تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 28 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هر کـس به رزق و روزى کم از خدا راضى باشد، خداوند از عمل کم او راض...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830844636




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تلقی ما از «دیگری» حاصل تجربه زیست ماست


واضح آرشیو وب فارسی:سینا:
تلقی ما از «دیگری» حاصل تجربه زیست ماست
۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ساعت ۱۷:۵۹:۴۶
کد خبر: ۱۱۰۰۷همایش «فلسفه و مسئله دیگری» به کار خود پایان دادتلقی ما از «دیگری» حاصل تجربه زیست ماست

همایش «فلسفه و مسئله دیگری» که از ظهر دیروز در دانشگاه تهران آغاز شده بود، امروز چهارشنبه ۲۸ آبان‌ماه به کار خود پایان داد.
سینا پرس: در روز دوم این همایش که به مناسبت روز جهانی فلسفه و با همکاری مرکز فرهنگ و اندیشه جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران و انجمن علمی ـ دانشجویی فلسفه این دانشگاه برگزار شد، دکتر علی‌اصغر مصلح، عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی، دکتر شهرام پازوکی، عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و محمود مروارید، عضو هیئت علمی پژوهشگاه دانش‌های بنیادی به سخنرانی پرداختند.  دکتر علی‌اصغر مصلح که در سخنرانی خود به بررسی مسئله «دیگری» با رویکردی تاریخی فلسفی به فرهنگ پرداخت، ضمن اشاره به این مطلب که در نزد همه افراد و در همه فرهنگ‌ها همواره تصوری از دیگری وجود دارد، برای درک تصور ما از دیگری پژوهش در تاریخ و سیر «دیگری» را ضروری دانست و در همین راستا به بررسی آن در فرهنگ‌های ماقبل مدرن،فرهنگ مدرن و فرهنگ معاصر پرداخت. دکتر مصلح با بیان این که تصور از دیگری در فرهنگ‌های ماقبل مدرن بیش از هر چیز در واقع انعکاس تجارب اقوام است، افزود: فرهنگ‌ها همواره برای اثبات خود نیاز به یک دیگری داشته‌اند و همین مسئله باعث شده است که در فرهنگ ماقبل مدرن ما همواره با دو دیگری، یعنی دیگری دوست و دیگری دشمن مواجه باشیم و تأثیر این دوگونگی دیگری در تمام عناصر این فرهنگ‌ها قابل مشاهده است. اما با پیدایش فرهنگ مدرن که تحولی اساسی در تاریخ بشریت است تلقی از دیگری وارد مرحله جدیدی می‌شود و انسان مدرن با مناسبات جدیدش تصور ماقبل مدرن از دیگری را استحاله می‌کند.وی ایده انسانیت انسان به ما هو انسان را که البته محدود به انسان تراز اروپایی است، مفهوم و ایده مرکزی این مرحله جدید دانست که توسط فرهنگ اروپایی بر سایر فرهنگ‌ها نیز تحمیل می‌شود و در ادامه به نقدهایی پرداخت که برخی متفکران یکی دو قرن اخیر اروپا نظیر مارکس، نیچه و فروید به این ایده مرکزی داشته‌اند؛ از جمله بازگشت همه امور به ثروت و قدرت، ساختار نهیلیستی فرهنگ مدرن، خنثی بودن انسان‌ها در مقابل تحولات، غلبه غریزه و مصرف‌گرایی.

مصلح با بیان این که ما وارد دورانی شده‌ایم که گریزی از درک و فهم دیگری و زندگی در کنار یکدیگر نداریم، اظهار کرد: ما انسان‌های دیگری شده‌ایم و در این تغییر درک ما تابع همان درکی است که در فرهنگ مدرن به وجود آمده است و تمام مسائل برخاسته از فرهنگ مدرن مسئله تمام فرهنگ‌ها شده است.وی مسئله مهم امروز را آینده زندگی بشر دانست و بیان کرد: امروز فرهنگ‌های مختلف مانند شاخه‌های مختلف رودخانه‌ها به هم رسیده‌اند و وارد یک برکه یا دریا شده و همه با هم هم‌سرنوشت شده‌اند. امروز همه ما از جاهای مختلف به هم رسیده‌ایم و اکنون سرنوشت بسیاری از مسائل به این بازمی‌گردد که ما به چه تلقی‌ای از دیگری برسیم و به دیگری چگونه بیندیشیم. ما در فرهنگ‌های مختلف همه یک تاریخ داریم و از یک تلقی از دیگری شروع کرده‌‌ایم اما حرکت تاریخ هر کدام را به سمتی برده است که اقتضای تلقی دیگری از دیگری دارد. امروز در اندرون ما تلقی‌های مختلف از دیگری دارند رقابت می‌کنند و به نظر می‌رسد که ما ناگزیریم به گونه‌ای به تصور خود از دیگری بیندیشیم.دکتر مصلح ضمن تأکید بر این اندیشیدن و در حقیقت بازاندیشی، آن را یک ضرورت برای همه دانست و بیان کرد: امروز یکی از ضروری‌ترین مسائلی که فوق خصوصیات و شرایط هر فرد است بازاندیشی مقوله دیگری با رویکردی فرهنگی و فراتر از تلقی‌های سیاسی است. تلقی از دیگری حاصل یک تفکر فلسفی نیست و بیش از این که حاصل تفکر باشد حاصل تجربه زیست است و ما تا هنگامی که در دایره‌های خاص با دیگری‌های مشابه سر و کار داریم به این تجربه‌ها نمی‌رسیم. چیزی که با توجه به شرایط خطیری که ما در آن زندگی می‌کنیم و برای تلائم با آن ضروری است، رسیدن به تصوری از دیگری است که حاصل یک تجربه زیست درست باشد.غیریت‌زدایی در عرفان اسلامی با مفهوم «توحید»در ادامه این همایش دکتر شهرام پازوکی پژوهشگر حوزه عرفان به ارائه بحثی با موضوع «عرفان و حضور دیگری» پرداخت و گفت: مفهوم غیر و دیگری قبل از فلسفه مدرن به شکلی که امروز ما از آن سخن می‌گوئیم مطرح نبوده است و اولین بار با فلسفه دکارت است که سوژه از ابژه تفکیک می‌شود و راجع به جدایی انسان از عالم و خدای عالم بحث می‌شود. بر این اساس می‌توان گفت که اساس فلسفه مدرن غیرسازی است که جلوه بارز آن در علم جدید که از طریق ابژه‌سازی به مطالعه پدیده‌های مختلف می‌پردازد قابل مشاهده است.وی پس از مروری بر آراء برخی متفکران غربی همچون گابریل مارسل، مارتین بوبر، مارتین هیدگر، رودولف بولتمان و ... که کوشیده‌اند از این تفکر غیرساز عبور کرده و به نحوه‌ای از تفکر غیرابژه‌ساز برسند، از تفکر هنری و تفکر عرفانی به عنوان دو نحوه تفکر غیرابژه‌ساز که در دوران معاصر مورد توجه واقع شده است سخن گفت و در ادامه به چگونگی منتفی شدن مسئله غیریت در عرفان اسلامی پرداخت.

دکتر پازوکی در این راستا با اشاره به مفهوم توحید به عنوان مفهوم محوری اسلام و عرفانی اسلامی، از این مفهوم به عنوان اساس غیریت‌زدایی در عرفان اسلامی یاد کرد و به بررسی نحوه غیریت‌زدایی از خدا و انسان، خدا و عالم، انسان و عالم و انسان و انسان پرداخت بر همین اساس پرداخت.وی با اشاره به بی‌نظیر بودن تفکر عرفانی اسلامی در موضوع مورد بحث، در پایان سخنان خود عنوان کرد: در تفکر عرفانی با توجه و تأکید بر توحید به عنوان اصل و حقیقت وجود در همه مراتب آن، غیری وجود ندارد و آن چه ما می‌پنداریم غیر نیست، بلکه حجاب است؛ حجابی که هم باید باشد و هم باید رفع شود. این حجاب وجود دارد چون خداوند خودش آن را ایجاد کرده است و غیر را به صحنه هستی آورده است تا خود را از طریق غیر بشناساند، اما به سر بردن در این غیریت و حجاب که تفرقه‌ساز میان انسان و عالم و خدا است از نظر عرفانی کفر است و باید پرده پوشیدگی کفر کنار رود تا حقیقتی که در پس حجاب است خود را نشان دهد. سلوک عرفانی هم مقصودش رفع همین حجاب و تفرقه حاصل از آن است و این چنین است که در تعالیم عرفانی خودشناسی یعنی معرفت النفس و خداشناسی در وجودشناسی نهایتاً یکی می‌شود و ایمان چیزی می‌شود از جنس معرفت و در واقع عین معرفت.در بخش دیگری از دومین روز همایش «فلسفه و مسئله دیگری» نیز دکتر محمود مروارید به ارائه بحثی در باب صفات خداوند در چارچوب فلسفه تحلیلی پرداخت. همچنین گرچه بر اساس اعلام قبلی قرار بود که مصطفی ملکیان در این همایش و با عنوان «فلسفه عمل و مسئله دیگری» سخن بگوید، اما سخنرانی وی لغو شد.   


۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ساعت ۱۷:۵۹:۴۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سینا]
[مشاهده در: www.sinapress.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 59]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن