تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخن گفتن درباره حق، از سكوتى بر باطل بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798685431




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بازار گوجه فرنگی، نیازمند مدیران سکه و ارز!


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: بازار گوجه فرنگی، نیازمند مدیران سکه و ارز!


باز هم یک ناهنجاری در ساختار اقتصادی کشور، اتفاقات غیر معمول و غیر معقول در بازار را موجب شد و این بار این ناهنجاری به سراغ بازار گوجه‌فرنگی رفت، تا با کمبود بیش از اندازه این میوه در برخی از مناطق شهر تهران تا ۸۱۰۰ تومان نیز عرضه و به فروش برسد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، از 10 روز پیش تاکنون شاهد افزایش قیمت روزانه گوجه‌فرنگی در سطح کشور به ویژه در پایتخت هستیم که‌ باوجود اظهار نظرهای متفاوت کارشناسان! اغلب مردم کوچه و بازار می دانند که علت آن، مدیریت بازار میوه و تره بار توسط نهادهای مرتبط دولتی و خصوصی و به ویژه دلالان است.   برخی از مردم به یاد دارند که در فصل برداشت گوجه فرنگی در اغلب نقاط کشور، قیمت این محصول به کمتر از 200 تومان رسید و کشاورزان حتی نتوانستند هزینه جعبه و کارگر را تامین کنند و در برخی مزرعه ها، محصول باکیفیت کشاورزان، روی زمین ماند.   این ماجرایی است که دامن گیر باغداران نیز می شود و مردم انتظار دارند، همان عزم و انگیزه و مدیریتی که تلاش کرده قیمت طلا و ارز را نسبتا ثابت نگه دارد و به عنوان ویترین مدیریت  بازار، مدام به آن افتخار کند، در بازار مایحتاج ضروری عموم مردم نیز فعال باشد.
گوجه

  طبق آمار بانک مرکزی در هفته منتهی به 22 آبان ماه، گوجه‌فرنگی در میادین میوه و تره‌بار عرضه کمی داشته و همین کمبود سبب شده است تا این محصول سیفی با قیمت‌های نجومی به فروش برسد و از گران‌ترین میوه فصل نیز گوی سبقت را برباید.

آمار بانک مرکزی حکایت از افزایش 109 درصدی بهای گوجه فرنگی دارد که البته این افزایش در بازار واقعی بسیار بیشتر از این رقم است. به گفته برخی مسئولان، این افزایش قیمت که به دلیل شرایط خاص! و نرسیدن بار گوجه به بازار به وقوع پیوسته، موقتی بوده و حداکثر تا 20 روز آینده، قیمت آن به وضعیت عادی بازمی‌گردد.

شادلو، مدیرعامل اتحادیه باغداران در این باره گفت: این محصول پارسال با کاهش قیمتی عجیب همراه بود و حتی در پاره‌ای موارد قیمت هر کیلو گوجه‌فرنگی 500 تومان نیز عرضه شد.

وی افزود: این موضوع بدون هیچ واکنشی از سوی نهادها و ارگان‌های زیربط ادامه یافت و این موضوع طبیعتا به کاهش شدید تولید آن در سال بعد یعنی امسال انجامید.

به گفته مجتبی شادلو با افزایش تولید در سال گذشته به دلیل اینکه محصولات جالیزی با افزایش تولید روبه رو بودند، قیمت گوجه و خیار به 500 تومان هم رسید که این اتفاق یک دوره کشت را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

با گذری کوتاه در شهر تهران و نگاهی به قیمت انواع میوه در سطح میوه‌ فروشی‌ها به این واقعیت عجیب پی می‌بریم که گوجه‌فرنگی حتی بسیار گران‌تر از میوه‌های نوبرانه این فصل همچون انار و پرتقال عرضه می‌شود، تا جایی که گوجه فرنگی گلخانه‌ای درجه یک در میوه‌ فروشی‌های شمال شهر پایتخت تا 8100 تومان قیمت خورده و ارزانترین آن در تره‌بار و بازار شهرستانی میدان امام حسین (ع) کیلویی 4 هزار تومان به فروش می‌رسد.

حسین مهاجران، رئیس اتحادیه میوه وسبزی با اشاره به اتمام گوجه‌فرنگی‌های حاشیه تهران به اتمام و  کمبود شدید این میوه در بازار می‌گوید: در اواخر مهر ماه هر سال گوجه‌هایی که در حاشیه تهران کاشته شده، به اتمام می‌رسد و در یک دوره 20 روزه و تا رسیدن گوجه‌های دزفول، بهبهان و کنگان به بازار با یک کمبود شدید در بازار مواجهیم و همین موضوع نیز به افزایش قیمت این محصول سیفی در بازار دامن می‌زند.

وی افزود: همه ساله گوجه‌فرنگی‌های سبز را به انبار می‌برند، اما امسال به دلیل از بین رفتن این گوجه‌ها به دلیل بارندگی این اتفاق رخ نداد.

مهاجران ادامه داد: پارسال گوجه‌های بهبهان فروش خوبی نداشت و همین موضوع موجب شد تا کشاورزان این استان امسال کاشت زیادی نداشته باشند و کمبود گوجه در بازار داشته باشیم.

به گفته وی در حال حاضر گوجه‌های دزفول و گلخانه‌ای جوابگو نیاز بازار نیست و در نهایت باید منتظر بمانیم تا در چند روز آینده گوجه‌های بندر عباس و بعد از آن چابهار و بوشهر به بازار روانه شوند و اندکی از قیمت این محصول کاسته و روندی نرمال در پیش گیرد.   بنابراین طبق گفته کارشناسان بازار تره بار، علت گرانی بیش از حد گوجه فرنگی، بارش باران بوده است، ضمن اینکه کشاورزان نیز مقصرند که زیاد می کارند و باعث ارزان شدن محصول می شوند. برخلاف تاکید کارشناسان بر اینکه کمبود گوجه فرنگی باعث گرانی آن شده، در اغلب میوه فروشی ها گوجه فرنگی (سردخانه ای و انبار شده) به مقدار کافی وجود دارد، ولی فقط رنگ و رو رفته و با قیمت بالا به فروش می رسد.


پنج شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن