايد به همکاري خود براي مقابله با فساد اقتصادي بيفزايند و بر اجراي اين همکاري پايبند باشند.
آنان همچنين توافق کردند که مطالعات خود براي ايجاد منطقه آزاد تجاري را آغاز کنند و در راستاي برداشتن گام هاي جديد براي تقويت همگرايي منطقه اي گام بردارند.
موضوعات مهمي در دستور کار سران عضو اپک قرار داشت و به گزارش رسانه حزب کمونيست چين، بررسي موضوع هسته اي ايران ميان شي جين پينگ، رئيس جمهور چين و باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا، مهترين رويداد اين نشست بود.
به نوشته اين نشريه، در شرايط کنوني، حل موضوع هسته اي ايران براي همه کشورها مهم است و چين نيز تمامي تلاش خود را به عنوان کشوري پيشرو که بتواند در اين بين نقش سازنده اي داشته باشد، به کار مي گيرد.
به طور کلي، ديدار و مذاکرات سران کشورهاي مختلف در حاشيه برگزاري اجلاس سران اپک بازتاب گسترده اي در رسانه ها داشت.
مثلاً؛ ديدار سران چين با آمريکا و روسيه از مهمترين ملاقات هاي حاشيه اين نشست محسوب مي شود.
به گزارش رسانه ها موضوعات مهم بين المللي، از جمله موضوع هسته اي ايران، بحران سوريه، کره شمالي و تروريسم در خاورميانه، مهترين مباحث مطرح شده ميان رهبران دو کشور بود.
يکي از موضوعات مهم ديگر آخرين اجلاس اپک، حضور ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه، در اين اجلاس و ديدارها و ملاقات‌هايش بود.
در ميانه رويارويي غرب و روسيه بر سر اوكراين كه به وضع تحريم‌هاي بي‌سابقه آمريكا و اروپا عليه روسيه و جنگ لفظي شديد ميان سران اين كشورها منجر شد، پوتين در حاشيه نشست اپك با چند نفر از سران اين كشورها از جمله باراك اوباما، رئيس‌جمهور آمريكا، ديدار و گفت‌وگو كرد.
به گزارش خبرگزاري رويترز و بر اساس بيانيه‌اي كه كاخ‌سفيد منتشر كرد، پوتين و اوباما در اجلاس اپک، 3 بار با هم برخورد داشتند و در نهايت 20 دقيقه گفت‌وگو كردند.
محور اين گفت‌وگوهاي كوتاه، اوكراين، سوريه و همچنين پرونده هسته‌اي ايران بوده ‌است.
در پايان بايد گفت؛ موافقت تمامي اعضا با ايجاد منطقه تجارت آزاد آسيا-اقيانوس آرام مهمترين دستاورد اين نشست بود که بر مشارکت فعال همه کشورهاي عضو در اين طرح تأکيد شده است.
شي جين پينگ، رئيس جمهور چين، در خاتمه اين نشست به خبرنگاران گفت: اهميت تصميم اتخاذ شده از سوي اعضا در ايجاد منطقه تجارت آزاد به قدري مهم است که بايد در کتاب هاي تاريخي به نگارش در آيد.
وي اظهار داشت: اين اقدام، گامي بسيار مهم به سمت تحقق اجراي آرزوهاي منطقه آسيا و اقيانوس آرام و نشان دهنده عزم راسخ و اراده دولتمردان و سران اعضاي اپک است.
وي همچنين يادآور شد، اعضاي اپک با اين تصميم گامي بسيار بزرگ در جهت يکپارچگي اقتصاد منطقه و براي اينکه بتوانند مکمل يکديگر باشند، برداشتند، ضمن آنکه با اين کار نيرو و انرژي تازه اي براي رشد و افزايش قدرت اقتصادي منطقه آسيا و اعضاي اپک فراهم شده است.
به اين ترتيب؛ مجمع همکاري اقتصادي آسيا-اقيانوس آرام، يکي از مهمترين گروه هاي اقتصادي جهان به شمار مي رود که با در اختيار داشتن 60 درصد از اقتصاد جهان مي تواند در شرايط حساس جهاني در پيشبرد اقتصاد بين الملل مؤثر باشد.

شهربانو علي جمعه پور














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن