تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سه چیز از نشانه های یقین هستند: کوتاهی آرزو، اخلاص در عمل، بی رغبتی به دنیا
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805395120




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

زاگرس نشينان در سوگ خشکيدن جنگل هاي بلوط


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۷ آبان ۱۳۹۳ (۱۱:۵۸ق.ظ)
زاگرس نشينان در سوگ خشکيدن جنگل هاي بلوط گروه استان ها - کرمانشاه
به گزارش خبرگزاري موج کرمانشاه؛ کوهستان پهناور «زاگرس» چند ساليست که در سوگ از ميان رفتن بخش هاي وسيعي از جنگل هاي بلوط هاي خويش سياهپوش است و اين رويداد تلخ هر ساله ابعاد وسيع تري به خود مي گيرد. «زاگرس» طي اين سال ها شاهد بلاياي طبيعي و غيرطبيعي فراواني مانند خشكسالى هاى پياپي، هجوم گسترده ريزگردها، گسترش بيمارى ها و آفات درخت، افزايش بي رويه بهره برداري ها، تخريب اراضي جنگلي، فرهنگ نادرست گردشگري و آتش سوزي هاي طبيعي و عمدي و دهها بلاي خانمان سوز ديگر بوده و بخش وسيعي از پوشش جنگلي خويش را از دست داده است. بي گمان وجود اين شرايط ويژه يکي از انگيزه هاي اصلي برگزاري نشست مشترک استانداران منطقه رويشي زاگرس با حضور رييس سازمان جنگل ها و مراتع کشور در ايلام در اواخر هفته گذشته بود. نشستي که به منظور جلوگيري از روند خشکيدگي درختان بلوط در اين استان ها و ارائه تصميم ها و راهکارهاي اجرايي مشترک برگزار شد.

زاگرس نگين سبز ايران
«زاگرس» نامي آشنا براي ساکنان ايران زمين است. رشته کوهي پهناور که از کرانه هاي درياچه وان در ترکيه و مناطق کردنشين شمال عراق آغاز و پس از گذشتن از استان هاي شمال غربي و غربي، تا خوزستان، فارس، کرمان و هرمزگان ادامه مي يابد و با چنين گستره اي، وسيع ترين رويشگاه جنگلي کشور محسوب مي شود. در اين ميان کرمانشاه با 527000 هکتار بيش از 3 درصد از جنگل هاي کشور را در خود جاي داده است و در رتبه دوازدهم کشور قرار گرفته و در ناحيه رويشي زاگرس پس از فارس، لرستان، خوزستان، کهکيلويه و بويراحمد و ايلام رتبه ششم را داراست.
سلسه جبال زاگرس داراي بيش از 4 هزار گونه گياهي و 183 گونه درخت شامل بلوط، بنه، بادام، زبان گنجشک، کيکم، زالزالک و گلابى وحشى است. البته در اين ميان زاگرس وسيع‌ترين و اصلي‌ترين رويشگاه درخت بلوط است و حدود 70 درصد از گونه هاي جنگلي اين کوهستان بزرگ را درختان بلوط تشکيل مي دهند. قدمت اين جنگل ها به 5500 سال پيش بازمي گردد و ايجاد و گسترش آن ها به خاطربارندگي هاي ناشي از استقرار سيستم مديترانه اي و درياي سياه بوده است. علاوه بر اين زاگرس همچنين 30 درصد جمعيت دامي و 80 درصد عشاير مولد کشور را در خود جاي داده است.
جنگل هاي زاگرس مزاياي بسياري نيز براي منطقه دارند. اين پوشش گسترده جنگلي نقش مهمي در شکل گيري يک هواي معتدل در اين منطقه ايفا مي کنند و همچون مانعي در مقابل عبور سريع ابرها عمل کرده و باعث افزايش بارندگي مي‌شوند. همچنين اين جنگل ها از آسيب بادهاي سخت مي‌کاهند و هواي پيرامون خويش را پاک مي‌کنند.
وجود پوشش گياهى مرتعى و جنگلى و بارانهاى مناسب باعث شده تا زاگرس با تغذيه سفره هاى آب زيرزمينى، منشاء پيدايش بسيارى از رودخانه هاى بزرگ و كوچك و چشمه سارها باشد و حدود 40 درصد از آب كشور را تأمين نمايد.

جنگل هايي که خيلي سريع در حال تخريب هستند
واقعيت تلخ اينجاست که جنگل هاي زاگرس با همه عظمت و زيبايي شان، به سرعت در حال تخريب و نابودي هستند. وقوع خشكسالى هاى پياپي تنه درختان را رنجور کرده و هجوم سنگين ريزگردها راه تنفس را بر آن ها بسته است. از بد حادثه چند ساليست که آفات و بيمارى هاي درختي نيز اين جنگل هاي وسيع را به تسخير خويش درآورده است، به گونه اي که بر اساس آخرين آمار و بررسي ها بيش از يک ميليون هکتار از سطح جنگل هاي زاگرس تاکنون براثر بيماري زوال بلوط خشکيده، يا در معرض خشکيدگي است.
اما در اين ميان انسان ها نيز نقشي تمام عيار در تخريب جنگل هاي زاگرس داشته اند. عواملي مانند افزايش جمعيت ساکنين مناطق جنگلي و حاشيه آن ها يکي از عوامل مهم تخريب جنگل ها بوده است. فقر معيشتى اين جوامع محلى زمينه ساز ميل شديد آن ها به بهره بردارى بي رويه از عرصه هاى جنگلى براى تأمين و فروش سوخت و علوفه، گسترش فعاليت دامدارى و تخريب اراضى جنگلى به منظور کشت ديم شده است. همچنين بايد عوامل ديگري مانند فرهنگ نادرست گردشگرى در طبيعت، توسعه معادن، توسعه راه هاي ارتباطي و آتش سوزى هاى عمدى از ديگر عوامل انساني مؤثر را به ديگر عوامل موثر در تخريب جنگل هاى زاگرس افزود.

درد بلوط هاي زاگرس کمتر از درد درياچه اروميه نيست
آنچه که طي اين سال ها در «زاگرس» رخ داده فاجعه کوچکي نيست. ابعاد اين رويداد آنقدر تلخ و ناگوار است که رييس جمهور در سفر بهار امسالش به استان ايلام پس از بازديد از جنگل‌هاي خشکيده بلوط جمله اي به زبان آورد که نشان از عمق فاجعه مي داد: درد درختان بلوط کمتر از درد درياچه اروميه نيست.
روحاني ادامه داد: جنگل‌هاي زاگرس با معضل خشکيدگي روبرو شده‌اند و اين معضل که از سال ٨٧ آغاز شده و از آن زمان تاکنون بخش بزرگي از جنگل‌هاي زاگرس را فرا گرفته است.
رييس جمهوري در اين سفر بر ضرورت تلاش همه دستگاه‌هاي ذيربط براي جلوگيري از توسعه و گسترش پديده خشکيدگي جنگل‌هاي بلوط زاگرس و تلاش در راستاي احياي اين جنگل‌ها تأکيد کرد. تاکيدي که ثمره آن برگزاري اين نشست مشترک استانداران منطقه رويشي زاگرس با حضور رييس سازمان جنگل ها و مراتع کشور بود.
در اين نشست که آخر هفته گذشته با حضور استانداران 12 استان زاگرس نشين کشور و مديران ارشد منابع طبيعي برگزار شد، معاون وزير و رئيس سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخيزداري کشور به عنوان عالي ترين مقام حاضر در اين نشست خطاب به حاضران گفت: مانند جوامع انساني که همه ي نسل ها در يک زمان وجود دارند، جنگل ها نيز بايد از وجود تمام نسل ها بهره ببرند تا جايگزيني درخت ها شکل بگيرد ولي متأسفانه تاکنون زايش جديدي در اين جنگل ها مشاهده نمي شود. اين مشکل ناشي از بهره برداري بي رويه و استفاده نادرست از جنگل است که آن را از شکل طبيعي خود خارج نموده و آينده ي آن را مبهم نموده است.
جلالي در پايان خاطرنشان ساخت: اگر اقدامات موثري در اين زمينه صورت نگيرد آينده خوبي را براي اين جنگل ها نمي توان انتظار داشت.
در ادامه اين نشست استاندار کرمانشاه نيز با تاکيد بر اين نکته که بايد همه تلاش کنيم تا روند زوال جنگل هاي زاگرس متوقف شود، در دنباله سخنانش اظهار داشت: روند حفاظت از منابع طبيعي ارشمندي هچمون جنگل ها را بايستي از دهياري ها، بخشداري ها، شهرستان ها و حريم شهرها، با به کار گيري يک مديريت جدي آغاز کرد؛ به نحوي که ضمن حفاظت، حمايت و احياء منابع طبيعي، از اين دارايي هاي خدادادي در راستاي سرمايه گذاري و اشتغال استفاده کرد.
استاندار کرمانشاه همچنين در اين نشست توانمندسازي جوامع محلي از طريق مشارکت در پروژه هاي بين المللي همچون مناريد (بهبود معيشت روستاييان با حفظ و احياء جنگل ها و مراتع)، توسعه کشت گياهان دارويي و ايجاد زنجيره هاي ارزش افزوده را به عنوان يک پيشنهاد به حاضرين ارايه کرد.
در بخش ديگري از اين نشست استاندار ايلام به عنوان ميزبان نشست استانداران حوزه رويشي زاگرس نيز طي سخناني تغيير اقليم منطقه زاگرس را مولود تخريب جنگل ها، خشکسالي و مشکلات زيست محيطي چندسال گذشته دانست و افزود: ايجاد يک کمربند سبز مرزي با همکاري استان هاي هم مرز با کشور عراق مي تواند از تخريب جنگل هاي بلوط زاگرس جلوگيري کند؛ يک نوار سبز مرزي که حافظي براي جنگل هاي بلوط داخل کشور باشد.
حاصل اين نشست امضاي تفاهم‌نامه اي في‌مابين استانداري‌هاي منطقه رويشي زاگرس و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري کشور در راستاي دستيابي به ايجاد هماهنگي، هم‌افزايي و توسعه همکاري همه‌جانبه جهت توقف روند زوال جنگل‌هاي زاگرس و دستيابي به توسعه پايدار منابع طبيعي زاگرس بود. در بخشي از متن اين تفاهم نامه آمده است: تغييرات اقليمي و مخاطرات محيط زيستي و دخالت غير اصولي انسان در بهره برداري بيش از حد توان اکولوژيک از سرزمين و نگراني از عوامل تهديد و تخريب منابع طبيعي درمنطقه زاگرس به علت بهره برداري غيراصولي و شناخت، پيشگيري و کنترل عوامل تهديد منابع طبيعي و تلاش براي حفظ، احيا، توسعه و بهره برداري پايدار از اين منابع، همکاري همه جانبه تمام دستگاه ها و مشارکت مردم را مي طلبد.

نجات زاگرس نجات زندگي
هرچند برگزاري اين نشست و امضاي تفاهمنامه مشترک حرکتي قبل تقدير در راستاي مقابله با روند روبه گسترش تخريب جنگل هاي زاگرس محسوب مي شود، ولي ابعاد اين فاجعه آنقدر گسترده است که مهار آن نيازمند همکاري گسترده مسئولان ارشد کشور و دستگاه ها و نهادهاي دولتي است. واقعيت اين است که نفس هاي زاگرس به شماره افتاده است و کوهستان سرسبزي که زماني خود زندگي بخش بود حال خود سخت محتاج فرصتي دوباره براي ادامه حيات است. و در اين ميان غم بزرگ تر اين است که خود زاگرس نشينان نه تنها اين بحران را جدي تلقي نکرده اند بلکه خود از دشمنان اصلي اين منبع زندگي بخش زيست بوم کهن خويش هستند.
بهزاد خالوندي













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن