تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس مى خواهد دعايش مستجاب و اندوهش برطرف شود، به تنگدست مهلت دهد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798754961




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نرخ باروری خیلی پایین برای ایران در دهه آینده


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: نرخ باروری خیلی پایین برای ایران در دهه آینده
رئیس کمیته مطالعات جمعیتی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت:بر اساس مطالعات انجام شده به دلایل مختلف نرخ باروری زیر سطح جانشینی برای دهه آینده در ایران به احتمال قوی، این کشور را در زمره کشورهای با نرخ باروری "خیلی پایین" درخواهد آورد.
به گزارش نامه نیوز، محمدجواد محمودی روز دوشنبه در نخستین هم‌اندیشی ملی "چشم‌انداز جمعیتی ایران افزود: آنچه محل مناقشه جدی است، در زمینه "محاسبه نرخ باروری کل" در کشور است؛ بر اساس آمارها، تحول میزان باروری کل در سال 1367، 6.2 فرزند به ازای هر زن بوده است که این عدد در سال 71 به 4 فرزند، در سال 79 به 2.1 فرزند، در سال 85 به 1.8 فرزند و در سال 90 به 1.7 فرزند به ازای هر زن کاهش یافته است.  

وی با بیان اینکه این اعداد آمار معقولی در زمینه نرخ باروری به نظر می‌رسد، ادامه داد: بر اساس آمارهای ارائه شده می‌توان اینگونه نتیجه‌گیری کرد که با وجود شیب تند باروری در دهه‌های گذشته، در سال‌های اخیر با کاهش باروری با شیب ملایم مواجه بوده‌ایم.

محمودی با اشاره به نتاییج مطالعات انجام شده در این زمینه در سه کتاب "انتقال باروری در ایران، پویایی جمعیت در کشورهای اسلامی و نتایج طرح تحولات باروری در ایران در چهار دهه اخیر" خاطرنشان کرد: بر اساس این مطالعات، به 10 دلیل همچون شهرنشینی، ‌افزایش سن ازدواج،‌ افزایش سطح تحصیلات به خصوص در میان دختران و ارتقای جایگاه زنان، نرخ باروری زیر سطح جانشینی برای دهه آینده در ایران به احتمال قوی، این کشور را در زمره کشورهای دارای باروری با نرخ باروری "خیلی پایین" درخواهد آورد.

وی گفت:  به دلیل ارائه آمارهای غلط از منابع غیررسمی، نسخه پیش‌بینی‌های جمعیتی سازمان ملل برای ایران، نمی‌تواند ملاک عمل برنامه‌ریزان باشد.

محمودی با اشاره به آمارهای رسمی اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران خاطرنشان کرد: بر اساس این آمارها نرخ باروری کل در ایران در سال 1385 حدود 1.89 فرزند به ازای هر زن رسیده و در سال 90 این نرخ به 1.75 فرزند به ازای هر زن کاهش یافته است؛ بر اساس این ارقام، ملاحظه می‌شود که نرخ باروری در ایران روند کاهشی داشته و این کاهش نیز با شیب ملایمی همراه بوده است.

وی ادامه داد: ایراد این است که بر خلاف آمارهای رسمی و همچنین برخلاف اظهارنظر کارشناسان و مؤسسه مطالعات و پژوهش‌ها جمعیتی، افراد غیرمسئول به مراجع بین‌المللی نه تنها آماری متفاوت با آمارهای رسمی کشور یعنی نرخ باروری "1.89 فرزند به ازای هر زن" را ارائه داده‌اند، بلکه آینده باروری در ایران را نیز تثبیت شده فرض کرده‌اند!.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: تجدیدنظر سازمان ملل در پیش‌بینی‌های جمعیتی 2012 برمبنای آمار خلاف واقعیت و تحلیل‌های جهت‌دار افراد، باعث شد تا در افق دور، سناریوی "رشد متوسط" سازمان ملل جمعیت ایران را بیش از جمعیت کنونی نشان دهد! نتیجه اینکه عده ای در داخل همگام با برخی نهادهای بین‌المللی دنبال این هستند که ثابت کنند ما مشکلات حاد جمعیتی از جمله مشکل سالخوردگی نداریم.

وی تصریح کرد: با توجه به مطالب مطرح شده، می‌توان گفت روش‌های پیش‌بینی جمعیت در سازمان ملل از مبانی محکم و استواری برخوردار است، اما به دلیل آمارهای ارائه شده به آن مرجع از طریق مجاری غیررسمی در سال 2011، بر خلاف آمارهای رسمی و کارشناسی شده در کشور، نسخه تجدیدنظر شده پیش‌بینی‌های جمعیتی سازمان ملل در 2012، نمی‌تواند ملاک عمل برنامه‌ریزان و مسئولان کشور قرار گیرد.




منبع: مهر


۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن