تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833972238
تأملی در رویکردهای سکولار در نگاه به دانشگاه موانع تولید علوم انسانی اسلامی در حوزه و دانشگاه
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: تأملی در رویکردهای سکولار در نگاه به دانشگاه
موانع تولید علوم انسانی اسلامی در حوزه و دانشگاه
شیفتگی نسبت به غرب و معیارها و ساختارهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی آن در نزد دستاندرکاران و برنامهریزان جامعه در دولتهای هفتم و هشتم بعد از انقلاب، که از آن به «دولت اصلاحات» تعبیر میشود، علاوه بر آنکه به اوج میرسد، بلکه خود را با صورت عریان عیان میکند.
شیفتگی نسبت به غرب و معیارها و ساختارهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی آن در نزد دستاندرکاران و برنامهریزان جامعه در دولتهای هفتم و هشتم بعد از انقلاب، که از آن به «دولت اصلاحات» تعبیر میشود، علاوه بر آنکه به اوج میرسد، بلکه خود را با صورت لخت و عریان عیان میکند و اهداف و ایدههای انقلاب را در مقابل اندیشههای مدرن به چالش میکشد. در همین دوره است که علناً عنوان میشود چون هنوز در جامعهی ایران خدا نمرده است، نمیتوان به توسعه و مدرنیته رسید. تئوریپردازان وابسته به این جریان و مراکز تحقیقاتی و استراتژیک، طی چند دورهی زمانی که ابتدای آن به شروع کار دولت سازندگی برمیگردد، ابتدا در پی مدرنیزاسیون اقتصادی و پس از آن در پی مدرنیزاسیون سیاسی، که متوقف بر دموکراتیزاسیون و سکولاریزاسیون سیاسی و اجتماعی است، برمیآیند. اگرچه مدرنیزاسیون اقتصادی در ذیل برنامههای توسعهی اقتصادی-اجتماعی پنجساله در دولت سازندگی با پوشش، لفافه و توجیه دینی همراه است، اما مدرنیزاسیون سیاسی که برآمده از تئوریهای اندیشمندان غربی، بهویژه اندیشههای ساموئل هانتینگتون در فعالسازی موج سوم دموکراسی است، با اتخاذ موضع اپوزیسیونی نسبت به حاکمیت (اپوزیسیون در حاکمیت) عملاً و علناً از سکولاریزه کردن سیاست و به چالش کشیدن مؤلفهی اصلی و هویتبخش نظام جمهوری اسلامی، یعنی «سیاست دینی» و «دیانت سیاسی» دم میزند و برنامههای خویش را در ابعاد مختلف بر این محور و در جهت اعمال محدودیت هرچه بیشتر به حضور اجتماعی-سیاسی دین متمرکز میسازد. برای آشکارسازی این تفکر برنامهریزان و تئوریپردازان و مسئولان اجرایی در دولتهای سازندگی و اصلاحات (که حتی ترکیب اشخاص آن نیز تا حد زیادی یکسان و ثابت است)، گذشته از موضعگیری شفاهی و رسانهای، میتوان سیاستهای بهکارگرفتهشدهی آنان را مورد بررسی و واکاوی قرار داد و با مورد توجه قرار دادن مبانی نظری این برنامهها و سیاستها، هدف نهایی آنان را در زندگی سیاسی و اجتماعی و ایدهآلهای مورد نظرشان و اینکه همجهت یا متناقض و متعارض با اهداف و ایدههای انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی هستند، شناسایی کرد. در این جهت، برخی از تفکرات و اندیشهها و اهداف و ایدهآلهای جریان فکری مؤثر در سیاستگذاری دولتهای سازندگی و اصلاحات را با استناد به کتاب «مبانی نظری و مستندات برنامهی چهارم توسعه»، که توسط سازمان مدیریت و برنامهریزی وقت در سال 1383 منتشر شد، مورد واکاوی و مداقه قرار میدهیم. برخی از نکات و دیدگاههایی که در این کتاب بهعنوان مبانی نظری برنامهی چهارم توسعهی اقتصادی-اجتماعی جامعه ملحوظ شده و آشکارا در تعارض با مبانی فکری نظام جمهوری اسلامی و آرمانهای انقلاب اسلامی است و میتوان آنها را بهتآور و حیرتانگیز توصیف کرد، در محورهای مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی به شرح زیر است: - در قسمتی از مبانی نظری و مستندات برنامهی چهارم، پایبندی به آرمانهای انقلاب و ارزشهای دینی بهعنوان خیالپردازیها و رؤیاهای بنیادگرایانه معرفی شده و آمده است: «در جمهوری اسلامی ایران هرگاه تصمیم گرفته شده که برنامهی توسعهای تدوین و نگارش نمایند، همهی رؤیاپردازان رمانتیک و یا بنیادگرایان بلافاصله به یاد آرمانهای خیالی درازمدت افتاده و یا به ستیز داخلی-منطقهی-بینالمللی روی آوردهاند و تلاش نمودهاند مقولاتی نظیر مبارزه با غرب، مبارزه با آمریکا، نابودی اسرائیل، جهانی بودن قدرت جمهوری اسلامی، ضدهژمونی بودن جمهوری اسلامی و غیره را در برنامه بگنجانند و از این رو، برنامه تبدیل به شیر بییالودمی گشته که کارایی پایینتر از قدرت منطقهای را پیدا کرده است.» (بزرگی، 1388: 819) بر همین اساس و نگرش، اهداف مطمح نظر چشمانداز بیستسالهی نظام به تمسخر گرفته شده و توان و ظرفیت جامعه در راستای نیل به آنها هدررفته توصیف میشود: «بهرغم آرزوهای رمانتیک ملی، اسلامی و یا اسطورهای که نخبگان سیاسی یک سدهی اخیر ایران از خود بروز دادهاند، بررسی توان بالفعل و بالقوهی امروز ایران حاکی از این است که طی بیست سال آینده، ایران حداکثر بتواند به بازیگری مؤثر در سطح مدیریت هژمونیک منطقه تبدیل شود؛ اگرچه رهبران سیاسی ایران بهطور کموبیش گستردهای، در گذشته و حال، درصدد ظاهر شدن در نقشی فرامنطقهای بودهاند، اما دستاوردهای ایران در افغانستان، بوسنی، سودان، عراق، فلسطین و لبنان عمدتاً از افزایش هزینههای تعامل تا فرصت برای کشور حکایت داشته است.» (همان) - قسم دیگری از چشماندازهای نظری برنامهریزان دولت وقت، که در فصل گرایشهای توسعه در قرن 21 بدان پرداخته شده است، معطوف به پذیرش قانونمندیها و الزامات بینالمللی در عرصهی اقتصاد و پذیرش نظم نوین جهانی و استحالهی آرمانهای عدالتخواهانه و ضداستکباری انقلاب اسلامی است. بهعنوان مثال، بیان شده است: «بدون ایجاد یک وجههی مقبول بینالمللی که قدرتهای بزرگ در تجلی آن نقش اساسی ایفا میکنند، راهکارهای سیاسی، هرچند که علمی باشند، تضمینی برای تحرک اقتصاد ملی در فضای جدید تحولات اقتصادی بینالمللی نخواهد بود.» (همان: 817) و در جای دیگری آمده است: «عضو در سازمان تجارت جهانی: پیوستن به این سازمان، از جمله جهتهای استراتژیک درازمدت در برنامهریزیهای اقتصادی در چارچوب ملاحظات مرتبط با نظم نوین جهانی است. مجوز ورود به اقتصاد جهانی که در آن اقتصاد ملی بتواند از مزایای آن استفاده کند، عضویت در سازمان تجارت جهانی است. فرآیند عضویت در این سازمان به ملاحظات اقتصادی و مناسبات سیاسی بستگی دارد. بدون شک حل مسائل سیاسی با قدرتهای بزرگ، یکی از عوامل مهم راهیابی به این سازمان است.» (همان) اما دربارهی الزامات سیاسی بهعنوان راهکار ورود به عرصهی مبادلات اقتصاد بینالمللی و بهویژه ورود به سازمان تجارت جهانی، تأکید شده است: «تقویت بنیانهای استقرار دموکراسی در چارچوب مفاهیم شناختهشده و مقبول بینالمللی: در قرن بیستویکم، اقتدار ملی در تعیین حقوق و آزادی انسانها کمرنگ شده و نظم جهانی در تعیین و تشخیص حقوق و آزادیهای انسانی اهمیت بیشتری پیدا کرده است. رعایت اصول و مبانی حقوق بشر، بهصورتیکه موافق هنجارهای بینالمللی باشد، اکنون بیش از پیش مورد تأکید قرار گرفته و کشورهایی که از این قواعد پیروی ننمایند، ناگزیر با فشارهای بینالمللی مواجه خواهند شد.» (همان: 8-817) - در قسمتهای دیگری از مبانی نظری و مستندات برنامهی چهارم توسعه، ضمن ارائهی تصویری بحرانزده و به بنبست رسیده از موقعیت جمهوری اسلامی، تلاش شده تا تنها راه علاج کشور، کوتاه آمدن نظام جمهوری اسلامی ایران از مواضع عزتمندانه و استقلالطلبانهی منبعث از آموزههای دینی و پناه بردن به دامان ابرقدرتها و سر تسلیم فرود آوردن در مقابل آنان معرفی شود. برخی از عبارتهای مؤید این کلام عبارتاند از: «ایران باید ذاتاً طرفدار تغییر وضع موجود خود در قالب حفظ وضع موجود بینالمللی باشد. تعارضگری ستیزهجویانه به انحطاط ایران دامن خواهد زد.» (همان: 818) و یا اینکه «امروزه بر همهی مسئولین جمهوری اسلامی ایران اثبات شده است که کشورمان در تقابل با قدرت آمریکا و اسرائیل، با حالت انزوا و صرفاً متکی بر خود، قادر نخواهد بود مسائلی از قبیل فقر، بیکاری، عدم توسعه، عدم تولید، عدم صادرات و غیره را حل نماید. حل این معضلات در همهی جهان با اتصال به اقتصاد جهانی و بهرهبرداری از سرمایهگذاری و تکنولوژی خارجی، مقدور و ممکن میباشد و لذا این عامل مهم در برنامهی چهارم توسعه، بایستی بهدقت مورد مداقه قرار گیرد و جایگاه آن بهوضوح برای جهانیان و سرمایهگذاران خارجی روشن گردد.» (همان) در جای دیگر عنوان شده است: «سالهاست که جمهوری اسلامی ایران با فرض تعارض اصلی با آمریکا، به دنبال شریک استراتژیک در جهان میباشد. ابتدا مستضعفین و مسلمین، سپس کوبا، ویتنام و کرهی شمالی و بعداً چین و روسیه و نهایتاً اروپا و فرانسه بهعنوان مؤتلفههای قدرت ایران جهت مقابله با آمریکا و اسرائیل انتخاب شدند...» «تجربهی بیش از دو دهه نشان داده شده است هیچ شریکی در میان قدرتهای درجه دوم نظیر اروپا، روسیه، چین و ژاپن حاضر نخواهد بود در وضعیت حاضر، شریک استراتژیک جمهوری اسلامی شوند. رمز این گمشده را بالأخره در یکی از برنامههای توسعهای پنجساله باید بهدرستی نگریست و از چرخش در دور باطل پرهیز کرد.» (همان) نکتهای که باید به آن اشاره کرد این است که این تفکر و نگرش منحصر به سازمان مدیریت و برنامهریزی این دولتها نبوده و نیست و به لیست مراکز تحقیقاتی-استراتژیک و سازمانهای برنامهریزی با چنین دیدگاه یا دیدگاههایی مشابه و نزدیک به آن، میتوان نهادهای مانند مرکز بررسیهای استراتژیک ریاستجمهوری (در دورههای سازندگی و اصلاحات)، مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و... را اضافه کرد که اگر دیدگاهی کاملاً سکولار اختیار نکنند، حداقل با گرایش مدرنیزاسیون تفکیکی، بهطور خواسته یا ناخواسته، انحلال در ساختار مدرنیته را برای آیندهی حرکتی و چشمانداز نظام نوپای جمهوری اسلامی رقم میزنند. براساس آنچه مطرح شد، میتوان مدعی شد آنچه بهعنوان مبانی نظری برنامههای توسعهی مدنظر نظریهپردازان و تصمیمسازان بوده، عملاً حرکت در چارچوبهای پذیرفتهشدهی مدرنیته و پذیرش معیارها و ایدهآلهای نظام مدرن بوده است و نتیجه و بروز صریح و علنی آن را در آخرین برنامهی توسعه، یعنی برنامهی پنجسالهی چهارم توسعه، میتوان مشاهده کرد. هنگامی که جهتگیریهای دستاندرکاران و نظریهپردازان مسئول در جامعه در جهتی غیر از اندیشههای دینی و اهداف و ایدهآلهای انقلاب اسلامی است و ریلگذاریهای مسیر حرکت جامعه بهسوی نیل به مدرنیتهای اساساً غیردینی و حتی ضددینی صورت میگیرد، نیازها و مسائلی که بهعنوان مسئله و معضلهی نیازمند به پاسخ برای آنان مطرح میشود، از سنخ و جنس مسائل دینی نخواهد بود که نظامهای علمی جامعه بخواهند پاسخگوی آن در چارچوب مبانی دینی و فرهنگی جامعه باشند. به عبارت دیگر، پاسخی که این دستاندرکاران و آن سیاستها طلب میکنند بدون شک پاسخی مدرن است. از سوی دیگر، به زعم این عده، بازار علم مدرن فروشگاه پاسخهای متنوعی است که میتوانند پاسخ مسائل اجتماعی جامعه را از ویترین آن انتخاب کنند و بدون کموکاست آن را در جامعه پیاده کنند تا به «توسعه» برسند. از این روی، هنگامی که گمان به بسندگی علم مدرن در پاسخگویی به مسائل و نیازمندیهای اجتماعی دامنگیر دانشگاه میشود، آن را به بنگاه تولید و فروش مدرک و نیز دانشجویان و اساتید را به ضبط صورتهایی با هارد دیسکهای چندگیگابایتی، که قابلیت حفظ و تکرار محتوای نظام آموزشی وارداتی و تزیینی را دارند، تبدیل میکند. پس در مجموع میتوان گفت هنگامی که نظریهپردازان و مسئولان جامعه بر این گماناند که نیازی به حضور دین در برخی از عرصههای زندگی انسان نیست (چه در دیدگاه مدرنیزاسیون تفکیکی دولت سازندگی و چه در دیدگاه سکولارباور دولت اصلاحات و چه در دولتهای نهم و دهم که میراثدار دولتهای گذشته بود و قطار انقلاب را در ریل توسعهی غربی بنیاننهادهشده توسط نهادها و مراکز استراتژیک گفتهشده به پیش میبرد و خود نیز از ضعف تئوریک بنیادی رنج میبرد و چه در دورهی اخیر که بازگشت تکنوکراتهای گذشته را بههمراه داشته است) و میتوان پاسخ نیازهای زندگی اجتماعی را در عرصههای فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و... با مراجعه به آرا و اندیشهها و علوم و نرمافزارهای مدرنیته به عاریه گرفته و در جامعه به کار بست، چه نیازی به مراجعه به نظامهای علمی جامعه برای دریافت پاسخی بومی و متناسب با نیازهای فرهنگی و اجتماعی آن و در نتیجه، تکامل فرآیند رسیدن به دانشگاهی اسلامی است؟ بنابراین عدم نیازآفرینی صحیح دولتها و سایر ارگانهای مرتبط و عدم ارجاع مسائل و نیازمندیهای اجتماعی به نظامهای علمی جامعه، اعم از حوزه و دانشگاه، در کنار ریلگذاری حرکت جامعه در مسیری مغایر با اندیشهی دینی و در نتیجه، مغایرت سنخ مسائل و نیازهای ایجادشده با مبانی دینی، بهعلاوهی به انحراف کشیدن مسیر رشد و توسعهی نظامهای علمی جامعه را میتوان بهعنوان یکی از موانع تولید علوم اجتماعی و انسانی اسلامی در حوزه و دانشگاه بهشمار آورد. محمد آقابیگی کلاکی؛ دانشجوی دکتری جامعهشناسی فرهنگی منبع : پایگاه تحلیلی تبیینی برهان
93/08/28 - 01:30
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 105]
صفحات پیشنهادی
ثبت نام حوزه علوم اسلامي دانشگاهيان در دانشگاه فردوسی مشهد -
ثبت نام حوزه علوم اسلامي دانشگاهيان در دانشگاه فردوسی مشهد حوزه علوم اسلامي دانشگاهيان حوزه شهید بهشتی از بين علاقه مندان به فراگيري علوم اسلامي براي بهمن ماه 1393 دين پژوه مي پذيرد به گزارش خبرنگار مهر حوزه علوم اسلامي دانشگاهيان مركز مشهد از بين علاقه مندان به فراگيري علوممهدی گلشنی در گفتوگوی مشروح با فارس: کارهایمان در حوزه علوم انسانی، تقلیدی و تولید مقالاتمان نمایشی است/ توجه
مهدی گلشنی در گفتوگوی مشروح با فارس کارهایمان در حوزه علوم انسانی تقلیدی و تولید مقالاتمان نمایشی است توجهی که به ورزش میشود به علم نمیشودعضو شورای عالی انقلاب فرهنگی میگوید برخی کارهایمان نمایشی است مثلاً تولید مقاله او تأکید میکند علمی که ما در اختیار داریم نه برایماآغاز ثبت نام حوزه علوم اسلامی دانشگاه امیرکبیر/ پذیرش بدون محدودیت -
آغاز ثبت نام حوزه علوم اسلامی دانشگاه امیرکبیر پذیرش بدون محدودیت مدیرحوزه علوم اسلامی دانشگاه صنعتی امیرکبیر اعلام کرد دانشجویان علاقمند به تحصیل در حوزه علوم اسلامی این دانشگاه تا آخر آذرماه برای ثبت نام فرصت دارند حجت الاسلام جلیل محمدی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت ححوزه علوم اسلامی دانشگاه علم و صنعت دین پژوه میپذیرد -
آخریت فرصت تا 15 آذر حوزه علوم اسلامی دانشگاه علم و صنعت دین پژوه میپذیرد حوزه علوم اسلامی دانشگاه علم و صنعت برای نیمسال بهمن ماه دین پژوه پذیرش می کند به گزارش خبرنگار مهر دانشجويان اساتيد و فارغ التحصيلان دانشگاه علم و صنعت و دانشگاه های تهران که علاقمند به تحصيل در حوزه ع«حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان»، درصدد تحقق عملی پیوند حوزه و دانشگاه
پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹ ۰۸ مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان دانشگاه تبریز از آغاز ثبت نام دانشجویان علاقمند به کسب علوم و معارف اسلامی از ۲۹ آبان سال جاری خبر داد حجتالاسلام وحید علیمحمدی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه آذربایجان شرقی اظهار کردباید با تهاجم فرهنگی مبارزه و تقابل کنیم/ از پذیرش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابا داشتم/ نگاه امنیتی به حوزه ف
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی باید با تهاجم فرهنگی مبارزه و تقابل کنیم از پذیرش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابا داشتم نگاه امنیتی به حوزه فرهنگ درست نیست علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت و گویی صمیمانه از خاطرات دوران مبارزه و امتناعش از پذیرش سمت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلاحمایت انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده حقوق و علومسیاسی دانشگاه تهران از رویکرد دولت
یکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵ ۱۰ انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده حقوق و علومسیاسی دانشگاه تهران با صدور بیانیه ای از رویکرد دولت در تعیین وزیر علوم حمایت کرد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا متن کامل این بیانیه به شرح زیر است با توجه به گذشت بیش از یک سال ازمعاون دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خبر داد راهاندازی سامانه 1690 برای دریافت گزارش تخلفات حوزه سلامت
معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خبر دادراهاندازی سامانه 1690 برای دریافت گزارش تخلفات حوزه سلامتمعاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت مردم میتوانند هرگونه دریافتی بالاتر از سقف تعرفه خدمات سلامت را از طریق سامانه تلفنی 1690 گزارش کنند و منتظر پیگیری سریع این مرکز بمانندانشگاه تربیت مدرس، آزاد اسلامی و تهران رتبه های برتر در تولید علم
دانشگاه تربیت مدرس آزاد اسلامی و تهران رتبه های برتر در تولید علم جامعه > آموزش - سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ISC با اعلام آخرین آمار تولیدات علمی ایران از تازهترین رتبه دانشگاههای کشور در تولید علم خبر داد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از رواسند دانشگاه اسلامی در انتظار وزیر علوم جدید/ تامین امنیت حقوقی افراد در کرسیهای آزاد اندیشی -
در گفتگو با مهر اعلام شد سند دانشگاه اسلامی در انتظار وزیر علوم جدید تامین امنیت حقوقی افراد در کرسیهای آزاد اندیشی دبیر شورای تخصصی اسلامی شدن دانشگاهها آخرین وضعیت سند دانشگاه اسلامی را تشریح کرد حجتالاسلام روحالله شاطری در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص آخرین وضعیت سند دمراسم اولین دوره انتخاب کتاب سال دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد واکنش معاون فرهنگی دانشگاه آزاد به عدم رای اعتم
مراسم اولین دوره انتخاب کتاب سال دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شدواکنش معاون فرهنگی دانشگاه آزاد به عدم رای اعتماد مجلس به وزیر پیشنهادی علومطه هاشمی گفت دوباره به وزیر علوم رای ندادند چطور امکان دارد وزارت علوم بدون وزیر و به اسناد بالا دستی و مقاصد خود برسد جریانهای سیاسی اغرارئیس مرکز پژوهشهای علوم انسانی صدرا در گفت و گو با فارس: هم اندیشی چشم انداز جمعیتی کشور 26 آبان برگزار میشو
رئیس مرکز پژوهشهای علوم انسانی صدرا در گفت و گو با فارس هم اندیشی چشم انداز جمعیتی کشور 26 آبان برگزار میشود بررسی موانع تحقق سیاستهای جمعیتی کشوررئیس مرکز پژوهشهای علوم انسانی و اسلامی صدرا از برگزاری نشست هم اندیشی چشم انداز جمعیتی کشور در 26 آبان ماه خبر داد حجت الاسلامرئیس دانشکده مدیریت دانشگاه علوم پزشکی کرمان: اقتصاد مقاومتی با تولیدات و خدمات باکیفیت محقق میشود
رئیس دانشکده مدیریت دانشگاه علوم پزشکی کرمان اقتصاد مقاومتی با تولیدات و خدمات باکیفیت محقق میشودرئیس دانشکده مدیریت دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت با تولید کالا و خدمات با کیفیت و رعایت استانداردهای زیست محیطی به راحتی میتوان علاوه بر تحقق اقتصاد مقاومتی در تامین سلامت جامعه وكنفرانس بينالمللی «اسلامیسازی علوم انسانی» در اندونزی برگزار میشود -
با حضور آیتالله رشاد كنفرانس بينالمللی اسلامیسازی علوم انسانی در اندونزی برگزار میشود آيتالله علیاكبر رشاد رئيس پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی به عنوان سخنران ارشد در كنفرانس بينالمللی اسلامیسازی علوم انسانی كه روزهای 28 و 29 آبان ماه در جاكارتای اندونزی برگزار میشتشکیل 300 گروه جهاد فرهنگی در حوزه علوم اسلامی
تشکیل 300 گروه جهاد فرهنگی در حوزه علوم اسلامی حوزه علوم اسلامی در 30 نقطه کشور با 8 هزار دانشجو به همت مبلغین در مراکز استانها تأسیس شده و دارای 300 گروه جهاد فرهنگی است به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران دوره علوم اسلامی 3 ساله است و دانشجویان بیش از 60 واحد را میگذجامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج برخی برای توجیه عملکرد سران فتنه قسمت ناقص توبه حر را میبینند
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی یاسوجبرخی برای توجیه عملکرد سران فتنه قسمت ناقص توبه حر را میبینندجامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در واکنش به سخنرانی منتجبنیا در این دانشگاه اعلام کرد برخی برای توجیه عملکرد سران فتنه تنها قسمت ناقص و بریده از پذیرش تآیتالله حائری شیرازی در همایش منطق عاشورایی: مستکبران از راه علوم انسانی به دنبال براندازی اسلاماند/ اگر اسل
آیتالله حائری شیرازی در همایش منطق عاشورایی مستکبران از راه علوم انسانی به دنبال براندازی اسلاماند اگر اسلام از در دانشگاه وارد زندگی مردم نشود از هیچ راه دیگری وارد نخواهد شدنماینده مردم شیراز در مجلس خبرگان رهبری گفت دشمنان و مستکبران امروز از راه علوم انسانی به دنبال براند-
گوناگون
پربازدیدترینها